Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Presentatie voor YouTube  (gelezen 2155 keer)

[opgelost] Presentatie voor YouTube
« Gepost op: 2011/08/07, 16:47:29 »
Ik zou graag een presentatie willen maken om op YouTube te plaatsen. Het gaat om wat uitleg, die ondersteund wordt met bijvoorbeeld LibreOffice slides.

Wat ik me hierbij praktisch gezien als werkwijze voorstel, is het volgende:
Ik neem met een webcam en microfoon op wat ik wil vertellen.
Daarna ga ik met een of ander programma slides erin monteren, waarbij het geluid bewaard blijft maar het beeld vervangen wordt door een slide.
Vervolgens heb ik een outputbestand, wat ik dan misschien nog moet converteren naar een voor YouTube geschikt formaat.

Dit lijkt simpel, maar als absolute beginner op dit gebied kan ik geen eenvoudig programma vinden om dit te realiseren.

Heeft iemand een idee welke software geschikt is om dit te realiseren?
« Laatst bewerkt op: 2011/08/29, 11:09:44 door Nico den Boer »

Re: Presentatie voor YouTube
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/07, 17:40:04 »
Alles in 1 opname doen lijkt me lastig. Want, de camera is eerst op mij gericht, zou dan rond de 180 graden moeten zwenken om mijn beeldscherm in beeld te krijgen en vervolgens weer terug. Vandaar dat ik denk dat achteraf de slides erin monteren wat rustiger overkomt voor de kijker. Iets dergelijks doen bijv. TV series en films ook met de aftiteling voor de aanvang en na het einde van een film.

Sowieso moet ik nog aan het einde een slide laten zien met de domeinnaam van de website voor meer informatie. Dus ook die moet er achteraf aan het einde toegevoegd worden.

Dit zijn althans mijn gedachten. Het is de bedoeling het simpel (voor mij) en aan te pakken, en tegelijk rustig en overzichtelijk (voor de kijker).

Offline mrGee

  • Lid
Re: Presentatie voor YouTube
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/07, 18:25:46 »
Hallo

Ik ben voor de aanstaande Timloto meeting net bezig om een soort les(briefje) hierover te maken.
Om bijvoorbeeld bestaande Avi's te combineren met (eigen) geluidstracks en foto's.
Tot op heden gaat dat het makkelijkst met Openshot.
Ik heb de laatste Openshot via de ppa van hun eigen website gebruikt, omdat die het stabielst loopt.
Ik gebruik ook wel winff om eventueel een nette conversie te maken wat betreft sommige Avi
formaten die door elk systeem afgedraaid moeten kunnen worden.
http://www.openshotvideo.com/
bekijk ook hun Video editing filmpje op de hoofdpagina.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Presentatie voor YouTube
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/07, 18:28:34 »
Kun je voor je desktop niet veel beter een programmaatje gebruiken bv. Istanbul is a desktop session recorder om er maar een te noemen (ik heb er zelf geen ervaring mee).

- Roc

Offline mrGee

  • Lid
Re: Presentatie voor YouTube
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/07, 18:58:35 »
Hallo
 
Dat laatste is een screencasting, deels is (moet je) dat natuurlijk te gebruiken (kan bijv. ook met gtk-recordMyDesktop)
Maar voor (achteraf) monteren van extra slides, heb je toch wel een video cutter nodig

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Presentatie voor YouTube
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/08, 10:15:09 »
Ik heb even tijd nodig gehad om wat video over OpenShot te bekijken. Het ziet er bijzonder goed uit en voor zover ik kan zien doet het (in combinatie met Blender en Inkscape) zo ongeveer alles wat ik nodig zou hebben voor deze YouTube presentatie.

Het enige wat het zo te zien niet doet, is het opnemen van beeld en geluid.
Welk programma kan daarvoor het (qua eenvoud en kwaliteit van opname) het best gebruikt worden?

Je merkt, ik heb totaal geen ervaring met multimedia  :-[

Offline mrGee

  • Lid
Re: Presentatie voor YouTube
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/11, 12:09:01 »
Hallo

Opnemen beeld en geluid, dat doe je met je webcam neem ik aan?
Dan zijn de mogelijkheden wat beperkter en zul je wat extra handelingen
moeten verrichten om je eindresultaat te kunnen bewerken in Openshot.
Je kunt met cheese allereerst gaan opnemen (capturen) zowel foto's als
videostream, zet wel je soundopname goed als je webcam een eigen mic.
heeft (van tevoren in je audiomixer, dus niet in cheese)
Als de capturing klaar is, vind je een .ogv file in mapje /home/..../Videos/Webcam
het vervelende is dat het ogv formaat nou niet leuk en makkelijk is te converteren
(ondanks het nogal zeer open karakter, winff kan/doet er bijvoorbeeld niets mee)
Maar één van de methodes is om Devede daar voor te (mis) gebruiken.
Volg dit;
http://www.howtodothings.com/video/how-to-convert-oggogv-to-avimp4
het eerste deel video en het is allemaal wat duidelijker.
Filmpje is al wat ouder dus de 2e uitleg van hoe het met vlc moet, gaat niet helemaal op
cq. heb ik mij verder niet mee vermoeid.

Kino heeft ook een capture mogelijkheid, maar is meer voor dv cameras die de zaak aan-
bieden via firewire.

Ook met vlc en mplayer zijn er wat capturing mogelijkheden, als je daar materiaal voor zoekt, maar
dat is meestal flink rommelen op de terminal.

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2011/08/11, 12:11:06 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Presentatie voor YouTube
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/22, 22:03:50 »
Allereerst mijn verontschuldiging dat ik zo bizar laat reageer. Ik was er onverwacht een tijdje tussenuit.

Hartelijk dank voor de tips in deze draad. Ik zal ermee gaan experimenteren, en later bevindingen hier toevoegen, zodat anderen ervan mee kunnen profiteren.

Multimedia is voor mij een nieuw gebied, en dan is het ineens nodig allerlei software te ontdekken. Dat is geen kleinigheid, hoewel als de truc eenmaal bekend is het werken ermee waarschijnlijk niet al te moeilijk zal blijken te zijn... Ik ben zeer benieuwd!