Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: MP 3 downloaden  (gelezen 2557 keer)

MP 3 downloaden
« Gepost op: 2014/10/10, 13:08:54 »
Hallo,   weet iemand een progje om af en toe een MP3 te downloaden, heb hier geen ervaring mee,   Ubuntu 14.04.    Vr.  gr.   Oldtimer.    ^-^
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Frederik

  • Gast
Re: MP 3 downloaden
« Reactie #1 Gepost op: 2014/10/10, 20:05:01 »
Met het programma Transmission kun je Torrent bestanden binnenhalen (MP3, Film, Software en allerlei).

Re: MP 3 downloaden
« Reactie #2 Gepost op: 2014/10/10, 22:20:31 »
Ik gebruik zelf wel eens het volgende linkje: http://www.video2mp3.net
Hiermee kan je YouTube video's omzetten naar mp3.

Of het mag of niet is een beetje vaag.
Is het echter voor thuisgebruik, dan zit je volgens mij wel goed.....

Re: MP 3 downloaden
« Reactie #3 Gepost op: 2014/10/11, 10:40:13 »
Sabnzb kan je downloaden van het internet zonder tussenkomst van een torrent.Van het zogenaamde Usenet.Is veiliger want je hoeft niet te uploaden zo als bij torrent.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: MP 3 downloaden
« Reactie #4 Gepost op: 2014/10/11, 14:04:15 »
Bedankt voor de reacties, het is voor eigen gebruik, zo af en toe dus,  ik duik in de tips, geweldig.             Vr.  gr.    Oldtimer.   ^-^
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Offline wowo

  • Lid
Re: MP 3 downloaden
« Reactie #5 Gepost op: 2014/10/11, 14:16:52 »
Wat ook kan: Opnemen met Audacity en vervolgens exporteren in het gewenste formaat.
Voor mp3 moet wel Lame geïnstalleerd zijn.

Dat werkt bv bij Youtube maar natuurlijk ook bij Spotify.

Deze methode is enigszins vergelijkbaar met wat we heel vroeger deden:
Het opnemen van de Radio met een cassette recorder. ;)
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: MP 3 downloaden
« Reactie #6 Gepost op: 2014/10/11, 20:21:37 »
Ik gebruik zelf wel eens het volgende linkje: http://www.video2mp3.net
Hiermee kan je YouTube video's omzetten naar mp3.

Of het mag of niet is een beetje vaag.
Is het echter voor thuisgebruik, dan zit je volgens mij wel goed.....

Op zich zie ik niet in waarom het niet mag, want er staan ook veel video's op YouTube onder de CC-licentie (kun je zelfs aangeven tijdens het uploaden van deen video). Dus...

Re: MP 3 downloaden
« Reactie #7 Gepost op: 2014/10/11, 23:15:57 »
Wat ook kan: Opnemen met Audacity en vervolgens exporteren in het gewenste formaat.
Voor mp3 moet wel Lame geïnstalleerd zijn.

Dat werkt bv bij Youtube maar natuurlijk ook bij Spotify.

Deze methode is enigszins vergelijkbaar met wat we heel vroeger deden:
Het opnemen van de Radio met een cassette recorder. ;)
In die zin dat de kwaliteit van het geluid vaak nog minder is als 125,en dat is toch wel het minimale wat  je moet hebben.En nee,het dan opnemen met meer dan 125 krijg je geen beter geluid zoals sommige denken..Wat eenmaal weg is door compressie krijg je niet meer terug..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline wowo

  • Lid
Re: MP 3 downloaden
« Reactie #8 Gepost op: 2014/10/12, 01:58:45 »
Klopt, je moet bij youtube kiezen voor de beste kwaliteit die je kan vinden. Die worden vaak als HD aangeduid. Deze kunnen soms zelfs mp3 benaderen.

De gratis Spotify komt niet hoger dan ongeveer 160kbs VBR, en dat is voor huis tuin en keuken gebruik acceptabel maar een audiofiel haalt daar zijn neus niet voor op...
De betaalde versie van Spotify is overigens vrijwel  mp3 320 (= de hoogst mogelijke mp3).

Als je echter ongecomprimeerde muziek wilt (FLAC; WAV etc.) zal dat op deze manier inderdaad niet lukken.

Mp3 128 vind ik ook niet om aan te horen.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: MP 3 downloaden
« Reactie #9 Gepost op: 2014/10/29, 20:34:20 »
@wowo: Het hangt ook van de codec af. XBox Music bijv. biedt muziek aan in een kbps dat iets lager is dan de betaalde versie van Spotify, maar de gebruikte codec is wel meer ongecomprimeerd dan Spotify's MP3 dus daardoor klinkt het wat mij betreft even goed (ik weet niet of ik een audiofiel ben, maar ik luister wel heel muziek, schrijf zelf ook muziek en zing zelf ook, dus ik ben geen standaardluisteraar in ieder geval...)

Offline wowo

  • Lid
Re: MP 3 downloaden
« Reactie #10 Gepost op: 2014/10/29, 21:33:50 »
@Vistaus daar heb je gelijk in, er zijn andere codecs dan mp3 die best wel "acceptabele" resultaten geven bij bitrates van rond de 128kbs.
Een audiofiel heeft een installatie (belangrijkste zijn de boxen), waarmee hij gemakkelijk de verschillen kan later horen. Hij zal dan ook alleen maar tevreden zijn met de allerbeste, cq ongecomprimeerde (lossless) muziekformaten (flac, wav etc)

Maar compressie betekent, zoals je weet, in principe achterwege laten van min of meer "overbodige" informatie.
Dat zie je dan ook direct terug in de grootte van de bestanden.
Als voorbeeld: hetzelfde muziekstukje is in 128 mp3  7,4MB, in 320 mp3 18,4 MB, 16bit max44000Hz wav 81,1MB (=ongeveer standaard cd-kwaliteit) en in 24bit max 96000Hz wav 345,7MB groot.

Ooit heb ik een visualisatie hiervan gemaakt (zie bijlage).
Dan kan je zien dat de codec mp3 bij 128kbps een plafond heeft bij 16000Hz en bij 320kbps een plafond heeft bij 20000Hz.  16bit max44000Hz wav heeft een plafond bij 22000Hz (de helft van..)
nb Sommige mensen zijn in staat om tonen tot 22 kHz waar te nemen, anderen komen niet verder dan 16 kHz. Hoge resolutie opnames hebben nog hogere maxima, maar dat lijkt mij niet zinvol.

Het is logisch dat bij compressie in eerste instantie de hoge frequenties "aangepakt" of weggelaten worden want deze nemen de meeste ruimte in. Om een hoge = snelle frequentie digitaal goed vast te leggen zijn veel meer gegevens nodig dan om een lage = langzame frequentie vast te kunnen leggen. 
« Laatst bewerkt op: 2014/10/29, 22:33:59 door wowo »
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Re: MP 3 downloaden
« Reactie #11 Gepost op: 2014/10/29, 21:34:24 »
En de volgende bijlage.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: MP 3 downloaden
« Reactie #12 Gepost op: 2014/10/29, 22:31:23 »
Oké, nja ik heb wel een mooi setje van Harman/Kardon, 1 krachtige subwoofer en 2 goede speakers, die zijn dus van hele goede kwaliteit dus misschien val ik dan inderdaad onder 'audiofiel' :P

Re: MP 3 downloaden
« Reactie #13 Gepost op: 2014/10/29, 22:41:04 »
Dus je hebt een audiobestand van af een CD gehaald.Waar dus bij het maken van het bestand gemonsterd is met 44 kHz.Dat betekent dus iets meer dan maar twee monsters bij 20 kHz!Wat dus veel te weinig is..En 44 duizend monsters bij o hz.Daarom klinken de hoge tonen bij een CD altijd wat vervormt,en wordt er informatie gemist over de galm in de opname ruimte,meestal een concerthal of kerk.Dus je begint al met een misvormd signaal..Het is niet voor niks dat een wav bestand zo groot is!En dan haal je er een heel zooi weg en dan ga je nog later er nog meer van weg halen?Ik snap eigenlijk niet waarom er tegenwoordig nog zo op geheugenruimte wordt bespaard,met die lage prijs van tegenwoordig.Speel gewoon wav bestanden af op je ipod of zo..
Een CD was in eerste instantie nooit bedoeld als muziekdrager door Philips..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline wowo

  • Lid
Re: MP 3 downloaden
« Reactie #14 Gepost op: 2014/10/30, 00:00:56 »
Dus je hebt een audiobestand van af een CD gehaald.
Klopt. De twee plaatjes van 128kbps mp3 en 320kbps mp3, zijn rips van een normale Compact Disc (Red Book standaard).
De Red Book standaard bestaat uit 2 kanalen van 16-bit waardes, gesampled op 44100Hz.
Let op de sampling frequentie is iets anders dan de frequentie die cd kan produceren.
De sampling frequentie moet altijd grofweg 2x zo groot zijn als de frequentie die je wilt kunnen meten.
Als je van zo'n cd een wav of liever een flac bestand ript, zal de maximale frequentie die die cd kan produceren ongeveer 22000Hz zijn.
Mp3 320 past compressie toe en kan minder hoge frequenties aan: max 20000Hz. Bij Mp3 128 kan je pas duidelijk horen dat je de nodige hoge frequenties mist (gaat nl tot maximaal 16000Hz).

Algemeen wordt gesteld dat het menselijk gehoor in staat is om frequenties van 20Hz tot 20000Hz  waar te nemen (mits het geluidsniveau luider is dan de gehoordrempel).

Er bestaan ook zgn HD tracks (alleen te downloaden) van flac 24 bits 96000Hz sampling frequentie.
Daarvan zal er grofweg de helft als gemeten frequentie over blijven = 48000Hz.
Dat ligt dus ruim boven hetgeen een mens kan horen. Of dat zinvol is, wordt een eindeloze discussie. Ik heb voor mijzelf proefondervindelijk dubbelblind vastgesteld dat HD tracks voor mij geen meerwaarde betekenen. Ik kan namelijk het verschil toch niet horen met gewone flac rips van cd's.

Overigens ben ik het met jouw eens dat je in deze tijd audiocd's alleen maar moet rippen in lossless formaten: wav of liever flac (ivm met tagging). Mp3's zou je eigenlijk niet meer hoeven/moeten gebruiken. ;)
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Re: MP 3 downloaden
« Reactie #15 Gepost op: 2014/10/30, 00:02:48 »
@vistaus:
Jij hebt in ieder geval een set waarmee je prima van muziek kunt genieten.
Er zijn echter ook mensen die tevreden zijn met het geluid dat uit een mobiel telefoon komt, of hun tv.
Dat is hun goed recht, maar ik ben daar niet tevreden mee. ;)

Een definitie van audiofiel:
Citaat
Audiofiel is een term voor iemand die zich zeer gedreven voelt tot het perfectioneren van de weergave van opgenomen geluid. Hoewel het er in veel gevallen niet mee bedoeld wordt, kan dit zover gaan dat het een obsessie wordt. De term audiofiel is van het Grieks en Latijn afkomstig en betekent vrij vertaald hoor-liefhebber oftewel: geluidsliefhebber.


Er zijn obsessieve audiofielen, waartoe ik niet toe behoor, die geluidsinstallaties hebben die in de tonnen lopen.

<Lol> Je kan zien dat ik de frequentie plaatjes nog in mijn Windows tijdperk heb gemaakt.
Ik zie de icoontjes van MediaMonkey, Firefox, Adobe Audition en ook een systeem icoon van mijn Squeezebox.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: MP 3 downloaden
« Reactie #16 Gepost op: 2014/10/30, 11:42:12 »
"Let op de sampling frequentie is iets anders dan de frequentie die cd kan produceren."
Dat is zo en heb ik ook duidelijk geschreven.Maar een samplingsfrekwentie van 44 kHz bij 20 kHz geluid is het zelfde als bij een stuk weg van 100 meter twee stukjes weg bemonsteren van een meter..En dan denken dat de rest van die 100 meter precies hetzelfde is.Alleen zitten er in die rest nog een hele hoop kuilen en dalen en toppen,maar die worden dan niet gezien..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.