Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: drivers  (gelezen 2338 keer)

drivers
« Gepost op: 2008/12/05, 12:38:42 »
dag,
een nieuwe comp gekocht en hierop ubuntu gezet
de verkoper vertelde mij dat er misschien een wat oudere driver voor de intel chip op zou kunnen staan
hoe kan ik controleren of de driver ge-update moet worden en hoe doe ik dat in ubuntu
hans

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Re: drivers
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/05, 12:45:17 »
Hans, in Linux werken drivers compleet anders dan in windows. In Linux zitten drivers namelijk 'ingebakken' in de kernel (het 'hart' van je Linux installatie) en in principe is het dus niet nodig om met andere drivers te gaan werken, tenzij je problemen ondervindt met een bepaald stuk hardware.
Intel chipsets (ik veronderstel dat het ofwel over een netwerkkaart of een grafische kaart gaat) worden heel erg goed ondersteund 'out-of-the-box', dus dat zou rechtstreeks moeten werken met de drivers die in de kernel zitten.

Kwestie dus van eerst uit te zoeken of er wel een probleem is, en indien dat effectief zo zou zijn kan je hier vragen wat de beste oplossing is voor dat probleem.

*edit* Je spreekt over een verkoper? Ik veronderstel dat je dus een PC gekocht hebt met windows er op?
Want indien hij dan spreekt over drivers, spreekt hij uiteraard over het windows systeem dat er op stond, en dat heeft dan helemaal niets met je Ubuntu installatie te maken
« Laatst bewerkt op: 2008/12/05, 12:47:01 door DarkStar »

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: drivers
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/05, 13:12:47 »
Het controleren onder Linux is simpel:
1. het werkt, dan is het goed.
2. het werkt niet, dan is het fout.

In geval van (1.) loop je gewoon mee met de systeem updates.
Soms is het simpel :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: drivers
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/05, 15:27:29 »
dank
nee het was een computer zonder OS
alleen vertelde hij dat sommige drivers misschien moesten worden geupdate.
Maar na jullie antwoorden, vergeet ik dit meteen.
Het werkt goed
Alleen krijg ik de microfoon onder skype niet aan de gang. Luidsprekers werken wel, microfoon niet.

Hans

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: drivers
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/05, 15:59:02 »
Alleen krijg ik de microfoon onder skype niet aan de gang.
Standaard staat de microfoon uit !!
Dubbel klikken op de luidspreker en dan even zoeken naar je microfoon en deze aanzetten.
Bij mij moest ik ook de +20dB switch aanzetten.
Laat het weten .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Petervdw

  • Lid
Re: drivers
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/05, 16:13:53 »
Aan Ron en Hans Minekus

Welke versie gebruik je, Hans? Nieuwsgierig, want bij mij doet de Mic van mijn USB headset onder 8.10 het ook niet.

Ron, waar vind ik die +20dB knop?

Alvast bedankt
Vr.groet, peter

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: drivers
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/05, 16:31:01 »
Dubbelklik op de luidspreker, dan tabblad schakelaars en dan de 20dB switch aan/uit vinken.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: drivers
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/05, 19:17:57 »
Dubbelklik op de luidspreker, dan tabblad schakelaars en dan de 20dB switch aan/uit vinken.


Die heb ik niet hoor. Ik heb een Microfoon-boost.

Offline Petervdw

  • Lid
Re: drivers
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/05, 21:16:56 »
Aan Ron en Cumulus007
Bedankt voor de reacties.
Geen +20 dB knop maar wel Micr boost. En ook "ingangsversterking". Met dat schuufke kan ik de mate van versterking van het ingangssignaal instellen. Dat lukt alleen bij de OSS mixer (Realtek ALC262). Voor het signaal zelf is er dan nog een regelaar.
Vr.groet, peter

Re: drivers
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/06, 09:29:32 »
nu we toch op de geluidstoer zijn, ik heb hier onder de knop de HDA Intel Alsa Mixer staan en verder de Realtec Ac268 (OSS Mixer)
Keuze?

En moeten de mogelijkheden bij de3 volumeregelingvoorkeur allemaal aangevinkt staan?

Ik gebruik zelf meestal de headset

Hans

Offline Petervdw

  • Lid
Re: drivers
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/06, 11:29:42 »
Aan Hans Minekus
Zowel onder de knop, als mede Systeem>Voorkeuren>Geluid onder Muziek en Films en onder een kopje Audio Conference heb ik al van alles geprobeerd te veranderen. Is die headset van jou USB of gewoon analoog met 2 minijacks van 3,5 mm? Ik zoek er al een tijdje naar. Maar het wil onder 8.10 niet met die microfoon. Onder 8.04 ging ie heel goed. Daarbij gebruik ik de GNOME ALSA Mixer, downloaden via Synaptic. Die geeft na twee ??? opstarts dan wel de Mixer voor het USB gebeuren weer. Bij mij zit er een Realtek ALC262 in.
Dit probleem maar even laten rusten, want ik kan net zo goed met die headset onder Windows overweg en daar gaat het prima. Automatische volumeregeling, enfin, gewoon voipbuster.
Maar raar blijft het.
Als je iets vindt, het is volgens mij gewoon een lucky hit, laat het dan aub weten. Alvast bedankt.
Vr.groet, peter

Re: drivers
« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/06, 16:20:42 »
Dubbelklik op de luidspreker, dan tabblad schakelaars en dan de 20dB switch aan/uit vinken.


Ron, ik het geen +20 dB, maar als ik de schakelaar gebruik zie ik: IEC958
wat is dit ?


hans


Oh ja, Peter, ik ben an het rommelen

Re: drivers
« Reactie #12 Gepost op: 2008/12/09, 20:27:43 »
enfin, om kort te gaan heb inmiddels van alles geprobeerd, heb geluid in skype, ben echter niet in staat om de microfoon aan de gang te krijgen

hans