Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu op mijn nieuwe pc nog niet met uefi  (gelezen 1539 keer)

Offline zdkdick

  • Lid
ubuntu op mijn nieuwe pc nog niet met uefi
« Gepost op: 2014/02/08, 10:46:08 »
Met lezen en proberen heb ik in mijn nieuwe pc op een wat oudere sata 1 schijf ubuntu geinstalleerd en ook daar grub op gezet.
Via het uefi/bios opstartmenu kan ik van de tweede schijf ook ubuntu opstarten.

De installatie heb ik gedaan met een usb stick.
Eerst het aan ubuntu overgelaten het te doen, maar die kreeg ik niet opgestart na installatie.
Daarna zelf de schijf opnieuw ingedeeld volgens de mij bekende MBR indeling.

Vraag;
Ik was gewend dat ik ook bij de NTFS data schijf kan, maar hier met GPT kan ik wel drie part zien, maar niet inzien.
Oplossing met een USB stik is lastig en niet zo fijn....
Hoe los ik dat op?

UEFI en GPT heeft nog veel onduidelijkheid.
Ik ben er vandaag achter gekomen dat ik bij opstarten ook uefi usb stick kan kiezen.
Uit het dan te kiezen grub menu werkt alleen te schijf test.
Zowel installeren als ubuntu uitproberen geeft een zwart scherm.

Een uefi ubuntu installatie krijg ik niet voor elkaar of kan ik met mijn bestaande installatie het verder afmaken?
De swap kan ik iets kleiner maken voor een veilige opstart part waar ik over gelezen heb.

In de nieuwe bios instellingen lees ik bij Secure Boot over sleutelbeheer maar daar kan ik heldere info over vinden.

Graag wordt ik verder geholpen, al bij voorbaat dank.

Dick

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ubuntu op mijn nieuwe pc nog niet met uefi
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/08, 10:47:24 »
Welke Ubuntuversie heb je?

Offline zdkdick

  • Lid
Re: ubuntu op mijn nieuwe pc nog niet met uefi
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/08, 10:53:30 »
Sorrie vergeten te melden.

ubuntu 13.10
Intel® Core™ i5-4440 CPU @ 3.10GHz × 4
Intel® Haswell Desktop
64-bit
192,7 GB

Re: ubuntu op mijn nieuwe pc nog niet met uefi
« Reactie #3 Gepost op: 2014/02/08, 11:11:25 »
Secure Boot uitzetten in het BIOS, dan kun je prima installeren :) (zeg ik uit ervaring)

Offline zdkdick

  • Lid
Re: ubuntu op mijn nieuwe pc nog niet met uefi
« Reactie #4 Gepost op: 2014/02/08, 11:24:07 »
Vistaus bedankt.
Ja zo heb ik hem ook geinstalleerd gekregen, maar opstarten gaat dus.....:
Via het uefi/bios opstartmenu kan ik van de tweede schijf ook ubuntu opstarten.

Van Pjotr eerder gelezen over een UEFI installatie...Maar de ned docu tekst is zeer in opbouw en de engelse tekst begrijp ik nog maar gedeeltelijk.
Vandaar mijn vraag hier.


Offline zdkdick

  • Lid
Re: ubuntu op mijn nieuwe pc nog niet met uefi
« Reactie #6 Gepost op: 2014/02/11, 19:46:45 »
Blijven proberen en blijven proberen het te begrijpen in de nieuwe UEFI / bios blijkt.
Mogelijk is er verschil tussen opnieuw opstarten en opstarten...

USB in de uefi opstartmode is me inmiddels met beide nieuwe systemen gelukt.
Laat een UEFI USB installatie mijn resente usb installatie grotendeels met rust?
Ik heb een tweede drive voor linux.

Offline zdkdick

  • Lid
Re: ubuntu op mijn nieuwe pc nog niet met uefi
« Reactie #7 Gepost op: 2014/02/15, 01:03:18 »
Ik ben doorgegaan met de uefi usb installatie en daar bij mijn eerdere bestanden en programma's over laten nemen.

Waar grub 2 gedropt is weet ik niet.
Ik vermoet dat dit in het efi system is de tweede partitie van de eerste schijf.
De tweede schijf is wat indeling niet veranderd en ingebruik als swab en Ext4.

Daarna blijf ik steeds ruzie hebben met mijn UEFI
De opstart volgorde veranderde steeds.
Ook de snelopstarten van W8 bleek toch nog niet uitgezet, inmiddels heb ik hem na diverse opstarts (blijvend hoop ik) uit staan.
Ik heb naast het juiste grub menu ook het lege grub scherm gekregen.
Ook heb ik bij het opnieuw via uefi ubuntu scherm  en keuze tweede partitie van eerste schijf, maar dan vind hij geen systeem

UEFI moet ook veiliger zijn, maar ik merk dit nu niet.

Offline palm

  • Lid
Re: ubuntu op mijn nieuwe pc nog niet met uefi
« Reactie #8 Gepost op: 2014/02/15, 18:00:25 »
Secure Boot uitzetten in het BIOS, dan kun je prima installeren :) (zeg ik uit ervaring)
Maar opstarten blijkbaar niet.

Offline palm

  • Lid
Re: ubuntu op mijn nieuwe pc nog niet met uefi
« Reactie #9 Gepost op: 2014/02/15, 18:00:51 »
Ik ben doorgegaan met de uefi usb installatie en daar bij mijn eerdere bestanden en programma's over laten nemen.

Waar grub 2 gedropt is weet ik niet.
Ik vermoet dat dit in het efi system is de tweede partitie van de eerste schijf.
De tweede schijf is wat indeling niet veranderd en ingebruik als swab en Ext4.

Daarna blijf ik steeds ruzie hebben met mijn UEFI
De opstart volgorde veranderde steeds.
Ook de snelopstarten van W8 bleek toch nog niet uitgezet, inmiddels heb ik hem na diverse opstarts (blijvend hoop ik) uit staan.
Ik heb naast het juiste grub menu ook het lege grub scherm gekregen.
Ook heb ik bij het opnieuw via uefi ubuntu scherm  en keuze tweede partitie van eerste schijf, maar dan vind hij geen systeem

UEFI moet ook veiliger zijn, maar ik merk dit nu niet.
Hoe heb je de usb-stick gemaakt?

Offline zdkdick

  • Lid
Re: ubuntu op mijn nieuwe pc nog niet met uefi
« Reactie #10 Gepost op: 2014/02/15, 20:32:22 »
Bedankt voor de reactie's.

Omdat ik in W8 een paar dingen niet waardeerde, inmiddels weet ik dat die open office 4.0.1 er ongevraagd een hoop bij doet,
heb ik de fabrieks instellingen terug gezet.
Eerst tweede schijf afgekoppeld.
Direct snel starten uitgezet enz.
Tweede schijf weer aangekoppeld.

Tot mijn verrassing starte de usb gewoon op.
Met Gpart op mijn tweede schijf een kleine 200mb fat32 partity aan gemaakt. De swab iets kleiner gemaakt.
Tot mijn verrassing wordt deze partitie niet gezien door Boot-Repair.
Wel zie ik hem gewoon als drive terug.

https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair
Boot-Repair via de terminal geinstalleerd en gedraaid.
Ondanks dat hij klaagde over veilig opstarten en de vraag over bachup, daar heb ik maar ja opgegeven, maar nu heb ik in grub een heleboel regels gekregen.

Maar wat ik niet stabiel krijg is de opstart.
legacy is uit en veilig opstarten in

Met Esc tijdens opstarten kom ik in het instellingen menu met F9 kan ik opstart app selecteren en met F10 pas ik de BIOS aan.
De volgorde heb ik nu al heel wat keren aangepast.
de reactie blijft regelmatig verrassen.

Soms komt alleen de grub regel met ls zie ik dat hij de eerste drive ziet, ik heb nog niet gevonden hoe je hem naar de tweede partitie kan sturen voor het opstartscherm.
Ook kreeg ik dat hij probeerde via het netwerk op te starten, nadat ik de netwerk optie uitgezet heb ben ik die kwijt.
Wat ik bijzonder vind is dat ik de windows boot manager er soms niet bij zie staan.
Soms krijg ik als ik vanuit het grub menu de windows boot manager kies de klacht van niet gevonden.
Gelukkig heb ik vanmiddag niet steeds die trage w8 opstart en afsluit ellende.

Wie helpt mij verder? Bij voorbaar dank.
Maar de toegang tot de andere bestanden heb ik met deze aktie tevens voor elkaar.
Gelukkig leer en vorder ik.

Offline palm

  • Lid
Re: ubuntu op mijn nieuwe pc nog niet met uefi
« Reactie #11 Gepost op: 2014/02/16, 13:29:47 »
Bedankt voor de reactie's.

Omdat ik in W8 een paar dingen niet waardeerde, inmiddels weet ik dat die open office 4.0.1 er ongevraagd een hoop bij doet,
heb ik de fabrieks instellingen terug gezet.
Eerst tweede schijf afgekoppeld.
Direct snel starten uitgezet enz.
Tweede schijf weer aangekoppeld.

Tot mijn verrassing starte de usb gewoon op.
Met Gpart op mijn tweede schijf een kleine 200mb fat32 partity aan gemaakt. De swab iets kleiner gemaakt.
Tot mijn verrassing wordt deze partitie niet gezien door Boot-Repair.
Wel zie ik hem gewoon als drive terug.

https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair
Boot-Repair via de terminal geinstalleerd en gedraaid.
Ondanks dat hij klaagde over veilig opstarten en de vraag over bachup, daar heb ik maar ja opgegeven, maar nu heb ik in grub een heleboel regels gekregen.

Maar wat ik niet stabiel krijg is de opstart.
legacy is uit en veilig opstarten in

Met Esc tijdens opstarten kom ik in het instellingen menu met F9 kan ik opstart app selecteren en met F10 pas ik de BIOS aan.
De volgorde heb ik nu al heel wat keren aangepast.
de reactie blijft regelmatig verrassen.

Soms komt alleen de grub regel met ls zie ik dat hij de eerste drive ziet, ik heb nog niet gevonden hoe je hem naar de tweede partitie kan sturen voor het opstartscherm.
Ook kreeg ik dat hij probeerde via het netwerk op te starten, nadat ik de netwerk optie uitgezet heb ben ik die kwijt.
Wat ik bijzonder vind is dat ik de windows boot manager er soms niet bij zie staan.
Soms krijg ik als ik vanuit het grub menu de windows boot manager kies de klacht van niet gevonden.
Gelukkig heb ik vanmiddag niet steeds die trage w8 opstart en afsluit ellende.

Wie helpt mij verder? Bij voorbaar dank.
Maar de toegang tot de andere bestanden heb ik met deze aktie tevens voor elkaar.
Gelukkig leer en vorder ik.
Ik vrees ervoor dat het niet mogelijk zal zijn om een dual-boot te maken zodat je kan kiezen met grub2 wat je opstart.
Het enige dat je kan proberen is, een usb stick te maken waarbij je de iso met dd naar de stick plaatst.Dan de bios op Uefi plaatsen en ubuntu installeren.
Als je dan geen grub menu krijgt, zal je moeten goochelen met keyboard sneltoetsen om ubuntu te starten.
Klachten hierover moet je in Redmond zijn.

Offline zdkdick

  • Lid
Re: ubuntu op mijn nieuwe pc nog niet met uefi
« Reactie #12 Gepost op: 2014/02/20, 11:51:43 »
Ik ben ruzie blijven maken met het UEFI.
Ik kreeg het idee dat een gevraagde warme reboot de weg kwijt raakte, met blijvende schade in het UEFI.
Met de overstap naar W8.1 werkte de windows bootloder weer.
Ik kreeg de indruk dat het uitmaakte hoe je de opstart volgorde aanpast.
Ik moest elke keer die volgorde aanpassen. nadat ik bewust op de UEFI opstart groep accepteerde kreeg ik de eerdere problemen terug.

In het UEFI heb ik met F11 Systeemherstel ->Problemen oplossen->Geavanseerde opties->Instellingen van UEFI firmware gedaan.

Ik heb de windows bootloder weer terug, maar voordat ik Boot-Repair doe vraag ik advies.

ubuntu opstarten via oude opstartbronnen schijf 2 vind ik een gedoe....

Op de tweede schijf heb een fat 32 stukje gemaakt, maar dit is nog geen systeem schijf voor het EFI of begrijp ik het niet goed en is dit geen goede oplossingsrichting.

Bij voorbaat dank.

P.s.
Wat een verschil in opstart tijd. Ubuntu van een Sata 1 schijf is veel sneller als W8.1 van een nieuwe Sata 3 schijf, welke toch 4 maal sneller is.

Offline zdkdick

  • Lid
Re: ubuntu op mijn nieuwe pc nog niet met uefi
« Reactie #13 Gepost op: 2014/02/27, 12:17:57 »
Ik heb een hoop te lezen gevonden bij http://www.rodsbooks.com/
Ik denk dat HP en W8.1 er voor zorgen dat de Windows Boot Maneger steeds default gezet wordt en mij overroeld.

Als ik W8.1 niet gekozen heb komt soms de ubuntu grub2 boot loader menu niet, maar alleen de grub regel.
Met behulp van de beschikbare commando's krijg ik de indruk dat hij aan de top van de eerste schijf staat, i.p.v. de tweede partita.
Na een CtrAltDel en een Esc kan ik de UEFI instellingen bekijken en weer afsluiten of met F9 de eerst UEFI kiezen en dan krijg ik wel gewoon het Grub menu.
Raar dat ik in wezen geen andere keuze maak, maar dat er toch iets veranderd.

Heb gelezen over de ESP maar snap dat nog niet helemaal.
Heb de path aangepast van AESYBCD in W8.1, maar kreeg door dat ik dan: efibootmgr nodig heb.

Ik heb onderzocht wat er in de EFI partitie te vinden is.
De namen die ik terug vond in het grub menu vond ik terug, maar soms klopt dat niet helemaal.

Hopelijk helpt ook de extra informatie die ik in de bijlage verzameld heb en waar ik de grub menu regels bij gezet heb.

Nu ik alles zo op een rij heb vraag ik mij ook af of de opstart vlag nog belangrijk is voor mijn efi partitie op de tweede schijf.

Graag wordt ik verder geholpen met het de baas worden over de opstart.

Bij voorbaat dank.