Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem /index.php/index.php  (gelezen 920 keer)

Offline PeterJohn

  • Lid
Probleem /index.php/index.php
« Gepost op: 2010/03/06, 15:27:05 »

Ik kom net tot de vaststelling dat ik een probleem heb op de server. Geen grote ramp maar wel vervelend.

Ik kom net achter dat als je een bestaande pagina naam (bijv index.php) ook als mapnaam gebruikt in je url, je toch de pagina een krijgt te zien, ook al bestaat die submap in werkelijkheid niet:

voorbeeld:

www.mijnsite.xyz/index.php/index.php     
geeft de pagina:  www.mijnsite.xyz/index.php


voorbeeld2:
www.mijnsite.xyz/index.php/index.php/index.php   
geeft de pagina:  www.mijnsite.xyz/index.php


Vermoedelijk heb ik een configuratie-fout gemaakt. En zo ja, hoe kan ik dit probleem oplossen?

Ik hoor graag van jullie.


Ubuntu server 8.04.1
Webmin 1.500

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: Probleem /index.php/index.php
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/06, 17:54:14 »
Mijn eerste reactie is, is het per se nodig om een map hetzelfde te noemen als een bestand? Het kan nl. nogal verwarrend zijn, zeker extensies. Ik zou zelf dus eerst mezelf afvragen of het niet anders kan.

Eigenlijk denk ik dat het de standaardinstelling is, omdat wat hier gebeurd verre van gebruikelijk is. Wel valt de standaardinstelling misschien te overschrijven via een apache-rule, bijvoorbeeld m.b.v. het bestand .htacces. Ervaring ermee heb ik niet.

Offline PeterJohn

  • Lid
Re: Probleem /index.php/index.php
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/06, 19:01:28 »
Ik ben blijkbaar wat onduidelijk. Excuses hiervoor.

Ik heb GEEN mapnaam op de server staan dat (in dit voorbeeld:) index.php heet. En ik ben het ook niet van te maken, omdat dat inderdaad verwarrend werkt (en ook volkomen zinloos is).

Kijk, ik tikte ipv "www.mijnsite.xyz/index.php" per ongeluk "www.mijnsite.xyz/index.php/index.php" in de adresbar van mijn browser in.

En in plaats dat de server een 404-pagina gaf (wat ik dus verwachte), gaf de server mij de index.php uit de root weer. (maar dan zonder de stylesheets-opmaak, want, die kon hij dan weer niet vinden).

En dat komt dus ook voor als je een pagina in de root hebt dat bijvoorbeeld "pagina2.php" heet en je tikt per ongeluk:
"www.mijnsite.xyz/pagina2.php/pagina2.php" (ipv "www.mijnsite.xyz/pagina2.php")


En dus ook als je een pagina in de root hebt dat bijvoorbeeld "pagina3.php" heet en je tikt per ongeluk:
"www.mijnsite.xyz/pagina3.php/pagina3.php" (ipv "www.mijnsite.xyz/pagina3.php")

Het is geen wereldramp, maar het viel me op dat de server van bovenstaande kennelijk in de war raakt.

« Laatst bewerkt op: 2010/03/06, 19:05:15 door PeterJohn »
Ubuntu server 8.04.1
Webmin 1.500

Re: Probleem /index.php/index.php
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/07, 18:12:08 »
Nou ... bij mij op mn test server ist in ieder geval niet zo 8) Hoe ziet je config eruit?