Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Mininotebook met XP omvormen in dual boot XP / Ubuntu  (gelezen 1582 keer)

Offline force317

  • Lid
Deze zomer zal ik mij een mininotebook aanschaffen. Waarschijnlijk een Medion Akoya (MSI Wind 100 kloon). Qua prijs/kwaliteit duidelijk een goede keuze. Maar Aldi levert deze alleen met XP Home. Geen probleem.

Mijn vragen zijn de volgende :

Ik heb geen CD/DVD apparaat dat ik kan aansluiten via usb poort.

Ik wil alle installaties/confguraties kunnen uitvoeren via een USB stick.

1/ Voor ik start met installeren/aanpassingen wil ik met Clonezilla via usb stick een kopie van de harde schijf maken, een kopie die ik daarna kan gebruiken om eventueel terug te zetten op de HD van de mininotebook. M.a.w. hoe kan je met een USB stick+Clonezilla hetzelfde doen als met een CD met daarop Clonezilla ?

2/ Hoe ga ik vervolgens te werk om naast Windows XP Home een Ubuntu installatie uit te voeren?

3/ Indien ik later deze Ubuntu wil vervangen door een nieuwere versie of door bvb Linux Mint, hoe ga ik dan te werk, m.a.w hoe verwijder ik de oude Linux installatie ?

Waar is er een website(s) waar dit alles gedetailleerd en stapsgewijs wordt uitgelegd ?

Aansluitende vraag : is er een website(s) waar voor de diverse mininotebooks op de markt informatie te vinden is betreffende bijkomende installatie- en konfiguratiestappen te ondernemen voor dat specifiek model of waar melding gemaakt wordt van problemen met bepaalde hardware en software onderdelen ?

Tenslotte : is er naast de Ubuntu Netbook Remix nog keuze aan andere Linux OS ontwikkeld voor een netbook ?

« Laatst bewerkt op: 2009/04/12, 18:29:47 door force317 »
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Mininotebook met XP omvormen in dual boot XP / Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/11, 15:14:45 »
pjotr heeft hier een heel pagina aan geweid, had je die al gevonden?

http://sites.google.com/site/computertip/aa1

Offline mrGee

  • Lid
Re: Mininotebook met XP omvormen in dual boot XP / Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/11, 15:36:53 »
Hallo

Ik heb met unetbootin een bootable clonezilla stick, die ik overal te pas en te onpas
gebruik, exact op dezelfde manier als met een cdrom.
Je moet evt. wel eerst alleen je clonezilla stick er in doen en als hij is opgestart en bijv.
het clonezilla menu laat zien, kun je je externe usb-harddisk/stick/whatever erin doen.
Anders kan je systeem weleens willen booten van de externe disk, wat evt. niet gaat lukken of
als daar een bootable progje op staat iets kan verstieren.
Clonezilla staat je overigens ook toe, pas later alsnog een externe disc aan te sluiten, hij vraagt
daar dan ook om.

In mijn test netbookje heb ik trouwens een sd kaartje geprikt, ook gemaakt met unetbootin, om te kijken of hij
bijv. ook netjes met wireless kon werken, met bijv. easypeasy, zo kun jij ook experimenteren met de diverse
distro'tjes die speciaal zijn toegesneden op netbooks.

Ik zal zo eens kijken ik dacht dat er vrachten info in de diverse asus eee wiki's en fora zijn te vinden
weet de linkjes zo even niet, worden oa. ook in dit forum ergens genoemd. De info is grotendeels ook
juist voor het type netbook dat jij denkt aan te schaffen. Pas heb ik even een Samsung nc10 mogen configureren;
ook een hele mooi machine met zeer lange accuduur (6 uur in windows xp), de opvolger de n110 schijnt 9 uur te halen.

Bij het het installeren van ubuntu zal hij trouwens zelf een vrije ruimte aan gaan maken onder begeleiding, zodat je linux
en xp naast elkaar en dualboot verschijnen. Wel defragmenteer en controleer ik in windows even het bestandsysteem
om data verlies te voorkomen.
Als alles gelukt kun je daar natuurlijk ook weer een clonezilla kopie van maken met beide systemen werkend .

En mocht er iets in de loop van het proces sneuvelen; aangezien het toch een out of the box toestand is (dus geen
persoonlijke data weg) gewoon maar eens wat proberen; weet je meteen of bijv. je images mbv. clonezilla weer terug
worden geschreven. Kost allemaal wat tijd, maar is altijd leerzaam.

Groeten Gerrit

« Laatst bewerkt op: 2009/04/11, 15:39:36 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline mrGee

  • Lid
Re: Mininotebook met XP omvormen in dual boot XP / Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/11, 16:03:54 »
Als kleine aanvulling;
http://forum.eeeuser.com/index.php
http://www.eeebuntu.org/index.php?page=main
http://wiki.eeeuser.com/  ; allemaal min of meer in de richting van de Asus eee
maar altijd ook interessant voor andere netbookjes; in de wiki zie je bijv een
overzicht van flink wat distro varianten
http://fluxflux.net/fluxflux-wind/index.html ;in ieder geval iets richting de Akoya und auf Deutsch jawohl  ;)

wat meldingen van distro'tjes;  xandros, linpus (zitten vaak als standaard op diverse netbooks)
eeeXubuntu, easypeasy, ubuntu netbook remix, gos (heel gelikt, maar traaaaag), varianten met
flux puppy fedora teveel om op te noemen, maar aangezien het nog geen zomer is, kun je je al flink
in gaan lezen toch?

Als je echt iets wilt gaan bouwen, kun je natuurlijk altijd de blokkendoos methode van forumlid Woteb
gaan toepassen; niets teveel; want dat bepaal jij zelf en lekker snel want geen overbodige services/troep
Kost je wel flink wat tijd en je moet niet bang zijn voor een console en wat instellingen durven maken.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline force317

  • Lid
Re: Mininotebook met XP omvormen in dual boot XP / Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/11, 16:33:22 »
Bedankt Chris en MrGee voor de informatie ! Dit helpt me enorm !

En inderdaad, deze informatie geeft me de gelegenheid me goed voor te bereiden en alvast enige keuzes op voorhand te maken.

Wat de mininotebook zelf betreft : de Medion Akoya die Aldi einde maart vekocht aan 359,-EUR leek mij een goed compromis tussen prijs/kwaliteit, vooral omdat de batterijduur dit keer de 4 uur bereikt.
De Samsung NC-10 is lang mijn favoriet geweest, maar is iets duurder, en zijn opvolgers de nc110 en 120 zullen volgens tweakers.net een prijskaartje krijgen van ca. 430,- EUR of zoiets. Maar hier in Belgiƫ zijn die prijzen blijkbaar altijd iets hoger. Bovendien vindt ik een prijs van ca. 450,- EUR voor een 1Oinch minimotebook te hoog. Ik ken een winkel in Halle - Belgiƫ www.bitz.be die een MSI notebook met 16inch scherm - zonder Operating System - vekoopt voor 549,- EUR. Dan vind ik die 10inch netbook van 400-450,- EUR toch wat dicht zitten bij de prijsklasse van een Budget notebook. Maar goed, ieder naar zijn goesting daarin natuurlijk !

Post gerust nog meer info als jullie deze op het net tegenkomen ! Ik denk dat er nog personen die hiermee gediend zijn !
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.