Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie video kaart xubuntu  (gelezen 2644 keer)

Installatie video kaart xubuntu
« Gepost op: 2007/12/29, 17:19:44 »
Ik heb een video kaartje in de xubuntu pc gezet maarr..
- wel beeld tijdens het opstarten, geen beeld meer op het moment dat het inlog scherm moet komen.
- ook kan ik Screens en Graphics niet vinden en niet installeren, ook niet in de Gnome desktop omgeving.

Iemand een oplossing?

Installatie video kaart xubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/29, 18:23:25 »
Oude videokaart erin stoppen, samen met de nieuwe. Beeldscherm aansluiten op je oude, en op die manier drivers zoeken voor je nieuwe ;) Lukt dat niet, dan moet je even de specificaties van je videokaart op het forum posten. Wellicht kunnen we je dan helpen.
Op de chat te vinden als debiantux

Installatie video kaart xubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/29, 18:42:13 »
Er zit een "onboard" in de "nieuwe" is een pci kaart.
Hoe zou ik drivers moeten zoeken, en installeren?
Ik zal zo even kijken om welke kaart het gaat...

Het heet nVidia nv5m64 (riva TNT2 Model 64/Model 64 pro )

Installatie video kaart xubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/29, 19:22:31 »
nvidia is normaal erg goed ondersteunt. Sluit je monitor aan op je onboard videokaart, maar laat je nieuwe kaart wel in de kast zitten. Je kan nu normaal ubuntu gebruiken, en restricted drivers vinden voor je nieuwe kaart. Dit kan via systeem -> beheer -> beperkt ondersteunde stuurprogramma's.

Als dit niet lukt, hoor ik het wel ;)

edit: http://www.nvidia.com/object/linux_display_ia32_1.0-7184.html Ik denk dat je deze moet hebben, maar probeer eerst eens wat hierboven staat.
Op de chat te vinden als debiantux

Installatie video kaart xubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/29, 19:24:38 »
Ik heb het via restricted geprobeerd maar dat eindigde in een nieuwe installatie. Er was iets mis met Xserver oid.
Zal het nog eens proberen of kan het ook op een ander manier?
Hij is nu behoorlijk met de update bezig dus ik kan het later pas proberen.
Zal het pakketje installeren en waar/hoe moet ik dan instellen dat ie die gaat gebruiken?

Installatie video kaart xubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/29, 22:05:19 »
Het is een .run file, ik geloof dat zoiets automatisch gaat. Wel moet je eerst met de rechtermuisknop op het bestand drukken, naar eigenschappen gaan, daar het tabblad rechten opzoeken en een vinkje zetten achter "uitvoeren [] uitvoeren van bestand toestaan".

Moet zo lukken. Zo niet, dan horen we dat vanzelf wel ;)
Op de chat te vinden als debiantux

Installatie video kaart xubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/29, 23:57:45 »
Na de update kon ik zien dat ie de kaart herkende en hoefde slechts de restricted driver te installeren en te activeren. Het pakket werd opgehaald en ik moest hem herstarten.. dood..?

Ik krijg deze melding:
kinit:trying to resume from /dev/disk/by-uuid/..en wat getellen en cijfers
kinit:No resume image doing normal boot

Vervolgens kan ik in een tekst omgeving inloggen op een soort terminal. Wat moet ik hier mee aan?

Wel een toestand om even een video kaartje in de pc van de kids te zetten..

Edit:
Na STARTX krijg ik de melding:No screens found

( dat gaat dus lekker ) Ik zet hem uit en zie morgen wel weer verder .

Installatie video kaart xubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/30, 02:02:23 »
Heb je wel eerst in de BIOS van die pc de onboard video kaart uitgezet ???
Anders blijf je problemen houden.

Eventueel in veilige modes de driver op "vesa"zetten zodat je altijd beeld hebt.
Dan pas normaal inloggen en de drivers voor de kaart installeren.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Installatie video kaart xubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/30, 02:09:50 »
Ik denk het volgende, maar kan er naast zitten. Je on-board videokaart wordt waarschijnlijk geactiveerd, dit is uit te zetten in de bios. Als het goed is kan je daar aangeven dat je een aparte videokaart hebt. Tijdens het opstarten kan je een bepaalde toets (verschilt per pc, maar is meestal F2, F8 of F10) indrukken waarmee je in het bios menu terecht komt. Hier staan bepaalde menu's, en daar moet je even zoeken naar een menu betreffende je on-board videokaart.
Lukt dit niet, dan moet je eens proberen op te starten met je monitor aangesloten op je onboard videokaart. Als het goed is start ubuntu dan normaal op, en kunnen we verder zoeken naar een oplossing ;)

edit: gandyman was me voor :P
Op de chat te vinden als debiantux

servaas-xubuntu-user

  • Gast
Installatie video kaart xubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2007/12/30, 02:21:30 »
of je drukt de nieuwe vidieokaart er in sluit de monitor er op aan start op zodra je beeld zwart word druk je ctrl+alt+f1 kom je in de terminal en druk je 1 keer enter
meld je jezelf aan
en type je jij@jou-pc: ~$ sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg geef je wachtwoord in
selecteer de goeie driver beantwoord alle andere vragen met ja ja ja en dan terug in de terminal druk je ctrl+alt+f7 en dan druk je ctrl+alt+backspace en dan zou je beeld moeten gaan krijgen

Installatie video kaart xubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2007/12/30, 10:10:53 »
Citaat van: servaas-xubuntu-user
of je drukt de nieuwe vidieokaart er in sluit de monitor er op aan start op zodra je beeld zwart word druk je ctrl+alt+f1 kom je in de terminal en druk je 1 keer enter
meld je jezelf aan
en type je jij@jou-pc: ~$ sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg geef je wachtwoord in
selecteer de goeie driver beantwoord alle andere vragen met ja ja ja en dan terug in de terminal druk je ctrl+alt+f7 en dan druk je ctrl+alt+backspace en dan zou je beeld moeten gaan krijgen
Als ik in de vragenlijst bij de keuze voor kleurdiepte kom en een selectie doe ( heb beide geprobeerd )
komt dit onder in beeld:
xserver-xorg postinst warning: overwriting possibly-customised conf. file;bacup in /etc/X11/xorg.conf

Op de gok ctrl+alt+f7 gebrukt daarvan krijg ik een leeg scherm met een knipperend - je na ctrl+alt+backspace gebeurt niets meer...

nb: Ik had de BIOS instellingen al wel gewijzigd ;-)

servaas-xubuntu-user

  • Gast
Installatie video kaart xubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2007/12/30, 14:10:42 »
Citaat van: Leeflangonline
Citaat van: servaas-xubuntu-user
of je drukt de nieuwe vidieokaart er in sluit de monitor er op aan start op zodra je beeld zwart word druk je ctrl+alt+f1 kom je in de terminal en druk je 1 keer enter
meld je jezelf aan
en type je jij@jou-pc: ~$ sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg geef je wachtwoord in
selecteer de goeie driver beantwoord alle andere vragen met ja ja ja en dan terug in de terminal druk je ctrl+alt+f7 en dan druk je ctrl+alt+backspace en dan zou je beeld moeten gaan krijgen
Als ik in de vragenlijst bij de keuze voor kleurdiepte kom en een selectie doe ( heb beide geprobeerd )
komt dit onder in beeld:
xserver-xorg postinst warning: overwriting possibly-customised conf. file;bacup in /etc/X11/xorg.conf

Op de gok ctrl+alt+f7 gebrukt daarvan krijg ik een leeg scherm met een knipperend - je na ctrl+alt+backspace gebeurt niets meer...

nb: Ik had de BIOS instellingen al wel gewijzigd ;-)
die waarschuwing betekent dat je een nieuw configuratie bestand hebt aan gemaakt en dat van de de oude een backup is gemaakt

heb je ook een keer normaal opnieuw opgestart ?

met ctrl+alt+backspace start je de xserver opnieuw en wordt je nieuwe configuratie bestand gelezen als er dan niks gebeurt dan werkt je configuratie niet

je kunt het nog een keer doen en dan de vesa driver proberen

Installatie video kaart xubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2007/12/30, 14:53:20 »
Ik heb inmiddels een nieuwe installatie gedaan ( weer ) en nog tal van andere pogingen die ik hier en daar vond; geen enkel succes.  Nu ben ik weer zover voor de zoveelste herinstallatie.... zal het eerst nog eens proberen met de vesa driver.

Wat me wel opviel is dat als ik een driver selecteer in het volgende scherm de ingebouwde opgegeven staat.

Nou poging vier dan maar..

Update:
Het werkt weer met de ingebouwde kaart maar nog steeds niet met de Nvidia tnt2 kaart.

servaas-xubuntu-user

  • Gast
Installatie video kaart xubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2007/12/30, 14:59:41 »
ik heb nog een idee voor je als je nieuwe kaart wel gedetecteerd word door linux dat kun je denk ik controleren met lspci (?)
dan kun je de ingebouwde kaart "blacklisten" zo dat linux alleen de nieuwe kaart ziet/kan gebruiken
maar hoe dat precies zit dat weet ik niet misschien kan een ander je hier mee verder helpen

Installatie video kaart xubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2007/12/30, 16:54:45 »
Wanneer ik nvidia-xconfig geef en vervolgens in de /xorg.conf kijk is alleen diver gewijzigd in nvidia, de rest staat nog gewoon het intel gebeuren.
Kan ik dit zelf aanpassen zo ja wat moet er in staan?

Installatie video kaart xubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2007/12/31, 20:27:19 »
Na twee dagen eindelijk het antwoord:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=3786906

Misschien hebben meer mensen hier wat aan ;-)

servaas-xubuntu-user

  • Gast
Installatie video kaart xubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2008/01/01, 00:27:32 »
heb m ff gelezen ik kwam toch aardig in de buurt dan vind ik ...

ben blij dat alles nu voor elkaar hebt