Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: instelling startbalk links ubuntu 14.04  (gelezen 597 keer)

instelling startbalk links ubuntu 14.04
« Gepost op: 2014/06/10, 10:30:44 »
De startbalk links met alle icoontegels in Ubuntu (14.04) is een handig ding. Als je met de muis op een tegel gaat staan zonder er op te klikken, verschijnt er een pijl/balk met daarin de omschrijving van de applicatie. Ik meen mij te herinneren dat ik in ubuntu 12.04 deze omschrijving kon aanpassen, maar ik kan hier in 14.04 geen aanwijzing van vinden. Ik wil graag weten of dit nog kan omdat het voor mijn goede moeder makkelijk is dat zodra ze bijvoorbeeld op het firefox icoon gaat staan, ze gelijk kan lezen: "internet" of "hiermee het internet op". De term: "webbrowser" zegt haar weinig.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: instelling startbalk links ubuntu 14.04
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/10, 11:02:48 »
Die iconen staan in de map /usr/share/applications, als je daar firefox.desktop aanpast zou ook de omschrijving op de launcher aangepast moeten worden

Re: instelling startbalk links ubuntu 14.04
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/10, 11:38:43 »
-Open het Ubuntu Softwarecentrum
-Installeer Alacarte
-Open via de Dash Alacarte, hier heet het 'Hoofdmenu'
-Ga naar Internet --> Firefox en pas het item aan; daar kun je dus ook de beschrijving aanpassen

Soms wordt de wijziging niet meteen doorgevoerd, geen idee waarom, maar na een herstart dan wel.

(overigens is 'webbrowser' wel een basiscomputerterm; na een paar keer zou ze er toch gewend aan moeten zijn, lijkt me ;))

Offline PKing

  • Lid
Re: instelling startbalk links ubuntu 14.04
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/10, 12:02:27 »
Dat laatste hoeft echt niet zo te zijn....mijn schoonmoeder vraagt nog steeds hoe kom ik op internet, en webbrowser komt gewoon niet aan bij haar.
Ze heeft toch al jaren een computer.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: instelling startbalk links ubuntu 14.04
« Reactie #4 Gepost op: 2014/06/10, 12:08:02 »
Ja,en internetbladeraar is zo lang dat meteen het hele beeldscherm gevuld is... =D
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: instelling startbalk links ubuntu 14.04
« Reactie #5 Gepost op: 2014/06/10, 12:31:46 »
Dat laatste hoeft echt niet zo te zijn....mijn schoonmoeder vraagt nog steeds hoe kom ik op internet, en webbrowser komt gewoon niet aan bij haar.
Ze heeft toch al jaren een computer.

Daarom schreef ik ook: "ZOU ze"...

Re: instelling startbalk links ubuntu 14.04
« Reactie #6 Gepost op: 2014/06/10, 12:59:55 »
Ok, ik weet genoeg mijn dank.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: instelling startbalk links ubuntu 14.04
« Reactie #7 Gepost op: 2014/06/10, 16:55:46 »
Bijvoorbeeld de term: "webbrowser" kan inderdaad bij ouderen de nodige vraagtekens oproepen om de doodeenvoudige reden dat een hoop ouderen gewoonweg nooit zijn ingesteld geraakt op bepaalde woorden uit andere talen. Wat niet wil zeggen dat ze hun talen niet kennen, maar het zit gewoon niet in hun systeem, ook voor de hand liggende woorden als "webbrowser" niet. Maar laten wij ons er vooral in heugen dat er ouderen zijn die flexibel genoeg zijn om het vertrouwde windows te laten varen en de stap naar bijvoorbeeld ubuntu durven te nemen. Mijn moeder was er wel stellig in dat Ubuntu veel sneller opstart en afsluit dan wat ze eerst had (voorgeinstalleerde vista).
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: instelling startbalk links ubuntu 14.04
« Reactie #8 Gepost op: 2014/06/10, 20:16:41 »
Bijvoorbeeld de term: "webbrowser" kan inderdaad bij ouderen de nodige vraagtekens oproepen om de doodeenvoudige reden dat een hoop ouderen gewoonweg nooit zijn ingesteld geraakt op bepaalde woorden uit andere talen. Wat niet wil zeggen dat ze hun talen niet kennen, maar het zit gewoon niet in hun systeem, ook voor de hand liggende woorden als "webbrowser" niet. Maar laten wij ons er vooral in heugen dat er ouderen zijn die flexibel genoeg zijn om het vertrouwde windows te laten varen en de stap naar bijvoorbeeld ubuntu durven te nemen. Mijn moeder was er wel stellig in dat Ubuntu veel sneller opstart en afsluit dan wat ze eerst had (voorgeinstalleerde vista).

Ik zei ook niet dat ze het moet kennen, ik zei dat ze het woord zou kunnen leren gebruiken/herkennen. Het is één woordje, het is geen passage uit een boek ;)

Re: instelling startbalk links ubuntu 14.04
« Reactie #9 Gepost op: 2014/06/11, 23:53:17 »
Er wordt hier bij mijn weten ook niemand gecorrigeerd op woordkeus ;). Maar nu je het zegt: bestaat er een cursusboek voor Ubuntu? Want er zijn oude moeders op de wereld die weliswaar termen als "webbrowser" niet meer registreren, maar als je die een ouderwetsch boek voorschoteld en ze daar ouderwetsch uit laat studeren, en dat gewoon naast de computer kunnen leggen, leren ze jou en mij nog een lesje (figuurlijk welteverstaan om lange discussies te vermijden :P).
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: instelling startbalk links ubuntu 14.04
« Reactie #10 Gepost op: 2014/06/12, 20:03:18 »
Vistaus,

Is Alacarte het goede programmaatje? Ook na herstart gebeurd er niets. Ik ben het aan het testen op mijn eigen machine.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.