Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Thunderrbird imap profiel in dropbox  (gelezen 453 keer)

Thunderrbird imap profiel in dropbox
« Gepost op: 2017/03/21, 12:32:46 »
Is het mogelijk om mail uit een imap inbox te verplaatsen naar een map op dropbox? En dan bedoel ik dat ik vanuit tyhunderbird dit archief op dropbox kan raadplegen.
En hoe maak ik in Thunderbird van een imap profiel een pop profiel?

Alvast dank voor tips!

ps
mijn engels is niet zo goed, dus als er nederlandstalige verwijzingen zijn dan graag!

Groet,
Peter
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Offline vanadium

  • Lid
Re: Thunderrbird imap profiel in dropbox
« Reactie #1 Gepost op: 2017/03/21, 15:46:31 »
Dat zou technisch kunnen, maar ik denk dat het heel wat netwerkbewegingen zal veroorzaken. Thunderbird stopt je mail in mbox bestanden. Telkens je een mailtje krijgt, wordt dat soms grote bestand bijgewerkt. Dan moet het telkens in zijn geheel, vaak vele megabytes groot,  met dropbox gesychroniseerd worden. Helemaal geen aanrader dus.

IMAP is nu net gemaakt om zonder zo een hulpmiddel als dropbox je mail te kunnen vanop meerdere computers (ik onderstel dat dat de reden is waarom je dropbox wil gebruiken?).

Als je van IMAP naar POP gaat (je tweede vraag), verlies je dat voordeel van IMAP. De enige mogelijkheid om nog met meerdere computers dezelfde mailbox te zien, wordt dan jou dropbox-aanpak. Om de reden hierboven aangegeven, gaat dit niet goed werken.

Thunderbird ondersteunt tegenwoordig een opslagformaat dat zich hier veel beter toe zou lenen: maildir. Hierbij worden de mails als afzonderlijke bestanden in folders opgeslagen. Zo moet dan enkel de mail die verandert met dropbox gesnchroniseerd worden. maildir ondersteuning is echter nog experimenteel.

Jij doet natuurlijk wat je zelf wil en om de redenen die je zelf wil. Vandaar nu eindelijk de antwoorden op je vragen:

- Een thunderbird profiel kan je op dropbox zetten door in je dropbox folder een symbolische link te plaatsen naar je thunderbird profiel
- Een IMAP box kan je naar POP omzetten (op voorwaarde dat je provider nog POP ondersteunt) door een nieuwe account aan te maken en de nodige provider-gegevens voor POP in te geven. Wanneer je daarmee inlogt, zullen al je berichten naar die POP inbox gedownload worden en van de server verwijderd worden, tenzij je instelt dat berichten niet van de server moeten verwijderd worden.

Re: Thunderrbird imap profiel in dropbox
« Reactie #2 Gepost op: 2017/03/21, 16:43:14 »
Vanadium, dank voor je toelichting.
Mijn probleem is dat ik zoveel zakelijke mail heb dat mijn imap vol is bij xs4all.
Ieder half jaar moet ik een backup van een halfjaar wegschrijven, terwijl sommige mail meer dan een halfjaar terug gaat.
Daar zoek ik een oplossing voor.
Dropbox blijkt dus geen oplossing.

Gaat het volgende werken?
4 pc,s op pop zetten en leave mail on server en 1 pc op pop maar met download en verzamelen?
Daar trek ik dan af en toe een backup van.

Ik weet niet of ik dan alle verzonden mail dan ook op alle pc's krijg.

En zelf een mailserver draaien waar ik alles met imap naar verbind?
Is dat moeilijk, een eenvoudige mailserver opzetten?

Groet,
Peter

Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Offline vanadium

  • Lid
Re: Thunderrbird imap profiel in dropbox
« Reactie #3 Gepost op: 2017/03/21, 18:04:47 »
Ik ben overgeschakeld op gmail, maar thunderbird blijft bij mij een vaste waarde voor backups. Maak in Thunderbird onder je "Local Folders" een folder Archief aan, en daaronder folders per jaar. Nu kan je mail van je IMAP folder verslepen naar een Archief folder. Die mail verdwijnt van je ISP, en wordt nu plaatselijk bewaard. Doe dit één of enkele keer per jaar, en je bent er.

Natuurlijk moet je van die lokale mail een reservekopie op externe harde schijf hebben. Thunderbird bewaart al je mail onder een verborgen folder .thunderbird in je home folder. Onder .thunderbird vind je je profielnaam: een folder met als naam <acht willekeurige letters>.default. In die folder vind je een folder Mail, daaronder "Local Folders". Daarin zitten al je mailbestanden. Kopieer die folder naar een externe schijf (of naar dropbox) om een reservekopie te hebben.

Naar goede gewoonte laat ik natuurlijk niet na ook rechtstreeks op je specifieke vragen te antwoorden:

Citaat
Gaat het volgende werken?
4 pc,s op pop zetten en leave mail on server en 1 pc op pop maar met download en verzamelen?
Daar trek ik dan af en toe een backup van.
Dat kan werken, maar van zodra je op die éne PC hebt gewerkt, is al je mail op de andere PC's weg. Je wil vast wel de mail van enkele dagen ver overal willen bekijken. Hou het bij IMAP: dat laat je toe zonder meer op dezelfde mail te werken vanaf meerdere computers. Met de methode die ik aangaf, gewoon "wegslepen" naar een lokaal bestand, archiveer je mail wanneer *jij* het wil.

Citaat
Ik weet niet of ik dan alle verzonden mail dan ook op alle pc's krijg.
O ja, hier geef je zelf nog een nadeel waar ik niet aan gedacht had.

Citaat
En zelf een mailserver draaien waar ik alles met imap naar verbind?
Is dat moeilijk, een eenvoudige mailserver opzetten?
Prachtig: alles onder eigen controle. Vervang dropbox dan maar ook door owncloud. Nee, grapje, begin er niet aan. Met de goede documentatie en een beetje technische kennis is het niet zo moeilijk, maar een server moet je ook onderhouden en draaiende houden.


Re: Thunderrbird imap profiel in dropbox
« Reactie #4 Gepost op: 2017/03/21, 18:11:48 »
wederom dank voor je uitleg.
Optie 1 lijkt mij de beste
;-)

Dat was ook een beetkje wat ik zocht...

Groet,
Peter
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Offline vanadium

  • Lid
Re: Thunderrbird imap profiel in dropbox
« Reactie #5 Gepost op: 2017/03/21, 18:35:21 »
Lijkt mij ook het beste al zeg ik het zelf  ;) Zelf bewaar ik mijn thunderbird profiel in een subfolder onder mijn Documenten. Zo wordt het profiel automatisch mee gebackupped als ik een reservekopie maak van mijn "Documenten". Mijn backups maak ik met rsync. Ik geef wel de optie " --exclude '*/ImapMail/*' " mee, zodat de lokaal bewaarde cache van de IMAP folders niet mee genomen worden in de backup: dit zou anders veel plaats innemen en de backup veel langer laten duren. Mijn thunderbird profiel gaat al vele Ubuntu en thunderbird versies mee  :)

Re: Thunderrbird imap profiel in dropbox
« Reactie #6 Gepost op: 2017/04/03, 13:10:18 »
Dank voor je advies. Was achteraf een fluitje van een cent.

Groet,
Peter
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...