Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: vmware op ubuntu (dus ubunto als host)  (gelezen 5533 keer)

vmware op ubuntu (dus ubunto als host)
« Reactie #25 Gepost op: 2008/10/18, 11:30:40 »
JimZ,

inderdaad staat er een uitroepteken bij VMware Accelerated AMD PCNet Adapter.

VMWare?? denk ik dan. tsja, deze image komt natuurlijk van VMWare.

Ik heb deze adapter verwijderd. Dan komt XP automatisch met Nieuwe hardware gevonden.
Installatie loopt en het einde van hel liedje ken je... doet het nog steeds niet.

Eigenschappen: Dit apparaat start niet. (code 10).
Klik op probleem oplossen.

Probleem blijft zich voordoen.

Gr,
Eagleman
Ubuntu user # 30077

vmware op ubuntu (dus ubunto als host)
« Reactie #26 Gepost op: 2008/10/18, 13:17:44 »
JimZ

Als ik deze image in VMWare laadt, dan werkt het perfect.

????????

Eagleman
Ubuntu user # 30077

JimZ

  • Gast
vmware op ubuntu (dus ubunto als host)
« Reactie #27 Gepost op: 2008/10/18, 18:48:39 »
Windows is zo langzamerhand niet meer m'n sterkste kant maar het volgende haal ik uit de VB handleiding voor Vista guests (waar die driver dus ook ontbreekt):

Windows Vista no longer ships a driver for the AMD PCnet Ethernet card that VirtualBox provides to the guest by default (see Section 6.1, “Virtual networking hardware� ). As a result, after installation of Vista in a virtual machine, there will be no networking initially.

As a convenience, VirtualBox ships with a 32-bit driver for the AMD PCnet card, which comes with the Windows Guest Additions. If you install these in a 32-bit Vista guest, the driver will automatically be installed as well. If, for some reason, you would like to install the driver manually, you can find it on the Guest Additions ISO. To install this driver, mount the Guest Additions ISO (as described above, select "Install guest additions" from the "Devices" menu). Then, start the Windows Hardware Wizard and direct it to the Guest Additions CD where a driver for the PCnet card can be found in the directory 32bit\Windows\3rdParty\AMD_PCnet.

Alternatively, change the Vista guest's VM settings to use an Intel networking card instead of the default AMD PCnet card; see Section 3.7.5, “Network settings�  for details.


Lees voor "Vista" "XP" en mogelijk lost het jouw probleem in XP dan op.

Gr,
Jim

vmware op ubuntu (dus ubunto als host)
« Reactie #28 Gepost op: 2008/10/21, 17:26:28 »
JimZ

thanks for all info!.


Ik heb mijn nieuwe laptop op ubuntu gezet, virtualbox geinstallerd, de driver voor AMD PCNet op internet gevonden en al mijn XP images werken prima. alleen mijn 2003 servers nog niet; daar kom ik ook wel uit.

Wat mij echter verbaasde is dat ubuntu maar 3 van de 4 GiB ziet. Jammer van die 1 GiB. Of weet jij wat we hiermee kunnen doen?

Bv een swap disk van 1 GiB? oid?

Of een kernel aanpassing om de 4 GiB wel te zien?

32 bit is per slot van rekening wel 4 GiB!

Gr,
Eagleman.
Ubuntu user # 30077

JimZ

  • Gast
vmware op ubuntu (dus ubunto als host)
« Reactie #29 Gepost op: 2008/10/21, 22:47:46 »
Mooi dat het met XP inmiddels gelukt is, kun je in WS 2003 niet dezelfde drivers gebuiken dan?

En met die 32 bit kun je weliswaar inderdaad maximaal 4 Gig geheugen adresseren maar aangezien alles boven de 3 Gig in de 32-bit computerwereld nou eenmaal traditioneel gereserveerd wordt voor de adressering van de diverse hardwarecomponenten in de machine (BIOS, acpi- en video legacy ondersteuning, chipset, pci-bus en inmiddels ook pci-e). blijft er daarna maar ca. 3 Gig over. Dat heeft met het besturingssysteem dus niets te maken maar alles met die 32-bit.

En swap is weer heel wat anders, die ruimte zit op je harde schijf en niet in het geheugen. Maar mocht je bedoelen dat je die "onzichtbare" ruimte als ramdisk voor de swap zou willen gebruiken, dat gaat helaas ook niet lukken want dan loopt je toch weer vast op het feit dat het besturingssysteem er nou eenmaal domweg niet bij kan.

Er bestaat wel zoiets als PAE (Physical Address Extension) waarmee door "memory remapping" de volledige 4 Gig via een omweg weer zichtbaar gemaakt kan worden maar daar moeten de chipset en processor aan willen meewerken (36 bit registerbreedte) en da's lang niet altijd het geval.

Nadelen heeft dat ook, die "remapping" is een nogal omslachtig en dus traag proces en maakt het systeem zodoende eerder langzamer dan sneller. Alleen voor grote database-servers is zoiets interessant omdat op die manier grotere hoeveelheden data in het geheugen gehouden kunnen worden en dus niet van schijf hoeven te worden gelezen wat uiteraard nog veel meer tijd zou kosten.

Nou, 't is een heel verhaal geworden; ik hoop dat het me vergeven wordt ;) .

Gr,
Jim

Offline bram103

  • Lid
vmware op ubuntu (dus ubunto als host)
« Reactie #30 Gepost op: 2008/10/22, 19:12:36 »
Even terug naar de oorspronkelijke vraag van eagleman:

Na het installeren van vmware op Ubuntu (en alle andere Linux distro's) moet je in een terminal venster nog vmware-config.pl draaien. Deze zet o.a. vmware in je menu, zo werkt het tenminste met vmware-server onder Ubuntu en SUSE en zover ik weet werkt het met vmware-workstation ook zo.

Overigens staat vmware-server 1.4 (en die is net zo gratis als VirtualBox)  in synaptic.

Verder wil ik met bovenstaande niet suggereren dat vmware beter is dan VirtualBox, ik wil alleen even aangeven dat vmware(-server) wel degelijk werkt onder Ubuntu.

Gr,
Bram

Offline joop905

  • Lid
vmware op ubuntu (dus ubunto als host)
« Reactie #31 Gepost op: 2008/10/22, 21:11:13 »
Citaat van: bram103
Overigens staat vmware-server 1.4 (en die is net zo gratis als VirtualBox)  in synaptic.

Verder wil ik met bovenstaande niet suggereren dat vmware beter is dan VirtualBox, ik wil alleen even aangeven dat vmware(-server) wel degelijk werkt onder Ubuntu.

Gr,
Bram
ik gebruik vmware-server 1.0.6 en werkt zeer goed, en is Gratis

Gr.J

vmware op ubuntu (dus ubunto als host)
« Reactie #32 Gepost op: 2008/10/22, 21:23:24 »
JimZ, bram103,

Wat heb ik nu weer gedaan?

Iemand op mijn werk zei dat een Core2Duo gewoon 64 bit is en dus 64 bit OS moet kunnen draaien. Ik heb dus mijn laptop opnieuw geinstalleerd, maar dan met de 64bit ubuntu en virtualbox. Als je de afgelopen weken zo hebt lopen klooien om alles aan de praat te krijgen, weet je nu wel in welke volgorde eea te doen en dus zonder problemen ubuntu en virtualbox probleemloos laat draaien.

Nu zie ik 3.8 GiB!
Mijn 2003 server image werkt zonder een extra driver te installeren voor de PCNet kaart.
Nu nog compiz en dan ben ik klaar?

Wat denken jullie van wine? (bv iTunes direct in ubuntu).

Ik heb een hoop aan jullie te danken!

Eagleman
Ubuntu user # 30077

vmware op ubuntu (dus ubunto als host)
« Reactie #33 Gepost op: 2008/10/22, 21:57:54 »
bram103,

vmware-server en vmware workstation. Wat is het verschil?

het lijkt me toch dat ik vmware-workstation zou moeten installeren om verschillende images te kunnen draaien?

wat is dan vmware-server? kan dat dus als client gebruikt worden?

eagleman
Ubuntu user # 30077

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
vmware op ubuntu (dus ubunto als host)
« Reactie #34 Gepost op: 2008/10/23, 08:09:48 »
eagleman: vmware server is eigenlijk een licht afgezwakt product van vmware workstation. Er zijn (voor zo ver ik weet) twee grote verschillen: vmware server is gratis maar kan niet werken met 'snapshots' (hoewel de nieuwste versie van vmware server dit vermoedelijk ook wel kan).
Er is een (klein) nadeel: VM's aangemaakt in Vmware workstation werken mogelijk niet op vmware server. Er bestaat wel een windows-only tool nl. vmware convertor waarmee je dus VM's kunt converteren zodat ze ook op de server-editie werken. VM's aangemaakt in server werken wel in workstation.
Met vmware-server kan je trouwens ook VM's overnemen die op een ander fysiek systeem draaien, maar daar heb ik nog geen gebruik van gemaakt.

*edit: met vmware server kan je dus perfect verschillende guests naast elkaar draaien, net zoals bij de workstation versie*

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline bram103

  • Lid
vmware op ubuntu (dus ubunto als host)
« Reactie #35 Gepost op: 2008/10/23, 19:49:37 »
vmware-server is inderdaad een licht afgezwakt product van vmware-workstation maar de verschillen zitten, als ik het goed heb, alleen nog in het samenstellen van groepen virtuelemachines, iets wat ik tot nu toe nog nooit gebruikt heb.

vmware-server 1.04 en hoger kan met snapshots werken, je kunt er geen virtuele machine mee clonen maar dat is niet echt een bezwaar want je kunt gewoon een kopie met je OS maken.

Ik heb hier thuis vmware-server 1.04 onder Ubuntu en onder SUSE draaien op mijn werk heb ik vmware-workstation en 2x vmware-server onder windows. Ik verplaats (kopieer) regelmatig virtuele machines tussen deze 5 hosts en dat is tot nu toe nog maar 1 keer mis gegaan.

Gr,
Bram

Offline Kev

  • Lid
vmware op ubuntu (dus ubunto als host)
« Reactie #36 Gepost op: 2008/10/26, 21:17:41 »
Zijn daar deb paketten voor beschikbaar die gemaakt zijn voor ubuntu, van vmware, ik moet het een en het ander uittesten en dat is niet mogelijk met VirtualBox.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

vmware op ubuntu (dus ubunto als host)
« Reactie #37 Gepost op: 2008/10/28, 20:12:07 »
Ik heb nu ook VMWARE draaien.
Ik heb de 64 bit "VMware-Workstation-6.5.0-118166.x86_64.bundle" ergens vandaan gehaald en ook weer ergens op internet gevonden dat deze met met het commando "sh VMware-Workstation-6.5.0-118166.x86_64.bundle" te installeren is. Was geen enkel punt.

Maar, nu ik een tijdje met VirtualBox heb gespeeld en al mijn images prima werken, denk ik dat ik bij VirtualBox blijf.

Overigens kun je met het programma "alien" een .deb file genereren.

Overmorgen ga ik ubuntu 8.10 installeren op mijn laptop. Nee, geen upgrade. Gewoon alles opnieuw zodat ik zeker weet dat er niets geinstalleerd is wat ik niet nodig heb. Ik nl geen idee hoe ik VMWare zou moeten de-installeren. Ik heb ook met compiz gespeeld. Nou ja, van alles geprobeerd, maar niet werkend gekregen. Resultaat is wel dat een aantal dingen niet meer werkt. Een double-click op een andere workspace werkt niet meer. Het slepen van een window naar een andere workspace werkt niet meer.

Ik heb ook geexperimenteerd met het versnellen van ubuntu en firefox.

De firefox wijzigingen ( http://www.chinwong.com/index.php?/site/article/ubuntu_speed_up_tips/ ) merk je direct. Start nu heel snel op.

Wat ik nog wel langzaam vind is de snelheid van kopieeren van/naar usb disk: varieert van 15 - 25 MB/sec. Heeft iemand hier ervaring mee?
Tijdens kopieeren is ubuntu wel heet erg traag!

Eagleman.
Ubuntu user # 30077