Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Oververhitte laptop in Ubuntu 10.04  (gelezen 703 keer)

Offline Elise

  • Lid
Oververhitte laptop in Ubuntu 10.04
« Gepost op: 2010/09/15, 16:57:54 »
Nadat ik voor het eerst Ubuntu(10.04) geinstalleerd heb, werkt het perfect, op 1 ding na: Mijn laptop lijkt snel oververhit te raken. Nou was ie altijd al niet heel koel, maar sinds ik ubuntu gebruik, valt ie uit, vooral als ik muziek draai, alsof je de stekker uit een gewone computer zou trekken. Ik heb al het eea gegoogled, en kwam op
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=597998 terecht. Helaas werkt de daar aangeboden oplossing niet.
Zou het kunnen dat ik iets verpest heb in mn BIOS? En hoe fix ik dit? Of is er een ander probleem?

Edit: Ik heb een Toshiba satellite

Re: Oververhitte laptop in Ubuntu 10.04
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/15, 18:14:47 »
Ik heb zelf ook een Toshiba Laptop en het is een bekend probleem dat de fan aansturing niet altijd helemaal goed werkt in Linux.
Soms draait de fan altijd max (bij mij), soms helemaal niet. Dat laatste is natuurlijk erger dan het eerste...

De oplossing is soms in het BIOS de fan-aansturing instellen (kon bij mij niet), soms via het opstarten in de Grub, afhankelijk vh type Toshiba.

Google eens op:
toshiba acpi_osi="linux"
Dat helpt je in de goede richting, en als dit niet werkt worden er in dezelfde draadjes ook andere oplossingen genoemd.

VV