Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe een document beveiligen in Tekstverwerker?  (gelezen 3187 keer)

Hoe een document beveiligen in Tekstverwerker?
« Gepost op: 2007/06/27, 09:17:15 »
Hallo,


ik ben Els. Ik heb een document gemaakt in Open office tekstverwerker. Ik zou dat graag willen mailen naar anderen als een .doc  Ik weet alleen niet hoe ik ervoor kan zorgen dat de anderen niets aan mijn tekst kunnen veranderen? Dat ze dat wel kunnen openen als ik dat in bijlage mail, maar dat ze er zelf niets aan kunnen veranderen.

Weet iemand hoe dat moet? Alvast enorm bedankt voor de hulp.

Vriendelijke groeten,

Els

Offline vanadium

  • Lid
Hoe een document beveiligen in Tekstverwerker?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/27, 09:43:38 »
Vermijd het rondsturen van doc bestanden, vooral als je gebruikers het niet moeten (mogen) kunnen editen: zie

http://www.gnu.org/philosophy/no-word-attachments.nl.html

Voor het creëren van PDFs heeft Ooo een flinke stap voor op de concurentie: File - Save as PDF.

Ik weet niet of Writer docs read-only kunnen gemaakt worden: textverwerkingsformaten zijn immers bedoeld om gewijzigd te kunnen worden. Je kan wel documenten met een paswoord beveiligen zodat alleen geautorizeerde gebruikers het kunnen openen.

Wel ondersteunt Writer "beschermde secties". Die zijn bedoeld voor het maken van formulieren of wanneer er andere redenen zijn bepaalde stuken van het document niet te kunnen wijzigen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hoe een document beveiligen in Tekstverwerker?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/27, 09:55:27 »
Goede tip van vanadium: verstuur het als pdf!
bedankt trouwens, ik wist niet dat OOo dat kon!

Hoe een document beveiligen in Tekstverwerker?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/27, 10:05:13 »
Jawel Pjotr, dat wist jij gisteren al.......

15.53
Tjonge........ daar had ik dus nog niet gekeken he.....pfffffff.
Ik had ondertussen de zaak maar in pdf naar mezelf verzonden en toen lukte t ook keurig.
Maar goed, dat was dus symptoomoplossing en nu is de zaak echt opgelost. Ondertussen helaas wel weer veel wijzer geworden...
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hoe een document beveiligen in Tekstverwerker?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/27, 10:07:20 »
Citaat van: laacque
Jawel Pjotr, dat wist jij gisteren al.......

15.53
Tjonge........ daar had ik dus nog niet gekeken he.....pfffffff.
Ik had ondertussen de zaak maar in pdf naar mezelf verzonden en toen lukte t ook keurig.
Maar goed, dat was dus symptoomoplossing en nu is de zaak echt opgelost. Ondertussen helaas wel weer veel wijzer geworden...
Ja hee, wist ik veel hoe jij dat had gedaan..... Misschien wel met witte magie of zo!  :-)

Hoe een document beveiligen in Tekstverwerker?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/27, 10:12:24 »
Hallo iedereen,


kan iemand mij misschien eens juist uitleggen hoe ik een document dat ik in open office tekstverwerker kan opslaan met of als PDF? Die afkorting komt mij bekend voor maar het wil mij maar niet te binnen schieten wat het juist is. Kan de andere dan niets veranderen aan mijn document? En kan hij dat dan nog kopiëren naar een nieuw document? Het is namelijk zo: ik heb een verhaal over mezelf geschreven en dat zou naar allerlei weekbladen gemaild moeten worden zodat zij kunnen zien of ze dat willen publiceren. Hoe kan ik dat het best veilig doen en zo dat zij dat kunnen publiceren maar zelf niks aan dat doorgestuurd document kunnen doen?
Liefst een beetje gemakkelijke uitleg aangezien ik lang niet zo bekend ben met allerlei moeilijke termen zoals jullie.

Alvast vriendelijk bedankt!

Groetjes,

Els

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hoe een document beveiligen in Tekstverwerker?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/27, 10:20:08 »
Open Office Writer:
Werkbalk:
Bestand - Exporteren als pdf....
Je kunt dan meteen een beveiliging instellen, via het tabblad Beveiliging (wat je automatisch te zien krijgt).

.pdf is het bestandstype dat Adobe Acrobat Reader kan lezen.

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Hoe een document beveiligen in Tekstverwerker?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/06/27, 10:24:36 »
PDF is een formaat die gebruikt wordt voor het behouden van layout. Om vanuit ooo een pdf te exporteren doe je file > export_as_pdf. De rest spreekt voor zichzelf. Helaas kunnen de meeste pdf-lezers nog steeds text selecteren. Om hier iets aan te doen open je het pdf met GIMP (ja, dat kan), nu opslaan als png. Dit png weer in ooo invoegen en weer als pdf exporteren. Als het goed is is je document nu goed beveiligd...

Hoe een document beveiligen in Tekstverwerker?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/06/27, 10:32:15 »
Ik denk dat je het volgende zoekt Els:
In Tekstverwerker: Extra - Opties -
Dan kies je in de linkerkolom onder OpenOffice.org voor "Veiligheid"
Daar kan je je document "alleen lezen" maken met een paswoord.

P.S. Als je een verhaal naar een weekblad stuurt moeten zij het wel kunnen overnemen. Zij gaan dat niet volledig opnieuw overtypen. Zij gaan hetgeen jij hen stuurt kopiëren en plakken in hun programma en dan gaan ze het aanpassen. (dingen schrappen die er niet toe doen, correcties maken ...)
Zij zijn professioneel bezig met dit soort dingen. Zij hebben ook regels die moeten gevolgd worden zoals het aantal woorden dat het artikel mag bevatten en dergelijke.

Dus je tekst onaanraakbaar maken kan wel eens nadelig zijn.

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Hoe een document beveiligen in Tekstverwerker?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/06/27, 10:34:29 »
Met alleen lezen is het zo makkelijk als nog wat om een eigen versie te maken: Alles kopieren naar een nieuwe document, klaar.

Offline Rico_Q

  • Lid
Re: Hoe een document beveiligen in Tekstverwerker?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/19, 21:57:08 »
Hoi allen, ik had geen zin om een nieuw topic aan te maken, omdat in de zoekmachine dit het enige relevante item was over beveiliging van pdf's. Op mijn werk beveiligen we klantinformatie die we per e-mail sturen met een beveiligde pdf, gemaakt in openoffice writer. Door daar te kiezen voor bestand>exporteren als pdf>kies op tabblad algemeen voor 'verliesvrije compressie' en 'pdf formulier maken met opmaak 'pdf'. Ga dan naar tabblad beveiliging en kies voor de beveiliging die je wilt: met wachtwoord en/of beperk de rechten.
Dit werkt prima. Wachtwoorden kun je op een andere manier versturen dan per mail (sms, twitter etc).
Het werkt goed! Al lang.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Hoe een document beveiligen in Tekstverwerker?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/19, 22:04:09 »
het topic waar je op reageert stamt dan ook niet voor niets uit 2007,

prima dat je positieve inbreng doet op dit forum,, het wordt gewaardeerd zeer zeker maar oude topics van een jaar of twee oud bumpen is niet nodig en verwart mensen die nieuwe informatie zoeken ;)

heb je een goed tip,, post hem dan voortaan in een nieuw topic, en weet je geen goede rubriek, tip:
post hem in offtopic, dit is ondanks de naam vermoed een goede vergaarbak van informatie ;)



verder een heel prettig verblijf op het forum rico_Q en als je meer info wil, lees even de linkjes in mn handtekening door :)

tnx =D