Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Remote Control Ubuntu 8.04  (gelezen 3789 keer)

pollewops

  • Gast
Remote Control Ubuntu 8.04
« Gepost op: 2008/07/02, 16:07:15 »
Ik heb Ubuntu 8.04 Desktop geinstalleerd op een pc-tje en ik wil dit servertje in de meterkast gaan plaatsen.
Voordat dat echter gaat gebeuren wil ik ervoor zorgen dat ik er remote bij kan komen.

Vandaar dat ik dacht VNC Server te installeren.
Ik heb vanalles geprobeerd, maar krijg dit niet goed aan de gang zodat, zonder dat je aangelogd bent op de Ubuntu server, remote access can maken met de VNC Viewer.

Iemand ideeen of betere oplossingen die wel werken voor remote control van een Ubuntu Desktop ?

Daimanta

  • Gast
Remote Control Ubuntu 8.04
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/02, 16:22:30 »
Dan lijkt me een ssh-service toch een beter zaak of schiet dat tekort?

pollewops

  • Gast
Remote Control Ubuntu 8.04
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/02, 16:27:28 »
Ik wil grafish mijn Ubuntu Desktop kunnen overnemen.
Ik ben niet zo'n goeroe, dus een GUI is wel makkelijk ;-)

Offline charclo

  • Lid
Remote Control Ubuntu 8.04
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/02, 17:17:55 »
Voor een server is het altijd beter om geen GUI te installeren, dit gebruikt enkel maar resources van je servertje.

Maar om een antwoord op je vraag te proberen geven zal je eerst wat meer informatie moeten geven. Hoe heb je geprobeerd om verbinding te maken met je server? Vinagre? Commandline?
Welke foutmeldingen krijg?

Dit weet ik niet zeker maar ik denk dat je zowiezo moet ingelogd zijn op de server om hem te kunnen bedien met vnc.
HP Pavilion dv6660eb - Intel Core 2 Duo T7250 2 GHz - 2 GB ram - Nvidia GeForce 8400M GS 128 MB --> Dualboot Ubuntu en Windows Vista
P4 2.6 GHz - 1GB ram - NVIDIA GS7600 - 20 inch Benq widescreen --> Dualboot Ubuntu en Windows XP

Remote Control Ubuntu 8.04
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/02, 22:50:15 »
Zoals Charclo al schreef is het voor een server niet nodig een GUI te installeren, maar ik moet bekennen dat ik dat wel gedaan heb omdat ik de commandline niet helemaal machtig ben en bovendien is het leuk om grafisch bezig te zijn.

Ik ga er van uit dat je vanaf een windows computer op je Ubuntu desktop wilt inloggen.
 
Kies bureaublad op afstand en schakel deze in onder Ubuntu (7.10 en 8.04).
Als je onder windows de ubuntu pc wilt installeren stel ik voor om tightvnc te gebruiken: www.tightvnc.com . Dit is een gratis programma. Installeer deze op je windows computer. De poort bij bureaublad op afstand onder Ubuntu is standaard 5900, onder tightvnc 5500, dat gaat dus niet werken. Pas in een van de programmas de poort aan de ander (in tigthvnc bv 5900) en je hebt een werkende verbinding.
8.04: P4 1Gb MX440 1Gb (server) & Athlon XP 2000+ 2Gb GF6200 (desktop) & 8.10: compaq laptop n410c

pollewops

  • Gast
Remote Control Ubuntu 8.04
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/02, 23:03:58 »
haroldlinux:
klopt, maar dan moet je wel aanglogd zijn op je Ubuntu desktop en dat zou ik nu graag niet willen.
Dus gewoon de Ubuntu Desktop opstarten en NIET aanloggen en dan remote overnemen...dat zou toch mogelijk moeten zijn ?

Remote Control Ubuntu 8.04
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/03, 10:49:46 »
Als je ervoor zorgt dat je geen gebruikersnaam en ww op je Ubuntu Desktop nodig hebt (kun je aanpassen bij Systeem>>>Administratie>>>Login, tabje Beveiliging, hier kun je tevens Remote login aanzetten), ja dan is het mogelijk.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Remote Control Ubuntu 8.04
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/03, 11:02:27 »
De standaard vnc-server, Vino vereist inderdaad dat de gebruiker ingelogd moet zijn. Erg vervelend op een server dus. Bij toepassing van tightvncserver wordt een *nieuwe* sessie gestart. Dat lijkt me meer iets voor jou.

Citaat
With the default vnc server (vino) or x11vnc you will log into a shared desktop. With tightvnc server or with configuration of GDM you will have a separate session.
- If you are logging into a shared desktop you will not be able to connect if there is no user logged into the system.
- With a separate session you can log in even if either no one is logged into the server, or even if X is not running on the server at all.

https://help.ubuntu.com/community/VNC#Terminology