Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: harde schijf  (gelezen 1512 keer)

harde schijf
« Gepost op: 2011/08/15, 02:13:05 »
ik en een vriend delen een harde schijf... er staat ondertussen 2 TB aan films en muziek enzo op...
het probleem is dat wij deze elke week moeten uitwisselen... is er een manier dat we dat kunnun doen over netwerk?
Once upon a midnight dreary, while I pondered weak and weary,
Over many a quaint and curious volume of forgotten lore,
While I nodded, nearly napping, suddenly there came a tapping,
It was my girlfriend with her mechanical keyboard   --'

Offline siegi

  • Lid
Re: harde schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/15, 10:10:29 »
Wat is de afstand tussen jouw en je vriend? (gewoon al om even te zien over wat voor soort netwerk dit zou gaan)

Re: harde schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/15, 11:42:39 »
5 km of mssn 6
Once upon a midnight dreary, while I pondered weak and weary,
Over many a quaint and curious volume of forgotten lore,
While I nodded, nearly napping, suddenly there came a tapping,
It was my girlfriend with her mechanical keyboard   --'

Re: harde schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/15, 13:02:20 »
Je bedoelt internet?

Heeft een van jullie beiden een server die 24/7 draait? (Aangenomen dat de ander er ten alle tijden bij wil kunnen komenl...)

Vanaf wat voor soort computers wordt het dan benaderd?
Als het alleen linux is kun je het beste de schijf per SSH benaderen, zogenaamd SFTP. Dan is het een kwestie van voor de ander een usernaam en wachtwoord op de server aanmaken (adduser), openssh-server te installeren (sudo apt-get install openssh-server), poort 22 in je router te forwarden naar de server en op de client Locaties > Verbinden met Server > Servertype: SSH te doen, en te verbinden met je externe ip-adres (http://mywanip.com). Op een Windows-client kun je daar WinSCP voor gebruiken, maar echt helemaal gebruiksvriendelijk gaat dat niet.

Als je structureel vanaf windowsclients de schijf gaat benaderen, en dat gebruiksvriendelijk wilt hebben, kun je het beste voor FTP gaan, maar dit is wat moeilijker op te zetten, en niet helemaal honderd in veiligheid, waardoor je het waarschijnlijk over een VPN moet draaien om het veilig te krijgen.

Dit alles vereist natuurlijk wel dat er genoeg (up- en download) bandbreedte beschikbaar is (kwaliteit van de internetverbinding...). 2TB kan lang duren, kan meevallen (http://www.speedtest.net/)

Toevoeging: wat betreft snelheid, je hoeft natuurlijk niet die hele 2TB in 1 keer te downloaden, gewoon bestand per bestand, en met SFTP (misschien FTP ook) kun je ook alvast beginnen af te spelen als het einde nog niet gedownload is ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/08/15, 13:05:29 door overdenkamp »

Re: harde schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/15, 13:28:41 »
we zijn 2 linux gebruikers... en mijn internet dat zit wel goed (27mb/s downlaud en 1 mb/s uploud)
we hebben bijde 100 GB limiet...
dus... nu alleen het server gedeelte nog.. maar hoe
Once upon a midnight dreary, while I pondered weak and weary,
Over many a quaint and curious volume of forgotten lore,
While I nodded, nearly napping, suddenly there came a tapping,
It was my girlfriend with her mechanical keyboard   --'

Re: harde schijf
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/15, 16:48:57 »
ik woon zelf in amersfoort en heb een server in harderwijk staan die dient als : file server (alleen local), media server (local alleen) en download server (web interfase alleen local)

maar ik heb er openvpn op gezet dus kan ik vanuit amersfoort gewoon inloggen op de server maar verder kan niemand erop omdat het beveiligt is door middel van certificaten. de server heeft daardoor 2 ip adressen een locaal en een vpn adres en met dat vpn adres kan je inloggen (moet je wel de certificaten hebben).

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/openVPN/Home


ps 100 gb ben je snel doorheen hoor dit gebruik ik in 1 week
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Re: harde schijf
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/15, 16:56:33 »
dus ik moet eigelijk een pc hebbe die als server dient??
Once upon a midnight dreary, while I pondered weak and weary,
Over many a quaint and curious volume of forgotten lore,
While I nodded, nearly napping, suddenly there came a tapping,
It was my girlfriend with her mechanical keyboard   --'

Re: harde schijf
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/15, 17:00:58 »
1 Mb/s up is wel heel, heel traag om zulke hoeveelheden data te verplaatsen. Je haalt er theoretisch 128 KB/s uit, en dat zul je nooit halen wegens afstand tot de centrale in het geval van ADSL...

Re: harde schijf
« Reactie #8 Gepost op: 2011/08/15, 17:20:22 »
dus ik moet eigelijk een pc hebbe die als server dient??
ja

maar ik ben het met cumulus007 eens met een verbinding van 1 mb/s up is niks waard.
als ik in harderwijk ben en dus locaal ip gebruik haal ik 600 mb/s (60 mb per seconde) (leessnelheid)
en naar amersfoort heb ik een upload van 50 mb/s ongeveel 5 mb per second dan is het de moeite waard.
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Re: harde schijf
« Reactie #9 Gepost op: 2011/08/15, 17:22:06 »
Die upload snelheid is inderdaad heel traag, zelfs als je deze al volledig zou kunnen benutten.
7000MiB (een .avi film) versturen van de ene locatie naar de andere duurt dan 5600 seconden (in het beste geval) = 94 minuten.
Als je even 10 minuten op voorhand begint te downloaden dan kan al wel beginnen zien, zoals al eerder is aangegeven.
Denk er wel aan dat je dan ook snel aan je limiet zit, je kan het bestand dan even goed (lees: waarschijnlijk beter) terug downloaden van waar je het origineel hebt gedownload. Dat gaat veel sneller (en dat belast alleen je eigen limiet, dan heeft de uploader ook nog wat limiet over).

Moest je er toch mee willen doorgaan kan je best dit eens lezen:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Openssh-server
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Offline vanadium

  • Lid
Re: harde schijf
« Reactie #10 Gepost op: 2011/08/16, 16:50:49 »
Ik denk ook dat het, als dit films betreft, zal tegenvallen. Daarnaast heb je de wisselende ip adressen. Tenzij één van jullie een speciale internetverbinding zou willen betalen waarbij je een vast ip-adres krijgt, moet je telkens opnieuw uitvogelen welk ip adres de server vandaag heeft.

Mét een speciaal internet abonnementje aan serverzijde zou dat downloaden wél meevallen, maar dat verkoop ik nu spijtig genoeg net niet  :evil:

Re: harde schijf
« Reactie #11 Gepost op: 2011/08/16, 20:13:03 »
Ik denk ook dat het, als dit films betreft, zal tegenvallen. Daarnaast heb je de wisselende ip adressen. Tenzij één van jullie een speciale internetverbinding zou willen betalen waarbij je een vast ip-adres krijgt, moet je telkens opnieuw uitvogelen welk ip adres de server vandaag heeft.

Mét een speciaal internet abonnementje aan serverzijde zou dat downloaden wél meevallen, maar dat verkoop ik nu spijtig genoeg net niet  :evil:
ik heb geen speciaal abonoment maar mijn ip veranderd amper tot nooit
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Re: harde schijf
« Reactie #12 Gepost op: 2011/08/16, 20:32:45 »
ik heb geen speciaal abonoment maar mijn ip veranderd amper tot nooit

En anders zijn er nog oplossingen als no-ip, bij het ipadres zit het probleem dus niet.
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds