Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Compaq Evo d510 en Grub problemen  (gelezen 6136 keer)

Offline woteb

  • Lid
Compaq Evo d510 en Grub problemen
« Gepost op: 2006/09/13, 11:55:09 »
Ik heb sinds een paar dagen een Compaq Evo d510. Dit systeem wil niet opstarten als ik (K)Ubuntu installeer. Dan krijg ik een melding Grub Stage 1.5 en een melding dat het opstaren even duurt.
Het is een wat eigenaardig systeem, want als ik Debian Edge (3.1 testing) installeer dan start het systeem w
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline woteb

  • Lid
Compaq Evo d510 en Grub problemen
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/13, 23:14:21 »
Niemand?
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

TheAnimaL

  • Gast
Compaq Evo d510 en Grub problemen
« Reactie #2 Gepost op: 2006/09/13, 23:39:03 »
Als je met de Install disk start  ( live cd ) en het volgende doet je moet wel weten wat je root partitie i, ik ga er van uit dat dat /dev/sda2 is :

Open een terminal en doe het volgende

sudo bash
mkdir /mnt
mount /dev/sda2 /mnt
chroot /mnt /bin/bash
mount -a
grub-install --recheck hd0
reboot

Offline woteb

  • Lid
Compaq Evo d510 en Grub problemen
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/14, 00:46:35 »
Alvast bedankt voor de informatie, zal het morgen proberen. Op dit moment met PcosLinux bezig, maar werkt toch heel anders dan Ubuntu.

Overigens, het is hda1 en geen sda1. Maar ik heb via Google al het een en ander opgezocht en begrepen dat dit soort systemen heel eigenaardig zijn. Ik ben nu via de Live-CD aan het installeren, wat ik meestal via een alternate CD doe. Dus ik ben benieuwd.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline woteb

  • Lid
Compaq Evo d510 en Grub problemen
« Reactie #4 Gepost op: 2006/09/14, 14:25:52 »
Citaat van: TheAnimaL
Als je met de Install disk start  ( live cd ) en het volgende doet je moet wel weten wat je root partitie i, ik ga er van uit dat dat /dev/sda2 is :

Open een terminal en doe het volgende

sudo bash
mkdir /mnt
mount /dev/sda2 /mnt
chroot /mnt /bin/bash
mount -a
grub-install --recheck hd0
reboot
Tot Grub-install gaat alles goed, daarna: /dev/hda1 not found or no block device.......
Overigens kan ik bij /mnt zien dat alles gewoon gemound is en zichtbaar/benaderbaar.

Ook via de alternate CD en daarvan de rescue methode kan ik Grub niet installeren omdat hij hda1 of hd0 niet kan vinden.
vreemd genoeg kan Debian dat wel, waar Ubuntu een variant van is. Ook PcOSLinux heeft met dit systeem geen enkele moeite, evenals Nonux.
Maar je snapt wel, ik wil Ubuntu ook draaiend kunnen krijgen op dit systeem. Via Google ben ik er achter gekomen dat het een moeilijke klant is, maar we zette door.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

TheAnimaL

  • Gast
Compaq Evo d510 en Grub problemen
« Reactie #5 Gepost op: 2006/09/14, 14:31:35 »
Ok, dan zo :

sudo bash
mkdir /mnt
mount /dev/hda1 /mnt
grub-install --recheck --root-directory=/mnt hd0
reboot

:-)

Offline woteb

  • Lid
Compaq Evo d510 en Grub problemen
« Reactie #6 Gepost op: 2006/09/14, 14:42:10 »
Keurig, hiermee kan ik denk ik wel uit de voeten.... Bedankt.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline woteb

  • Lid
Compaq Evo d510 en Grub problemen
« Reactie #7 Gepost op: 2006/09/14, 22:12:04 »
Helpt dus ook niet. Om de een of andere duistere reden instaleert Ubuntu zich wel op de schijf, maar weigert vervolgens vanaf die schijf op te starten.
In de rescue mode van de Alternate CD doet Grub helemaal niets, noch met (hd0), noch met /dev/hda1.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

TheAnimaL

  • Gast
Compaq Evo d510 en Grub problemen
« Reactie #8 Gepost op: 2006/09/14, 22:46:03 »
Niet zoiets in je BIOS aanstaan als "protect bootsector" ??? Denk het niet... Maar altijd het proberen waard...

Offline woteb

  • Lid
Compaq Evo d510 en Grub problemen
« Reactie #9 Gepost op: 2006/09/14, 23:09:04 »
Citaat van: TheAnimaL
Niet zoiets in je BIOS aanstaan als "protect bootsector" ??? Denk het niet... Maar altijd het proberen waard...
Dat zou ik na moeten kijken, maar denk het inderdaad niet omdat Debian geen problemen heeft evenals PCLinuxOS. De Evo heeft een zeer minimaal instelbaar BIOS. Ik heb ergens gelezen dat problemen vooral voordoen i.v.m. de geometrie van de harde schijf, wat niet instelbaar is. De schijf staat op LBA modus en is 40 GB groot. ergens werd geadviseerd om een kleine boot-partitie aan te maken waar dan de Linuxkernels op zouden komen. Maar ook deze vlieger gaat niet op.

Een paar distibuties die helemaal niets doen: Linspire (blijft op Stage 2 hangen, boot als Live CD niet eens op), Mepis (zelfde probleem) PC-BSD en Desktop BSD (stranden ook bij het opstarten van de CD), Vector Linux (strandt op het probleem dat het geen USB toetsenborden herkent, en de Evo heeft uitsluitend USB poorten).

Het is dus een vreemd probleem, want Mepis, Linspire en Freespire zijn ook, net als Ubuntu eigenlijk niets anders dan gemodificeerde Debian distro's, en alleen Debian zelf is installeerbaar.

Waar ik zelf aan loop te denken is om i.p.v. Grub Lilo te gebruiken, maar hoe krijg je Lilo aan de praat nadat Ubuntu op de HD staat. Mijn Compaq Proliant Server kan namelijk ook niet met Grub overweg en draait nu op Debian via Lilo als bootmanager.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline woteb

  • Lid
Compaq Evo d510 en Grub problemen
« Reactie #10 Gepost op: 2006/09/15, 13:44:11 »
In het BIOS kan ik alleen maar de bootvolgorde instellen plus wat devices een en uitschakelen.

Toegevoegd aan het lijstje niet-opstartbare Linux distro's:

SuSE (installeert wel, maar start daarna niet op (grub 1.5 ....), PCLinuxOS 0.93 (Start in het geheel niet op). Nu bezig met Slax te testen.
Nog even geneusd op de site van HP, en daar ben ik tot de ontdekking gekomen dat er kennelijk een hidden partitie bestaat die met een rescue CD of diskette benaderbaar zou zijn.
Maar volgens mij is die allang verdwenen.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline woteb

  • Lid
Compaq Evo d510 en Grub problemen
« Reactie #11 Gepost op: 2006/09/15, 21:50:33 »
Slax draait alleen vanaf een Live CD.
Verder heb ik Mandriva 2006 Free erop gezet. dat draait WEL..... Ik heb opgelet hoe dat komt:

Lilo i.p.v. Grub.

dat bracht mij op een idee: Breezy installeren in Expert Modus. Ik weet dat je daar ook voor Lilo kan kiezen. En ja hoor, dat start wel door vanaf de harddisk.

Dit breng mij op de volgende vraag: Is het mogelijk om bij Dapper ook voor Lilo te kiezen, of desnoods Lilo achteraf via de Live CD erop te zetten.
Ik kan natuurlijk altijd Breezy upgraden naar Dapper, maar werk liever direct.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Azalin

  • Gast
Compaq Evo d510 en Grub problemen
« Reactie #12 Gepost op: 2006/09/15, 22:00:38 »
En Grub installeren met de live cd handmatig is geen optie? En dan bedoel ik niet met grub-install maar met grub zelf.
Stel je hd is /dev/hda en dus ook hd0 en de boot informatie staat/moet komen te staan op de eerste partitie dan kun je proberen wat ik heb gedaan om mijn PC te herstellen na wat geklungel:
>open een terminal en type
grub
>bij de grub prompt
root (hd0,0)
>als het goed is geen error maar een melding van je filesysteem, dan
setup (hd0)
>nu zou je geen errors moeten krijgen.. dan zou het moeten werken... maar ik denk dat het wel handig is als je dit doet wanneer alles geinstalleerd is ... dat installeren zou toch via de alternate CD moeten kunnen lijkt mij.
Het is maar een idee.

Offline woteb

  • Lid
Compaq Evo d510 en Grub problemen
« Reactie #13 Gepost op: 2006/09/15, 22:23:13 »
Dat kan ik natuurlijk ook eens gaan proberen.

Nu heb ik op dit moment een werkende Breezy (via Lilo), die moet ik dan upgraden. Dan zou een Grub configuratie vanaf een Live CD veel sneller moeten gaan dan upgraden van een oudere versie om de nieuwe versie aan de praat te krijgen.

Maar zoals je hebt gelezen. Het is niet alleen Ubuntu die problemen heeft, ook andere distro's doen het niet. Freespire, Linspire en Mepis komen al helemaal niet in beeld, die geven meteen een stage 2 en een freeze. En helaas is de Evo niet erg toegeeflijk qua instellings mogelijkheden.
Maar nogmaals, ik ga die optie van jou eens proberen.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Azalin

  • Gast
Compaq Evo d510 en Grub problemen
« Reactie #14 Gepost op: 2006/09/15, 22:33:22 »
Ja, je weet maar nooit. Ik wil niet zeggen dat het werkt maar als er in de install van Ubuntu het grub-install script gebruikt wordt en dat werkt niet lekker, dan kan ik me voorstellen dat het allemaal niet wil. grub-install wordt vaak aangeraden wat ik via google zag toen ik voor een oplossing aan het speuren was... het jammere is dat bij mij dat script niet werkte... toen ik grub zelf de boel opnieuw liet opzetten deed het het wel weer.... Een poging waard in elk geval lijkt me zo.

Offline woteb

  • Lid
Compaq Evo d510 en Grub problemen
« Reactie #15 Gepost op: 2006/09/15, 22:38:27 »
Even geprobeerd:

Grub> root (hd0)

Filesystem type unknown, using whole disk

grub> setup (hd0)

Error 17: Cannot mount selected partition

na: grub> quit

zie ik dit staan: Probing devices toe guess Bios drives. This may take a long time....

Dat werkt dus niet.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Azalin

  • Gast
Compaq Evo d510 en Grub problemen
« Reactie #16 Gepost op: 2006/09/15, 22:53:37 »
Dat hij gaat guessen dat deed hij bij mij ook... dat schijnt normaal te zijn. Maar filesystem unknown is geen goed teken. Overigens deed je het niet helemaal goed, het is root (hd0,0) en niet root (hd0), dit om aan te geven dat je de eerste schijf en de eerste partitie wil gebruiken.  Nu gaf je grub alleen maar de schijf aan en niet welke partitie.

Dus:
grub
root (hd0,0)
setup (hd0)
exit/quit/weetikveel :)

Die schijf en partitie is overigens al wel geformatteerd enzo?

Offline woteb

  • Lid
Compaq Evo d510 en Grub problemen
« Reactie #17 Gepost op: 2006/09/15, 23:08:54 »
De schijf IS geformatteerd, en uk heb er Breezy op staan.

Ik heb de indruk dat Grub iets in het Bios uit wil lezen van de HD informatie, en het niet krijgt. Nogmaals, het BIOS van de Evo is geen uitblinker wau instellingsmogelijkheden, en zeker niet qua HD instellingen.
Lilo heeft daar kennelijk geen moeilijkheden mee. Mijn Compaq Proliant (server) en een oud systeem hebben/had ook moeite met Grub, en na installatie van Lilo was het probleem opgelost

Mandriva loopt als een speer, en Breezy (met Lilo) nu ook. Ben momenteel bezig met een apt-get dist-upgrade, kijken of dat lukt.

Maar een vraag blijft nog staan: Lilo, kan dat ook mee-ge
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Azalin

  • Gast
Compaq Evo d510 en Grub problemen
« Reactie #18 Gepost op: 2006/09/15, 23:17:24 »
Mm, dat laatste weet ik niet... maar het feit dat je grub niet kon installeren komt volgens mij toch echt door het missen van de ,0 bij root. Ik zou het nog een keer proberen zoals hierboven beschreven...

Offline woteb

  • Lid
Compaq Evo d510 en Grub problemen
« Reactie #19 Gepost op: 2006/09/16, 09:41:17 »
Citaat van: Azalin
Mm, dat laatste weet ik niet... maar het feit dat je grub niet kon installeren komt volgens mij toch echt door het missen van de ,0 bij root. Ik zou het nog een keer proberen zoals hierboven beschreven...
Ik heb het nog een keer geprobeerd:

grub> root (hd0,0)

Filesystem type is ext2fs, partition type 0x83

grub> setup (hd0)

checking if "/boot/grub/stage1"exist... no
checking if "//grub/stage1"exist... no

error 15: File not found

grub> quit

Werkt dus ook niet.
Wat wel werkt is de upgrade van Breezy naar Dapper met de via Breezy ge
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Azalin

  • Gast
Compaq Evo d510 en Grub problemen
« Reactie #20 Gepost op: 2006/09/16, 10:31:37 »
Mja, blijkbaar werkt grub setup niet als er nog helemaal niets op je MBR over grub staat... das wel jammer. Naja, als je het met LILO ook voor elkaar krijgt. Het is wel erg eigenaardig.

NLsandman

  • Gast
Compaq Evo d510 en Grub problemen
« Reactie #21 Gepost op: 2006/09/16, 12:36:15 »
Citaat van: woteb
Maar een vraag blijft nog staan: Lilo, kan dat ook mee-ge

Offline woteb

  • Lid
Compaq Evo d510 en Grub problemen
« Reactie #22 Gepost op: 2006/09/23, 20:46:41 »
Citaat van: Azalin
Mja, blijkbaar werkt grub setup niet als er nog helemaal niets op je MBR over grub staat... das wel jammer. Naja, als je het met LILO ook voor elkaar krijgt. Het is wel erg eigenaardig.
Ik ben erachter gekomen dat Compaqs heel eigenaardig kunnen zijn. Uiteindelijk draait alles via de volgende stappen:

1. Installeren van Breezy en Lilo als bootloader.
Bij mij wilde X-window niet meteen worden ge
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Azalin

  • Gast
Compaq Evo d510 en Grub problemen
« Reactie #23 Gepost op: 2006/09/24, 12:37:44 »
Mmm, inderdaad eigenaardig maar het werkt dus nu... das wel goed om te horen.

Offline woteb

  • Lid
Compaq Evo d510 en Grub problemen
« Reactie #24 Gepost op: 2006/09/27, 21:25:33 »
Hmmmm nog een vervelende fout.....

Bij de upgrade is er iets fout gegaan bij de printers. Ik kan geen locale printer installeren. Hij ziet mijn HP OfficeJet V40 wel, maar geeft geen lijst met beschikbare drivers.

Even toelichten.

Systeem ==> Beheer ==> Printers ==> nieuwe printer.

Gnome-CUPS-Add wordt niet geladen (even vergeleken met mijn laptop (een Compaq Armada E500 die het wel doet))

Ik zie dat er een HP OffiiceJet V40 is aangesloten. Dan naar stap 2, en daar hebben we een lege database. Punt is dus dat die printerdatabase er kennelijk niet meer op staat (bij Breezy deed ie het wel)....

Iemand enig idee?
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)