Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Booten en daarna installeren via lan  (gelezen 639 keer)

Kroel

  • Gast
Booten en daarna installeren via lan
« Gepost op: 2008/01/11, 17:14:30 »
Hallo,

Mijn allereerste bericht hier. Ik ben pas begonnen met linux enzo en ik ben zeer enthousiast. Het is niet alleen fantastische software maar heel de sfeer die erond hangt werkt precies rustgevend op me.
Heel wat anders dan het irritante kostelijke windows geproduceerd door het arrogante microsoft.
Nuff said, ubuntu rocks.

Nu zou ik ubuntu willen installeren op een mini pc die ik momenteel bouw. Een projectje van me, ik wil een pc zonder bewegende onderdelen.

De enige goeie mogelijkheid om te installeren is, volgens mij, via lan. Even uitleggen waarom:

- De pc kan booten via lan :)
- Er is één IDE poort en die is bezet door een IDE->CF adapter (ik kan dus geen cdrom aansluiten)
- Er zijn nog twee SATA poorten maar daar heb ik momenteel geen apparaten voor.


Is dit mogelijk en zo ja, hoe kan ik dit bekomen?
De pc waarop de ubuntu image/installatie zou staan is een vista systeem.
Ik heb een klein vermoeden hoe zoiets werkt maar ik heb er geen ervaring mee, lan boot heb ik nog nooit gebruikt.


Alvast bedankt aan iedereen die me wil helpen.

Groeten,
Jan

Offline KenSentMe

  • Lid
    • http://www.vandenieuwenhof.nl
Booten en daarna installeren via lan
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/11, 19:03:33 »
Ik typ dat vanaf een mobiele telefoon en kan geen url kopieren, maar op http://help.ubuntu.com/community/Installation staat volgens mij de informatie die je zoekt.

Kroel

  • Gast
Booten en daarna installeren via lan
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/12, 13:27:04 »
Dat lijkt daar inderdaad te staan, spijtiggenoeg begrijp ik er geen bal van. Ze gaan er volgens mij ook vanuit dat de server een linux systeem is, in mijn geval dus niet.
Het enige wat ik tot nu toe heb kunnen achterhalen is dat mijn DHCP server opstaat.

In ieder geval erg bedankt voor je reactie. Dan nog via een mobiele telefoon.

Kroel

  • Gast
Booten en daarna installeren via lan
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/12, 14:45:36 »
Owkeej!

Een andere manier gevonden om te booten en ubuntu erop te krijgen.
Lanboot wil ik echt wel kunnen en zal me er later nog wel eens op verdiepen.

Wat heb ik gedaan:
- De IDE->CF adapter eruitgehaald en cdrom eraan gehangen.
- CF in een gewone USB kaartlezer gestoken.

Gelukkig herkent ubuntu de kaartlezer en kon ik meteen daarop installeren. Spijtig genoeg stopt de installatie bij 72% maar dat ligt waarschijnlijk aan het feit dat de CF kaart maar 2GB groot is. Volgens ubuntu was er nog 0 bytes over. In Vista is de kaart nu onleesbaar en moet geformateerd worden. Ermee booten gaat logischerwijs niet, ik krijg enkel j_

Een 4GB CF kaartje is al een tijdje besteld, nu wacht ik daarop.

Alvast bedankt, ik laat wel eens weten hoe het afloopt.
Als er nog mensen zijn die me handige tips weten de vertellen over Lanboot, laat maar komen.

Groeten,
Jan