Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wachtwoord ubuntu 16.04lts vergeten  (gelezen 2607 keer)

Offline marcel48

  • Lid
Wachtwoord ubuntu 16.04lts vergeten
« Gepost op: 2017/10/10, 17:42:48 »
Beste allemaal,
Heb zojuist de grootste fout in mijn computer leven gemaakt!
Ik vind mijn wachtwoord voor Ubuntu 16.04lts niet meer terug.

Ben al in de computer geweest via geavanceerde opties, via herstelmodus en heb dan via de root shell prompt, mount  -rw  -o remount gedaan maar dan loopt het verkeerd, dan moet je normaal passwd (gebruikersnaam) ingeven maar dan slaat alles tilt :o

Heb ook de tweede mogelijkheid geprobeerd via de normale opstartregel e ingeven en dan zoeken waar linux staat en waar ro staat rw ingeven en init=/bin/bash toevoegen, maar herstarten met ctrl + w gaat niet dus doe ik maar f10, maar hier weer hetzelfde spelletje!

Er staat belangrijke data op die computer maar ook een virtuele box waarvan ik steeds moeite heb om ze te installeren, dus zie ik het niet zitten om alles opnieuw te installeren;
Van alle dat heb ik kopie dat is dus niet het probleem.

Weet iemand een andere mogelijkheid om mijn wachtwoord terug te vinden of te vernietigen en opnieuw in te geven? Op de computer stond vroeger win 10, maar die is al eeuwen verwijderd.

Met dank,

Marcel
 

Offline Nero

  • Lid
Re: Wachtwoord ubuntu 16.04lts vergeten
« Reactie #1 Gepost op: 2017/10/10, 17:46:09 »
Als je start met de geavanceerde opties of met de init methode, welke prompt krijg je dan?

Offline marcel48

  • Lid
Re: Wachtwoord ubuntu 16.04lts vergeten
« Reactie #2 Gepost op: 2017/10/10, 17:49:57 »
Als ik ga via geavanceerde opties dan krijg ik root@g-x751Lab. (volgens de gegevens van de site zou dat root @Ubuntu moeten zijn?)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Wachtwoord ubuntu 16.04lts vergeten
« Reactie #3 Gepost op: 2017/10/10, 18:01:53 »
Start op via de root shell prompt. Je kan nu je wachtwoord weer instellen met het passwd commando:
passwd $USER
Vervang hierbij $USER door je login.

Offline marcel48

  • Lid
Re: Wachtwoord ubuntu 16.04lts vergeten
« Reactie #4 Gepost op: 2017/10/10, 18:10:44 »
Bedankt Vanadium zal het eens proberen!

Offline marcel48

  • Lid
Re: Wachtwoord ubuntu 16.04lts vergeten
« Reactie #5 Gepost op: 2017/10/10, 18:42:26 »
Dag Vanadium actie mislukt,

Na passwd g (mijn inlog)

en ingeven van nieuw en herhaling nieuw unix ww krijg ik, "fout bij manipulatie authenticicatie"

Doe blijkbaar iets verkeerd?

Marcel

Offline marcel48

  • Lid
Re: Wachtwoord ubuntu 16.04lts vergeten
« Reactie #6 Gepost op: 2017/10/10, 18:44:22 »
Vanadium,

of moet ik eerst passwd $user ingeven en daarna password g of is het password $g ??


swake

  • Gast
Re: Wachtwoord ubuntu 16.04lts vergeten
« Reactie #7 Gepost op: 2017/10/10, 18:54:38 »
In een terminalvenster zou dit normaal moeten lukken

head /etc/passwd


In de eerste regel lees je dan :

root:x:0:0:root:/root:/bin/bash


Wat naar het root account verwijst .

Offline marcel48

  • Lid
Re: Wachtwoord ubuntu 16.04lts vergeten
« Reactie #8 Gepost op: 2017/10/10, 19:13:23 »
Ja maar dan moet ik eerst mijn vorig wachtwoord ingeven en dat is juist het probleem!

Offline Nero

  • Lid
Re: Wachtwoord ubuntu 16.04lts vergeten
« Reactie #9 Gepost op: 2017/10/10, 19:30:02 »
Als ik ga via geavanceerde opties dan krijg ik root@g-x751Lab. (volgens de gegevens van de site zou dat root @Ubuntu moeten zijn?)
Het gedeelte na de @ is de hostname (computernaam) die opgegeven is bij de installatie.
Geef nu eens de volgende opdrachten:mount -o remount,rw /
passwd <gebruiker>
waarbij je natuurlijk <gebruiker> dient te vervangen door de naam van de gebruiker wiens paswoord je wilt vervangen.
Let wel dat je rekening houdt met de spaties (na mount, na -o, na rw en na passwd.
Als je een foutmelding krijgt, geef deze dan exact weer, lieft tussen code-tags.

Offline loti

  • Lid
Re: Wachtwoord ubuntu 16.04lts vergeten
« Reactie #10 Gepost op: 2017/10/10, 19:48:45 »

swake

  • Gast
Re: Wachtwoord ubuntu 16.04lts vergeten
« Reactie #11 Gepost op: 2017/10/10, 19:58:33 »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Wachtwoord ubuntu 16.04lts vergeten
« Reactie #12 Gepost op: 2017/10/11, 12:52:45 »
Dag Vanadium actie mislukt,

Na passwd g (mijn inlog)

en ingeven van nieuw en herhaling nieuw unix ww krijg ik, "fout bij manipulatie authenticicatie"

Doe blijkbaar iets verkeerd?

Marcel
Als je als rootgebruiker het commando "passwrd $USER" ingeeft (met in plaats van $USER de login van de gebruiker waarvan je het paswoord wil aanpassen), dan verwacht ik niet dat je eerst het oude paswoord moet ingeven. Dat gebeurt wel als je als gewone gebruiker met het commando "passwd" je eigen paswoord wil aanpassen. Je moet hiervoor bij een root prompt komen: ik dacht dat je dat rechtstreeks kon uit het grubmenu, zoals ook aangegeven in de tweede link aangegeven hierboven. De link naar de website van Pjotr geeft alvast een andere mogelijkheid aan, die mij ingewikkelder lijkt. Beide adviezen eindigen evenwel met het commando dat ik al aangaf.

Offline marcel48

  • Lid
Re: Wachtwoord ubuntu 16.04lts vergeten
« Reactie #13 Gepost op: 2017/10/11, 15:23:37 »
Beste beantwoorders,

Bij alle twee de opties loopt het verkeerd van zodra ik het unix wachtwoord wil bevestigen!
Dan springt hij in de eerste optie terug naar de rimram van linux en krijg ik terug root@none.
In het tweede geval waar ik de root functie kan kiezen idem dito alleen keert hij dan terug naar resume?

Nu weet ik het niet meer?

Mocht ik een clone nemen van de volledige computer dan zal het probleem niet opgelost zijn zeker?

Sorry voor al die vragen, en ja ik had de opties van pjotr  en anderen ook gevonden op internet maar dacht dat ik iets verkeerd aan het doen was!

Offline marcel48

  • Lid
Re: Wachtwoord ubuntu 16.04lts vergeten
« Reactie #14 Gepost op: 2017/10/11, 15:45:40 »
Bericht aan allen!

Heeeel hartelijk bedankt, de operator heeft een fout gemaakt, had een spatie vergeten tussen  rw en /.

Sorry voor de overlast!

Marcel