Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubunte naast openelec  (gelezen 1308 keer)

ubunte naast openelec
« Gepost op: 2015/04/04, 00:40:05 »
Ik heb een asus E45M1_L Deluxe met kodi openelec er op staan nu wil ik daarnaast ubunte installeren maar in de install iets hij openelec niet als besturingssysteem dus kan ik hem alleen overschrijven dit wil ik dus niet. Is er een andere mogelijkheid ?

Bedankt alvast voor de reactie

Offline EZ-man

  • Lid
Re: ubunte naast openelec
« Reactie #1 Gepost op: 2015/04/04, 00:55:41 »
Je zult, voordat je het nieuwe systeem installeert, ruimte moeten maken op de schijf.
Indien je de LiveCd van Ubuntu opstart, kan je Gparted gebruiken en naar eigen wens ruimte vrij maken.
Daarna kan je het systeem installeren.  Succes  ^-^

Re: ubunte naast openelec
« Reactie #2 Gepost op: 2015/04/04, 08:31:55 »
Kan je ook een gedeelte van een externe harde schijf vrij maken en daar ubuntu op installeren ?

Bedankt voor de hulp

Offline EZ-man

  • Lid
Re: ubunte naast openelec
« Reactie #3 Gepost op: 2015/04/04, 09:21:03 »
Kan je ook een gedeelte van een externe harde schijf vrij maken en daar ubuntu op installeren ?

Ik denk dat het wel kan.
  sda  (interne schijf)
  sdb  (externe schijf)

Ik heb zelf een oude laptop schijf in een externe behuizing gedaan en via het bios ingesteld dat de opstart-volgorde is 1 usb / 2 cd / 3 hdd. Bij een opstart met aangesloten externe schijf (via usb) wordt op de test disk  geboot.

Een en ander is een beetje afhankelijk van je bios. Soms wordt een usb-schijf als harde schjif gezien, in andere gevallen als een "removeble device". Bios-improvisaties zijn gewenst. Om het me zelf makkelijker te maken bij de installatie van die linux test-versies was mijn interne schijf fysiek afgekoppeld. Dat zal wel netter kunnen, maar het werkt .

[offtopic ]
de wereld op z'n kop met die avatars  ;-) :-)
« Laatst bewerkt op: 2015/04/04, 09:23:10 door EZ-man »

Re: ubunte naast openelec
« Reactie #4 Gepost op: 2015/04/04, 10:21:08 »
Ok thanks. Als het goed is is hij nu aan het installeren op een USB stick.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: ubunte naast openelec
« Reactie #5 Gepost op: 2015/04/04, 10:57:55 »
hij nu aan het installeren op een USB stick.
Ik weet niet of ik je goed begrijp: ben je nu de usb stick aan het gebruiken als root-partitie voor Ubuntu? 

Daar zijn die sticks niet echt voor gemaakt. Door slijtage van de geheugencellen op die chips krijg je na verloop van tijd een onbetrouwbaar systeem. Voor het plaatsen van foto's of data is zo'n stick geschikt, maar de vele schrijfbewegingen van een besturingssysteem vergt een heel ander type opslag. Ik hoop daarom dat je deze configuratie alleen maar als een test gebruikt.

Re: ubunte naast openelec
« Reactie #6 Gepost op: 2015/04/04, 11:10:10 »
Hmm krijg inderdaad een foutmelding :
grub i386 pc normal.mod not found entering rescue mode
Grub rescue>

Wat kan ik nu typen ?

Offline EZ-man

  • Lid
Re: ubunte naast openelec
« Reactie #7 Gepost op: 2015/04/04, 11:27:10 »
ha ha. Dat komyt door het moederbord: https://www.asus.com/Motherboards/E45M1I_DELUXE/
Dat is een modern ding eufi. Waarschijnlijk moet je in de bios de "legacy mode" (cms) inschakelen, maar ik weet niet of die usb stick geaccepteerd wordt als boot.

aanvulling een verhaal van AskUbuntu:
http://askubuntu.com/questions/266429/error-file-grub-i386-pc-normal-mod-not-found


Vraag:
hoe heb je het huidige systeem geinstalleerd? hoe is die interne schijf gepartitioneerd

Re: ubunte naast openelec
« Reactie #8 Gepost op: 2015/04/04, 11:51:36 »
Pff ingewikkeld allemaal ;) kan niet vinden in de bios waar ik de lagacy mode kan veranderen. Kan wel de stick kiezen om te booten maar dan krijg ik dus de foutmelding. En waar de openelec op staat weet ik eerlijk gezecht niet heb hem gekocht met kodi erop. Ik heb wel een interne schijf van 60 GB erin zitten . Ik probeer daar wel een partitie te maken met gparted zoals je eerder zei

Offline EZ-man

  • Lid
Re: ubunte naast openelec
« Reactie #9 Gepost op: 2015/04/04, 12:24:40 »
Goed. Ik zie dat je net begonnen bent met Linux. Dat is een tijd van onderzoeken en verkennen.Raadpleeg zoveel mogelijk info :
  -   https://sites.google.com/site/computertip/Home
  -   https://help.ubuntu.com/community/CommunityHelpWiki
  -   http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktop

 Moederborden met UEFI zijn niet eenvoudig om mee te beginnen.

Dan beginnen we vanaf de start.  Wat wil je precies:
 - welke hardware ga je gebruiken
 - wat bevalt je aan het huidige systeem kodi systeem wel/niet
 - wat was je bedoeling van de ubuntu installatie
 - heb je de gegevens (data, niet het besturingsysteem) op de schijf ergens gebackupt

Offline jolo

  • Lid
Re: ubunte naast openelec
« Reactie #10 Gepost op: 2015/04/04, 20:58:44 »
Omdat er i386 wordt genoemd in je foutmelding, neem ik aan dat je hebt over een 32 bit Ubuntu versie. Ik denk dat je voor een UEFI moederbord beter een amd64 Ubuntu versie kunt installeren. Bij voorkeur de tweede puntuitgave Ubuntu 14.04.2. Volgens tweakers pricewatch lijkt die E45M1-I DELUXE te komen uit het jaar 2011. De manual wijst in diezelfde richting. Dat moederbord heeft dus net zoals het moederbord van de hoofd pc uit mijn onderschrift, geen secure boot. Waarschijnlijk hoef je dus niets te wijzigen, in het eufi BIOS.

Ikzelf heb vandaag een klein testje gedaan met het installeren van de amd64 versie van Ubuntu 14.04.2 op de  PC 2007 uit mijn onderschrift, op een 32 GB USB-stick. Dat is met succes gebeurd. Ik koos tijdens de installatie een Linux partitie op de 32 GB USB-stick, en installeerde daarop ook de boot loader. De op de 32 GB USB-stick geïnstalleerde Ubuntu 14.04.2 werkt ook op de hoofd pc uit mijn onderschrift. Deze wordt op beide pc's door het BIOS gewoon correct herkend als SanDisk Extreme.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: ubunte naast openelec
« Reactie #11 Gepost op: 2015/04/04, 21:01:35 »
Wow bedankt heb nog een de uitleg gekeken via YouTube het is mij ok gelukt Thankt