Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Democratisch experiment: wat vind jij?  (gelezen 20892 keer)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #25 Gepost op: 2007/05/09, 09:37:13 »
beste thom punte en kensentme
moderators modereren niet heel ubuntu.nl! onze bedoeling/taak is het forum soepel en fatsoenlijk te laten lopen. de code of conduct staat hierbij centraal. het door jullie bedoelde draadje liep gister uit de hand. helaas! dat was ook het laatste woord van de moderator-edit.
gelieve ook niet via het draadje van pjotr123, dus via een omweg, weer het topic
opnieuw te starten. daarmee doe je de poll van pjotr123 geen recht.

wat de poll betreft ben ik erg eens met de reactie van rog en laacque, kan het niet beter verwoorden. optie 2 dus voor mij.

Offline KenSentMe

  • Lid
    • http://www.vandenieuwenhof.nl
Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #26 Gepost op: 2007/05/09, 09:43:53 »
Citaat van: leoquant
beste thom punte en kensentme
moderators modereren niet heel ubuntu.nl! onze bedoeling/taak is het forum soepel en fatsoenlijk te laten lopen. de code of conduct staat hierbij centraal. het door jullie bedoelde draadje liep gister uit de hand. helaas! dat was ook het laatste woord van de moderator-edit.
gelieve ook niet via het draadje van pjotr123, dus via een omweg, weer het topic
opnieuw te starten. daarmee doe je de poll van pjotr123 geen recht.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Tuurlijk weet ik wel dat de moderaters van dit forum niet allemaal over de Planet gaan, maar ik neem aan dat bijvoorbeeld Dennis hier wel regelmatig komt. Het hoeft niet per se in dit topic, maar het vorige topic is door een modje gesloten. Moet ik een nieuwe openen over het onderwerp?

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #27 Gepost op: 2007/05/09, 09:47:22 »
@KenSentMe:
De moderatoren hebben geen zeggenschap over de  planet. dat heeft alleen de sitebeheerder.
Moderatoren hebben enkel een paar knopjes meer op 't forum. That's it.
En de reden van zijn verwijdering staat wel degelijk vermeld in het gesloten topic.
Topicje blijft gesloten omdat de discussie vanaf nu toch maar enkel uit de hand kan lopen. Jammer.
Iedereen heeft natuurlijk zijn gelijk.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #28 Gepost op: 2007/05/09, 10:26:21 »
Mooie discussie! Ook al ziet het er (nog?) niet naar uit, dat de meerderheid het met mij eens is......

Het aardige aan een democratische structuur is natuurlijk, dat het een goede manier is om conflicten vreedzaam op te lossen. Daarom is het ook zo'n succes geworden. Niet alleen bij het landsbestuur, maar ook op microniveau (verenigingen, gemeenschappen).

Natuurlijk zitten er ook nadelen aan. Wat dat betreft wil ik twee uitspraken aanhalen:
"Democratie is een slechte regeringsvorm. Maar kent u een betere?" (Winston Churchill)
en deze:
"Democratie is niet voor bange mensen" (Thom de Graaff, D'66)

Overigens heb ik alle respect voor de tegenargumenten in deze discussie, die vaak goed onderbouwd zijn. Maar het gemeenschapsgevoel kan erbij winnen, als we allemaal zeggenschap krijgen.

Natuurlijk zijn er de nodige praktische vragen, Bartek wees er al op. Daar moeten we zeker goed naar kijken. Maar daar komen we wel uit, als we het maar eens zijn over het principe.

Groet, Pjotr.

Offline mcgyver

  • Lid
Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #29 Gepost op: 2007/05/09, 18:28:01 »
Laten we er maar geen politiek en politici bijhalen. Zeker niet politici waar ik niet zo een hoge pet van op heb. Maar de fundamentele discussie wil ik graag wel eens met je aangaan onder het genot van een pilsje, Pjotr. ;) .

"Democratie" (die niet bestaat) mondt vaak uit in "de dictatuur van de meerderheid". Daarom was ik zo blij met de persoon die sprak over openheid. Transparantie, redelijkheid en billijkheid zijn de sleutelwoorden. Stemmen hoeft van mij niet. Ik vind het wel belangrijk dat genomen beslissingen goed worden uitgelegd. Wie dat niet kan (of wil) is zwak en hoort geen leiding te geven. Zoals ik al eerder zei, hoeft van mij ook niet elk detail uitvoerig beargumenteerd te worden. Leiding geven wordt op die manier irritant.

Een ander punt is het volgende: Ik kan me voorstellen dat mensen in een land democratie willen (eigenlijk niet, maar ik stel het even zo) maar als ik een bedrijf heb, denk ik niet dat democratie daar zal gelden. IK bepaal wat er gebeurt, wie dat niet wil accepteren weet waar de deur is. Dat betekent niet dat ik alles zal opleggen. Redelijkheid en billijkheid moeten OVERAL toegepast worden. Toch zal ik ervoor zorgen dat er geen dingen gebeuren die ik niet wil laten gebeuren.

Als ik die redenering toepas op deze situatie: Wij zijn gebruikers op dit forum, krijgen alles kado. We zijn geen eigenaren. Het past ons dus niet om eisen te gaan stellen. Vragen mag altijd. Als we het anders willen moeten we onze eigen toko beginnen.

Offline wutnubu

  • Lid
Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #30 Gepost op: 2007/05/10, 06:40:10 »
@ mcgyver, Ubuntu dus!!

Groet

Offline mcgyver

  • Lid
Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #31 Gepost op: 2007/05/10, 18:19:39 »
???

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #32 Gepost op: 2007/05/10, 18:52:20 »
mcgyver: wijze woorden in je post #30
:)
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #33 Gepost op: 2007/05/10, 19:14:10 »
@Bartek en mcgyver:

Wat past volgens jullie het beste bij de gedachte van Ubuntu:
Ubuntu.nl als bedrijf, zelfs zonder ondernemingsraad?

Of Ubuntu.nl als een gemeenschap, waarin mensen echte zeggenschap hebben?

Groet, Pjotr.

Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #34 Gepost op: 2007/05/10, 20:18:52 »
Ik ben wel niet Bartek of mcgyver maar de beginvraag van dit lijntje ging toch over de moderatoren van dit forum?
Ik heb het sterke vermoeden dat dat toch iets anders is dan Ubuntu.nl
Voor zover ik het zie , wordt dit forum beschikbaar gesteld door Ubuntu.nl
Als je de reacties bekijkt, lijkt het er veel op dat op het forum het nut en de noodzaak van het hebben van inspraak niet echt als toppunt van urgentie wordt ervaren.

Dat zou weleens heel anders kunnen liggen bij de Nederlandse poot van Ubuntu.
Nu Ubuntu wat begint te groeien zou het "bedrijf" Ubuntu wat mij betreft eens mogen gaan nadenken over haar organisatievorm.
Ik zou zelf wel warm lopen voor een stichting, met aan de ene kant een bedrijf, al dan niet met professionals, en ook een stevig georganiseerde vrijwilligersgroep. Dit alles compleet met bestuur, inspraak en de hele reutemeteut.
Niet zo moeilijk te organiseren, maar het moet natuurlijk wel gebeuren he?
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline mcgyver

  • Lid
Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #35 Gepost op: 2007/05/10, 20:28:07 »
Ik zeg het nu pas, maar ik dacht het eerder al laacque:

Ik bewonder je evenwichtigheid en je wijsheid. Je hebt een scherp oog en een onafhankelijke geest

Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #36 Gepost op: 2007/05/10, 21:09:48 »
O jee.... daar krijg ik het toch warm van.......pffffff. Bedankt.
Ik wil gewoon dat het allemaal een beetje opschiet.
Heb een zwak voor vrijwilligersgroepen en alle processen die daarbij horen.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #37 Gepost op: 2007/05/10, 21:33:39 »
Ligt de kracht van het forum nu niet juist bij de huidige structuur en gezien het aantal groeiende leden van het afgelopen halfjaar; gaat dat ook als een speer..........lees de berichten maar.
Hou het zo : de mods doen uitstekend werk alle lof! Marco
OS:  ubuntu
Ubuntu-user  12044

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #38 Gepost op: 2007/05/11, 00:02:45 »
@bartek: hopelijk morgen op MSN....  :-)  Je hebt post trouwens....

@mcgyver: ik kan helaas je e-mail niet rechtstreeks beantwoorden, omdat je die mogelijkheid niet hebt ingesteld. Kort gezegd: ik ben blij met je e-mail. Ik heb het gevoel dat we het in grote lijnen, grotendeels eens zijn. En om die grote lijnen gaat het mij ook op dit moment.

@laacque: ik denk dat meer democratie belangrijk is, en het gezag van de moderatoren kan vergroten. Die moderatoren doen het overigens uitstekend en stoppen er veel tijd in, waarvoor ik ze heel dankbaar ben. Ik zal dan ook zeker op ze stemmen, mocht ik de kans daartoe krijgen...  :-)

Er zijn natuurlijk meer wegen die naar Rome leiden, m.a.w. meer methoden om het democratische gehalte van dit forum en van Ubuntu.nl als geheel, te verhogen. Daar ben ik helemaal voor, en als we het allemaal erover eens zijn dat we meer democratie willen, dan komen we daar zeker met z'n allen wel uit.

Groet, Pjotr.

Offline mcgyver

  • Lid
Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #39 Gepost op: 2007/05/11, 19:38:33 »
Wat moet ik waar instellen? Blij dat je blij bent ;)

Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #40 Gepost op: 2007/05/13, 17:57:57 »
Citaat van: pjotr123
Er is alleen één minpuntje: hun benoeming is niet democratisch. Het zou goed passen bij het gedachtengoed van Ubuntu, als we dat zouden veranderen. Daarom ben ik ervoor, dat we eens per jaar moderatorverkiezingen hebben. Waarbij ieder lid mag stemmen, en ieders stem even zwaar meetelt.
Vrijwel geen enkel onderdeel van de Ubuntu community is democratisch :)

Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #41 Gepost op: 2007/05/13, 18:15:40 »
Citaat van: Dennis
Vrijwel geen enkel onderdeel van de Ubuntu community is democratisch :)
O jee.... is me dat schrikken!
Het zal toch niet een bedrijf zijn dat geleid en gestuurd wordt van bovenaf? En waarin niet iedereen over alles iets te zeggen moet hebben?

Gek he, dat het resultaat desondanks wel gezien mag worden.....
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #42 Gepost op: 2007/05/13, 18:43:03 »
Nee, zeker niet. De community heeft overal inbreng en is voor canonical belangrijker dan wat dan ook. Maar kijk maar eens naar de bestaande structuren, dan zul je zien dat er nergens verkiezingen zijn waar *iedereen* aan mee kan doen.

Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #43 Gepost op: 2007/05/13, 18:50:25 »
Citaat van: Dennis
Citaat van: pjotr123
Er is alleen één minpuntje: hun benoeming is niet democratisch. Het zou goed passen bij het gedachtengoed van Ubuntu, als we dat zouden veranderen. Daarom ben ik ervoor, dat we eens per jaar moderatorverkiezingen hebben. Waarbij ieder lid mag stemmen, en ieders stem even zwaar meetelt.
Vrijwel geen enkel onderdeel van de Ubuntu community is democratisch :)
Eigenlijk klopt dit niet: enkele voorbeelden
De CEO van Canonical zal gekozen worden door de aandeelhouders. Dit volgens een vooraf opgestelde regels. Dit is democratisch

Iedereen kan zijn mening uiten via een overschot van kanalen en elke "divisie" van de ubuntu gemeenschap geeft contactgegevens vrij.

Deze pol is het "levende" bewijs dat ubuntu democratisch is. Zelf al wordt er beslist via de poll dat er geen verkiezingen gehouden worden, dan nog is deze beslissing democratisch genomen.

Democratie betekent niet dat er voor elke kleinste beslissing de mening van iedereen gevraagd wordt. Dit zou toch niet werken trouwens...

Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #44 Gepost op: 2007/05/13, 19:06:22 »
De CEO is gekozen door Mark, afaik zijn er geen aandeelhouders :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #45 Gepost op: 2007/05/13, 23:13:47 »
Ik stel voor om hier een agendapunt van te maken, voor de zomerbijeenkomst van Ubuntu NL.

Voorlopige omschrijving:
Mogelijkheden voor democratisering van Ubuntu NL

Toelichting:
Willen we Ubuntu NL democratischer gaan besturen, of juist niet? Zo ja, wat vinden we concreet mogelijk en wenselijk?

Groet, Pjotr.

Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #46 Gepost op: 2007/05/13, 23:24:18 »
Wat wil je dan?
Een democratisch verkozen bestuur?
Of gaat het je om de modjes?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #47 Gepost op: 2007/05/13, 23:31:34 »
Citaat van: blackdrive
Wat wil je dan?
Een democratisch verkozen bestuur?
Of gaat het je om de modjes?
Alles is bespreekbaar. Laacque had ook een paar interessante ideeën. Mij gaat het erom: hoe verhogen we het democratische gehalte van Ubuntu NL *in zijn algemeenheid*. Willen we dat trouwens überhaupt wel?

Zo ja, welke democratische elementen willen we toevoegen? Dat kan van alles zijn. Van heel beperkt tot heel vergaand.

Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #48 Gepost op: 2007/05/13, 23:43:00 »
Misschien moet ik een nieuwe bril, maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het draagvlak hiervoor toch niet zo erg groot is?

In mijn vorige leven heb ik mogen leren dat je je bij problemen altijd als eerste even moet afvragen: WIE heeft er nu eigenlijk een probleem?

Voordat je het weet loop je anders allemaal problemen op te lossen, die helemaal niet als probleem ervaren worden.
Op zich mooi en nobel, maar ook erg vermoeiend.

Misschien heb ik het gemist, maar ik begrijp niet goed waarom juist DIT punt voor JOU een probleem is.
Het verhaal van Dennis en dadio is toch vrij duidelijk, en naar mijn gevoel ook heel redelijk?
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #49 Gepost op: 2007/05/14, 00:15:18 »
Voor mij hoeft dit forum absoluut niet democratisch...dat is namelijk echt niet altijd beter...
Demorcratisch lijkt in Nederland synoniem te staan voor goed...
Ben ik het absoluut niet mee eens...
Wanneer een meerderheid zegt dat iets goed is,
wil dat niet zeggen dat het per definitie het beste is!

Beter gezegd, wanneer een meerderheid iets DOMS zegt, blijft het iets doms...