Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu (Hardy LTS) geinstalleerd en dan Kubuntu en Xubuntu er bij in of apart?  (gelezen 1102 keer)

FrSu

  • Gast
Heb in een ander topic vragen gesteld over Gnome versus Ubuntu. Dit was verhelderend. Gnome is de basis van Ubuntu. Ook geleerd dat Kubuntu op een andere basis (KDE) staat en dat zal bij Xubuntu ook wel zo zijn, omdat dit de lichtste van de 3 is.

Nu mijn vraag: Hoe kan het dan dat je vanuit Ubuntu toch Kubuntu (en ook Xubuntu) op een Gnome basis kunt laten draaien?

Ik lees hier ook over aparte KDE installaties. Wat is dan het verschil?

Blijf het een hele klus vinden om de boel bij al die verschillende Linux versies uit elkaar te houden, maar wil wel de verschillen ontdekken om uiteindelijk tot mijn favoriete en voor mij en mijn PC best werkende Linux systeem te komen. En dat is gelukkig bij Linux mogelijk!

Groet,
Frits


Ubuntu, Kubuntu en Xubuntu kunnen geïnstalleerd worden met de pakketten:

ubuntu-desktop
kubuntu-desktop
xubuntu-desktop

FrSu

  • Gast
IK dacht dat Gnome de algemene basis was, maar dat is dus niet zo (toch nog niet genoeg geleerd uit het andere topic  :o).

En de aparte installaties voorkomen waarschijnlijk dat je menu's te zien krijgt waarin je ook keuzes vanuit de andere desktops staan, waardoor het overzichtelijker blijft. Om die reden kiezen mensen dan voor aparte installaties?

Citaat
IK dacht dat Gnome de algemene basis was, maar dat is dus niet zo (toch nog niet genoeg geleerd uit het andere topic  Shocked).
De grafische basis, hè. Dus de panelen, de file manager, de browser, de mailclient enz.

FrSu

  • Gast
Het begint te komen... ^-^

En mijn opmerking m.b.t. aparte installaties i.p.v. alle 3 vanuit Synaptic is wel in de goede richting?

FrSu

  • Gast
Ik bedoel, de aparte installaties voorkomen waarschijnlijk dat je menu's te zien krijgt waarin je ook keuzes vanuit de andere desktops staan, waardoor het overzichtelijker blijft. Om die reden kiezen mensen dan voor aparte installaties?

Offline Jan E.

  • Lid
Het begint te dagen, geloof ik.. De kernel is de basis. Om daar toch iets mee te kunnen (meer dan met de kale terminal) , zijn er een paar grafische schillen  die je kunt gebruiken. Ubuntu is standaard toegerust met Gnome als bureaublad omgeving. Maar je kunt ook kiezen voor KDE (Kubuntu), XFCE (Xubuntu), WM, Fluxbox, Openbox, Enlightment (openGEU),  nouja, eigenlijk te veel om op te nomen.

Als je naast de Gnome werkomgeving ook wil kijken naar KDE en XFCE zou je drie verschillende opstarts kunnen maken. Je kunt ook kiezen om de omgeving er bij in te installeren. Dan installeer je simpelweg de kubuntu-desktop en de xubuntu-desktop, waarna je bij het inlogscherm kunt kiezen welke bureaublad omgeving je vandaag wilt gebuiken. Hij zet dan wel alle programma's bij elkaar in, wat wat onoverzichtelijk kan worden. KDE en XFCE hebben namelijk zo hun eigen oplossingen en programma's. Het is allemaal overigens wel uitwisselbaar en kan door elkaar heen gebruikt worden.

Ik heb dat in mijn enthousiasme ook een keer gedaan en werd er niet vrolijk van. Het wordt een beetje een drukke boel.
Naast elkaar kost je gewoon vrij veel schijfruimte...

Sterk versimpeld kan je zeggen dat KDE en XFCE en al die anderen slechts bepalen hoe je bureablad er uit ziet en wat je op welke manier met je computer kunt. Iedere versie heeft zo zijn eigen fans.

Mijn idee: Brand wat LiveCD's en speel wat rond. Kies uiteindelijk dat wat je het beste bevalt. En mocht je dan bijvoorbeeld Gnome (=Ubuntu) hebben gekozen maar je vindt het KDE brandprogramma voor CD's (K3b) toch handiger, dan installeer je dat er toch gewoon bij?


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04