Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] portable linux instalatie  (gelezen 723 keer)

Offline coolkil

  • Lid
[opgelost] portable linux instalatie
« Gepost op: 2013/04/24, 19:35:47 »
gisteravond had ik een klusje bij bekenden. ik moest wat data recoveren en dat ging allemaal wat moeilijker dan gedacht. uit eindelijk toch voor mekaar gekregen! men ik hou van linux op zo'n moment.

nou kwam ik vandaag op het idee om een portable linux instalatie te maken op een 2GB groot usb stickje. afijn ik vanmidag prutsen om alles op dat stickie te krijgen(paar keer de melding dat die te klein was etc.) uiteindelijk met lubuntu schil toch er op gekregen en ik ben begonnen om alle tooltjes die ik er op wou hebben te installeren. werkte prima...

todat ik hem ging testen. ik de stick in een andere pc stoppen starte prima op geen problemen. hij bleef alleen heel lang hangen op netwerk verbindingen configureren (iets in die richting) nou kan gebeuren niet teveel achter gezocht tot ik tot de conclusie kwam dat ik geen internet verbinding had. dit is toch wel erg handig. als ik aan het trouble shooten ben bij andere mensen.

als ik als commando in typ ifconfig -a staat daar wel eth1 maar die pakt die niet automatisch.

vraag: bij al die live usb programmatjes wordt na afloop eigelijk alles weer weg gegooid aan settings. kan ik dat ook zelf realiseren?

EDIT: ik heb een installatie gedaan op de stick. niet met 1 of ander tooltje als unetbootin gewerkt.

[mod edit: topics samengevoegd+titelwijziging]
« Laatst bewerkt op: 2013/04/25, 13:01:37 door coolkil »

Offline coolkil

  • Lid
Re: portable linux instalatie
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/25, 08:51:16 »
oke ik ben weer wat verder. iedere keer als ik de USB stick in een andere pc doe herkent ie een nieuwe eth. ik moet er dus of voor zorgen dat ze allemaal als eth0 worden gezien, of dat er automatisch in het bestand /etc/network/interfaces een nieuwe regel wordt gemaakt voor de nieuwe interface.

iemand een idee hoe ik det zou moeten oplossen? (optie 1 zou het mooiste wezen.)

Offline aartje

  • Lid
Re: portable linux instalatie
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/25, 10:28:40 »
Je kan het zelf doen maar er bestaat al een prima portable Linux
namelijk Knoppix, met alles er op en er aan en een uitstekende hardware-
herkenning (en een gecompressed rootfilesysteem , waardoor je
nog meer software op een CD/DVD/USB-stick kwijt kan.

zie: http://www.knoppix.org/

Offline coolkil

  • Lid
Re: portable linux instalatie
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/25, 10:59:48 »
ik heb het al opgelost. je moet het bestand 70_persistent-net.rules verwijderen als je afsluit.

dit kan je doen op de volgende manier.

maak in init.d het volgende script. persoonlijk geef ik het de naam reseteth.sh

#!/bin/bash
#70_persistent-net.rulesbestand verwijderen bij afsluiten

echo "delete 70_persistent-net.rules bestand"
cd /etc/udev/rules.d
rm -f 70_persistent-net.rules

maak het uitvoerbaar
chmod a+x /etc/init.d/reseteth.sh
en maak een symlink met update-rc.d
update-rc.d reseteth.sh start 20 0 6 .
« Laatst bewerkt op: 2013/04/25, 13:01:29 door coolkil »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: portable linux instalatie
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/25, 12:02:42 »
Weer eens wat anders: Zoek de vraag erbij!

Ja! Dat schiet niet erg op zo ... .  :o
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline coolkil

  • Lid
Re: portable linux instalatie
« Reactie #5 Gepost op: 2013/04/25, 12:04:23 »
al gemeld aan moderator of hij de 2 topics wil samen voegen. (helaas niet goed opgelet op welke knoppen ik allemaal duwde...  :|) sorry voor de overlast mensen... :-[

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: portable linux instalatie
« Reactie #6 Gepost op: 2013/04/25, 12:46:43 »
EDIT: ik heb een installatie gedaan op de stick. niet met 1 of ander tooltje als unetbootin gewerkt.
Ja, dan kun je 'm natuurlijk ook niet probleemloos gebruiken op meerdere computers.... Daar is een Live-medium voor bedoeld.

Als je een speciaal aangepast Live-medium wil hebben, dan kun je bijvoorbeeld Reconstructor gebruiken:
http://customizeubuntu.com/tools/live-cd-tools/tools-build-your-own-ubuntu-distro

Of je gebruikt Suse Studio:
http://susestudio.com/

Offline coolkil

  • Lid
Re: portable linux instalatie
« Reactie #7 Gepost op: 2013/04/25, 13:03:55 »
EDIT: ik heb een installatie gedaan op de stick. niet met 1 of ander tooltje als unetbootin gewerkt.
Ja, dan kun je 'm natuurlijk ook niet probleemloos gebruiken op meerdere computers.... Daar is een Live-medium voor bedoeld.

Als je een speciaal aangepast Live-medium wil hebben, dan kun je bijvoorbeeld Reconstructor gebruiken:
http://customizeubuntu.com/tools/live-cd-tools/tools-build-your-own-ubuntu-distro

Of je gebruikt Suse Studio:
http://susestudio.com/

dat moet ik dan ook maar eens uitgaan zoeken. maar heb je nog meer dingen dan waarvan je weet dat ik tegen aan ga lopen? ik heb hem tot nu toe getest op 3 computers. (varierend van een pentium 4+igpu naar een I7 met een radeon 7850 ) enige probleem wat ik tot nu toe ben tegengekomen is het punt dat mijn netwerk kaarten hernoemd worden.  (wat nu dus opgelost is)
« Laatst bewerkt op: 2013/04/25, 13:35:55 door coolkil »