Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Geen geluid DMX 6fire 24/96 Ubuntu 10.04  (gelezen 4526 keer)

Offline plek

  • Lid
[opgelost] Geen geluid DMX 6fire 24/96 Ubuntu 10.04
« Gepost op: 2010/05/30, 17:05:53 »
Vanmiddag Ubuntu 10.04 vanaf cd getest, ook uiteraard het geluid. Hoewel via Beheer>Systeemtest de geluidskaart DMX 6fire 24/96 werd herkend, kwam er via de Testknop toch geen geluid.
Onder Ubuntu 9.04 (dat ik nu heb) doet de kaart het prima, maar bij 9.10 was er vanaf de live-cd ook al geen geluid meer (op dit forum kwam daarvoor geen oplossing). Dat probleem doet zich nu kennelijk ook weer bij 10.04 voor.
Mijn Ubuntu-plezier heeft een nogal neergaande lijn: na 7.10 - waar alles prima werkte - is het bij latere versies steeds vechten tegen niet-werkende hardware geweest, met als dieptepunt een scanner die het na twee jaar nog altijd niet doet (eerlijk gezegd begin ik me af te vragen waarom ik eigenlijk ooit zo enthousiast was over Ubuntu, en of ik XP maar niet weer gewoon moet installeren, want daar heb ik nooit problemen mee gehad).

Heeft iemand misschien de oplossing voor mijn probleem?

Alvast dank voor de reacties.
Groet, Peter
« Laatst bewerkt op: 2010/06/19, 14:28:11 door plek »

DarkEra

  • Gast
Re: Geen geluid met live-CD Ubuntu 10.04
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/30, 17:17:32 »
Heb je al eens in de bovenste balk op het volume icoontje geklikt en dan op unmute? In 9.10 en 10.04 heb ik ook geen geluid omdat deze juist vanaf het begin gemute is. Bij sommige computers en geluidskaarten blijkt dit zo te zijn. Op m'n netbook doet ie het wel en de gewone laptop staat deze gemute namelijk.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/30, 17:19:39 door DarkEra »

Offline plek

  • Lid
Re: Geen geluid met live-CD Ubuntu 10.04
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/01, 19:33:06 »
DarkEra, dank voor je antwoord. Ik heb net de live-cd nog even geladen, maar het volume-icoontje stond niet op mute.

Ik heb dus nog steeds geen geluid vanaf de live-cd. Weet jij - of iemand anders - hoe dat opgelost kan worden?

Alvast dank voor jullie suggesties! Gr, Peter

Re: Geen geluid met live-CD Ubuntu 10.04
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/01, 21:27:00 »
DarkEra, dank voor je antwoord. Ik heb net de live-cd nog even geladen, maar het volume-icoontje stond niet op mute.

Ik heb dus nog steeds geen geluid vanaf de live-cd. Weet jij - of iemand anders - hoe dat opgelost kan worden?

Alvast dank voor jullie suggesties! Gr, Peter
Het stomme is dat ze in verschillende versies per ongeluk het PCM-geluid gemute hebben. (Is net wat anders dan DarkEra zegt) Dat moet je aanpassen in het mixervenster, namelijk rechtermuisknop -> volume-icoontje -> Mixervenster tonen -> PCM-schuifje omhoog doen. Heeft mij ooit bijzonder veel tijd gekost omdat ik het geluid niet aan de praat kreeg :) Bleek het zo iets simpels te zijn... :S

"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Geen geluid met live-CD Ubuntu 10.04
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/01, 21:40:47 »
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline sudenna

  • Lid
Re: Geen geluid met live-CD Ubuntu 10.04
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/01, 23:32:32 »
volgens mij staat het geluidicoontje op dempen standaard af als je een live cd hebt bij ubuntu 10.04
ik had da ook, op 2 desktop en op een netbook
en als ik ubuntu had geinstalleerd
dan had ik overal geluid

of tewel is da een foutje op de live cd
ik zou zeggen
installeert da gewoon, enorm veel problemen kom je nooit tegen
alle ik toch al ni op ubuntu lucid
en da me al drie installatie's had k maar een paar kleine foutjes, en das zo opgelost, en kzen nu ni echt nen geek in da allemaal  :P gewoon een klein beetje kennis..... in google  O0 maar ook een beetje in ubuntu ze hehe


ikke

Offline heir4c

  • Lid
Re: Geen geluid met live-CD Ubuntu 10.04
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/01, 23:40:11 »
Plek, installeer 10.04 eens in dualboot, dan pas kan je echt testen of al je hardware goed werkt onder deze versie. Neemt niet zoveel ruimte in en lukt het niet, dan hou je die partitie voor de volgende versie op te testen.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Geen geluid met live-CD Ubuntu 10.04
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/02, 00:34:56 »
Plek, installeer 10.04 eens in dualboot, dan pas kan je echt testen of al je hardware goed werkt onder deze versie. Neemt niet zoveel ruimte in en lukt het niet, dan hou je die partitie voor de volgende versie op te testen.


Inderdaad.

Als je zegt dat je bij 9.10 hetzelfde had, maar het toch ging bij een full install, waarom installeer je 10.04 dan niet gewoon? Je gaat toch niet constant op een live-cd draaien?

Offline plek

  • Lid
Re: Geen geluid met (live-CD) Ubuntu 10.04
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/06, 12:41:09 »
Allemaal dank voor jullie reacties.

Het onderwerp van het topic heb ik iets aangepast: live-CD tussen () gezet, want inmiddels heb ik 10.04 geïnstalleerd (als singleboot), maar nog steeds geen geluid (dezelfde situatie dus als met 9.10, waarbij het geluid het niet vanaf de live-cd deed en na installatie ook niet).

@crashit, je schrijft
Citaat
Dat moet je aanpassen in het mixervenster, namelijk rechtermuisknop -> volume-icoontje -> Mixervenster tonen -> PCM-schuifje omhoog doen.
Waar vind ik het mixervenster?

Gr, Peter

Offline mrGee

  • Lid
Re: Geen geluid met live-CD Ubuntu 10.04
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/06, 12:58:39 »
Je hebt hem nu dus daadwerkelijk geïnstalleerd;
Kun je even een terminal openen en
aplay -l (l is een kleine letter L)
intypen en hier weergeven wat ie zegt.

(knip en plak uit ander antwoord);

Installeer eens de;
linux-backports-modules-alsa-generic
of linux-backports-modules-alsa-............-generic
via synaptic, wel de juiste versie die bij je nu gebruikte
kernel hoort gebruiken. Machine herstarten en controleer ook
of in de geluidsmixer nu alles op 'unmute' staat.
(een uname -sr in de terminal, levert je kernelversie)

Succes

-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Geen geluid met live-CD Ubuntu 10.04
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/06, 16:58:24 »
@Plek,

Er zijn 3 manieren om erachter te komen of je al dan niet iets op 'mute' hebt staan.
1. De methode van Crashit, die geldt als je Kubuntu hebt geinstalleerd (daar ben ik ook wel eens ingestonken  ;)), je geluidsicoontje staat dan rechtsonder ergens in de taakbalk.
2. De methode van DarkEra, die geldt als je Ubuntu hebt geinstalleerd, je geluidsicoontje staat dan rechtboven in de taakbalk. Kijk daarna eens (Systeem>>Voorkeuren) bij geluid/sound, of daar iets op mute of zo staat.
3. Als dat nog niets laat zien, installeer dan via Synaptic (Systeem>>beheer) eens alsamixergui, daarin kan je nog veel meer instellingen zien, en kijk eens of daar iets op mute staat of met de schuifjes naar beneden.

Geeft dat nog geen soelaas, doe dan alle tips van MrGee. Aan de geluidskaart kunnen de kenners zien, of die goed of minder goed ondersteund wordt met drivers, en of daar iets mee moet gebeuren. Succes!

« Laatst bewerkt op: 2010/06/06, 17:00:11 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline plek

  • Lid
Re: Geen geluid met (live-CD) Ubuntu 10.04
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/07, 22:04:29 »
@mrGee en asphyxia: dank voor jullie hulp.
Mijn bevindingen nav jullie suggesties en vragen.

asphyxia Methoden 2 (icoontje, Systeem>Voorkeuren) en 3 (installeren alsamixergui) heb ik toegepast, maar dat heeft geen geluid opgeleverd. Ik heb in ieder geval niets kunnen vinden dat op één of andere manier op onderdrukt geluid wees.

mrGee
aplay -l gaf het volgende:
**** Lijst van PLAYBACK hardware-apparaten ****
kaart 0: DMX6Fire [TerraTec DMX6Fire], apparaat 0: ICE1712 multi [ICE1712 multi]
  Sub-apparaten: 1/1
  Sub-apparaat #0: subdevice #0

Daarna heb ik (na uname -sr) via synaptic linux-backports-modules-alsa-2.6.32-22-generic geïnstalleerd. Dat leverde geen geluid op. Bovendien stond bij verschillende tabbladen onder Systeem>Voorkeuren>Geluid helemaal niets meer vergeleken met vóór installatie van deze linux-backports. Mijn geluidskaart was ook opeens uit beeld, want aplay -l gaf het volgende:
aplay: device_list:223: geen geluidskaarten gevonden...

Ik heb dit programma dus maar weer verwijderd.

Probleem bestaat dus nog steeds :( Heeft iemand nog iedeeën? Alvast bedankt. Groet, Peter

Offline mrGee

  • Lid
Re: Geen geluid met (live-CD) Ubuntu 10.04
« Reactie #12 Gepost op: 2010/06/07, 22:43:05 »
Hallo

Even googelen en ook zoeken in dit forum, leert dat het geen makkelijk kaartje
is, neemt natuurlijk niet weg dat hij na 9.04 had moet blijven werken, maar goed.
De bug staat hier ;

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/pulseaudio/+bug/178442

zo'n beetje beschreven en antwoord #30 (de niet zo cleane oplossing) en
# 63 de 'nettere' oplossing,  werken voor de meeste mensen.
De C-media kaart die daar genoemd wordt zou overeen moeten komen qua
chipset met je terratec.


Groeten Gerrit

-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline plek

  • Lid
Re: Geen geluid met (live-CD) Ubuntu 10.04
« Reactie #13 Gepost op: 2010/06/14, 20:08:01 »
@mrGee, dank voor je antwoord. Ik moet voortaan maar eerst op https://bugs.launchpad.net/ubuntu gaan zoeken naar mogelijke oplossingen.

Ik heb gekozen voor de oplossing bij #63, en die is de volgende:
Citaat
your card's subsystem device id is 0xd634, so you need to:
- Make sure you entirely remove any leftovers from previous attempts to fix the problem.
- Create a file /etc/udev/rules.d/ice1712-pulseaudio-workaround.rules with the following contents:

---
SUBSYSTEM!="sound", GOTO="ice1712_end"
ACTION!="change", GOTO="ice1712_end"
KERNEL!="card*", GOTO="ice1712_end"

SUBSYSTEMS=="pci", ATTRS{vendor}=="0x1412", ATTRS{device}=="0x1712", ATTRS{subsystem_vendor}=="0x1412", ATTRS{subsystem_device}=="0xd634", ENV{PULSE_PROFILE_SET}="via-ice1712.conf"

LABEL="ice1712_end"
---

- Create a file /usr/share/pulseaudio/alsa-mixer/profile-sets/via-ice1712.conf whose contents should be those of http://launchpadlibrarian.net/34620379/via-ice1712.conf, or those of the second "code" block in http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=7965283&postcount=4.

- I think you should be able to run "pulseaudio --kill && pulseaudio --start" and have it working on the spot, but if not, try rebooting.

Dit leverde toch twee nieuwe hobbels op:

1. Het bestand ice1712-pulseaudio-workaround.rules moet in de map /etc/udev/rules.d/ komen, en het bestand via-ice1712.conf in de map /usr/share/pulseaudio/alsa-mixer/profile-sets/.
Dat heb ik wel geprobeerd, maar ik heb geen rechten om dat te doen. Hoe omzeil ik dat?

2. De laatste regel in het citaat zegt: run "pulseaudio --kill && pulseaudio --start". Kan ik dat doen door de opdracht tussen aanhalingstekens in de terminal te plakken?

Ik lees graag reacties op mijn vragen (want het is veelbelovend ;))

Groet, Peter

Offline mrGee

  • Lid
Re: Geen geluid met (live-CD) Ubuntu 10.04
« Reactie #14 Gepost op: 2010/06/14, 20:40:15 »
Hallo

Om in /etc te kunnen werken moet je root zijn.
het makkelijkste met tekstbestanden is, denk ik;
doe
alt+f2
type in;
gksudo gedit
wachtwoord invullen.

Je editor is nu open in root modus, dwz. je kunt nu naar /etc
gaan, daar ergens een bestand openen en wijzigen en opslaan.
Ik zou voorstellen om voor je gaat wijzigen, eerst een kopie te maken
van dat bestand.
Als het een nieuw bestand gaat worden, kopieer en plak je de in te voeren
tekst in gedit wijzigt die evt. en slaat die op de juiste plaats op met de juiste naam.

Om bestanden veilig te stellen kun je met de bestandsbeheerder (nautilus)
er een kopie van opslaan in je home. Als je hem terug wilt kopieren voor als
er iets mis is gelopen, alt+f2 dan gksudo nautilus anders kun je niet
terugkopiëren naar bijv. /etc

En inderdaad wat tussen de " bladiebla..........." staat kun je uitvoeren, in dit geval hoef je geen
root te zijn, anders moet je evt. sudo bladiebla................. doen in de terminal.

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2010/06/14, 23:08:50 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline plek

  • Lid
Re: Geen geluid met DMX 6fire 24/96-kaart met Ubuntu 10.04
« Reactie #15 Gepost op: 2010/06/18, 19:36:43 »
@mrGee, dank weer voor je hulp. De mogelijke oplossing in https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/pulseaudio/+bug/178442 #63 waarop je me had gewezen bleek weliswaar niet helemaal volledig (en toch ook voor een andere geluidskaart), maar elders in dat topic kwam ik tegen wat ik nodig had. Ik heb geluid! :D

De volgende stappen gaven mij de oplossing.

1. Verwijder eventuele restanten van vorige pogingen om het probleem op te lossen volledig.
De oplossing betekent het maken en/of overschrijven van bestanden in /etc, /lib en /usr. Lees daarom voordat je verder gaat eerst antwoord #14 van mrGee.

2. Doe alt+f2, tik in gksudo gedit, klik op knop Uitvoeren en vul je wachtwoord in.
Kopieer de volgende regels (de tekst tussen ---) en plak deze in de teksteditor:

---
SUBSYSTEM!="sound", GOTO="ice1712_end"
ACTION!="change", GOTO="ice1712_end"
KERNEL!="card*", GOTO="ice1712_end"

SUBSYSTEMS=="pci", ATTRS{vendor}=="0x1412", ATTRS{device}=="0x1712", ATTRS{subsystem_vendor}=="0x1412", ATTRS{subsystem_device}=="0x1138", ENV{PULSE_PROFILE_SET}="via-ice1712.conf"

LABEL="ice1712_end"
---

Kies Bestand>Opslaan als, noem het bestand ice1712-pulseaudio-workaround.rules en sla het op in de map /etc/udev/rules.d/

3. Doe alt+f2, tik in gksudo gedit, klik op knop Uitvoeren en vul je wachtwoord in.
Kopieer de inhoud van de link http://launchpadlibrarian.net/34620379/via-ice1712.conf en plak deze in de teksteditor. (de tekst zelf is nogal lang, vandaar de link)

Kies Bestand>Opslaan als, noem het bestand via-ice1712.conf en sla het op in de map /usr/share/pulseaudio/alsa-mixer/profile-sets/

4. Doe alt+f2, tik in gksudo gedit, klik op knop 'Uitvoeren met bestand', selecteer het bestand /lib/udev/rules.d/90-pulseaudio.rules, klik op knop Uitvoeren en vul je wachtwoord in.
In het bestand zijn drie aansluitende regels die beginnen met SUBSYSTEMS. Voeg daar als vierde regel de volgende aan toe:

SUBSYSTEMS=="pci", ATTRS{vendor}=="0x1412", ATTRS{device}=="0x1712", ATTRS{subsystem_vendor}=="0x153b", ATTRS{subsystem_device}=="0x1138", ENV{PULSE_PROFILE_SET}="via-ice1712.conf"

Kies Bestand>Opslaan.

5. Voer in de terminal de opdracht (de tekst tussen"") "pulseaudio --kill && pulseaudio --start" uit.

6. Herstart de computer, en :D.

Nog wat zaken die m.i. opvallend/van belang zijn.

7. In de bij stappen 2 en 4 geplakte tekst komt bij sommige variabelen de waarde 0x153b of 0x1138 voor. Die lijken specifiek voor de DMX 6fire 24/96: iemand met hetzelfde probleem kreeg namelijk met de terminalopdracht lspci –nnv als output o.a.
Subsystem: TERRATEC Electronic GmbH Device [153b:1138]
(zie https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/pulseaudio/+bug/178442 #82 en #83).
Uit de berichten in dat topic blijkt dat de hiervoor beschreven oplossing ook voor een ander merk/type kaart kan werken als je de kaartspecifieke waarden meegeeft aan de betreffende variabelen.

8. In de bij stappen 2 en 4 geplakte tekst heeft de variabele ENV{PULSE_PROFILE_SET} de waarde via-ice1712.conf. Die is gelijk aan de naam van het bestand dat met stap 3 wordt gemaakt.

9. Ik weet niet in hoeverre de bestanden die met stappen 2, 3 en 4 zijn gemaakt bij een volgende update van 10.04 zullen worden verwijderd en/of overschreven. Het is daarom denk ik raadzaam om een kopie van die drie bestanden in je home op te slaan. Mocht het probleem zich na een update weer voordoen, dan is terugzetten van de kopieën in /etc, /lib en /usr makkelijker dan alles weer opnieuw moeten doen.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/18, 19:57:26 door plek »

Offline mrGee

  • Lid
Re: Geen geluid met DMX 6fire 24/96-kaart met Ubuntu 10.04
« Reactie #16 Gepost op: 2010/06/18, 23:29:50 »
Mooi dat het uiteindelijk gelukt is, alhoewel met een kleine wijziging.
Bedankt voor het terugmelden en de bijbehorende omschrijving, zo heeft
een ander er ook nog eens wat aan.
Zou je in je topic er nog [Opgelost] voor kunnen zetten, ik vermoed dat je
er een opgestoken duim voor heb geplaatst omdat het anders niet meer
past. (Je kunt de titel dan eerst iets inkorten bijv.met  en kaart en de tweede
met eruitlaten), dan past het er wel weer voor, dat scheelt enorm bij zoeken.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >