Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Triple boot: Windows XP + Ubuntu Feisty + Kubuntu Feisty  (gelezen 1160 keer)

Offline Nico

  • Lid
Triple boot: Windows XP + Ubuntu Feisty + Kubuntu Feisty
« Gepost op: 2007/07/15, 09:04:49 »
Hallo,

Naar aanleiding van het topic in Offtopic wil ik mijn mening ook eens kunnen geven over het verschil tussen Gnome en KDE. En omdat ik KDE eigenlijk helemaal niet slecht vind (als eerste indruk) wil ik Kubuntu er ook naast installeren.

Ik heb een harde schijf van 60 GB (van Samsung) waar ik Windows XP op heb staan. Ik heb ook een harde schijf van 40 GB die nu volledig gewijd is aan Ubuntu. Ik heb intussen al (in Partition Magic via Windows) de schijf verdeeld in 2 partities van elk 20 GB.

Mijn vragen zijn nu, voordat ik begin met Kubuntu te installeren:

1) Wordt GRUB automatisch aangepast om een triple boot te regelen, of moet ik daar zelf iets voor typen?
2) Als je commando's moet geven, zijn die dan in KDE hetzelfde (sudo gedit /... etcetera) of niet?
3) Kan ik voor beide OS'en dezelfde swap ruimte gebruiken?

Thx!
C2Q Q6600 || 4096MB DDR2 || 1628 GB HDD || MSI 8800GTS @ 320MB || OCZ GameXStream 600 Watt || MSI P35 Platinum

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Triple boot: Windows XP + Ubuntu Feisty + Kubuntu Feisty
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/15, 09:32:31 »
Je hebt helemaal geen triple boot nodig.
Als je nu XP en Ubuntu hebt, dan hoef je alleen maar het pakket kubuntu-desktop te installeren.
Bij het opstarten van Ubuntu kan je in het inlogscherm kiezen of je gnome of kde wil.

Offline Nico

  • Lid
Triple boot: Windows XP + Ubuntu Feisty + Kubuntu Feisty
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/15, 10:20:30 »
Ah zo, eens proberen dan.

Alhoewel ik liever Ubuntu en Kubuntu gescheiden houd, en in GRUB kies welk OS ik wil. Waarom weet ik niet echt.

Toch bedankt!
C2Q Q6600 || 4096MB DDR2 || 1628 GB HDD || MSI 8800GTS @ 320MB || OCZ GameXStream 600 Watt || MSI P35 Platinum

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Triple boot: Windows XP + Ubuntu Feisty + Kubuntu Feisty
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/15, 11:28:28 »
Gescheiden kan ook, maar dat kost wel extra ruimte......
Het commando "sudo gedit .....enz" werkt niet, omdat gedit alleen in Gnome zit, KDE heeft een andere editter, maar neem je b.v. "nano", die zit in beiden.
Je kunt natuurlijk ook Gedit extra installeren .... :-)

Grub wordt automatisch aangepast, let wel op, de file /boot/grub/menu.lst die gebruikt gaat worden, is die van de laatste installatie !

De swap wordt automatisch gevonden en heb je maar één keer nodig.

Succes,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Mario

  • Lid
Triple boot: Windows XP + Ubuntu Feisty + Kubuntu Feisty
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/15, 12:02:19 »
draai hier op de pc ubuntu met beide desktops KDE en gnome
ondervinding is wel dat in feisty in tegenstelling tot edgy de KDE-desktop niet zo soepel draait naast gnome
regelmatig een progje dat vastloopt
PC:Intel dual core 6600 2.4Ghz-Abit AB9-nvidia GeForce 9600 GT-
dual-boot : Debian Lenny - Windows 7
Alle beschrijvingen van de werkelijkheid zijn tijdelijke veronderstellingen

Offline Nico

  • Lid
Triple boot: Windows XP + Ubuntu Feisty + Kubuntu Feisty
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/16, 07:25:26 »
Ik ga het toch eens proberen via triple boot ;) Ik zal het na het werk eens proberen...
C2Q Q6600 || 4096MB DDR2 || 1628 GB HDD || MSI 8800GTS @ 320MB || OCZ GameXStream 600 Watt || MSI P35 Platinum

Offline mcgyver

  • Lid
Triple boot: Windows XP + Ubuntu Feisty + Kubuntu Feisty
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/16, 12:15:54 »
@johan: Is het niet zo dat als je de Kubunt-desktop download de dingen toch een beetje door elkaar lopen? Dus dat je kubuntu programma's samen met Gnome krijgt? Is dan ook het opstartscherm niet een beetje anders, of vergis ik me?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Triple boot: Windows XP + Ubuntu Feisty + Kubuntu Feisty
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/16, 12:47:12 »
Het opstartscherm verandert dan wel van Ubuntu naar Kubuntu, maar dit is weer terug te zetten als je wil.

Je krijgt wel alle programma's in het menu te zien. Als je Kubuntu opstart zie je naast de KDE programma's ook de Gnome programma's. Je kan ze beide gebruiken, het maakt niet uit of je KDE of Gnome hebt opgestart.