Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux ( Ubuntu ) op een Netbook/Laptop  (gelezen 3053 keer)

Offline Support4u

  • Lid
Linux ( Ubuntu ) op een Netbook/Laptop
« Gepost op: 2010/01/15, 12:59:26 »
Wie kan mij wat vertellen over linux ( Ubuntu ) op een Netbook/Laptop te installeren.

DIT GAAT OVER NIEUWE Netbooks en Laptops ( die ik dus wil aanschaffen )

1 Is dit wijs?
Netbook ja/nee
Laptop ja/nee

2 Kan ik al mijn hardware gebruiken? ( bijv wifi? )
Netbook ja/nee
Laptop ja/nee

3 Waar volgens jullie een goeie laptop/netbook te kopen zonder een besturingssysteem, en een zeer goede prijs/klasse verhouding? ( model id/nr/artikel code opgeven aub ) ( wel zo nieuwe mogelijk bugget 500 euro max, voor downloaden, videobewerking, films kijken en muziek luisteren via een koptelefoon. )

Merk,
Netbook:
Laptop:


Laten we hier is mee beginnen.
Alvast heel erg bedankt! alweer!

Offline TonH

  • Promotieteam
Re: Linux ( Ubuntu ) op een Netbook/Laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/15, 13:48:30 »
ik gebruik ubuntu op een oude Asus 701 zonder problemen, alleen is het scherm klein. OLp een nieuwer type de Asus 1201 is de ondersteuming niet goed. Met name de grafiche kaart wordt niet rechstreeks ondersteund. Ook niet alle sneltoetsen werken.
De meeste 10 inch types die nu te koop zijn gebruiken allemaal dezlfde chipset en moeten geen problemen geven. Ubumtu heeft hier zelfs een speciale variant voor, de NBR versie.

Re: Linux ( Ubuntu ) op een Netbook/Laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/15, 23:21:56 »
uiteraard heb ik alleen maar ervaring met m'n eigen notebook en die van vrienden, maar over 't algemeen zie ik geen probleem waarom je't niet zou doen. of je 'lege' netbooks en notebooks kan kopen, dat is een andere vraag (zie offtopic, staat ergens waar je ze zou kunnen kopen). 't is natuurlijk zo dat je mogelijks niet voor alles 'out of the box' ondersteuning zal hebben, maar dat weet je als je met ubuntu werkt...

als wat googlen en zelf prutsen je niet afschrikt, zeker doen...


Offline Support4u

  • Lid
Re: Linux ( Ubuntu ) op een Netbook/Laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/16, 16:40:59 »
tja je heb XXOD
zonder besturingssysteem :)

maar zelf prutsen schrik me niet af, ik wil alleen geen laptop met ruk windows


 :D


als iemand meer Notebook merken weet, die geen besturingssysteem meeleveren, let me know!


Offline jabuca

  • Lid
Re: Linux ( Ubuntu ) op een Netbook/Laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/21, 08:04:15 »
Hallo Support4u.

Ik heb zaterdag jl. Ubuntu 9.10 Remix op het netbook van mijn kleindochter geïnstalleerd, met behulp van een externe cd/dvd-speler. De installatie was op zich niet moeilijk, er werd gelijk gevraagd om de juiste taal in te stellen, nadien alle updates binnen gehaald en geen problemen met geluid, internet etc.

Vr.gr. jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline RuudH

  • Lid
Re: Linux ( Ubuntu ) op een Netbook/Laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/21, 11:27:00 »
Ik heb zelf de 'normale' Ubuntu 9.10 geinstalleerd op mijn Acer Aspire One D150-1Bb (N280, 2 Gb intern, 160 Gb harddisk) naast Windows XP. Gebruik vele male liever Ubuntu dan Windows. Alleen heb ik mijn BIOS geupdate omdat er wat problemen waren met de accu (die zijn nu opgelost). Wil nog een keertje kijken of de netbook remix mij voordelen biedt. Kan iemand dat zeggen?
So long and thanks for all the fish!

Offline TonH

  • Promotieteam
Re: Linux ( Ubuntu ) op een Netbook/Laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/21, 11:59:38 »
Ik heb beide versies op mijn oude netbook staan, de een op SSD de andere op een geheugenkaart. De NBR is toegespitst op de netbooks met een eenvoudige interface. ALs je altijd al met Ubuntu werkt en aan die interface gewent bent kun je net zo goed de standaard versie laten staan.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux ( Ubuntu ) op een Netbook/Laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/21, 12:08:42 »
Ik heb zelf de 'normale' Ubuntu 9.10 geinstalleerd op mijn Acer Aspire One D150-1Bb (N280, 2 Gb intern, 160 Gb harddisk) naast Windows XP. Gebruik vele male liever Ubuntu dan Windows. Alleen heb ik mijn BIOS geupdate omdat er wat problemen waren met de accu (die zijn nu opgelost). Wil nog een keertje kijken of de netbook remix mij voordelen biedt. Kan iemand dat zeggen?

Als je eenmaal de Ubuntu Netbook Remix op je netboekje hebt staan, wil je niets anders meer gebruiken....  :)

100 % afgestemd op de kleine netboekschermpjes. Heerlijk om mee te werken. Als je het wil proberen, doe het dan zo:

Eerst dit:
http://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

Dan dit:
http://sites.google.com/site/computertip/aa1

Offline softbart

  • Lid
Re: Linux ( Ubuntu ) op een Netbook/Laptop
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/21, 12:19:05 »
Ik heb de Remix op de Asus Eee 1101HA gehad. Vond het 2x niets.
Maar dat is ook de kracht van Linux. Op haast ieder potje past een (Linux) dekseltje.  :) :)
Draai nu de normale 9.10. En bevalt prima. Zeker na de video update.

Nu is de 1101HA niet echt meer een netboekje. Eerder een kleine laptop.

groet,

Theo