Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (K/L/X) Ubuntu op USB-stick  (gelezen 1597 keer)

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
(K/L/X) Ubuntu op USB-stick
« Gepost op: 2016/08/30, 16:13:54 »
Beste mensen,

Graag wil ik een Ubuntu installatie maken op een USB stick. Net al getest met KUbuntu. Ziet er erg mooi uit overigens. Maar het probleem is dat de instellingen niet bewaard blijven. Welke Ubuntu of linux versie zou ik het beste kunnen gebruiken op een USB stick en dan wel zo dat de instellingen (bv. taal, of wachtwoord van wifi) wel bewaard blijven?

Bedankt voor een reactie

gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: (K/L/X) Ubuntu op USB-stick
« Reactie #1 Gepost op: 2016/08/30, 17:50:48 »
Je maakt eerst een opstartbare USB stick, en daarmee installeer je op een andere USB stick.
Wel opletten, dat de opstartlader (grub) ook op die 2e USB stick wordt gezet.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline peer

  • Lid
Re: (K/L/X) Ubuntu op USB-stick
« Reactie #2 Gepost op: 2016/08/31, 08:19:39 »
de suggestie van Ron is prima.
Het gaat als volgt:
1. start de al gemaakte usb-stick met ubuntu op.
2. koppel een tweede usb-stick aan je pc
3. kies in de live-versie voor : installeer ubuntu op
4 volg de installatieprocedure tot aan de partitionering van de harde schijf. Kies daar voor manual.
5. selecteer de tweede usbschijf als doel (dit werkt wat onhandig.
6.  let op: grub moet ook op de usbstick geplaatst worden!!!!! Hiermee zorg je ervoor dat de usbstick kan opstarten.
7. rond de installatie af.

Een andere methode is (makkelijker):
Gebruik Unetbootin  om de ubuntu op de usbstick te zetten. Geef dan aan hoeveel ruimte wil reserveren voor het bewaren van gegevens (residentie). Werkt ook erg goed.
Zie: https://sites.google.com/site/computertip/usbstaaf

Offline peer

  • Lid
Re: (K/L/X) Ubuntu op USB-stick
« Reactie #3 Gepost op: 2016/08/31, 08:29:12 »
welke ubuntuversie je wil installeren is afhankelijk van de pc's  waar je op gaat werken.
Als je alleen op snelle moderne pc's werkt dan kun je een 'zware' ubuntuversie zetten bv. kubuntu, 64 bit.
Als je ook op oudere pc's wil werken dan zou ik kiezen voor een 'lichte'ubuntuversie bv lubuntu, 32 bit.

Een mooie tussenweg is xubuntu 32 bit. Hiermee kun je redelijk tot goed uit de voeten op oudere pc's maar is wat 'luxer' dan lubuntu

Je kan ook voor een andere linux kiezen maar ubuntu is een goede distributie om mee te starten (en misschien om te blijven gebruiken). Een van de leuke dingen van linux is is dat je bijna elke linux distributie kunt uitproberen met een live versie.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: (K/L/X) Ubuntu op USB-stick
« Reactie #4 Gepost op: 2016/08/31, 12:43:55 »
Hoi,

Dank voor de reactie.

En welke versie adviseren jullie als het op een stick van 4Gb moet gaan passen?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: (K/L/X) Ubuntu op USB-stick
« Reactie #5 Gepost op: 2016/08/31, 13:45:21 »
Hoi,

Dank voor de reactie.

En welke versie adviseren jullie als het op een stick van 4Gb moet gaan passen?

Het ligt er een beetje aan hoe lang je zo'n installatie denkt te gaan gebruiken. Voor een beetje testen kan 4GB genoeg zijn en dan zou ik Xubuntu pakken, maar op een gegeven moment met updates/downloads/bestanden/extra programma's zal 4GB vrij snel vol lopen. Voor langer gebruik zou ik een 32 of 64GB stick aanschaffen.

Bedenk overigens ook dat zo'n installatie de drivers zal laden/installeren die op de installatie pc nodig zijn. Dat betekent dat de stick mogelijk wel werkt in andere pc's, maar minder mobiel is dan een Live usb stick (deze bevat standaard meer drivers). Ik heb zelf ook zo'n usb stick gemaakt, maar dat is om op mijn werk laptop toch iets anders dan onze dichtgetimmerde Win7 variant te draaien... :evil: Ik gebruik die stick dus altijd op dezelfde laptop.

Kijk ook goed wat je op de pc beschikbaar hebt qua usb poorten. Pak de snelste poort en neem daar ook een snelle usb stick bij, daarmee heb je dan de beste prestaties. (ik heb op mijn laptop een usb 3.0 stick, dat is sneller dan de interne HDD...).

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: (K/L/X) Ubuntu op USB-stick
« Reactie #6 Gepost op: 2016/08/31, 13:53:01 »
@Valk
Mijn bedoeling is vooral om eea een tijdje te kunnen testen en of bepaalde instellingen werken voordat ik over wil gaan naar de nieuwe 16.04 versie. Dus niet echt om productie te draaien. Maar ook om hier en daar eens wat te kunnen laten zien. Ik begrijp dat het dus lastig wordt als je het op verschillende computers wilt laten zien ... hmmm
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: (K/L/X) Ubuntu op USB-stick
« Reactie #7 Gepost op: 2016/08/31, 14:15:43 »
@Valk
Mijn bedoeling is vooral om eea een tijdje te kunnen testen en of bepaalde instellingen werken voordat ik over wil gaan naar de nieuwe 16.04 versie. Dus niet echt om productie te draaien. Maar ook om hier en daar eens wat te kunnen laten zien. Ik begrijp dat het dus lastig wordt als je het op verschillende computers wilt laten zien ... hmmm

Het kan natuurlijk goed gaan, maar bijvoorbeeld videokaart drivers kan wel een probleem zijn. Als je installatie pc een Nvidia kaart heeft, maar de eventuele demo pc een Intel/AMD.

Dan is zo'n eerder beschreven Live usb stick zoals je met Unetbootin kan maken misschien een beter idee. Door wat ruimte te reserveren om instellingen te bewaren kan je die makkelijker op verschillende pc's gebruiken.

Offline jan11000

  • Lid
Re: (K/L/X) Ubuntu op USB-stick
« Reactie #8 Gepost op: 2016/08/31, 21:09:39 »
Virtualbox installeren, en dan kun je ook veel testen, en veel soorten van linux installeren.

Offline peer

  • Lid
Re: (K/L/X) Ubuntu op USB-stick
« Reactie #9 Gepost op: 2016/09/01, 07:36:20 »
Ik test altijd in deze volgorde:
1. live in virtualbox
2. installeren in virtualbox
3. live-usb
4 installeren op usb
De laatste mogelijkheid zit het dichtste bij een echte installatie.
 

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: (K/L/X) Ubuntu op USB-stick
« Reactie #10 Gepost op: 2016/09/01, 10:02:49 »
Het mooie van een installatie van Virtualbox is dat je een installatie kan exporteren als een Oracle Virtual Applicatie. Als je die dan vervolgens weer teruglaad in Virtualbox op welke PC ook, heb je in korte tijd ( ~ 15 minuten) heel je installatie weer terug MET alle toeters en bellen. Dus verziek je al proberend de hele boel, mik het weg en laad opnieuw je ova bestand.

Aan iemand anders sturen kan ook. Alleen worden die ova-bestanden gauw groot, over de 2 GB. Dan is dat te veel voor Wetransfer, maar met Myairbridge kan dat wel, al blijft het een wat kortere tijd beschikbaar. Kwestie van even afstemmen met de ontvanger. Op een USB-stick zetten is ook een optie. Zulke grote bestanden kostten natuurlijk wel downloadtijd.

Enne: je hebt Virtualbox ook in een portable variant. Totaal geen ervaring mee, maar wel het onderzoeken waard, lijkt me!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021