Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie alleen in Engels mogelijk  (gelezen 4850 keer)

Offline Henk14

  • Lid
Re: Installatie alleen in Engels mogelijk
« Reactie #25 Gepost op: 2017/04/07, 10:32:45 »
Type bij google maar eens: van docx naar pdf

Offline ajjp

  • Lid
Re: Installatie alleen in Engels mogelijk
« Reactie #26 Gepost op: 2017/04/07, 10:37:03 »
Citaat
Type bij google maar eens: van docx naar pdf
Maar daar heb ik helemaal geen converter voor nodig! Die mogelijkheid werkt perfect in LibreOffice zelf.

Offline Henk14

  • Lid
Re: Installatie alleen in Engels mogelijk
« Reactie #27 Gepost op: 2017/04/07, 10:43:39 »
Dat klopt, maar in Lubuntu is LibreOffice niet aanwezig. Alleen Abiword. En Abiword kan niet omgaan met docx. Dus voor die enkele keer dat ik een docx document krijg toegezonden, zijn er twee mogelijkheden.
1. Het bestand opslaan en hernoemen tot doc. Het is meestal wel leesbaar, maar meestal verminkt.
2. Het online converten naar b.v. PDF. Dan ziet het er prima uit.

Re: Installatie alleen in Engels mogelijk
« Reactie #28 Gepost op: 2017/04/07, 11:52:26 »
Wat betreft je conversieproblemen met office documenten: Daar zijn prima -gratis- online converters voor.

Op zich ook geen probleem hoor. Alleen wel even dat doen wat conversie altijd van je vraagt.
Als de kids in doc/xls/ppt MOETEN werken dan bereiden ze hier voor en zullen ze op school nog wat moeten nabewerken om alle layout-conversieproblemen te ondervangen.
Maar conversieproblemen ondervangen moet altijd omdat je ook nog zit met versieverschillen en bijvoorbeeld afwezigheid van gebruikte lettertypes en net niet werkende grafische weergaves en meer van dat soort.

En dit laatste ondervang je volledig met PDF wat simpelweg géén conversieproblemen heeft, vanwaar onze keuze daarvoor.

Eind van het verhaal:
En ik kan je bevestigen dat dat prima gaat. Wij missen het hier helemaal niet. Niet prive, niet met scholen, niet met werk.
Linux stand-alone hier op alle pc's in huis. En spijt dat ik mijn al langer bestaande interesse voor linux niet al jaren eerder gehoor gegeven heb.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Installatie alleen in Engels mogelijk
« Reactie #29 Gepost op: 2017/04/07, 11:55:25 »
Dat klopt, maar in Lubuntu is LibreOffice niet aanwezig. Alleen Abiword. En Abiword kan niet omgaan met docx. Dus voor die enkele keer dat ik een docx document krijg toegezonden, zijn er twee mogelijkheden.
1. Het bestand opslaan en hernoemen tot doc. Het is meestal wel leesbaar, maar meestal verminkt.
2. Het online converten naar b.v. PDF. Dan ziet het er prima uit.

3.  sudo apt-get install libreoffice

.... opgelost =D
« Laatst bewerkt op: 2017/04/07, 11:57:15 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline ajjp

  • Lid
Re: Installatie alleen in Engels mogelijk
« Reactie #30 Gepost op: 2017/04/07, 12:09:47 »
 @Henk14,
Als Abiword een .docx meestal verminkt, zoals je zegt, kan ik niet anders dan de suggestie van partyrabbit onderschrijven. Bij mij, in LibreOffice Writer is dat de uitzondering.

Re: Installatie alleen in Engels mogelijk
« Reactie #31 Gepost op: 2017/04/07, 12:20:16 »
@Henk14,
Als Abiword een .docx meestal verminkt, ....

Dank je voor je bijval.  =D

Ik vind dat allemaal zo'n onzin dat 'verminken' en conversieproblemen gel*l.
Waarom? Omdat je ook vaak conversieproblemen hebt ls je een docx van w-office 16 stuurt naar iemand met w-office 14. Of van Professional naar een Home editie.
En dan moet je ook nog gaan afwijken van de standaard win en office lettertypes omdat je 'die ene ttf gevonden op internet zo schattig vindt' maar bijna niemand heeft, en dan is er niemand meer die je prachtige layout kan bewonderen.

Dus conversie staat ver los van enige discussie omtrent win of linux. Al zolang ik documenten verwerk loop ik aan tegen conversieproblemen die er altijd waren en ook altijd zullen zijn.
En ook met libre office zul je er tegenaan lopen. Als iemand met LO5 een document of presentatie met flinke opmaak verstuurd naar iemand met LO4 of anderson dan zal deze net zo goed ook tegen conversieproblemen aan lopen. Dus ook LO is hierin niet heilig.
De enige manier om conversieproblemen te ontwijken is documenten verspreiden in het fixed PDF (met embedded lettertypes e.d.). Hoogst haalbaar ontwijken wel te verstaan want ook dan lever je in op eventueel toegepaste grafische effecten/macro's/en weet ikv eel. Of jpeg en zo maar dat is geen documentsbestand.

Conversieproblemen? Zullen er altijd zijn en zul je dus mee moeten leren leven. Ondervang ze gewoon zoveel mogelijk.
« Laatst bewerkt op: 2017/04/07, 12:25:31 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Henk14

  • Lid
Re: Installatie alleen in Engels mogelijk
« Reactie #32 Gepost op: 2017/04/07, 12:22:05 »
Ja, nr. 3 is een oplossing. In Lubuntu 12.04 heb ik Libre Office (writer) geïnstalleerd gehad, maar werkte nogal traag op mijn oude PC. LibreOffice is natuurlijk een prima programma, maar dan moet je wel een beetje behoorlijke PC hebben. De PC waar 12.04 op draaide was een Pentium 4, 2,53 GHz en 512 Mb RAM.
Mijn huidige oude (tweede) PC is ietsje beter, maar niet veel. Pentium D 945 en 1 Gb RAM.

De vraag is dan: Wil je LibreOffice installeren voor een enkele keer dat het noodzakelijk is om een docx document om te zetten?

Bovendien hebben we ook nog een tablet en een smartphone, waar docx documenten op te lezen zijn.

En mijn eerste PC met Windows 10 is ook nog mogelijk.