Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke, en 32 of 64 bits, distro draait voor deze Seashell Eeepc?  (gelezen 1148 keer)

Offline monica12

  • Lid
Ik heb hier een moderne Asus Seashell Eeepc 1215P waar ik Linux Lite, Mint Xfce, Xubuntu of Bodhi op wil zetten. De MS Windows 7 gaat er af.
De netbook wordt gebruikt voor niet te zwaar surfgedrag, snelheid is ook niet zo heel belangrijk.   
Ik was eigenlijk oorspronkelijk van plan er gewone Ubuntu Xfce 18.04 lts op te zetten, maar twijfel nu een beetje of de Intel Atom N550 CPU 1,50Ghz en de aanwezige 2GB Ram daar niet net wat te licht voor zijn?
Na het me verder proberen in te lezen voor de mogelijkheden ben ik nu een beetje 'all lost in de supermarket' en begint het meer en meer te duizelen ;-)
De Atom N550 processor is dual core en volgens wiki geschikt voor 64bit, maar ik (digibeet) kan nergens vinden of de co-processoren-omgeving dit ook ondersteund, zou ik dan (of sowieso?) niet beter een 32bits versie OS kunnen downloaden? Of is dat dan weer onhandig vanwege het toekomstige wegvallen van updates van mogelijke pakketten daarvoor?

Re: Welke, en 32 of 64 bits, distro draait voor deze Seashell Eeepc?
« Reactie #1 Gepost op: 2020/01/31, 00:22:49 »
Ik heb zelf nog DIT netbookje van HP, gekocht in 2010. Nog zwakker qua hardware dan jouw netbookje, maar Xubuntu 18.04 LTS draait er héél fatsoenlijk op. Sowieso stukken soepeler dan het al vanuit de fabriek erop geïnstalleerde Windows 7 Starter, waarmee het ondoenlijk was om er fatsoenlijk mee te werken. Het opstarten hiervan alleen al kost een belachelijk lange 35 minuten. Dat constante "gehak" op de schijf leek me niet gezond. Met Xubuntu staat het machientje te kirren binnen één minuut. En dan kan ik aan de slag. Een wereld van verschil. Ik gebruik 'm nog steeds (maar dan uiteraard alléén met Xubuntu).

In jouw geval: probeer het eens met Xubuntu 18.04 LTS, maar de andere door jou genoemde distro's kan ook. Het is gewoon een kwestie van proberen met een live-versie vanaf USB, en bekijken hoe het zich verhoudt ten opzichte van jouw machientje. Is dat voor jou acceptabel en loop je niet tegen issues aan, dan zou je kunnen overwegen het te installeren.

Volgens mij moet je de 64-bits versie hebben voor jouw computertje. Mocht je 'm al vanaf USB niet op kunnen starten, probeer het dan met 32-bits. Maar ik vermoed dat het laatste niet nodig is. ;)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke, en 32 of 64 bits, distro draait voor deze Seashell Eeepc?
« Reactie #2 Gepost op: 2020/01/31, 00:23:38 »
Ik raad 64-bits Xubuntu 18.04 of 64-bits Linux Mint 19.3 Xfce aan.

Mint 19.3 heeft overigens het voordeel van de nieuwe Xfce 4.14.1, waar Xubuntu 18.04 het nog moet doen met de oude Xfce 4.12.

Re: Welke, en 32 of 64 bits, distro draait voor deze Seashell Eeepc?
« Reactie #3 Gepost op: 2020/01/31, 01:16:48 »
Mint 19.3 heeft overigens het voordeel van de nieuwe Xfce 4.14.1, waar Xubuntu 18.04 het nog moet doen met de oude Xfce 4.12.
Dat inderdaad. Ze kan ze beiden proberen en testen via de live-modus en bezien hoe beide distro's op het machientje draaien. Wellicht dat een nieuwere kernel bij Linux Mint op zo'n ouder bakkie mogelijk problemen zou kunnen opleveren met sommige hardware. Dat verwacht ik overigens niet (maak het zelden nog mee!), vandaar dat ik ook "mogelijk" schrijf. En het kan net zo goed andersom, en dat een nieuwere kernel juist hardware laat werken, terwijl Xubuntu (met de oudere kernel dus) bepaalde hardware niet (meteen) herkent.

Op mijn netbookje draaide ik voorheen Xubuntu 14.04 LTS. Die wilde met geen mogelijkheid de ingebouwde kaartlezer aan de praat krijgen. Sinds Xubuntu 18.04 LTS kwam dat kaartlezertje ineens uit zijn "coma" en werkte hiermee op mijn HP netbookje alles out-of-the-box.

Dus wat Pjotr zegt: allebei prima en een uitstekend advies! :D
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline Tom

  • Lid
Re: Welke, en 32 of 64 bits, distro draait voor deze Seashell Eeepc?
« Reactie #4 Gepost op: 2020/01/31, 07:52:30 »
Mijn Netbookje (Samsung) heeft ook zwakkere spezies (o.a 1 GB ram) ik gebruik er ook Xubuntu op 64 Bits versie (16 .04.5 Lts Xubuntu ) het gaat niet zeer snel maar verder alles goed  of ik nu video´s afspeel of muziek en of Youtube alles gaat fijn. Mint xfce had ik geprobeerd ,maar die was een tikje te zwaar.

Edit;  Processor idem als die van Uw netbookje  ^-^
« Laatst bewerkt op: 2020/01/31, 07:55:52 door Tom »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline aartje

  • Lid
Re: Welke, en 32 of 64 bits, distro draait voor deze Seashell Eeepc?
« Reactie #5 Gepost op: 2020/01/31, 10:19:16 »
Op een soortgelijke netbook (Samsung N210 plus met 2 GB, 250 GB HD vervangen door 128 GB Sandforce SSD) draait
al jaren prima Mint Mate (32bit), die ik net heb vervangen door Mint XFCE 19.

Windows 7 heb ik er gewoon naast laten staan.

Offline monica12

  • Lid
Re: Welke, en 32 of 64 bits, distro draait voor deze Seashell Eeepc?
« Reactie #6 Gepost op: 2020/01/31, 18:40:31 »
Dank voor alle reacties, Mint Tricia 19.3 64Bit staat nu op dit lap-eee te draaien. Moet nog wel even rustig alle verbeteringen/tips instellen adhv pjotrs duidelijke webstek (dank daarvoor). Heb  MS 7 Home Premium eraf gedonderd, ook al omdat het heel veel gedoe was om in de echte bios te komen,  windows7 opstartbeheer (een soort nep-bios?) ging daar de hele tijd voor zitten zodat USB-boot niet als eerste ingesteld kon worden.
Heb hier nog een andere Eeepc (1005pe Atom N450 1GB RAM) liggen waarvoor ik voorlopig even dezelfde mintversie wil installeren om als tweede scherm te gebruiken bij het implementeren van de lijst met tips. Daarna gooi ik daar dan Xubuntu 18.04 op, kan ik dat eens rustig vergelijken/bestuderen.