Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Data recovery Floppy  (gelezen 1728 keer)

[opgelost] Data recovery Floppy
« Gepost op: 2011/08/17, 15:06:04 »
Jaja, jullie lezen het goed. Ik wil graag wat data van een onleesbaar (in xp) floppy halen. We hebben bij 1 pc hier namelijk geen andere keus dan dat er van een floppy wordt opgestart, maar deze is helaas onleesbaar geworden. Normaliter wordt de pc ook niet uitgezet om dit te voorkomen, maar helaas liep de pc vast door oververhitting (486 met 66mhz, elke fan was kapot). Heeft iemand ervaring met (gratis, geen spyware oid) tools om die data er van af te halen? Het mogen tools voor zowel linux (ubuntu beschikbaar) of windows (xp beschikbaar) zijn. Bij voorbaat dank! :)
« Laatst bewerkt op: 2011/11/16, 10:07:44 door kebabfish »
Op de chat te vinden als debiantux

Re: Data recovery Floppy
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/17, 18:05:25 »
Hier ben ik laatst ook nog mee bezig geweest.
Wel een uitstervend verschijnsel.  ;)

Windows floppy's lezen met Ubuntu (of Linux in het algemeen) blijkt nog al problematisch te zijn.
Ik heb toen op een oude laptop xp weer geïnstalleerd en de data van de floppy's gehaald.

Voor het terughalen van data van slecht leesbare floppy's zou je 'Recuva' kunnen proberen.
Deze had ik vroeger altijd klaar staan voor als ik per ongeluk ergens iets belangrijks zou verwijderen.

Offline mrGee

  • Lid
Re: Data recovery Floppy
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/17, 18:27:21 »
Hallo

Je kunt ook (zowel onder Linux als onder Windows) photorec proberen
(zit in testdisk)
Of kijken wat je met ddrescue (commandline tooltje) nog kunt doen; daarmee kun je een
image maken en die evt. aanmonteren en dan daar weer in kijken wat er zoal nog in zit.
Ddrescue heeft wat voordelen tov. dd; zo struikelt hij niet zo snel over leesfouten en
schrijft bij echt rot een 0 in de te maken image, maar gaat wel verder met inlezen
Wel wat leeswerk om hem netjes in te zetten en er zijn wat varianten in; dd-rescue/ dd_rescue.
Ik weet nu zo even niet welke variant Ubuntu aan hun ddrescue heeft geknoopt.

Groeten Gerrit


-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Data recovery Floppy
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/17, 22:17:54 »
Kijk eens of je hier iets mee kunt:

http://www.supershareware.com/download/my-bootdisk.html

- Roc

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: Data recovery Floppy
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/18, 00:02:59 »
Jaja, jullie lezen het goed. Ik wil graag wat data van een onleesbaar (in xp) floppy halen. We hebben bij 1 pc hier namelijk geen andere keus dan dat er van een floppy wordt opgestart, maar deze is helaas onleesbaar geworden. Normaliter wordt de pc ook niet uitgezet om dit te voorkomen, maar helaas liep de pc vast door oververhitting (486 met 66mhz, elke fan was kapot). Heeft iemand ervaring met (gratis, geen spyware oid) tools om die data er van af te halen? Het mogen tools voor zowel linux (ubuntu beschikbaar) of windows (xp beschikbaar) zijn. Bij voorbaat dank! :)

Er is een prog GetDataBack V4.21(xp) . kun je zoeken op het usenet. Ik heb de oudere versie wel eens gebruikt. Verder kun je de floppy ook in . een usb floppy drive laden. Voor een paar tientjes moeten ze  te koop zijn. Deze drive kun je aan je laptop/pc  hangen.
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Re: Data recovery Floppy
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/18, 12:01:19 »
Helaas, dd-rescue geeft een lege image, en recova kan ook niks vinden. De floppy kan ook niet goed benaderd worden, en ik denk dat dat al een groot probleem is.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Data recovery Floppy
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/19, 07:06:07 »
Je kunt nog flops kopen :rolleyes:

schijftijd

  • Gast
Re: Data recovery Floppy
« Reactie #7 Gepost op: 2011/11/15, 22:24:34 »
Spammen doen we niet aan.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/15, 23:04:36 door Johan van Dijk »

Re: Data recovery Floppy
« Reactie #8 Gepost op: 2011/11/16, 09:36:47 »
((Ik kan niet uit je tekst halen of de floppy voor Linux of voor windows moet zijn ??))

Ik heb hier ook zo'n oude pc staan die voor Linux server speelt....  =D
De bios is te oud en weet niet wat een CDrom speler is en raakt ook in de war van grote HDtjes..

De floppy die ik gebruik kan ook niet geopend of gelezen worden, tenminste ? niet in Ubuntu.
Terwijl hij wel werkt, dus jouw floppy (hoeft niet) perse stuk te zijn, maar het kan wel natuurlijk.

Je kan een andere bootflop maken met Rawwritewin-0.7
Nadeel is dat je een windows pc nodig hebt met floppy drive.....
Hier nog wat handige tools van die gasten .

Dit is een betrouwbaar adres om Bootfloppys vandaan te halen:
http://www.bootdisk.com/

En hier nog een goed adres voor dit soort zaken:
http://www.linuxmigration.com/quickref/install/media.html
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Data recovery Floppy
« Reactie #9 Gepost op: 2011/11/16, 10:07:06 »
Bedankt voor het antwoord, maar de data was niet meer te redden. Gelukkig was er nog een backup (ook op floppy...), en hebben we het zo op kunnen lossen. Indien deze backup (en de backup die ik hiervan heb gemaakt) ook de geest geeft, kan de pc wat mij betreft ook wel weg :p
Op de chat te vinden als debiantux