Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bureaublad icoon verwijderen  (gelezen 5253 keer)

thomasjan

  • Gast
Bureaublad icoon verwijderen
« Gepost op: 2009/07/21, 12:55:50 »
Ik heb zojuist Xubuntu op mijn computer geinstalleerd. EN wilde nu wat snelkoppelingen op het bureaublad zetten.
vanuit /usr/bin sleepte ik het firefox icoontje naar mijn bureaublad. Maar ipv de gewenste snelkoppeling krijg ik een icoontje met 'broken link' op mijn bureaublad.
Ik kan dit icoontje niet wegkrijgen door op delete te drukken of het icoontje naar de prullebak te slepen.

Mijn vragen zijn dus:
-Hoe krijg  ik dit 'broken link' icoontje weer weg?
-Hoe kan ik een werkende snelkoppeling op mijn bureaublad maken?

Alvast bedankt

tj

Re: Bureaublad icoon verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/21, 22:57:52 »
Wat in usr/bin staat moet je gewoon laten staan, gewoon weer terug zetten in de map usr/bin. Icoon op je desktop zetten>Hoofmenu>Internet>Houd je linkermuis knop in gedrukt op Firefox en sleep naar het bureaublad, muisknop los laten en Firefox staat op het bureaublad
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

thomasjan

  • Gast
Re: Bureaublad icoon verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/22, 01:04:42 »
Helaas. Het slepen vanuit het menu werkt niet.

En het bestand staat ook gewoon nog in de usr/bin. Er staat een snelkopeling (gebroken link) op mn bureuablad dat ik nergens naar kan verplaatsen of verwijderen.

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Bureaublad icoon verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/22, 07:27:31 »
Met gksudo nautilus in de terminal moet dat verwijderen wel lukken.

Firefox-starter maken voor buroblad: Toepassingen>Internet>Rechtsklikken op Firefox en kiezen: Deze starter op het buroblad zetten.
Verder kun je ook een starter aanmaken door op je buroblad te rechtsklikken.
Nieuwe Starter > Type: Toepassing en de opdrachtregel: firefox %u invullen.
En hem evt. een naam geven.

Als hij er staat, rechtsklikken op die starter en kiezen: Eigenschappen.
Klik op het plaatje en zoek een pictogram uit. (Bijv. in usr/share/pixmaps).
« Laatst bewerkt op: 2009/07/22, 08:42:58 door Lexaldo »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Bureaublad icoon verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/22, 12:30:38 »
[edit]Oops - ik zie nu dat je met Xubuntu werkt. Ja, Xubuntu zal zijn eigen manieren hebben. Probeer eens of je een symbolische link kan maken door "firefox" in /usr/bin" te verslepen terwijl je "Ctrl+Shift" ingedrukt houdt. In nautilus maak je zo een symbolische link, en dan zou jij op die wijze een symbolische link naar de symbolische link firefox maken, en dat zou wél moeten werken (een kopie van die link niet, een link naar die link wel).

Beste is evenwel eens de help voor Xubuntu erop na te slaan ...

Het volgende kan nog nuttig zijn voor gewone Ubuntu gebruikers ...[/edit]

De handigste manier om een starter op je desktop te maken is: open het "Toepassingen" menu, plaats de cursor op het programma waarvan je een snelkoppeling wil, en sleep naar het bureaublad.

Als gebruiker moet je nooit in /usr/bin of eender waar buiten je home directory zijn.

Ik heb ook eens je actie proberen te herhalen. Op die wijze maak je een kopie van de symbolische link "firefox" in /usr/bin. Die is gebroken, omdat de originele link een relatieve verwijzing heeft (waardoor ie niet meer werkt op een andere plaats). Ik stel vast dat ik die echter eenvoudig kan verwijderen met de "Del" knop.
« Laatst bewerkt op: 2009/07/22, 12:34:09 door vanadium »

Offline heir4c

  • Lid
Re: Bureaublad icoon verwijderen
« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/22, 16:59:55 »
Open eens de filemanager en klik op Desktop (Bureaublad) daar moet dat icoontje ook verschijnen. Klik rechts en verplaats hem naar de prullenbak (of klik op Delete (Verwijderen))
(Werkt dit?)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu