Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: technisch vraagje breedband  (gelezen 821 keer)

Offline soppel

  • Lid
technisch vraagje breedband
« Gepost op: 2013/03/12, 22:18:45 »
Niet dat het echt Ubuntu of Linux gerelateerd is gok ik dat hier wel techneuten zitten die mij een antwoord kunnen geven op het volgende vraagstuk:

Is er fysiek iets veranderd aan de draden die een pand binnen komen t.o.v. 10 jaar geleden als je een breedband aansluiting hebt?
Anders gezegd: het zijn toch nog steeds 2 koperdraadjes of mis ik een decenia aan ontwikkelingen?
Heb zelf al jaren een mobiele verbinding dus heb niet alle ontwikkelingen meegemaakt  :D

Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Re: technisch vraagje breedband
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/12, 23:19:58 »
Qua draadje is er niet veel verandert, wel aan de techniek om steeds hogere snelheden te behalen met dat zelfde koperdraadje.
Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Breedband
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline soppel

  • Lid
Re: technisch vraagje breedband
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/12, 23:26:52 »
Dank!
Uiteraard is er qua techniek genoeg veranderd, da's logisch.
Maar het gaat mij echt om die draden die mijn huis binnen komen.
Mijn telefoonmaatschappij probeert mij namelijk wijs te maken dat mijn lijn niet geschikt is voor breedband.
( zou ik er nog wat mee kunnen als ik een 40MB aanvraag, maar ik wil gewoon een 2MB ofzo.)

De clou is (volgens mij) dat ze geen zin hebben om en monteur verder dan de stadsgrens te laten rijden.
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Re: technisch vraagje breedband
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/12, 23:58:07 »
Bij zowel ADSL als VDSL speelt de afstand tussen de gebruiker en de wijkcentrale een grote rol. Voor ADSL geldt dat de kwaliteit van het signaal vanaf een afstand van twee kilometer aanzienlijk verminderd. Het kan zijn dat je op een te grote afstand van een centrale zit waardoor de telefoonaanbieder jou geen garantie kan bieden voor een voldoende sterk signaal. Heb je geen kabelaanbieder? Of is dit geen optie voor je?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: technisch vraagje breedband
« Reactie #4 Gepost op: 2013/03/13, 08:29:40 »
Aan jouw draad moet inderdaad niets veranderd worden, maar aan de draad die naar de verdeelkast van jouw wijk komt wel. (Misschien dat er ook nog iets in de kast aangepast moet worden, zoveel ken ik daar nu ook niet van). Dus je ISP kan groot gelijk hebben als ze zeggen dat je geen VDSL kan krijgen. Afstand speelt ook een rol, als je meer dan een kilometer van de verdeelkast woont weigeren ze vaak ook.

Een van mijn kennissen heeft ooit eens een VDSL-lijn laten installeren, door een fout bij de ISP dacht men dat hier VDSL beschikbaar was, maar dat was niet. De snelheid kwam dus ook niet boven ADSL. Dat toont aan volgens mij dat het niets met een technieker die geen zin heeft te maken heeft. (Trouwens, veel moet die technieker niet doen. Enkel een andere spoel steken in je telefoonstopcontact en je router/modem daar neerzetten -- die kan je waarschijnlijk zelf ook instellen)
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: technisch vraagje breedband
« Reactie #5 Gepost op: 2013/03/13, 11:57:32 »
Op CAT5 kan je makkelijk breedband halen.
Op CAT2 (de oudere telefoondraad van vroeger) is dit totaal niet mogelijk.

Ondertussen zijn we wel al op fiber of op RG-coax waar hoge snelheden kunnen gehaald worden. Maar dat is niet overal, zoals SeySayux aanhaalt, toepasbaar of mogelijk.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Dave

  • Lid
Re: technisch vraagje breedband
« Reactie #6 Gepost op: 2013/03/13, 19:44:45 »
Bij zowel ADSL als VDSL speelt de afstand tussen de gebruiker en de wijkcentrale een grote rol. Voor ADSL geldt dat de kwaliteit van het signaal vanaf een afstand van twee kilometer aanzienlijk verminderd. Het kan zijn dat je op een te grote afstand van een centrale zit waardoor de telefoonaanbieder jou geen garantie kan bieden voor een voldoende sterk signaal. Heb je geen kabelaanbieder? Of is dit geen optie voor je?

Ik zit op ruim 5km van het tussenstation(adsl) en nog prima te doen.
Gelukkig gaat de techniek ook verder want voorheen was het isdn en in vergelijking met nu?  :-X

Maar goed, koper verouderd en de weerstand wordt groter.
Bedrading van 30 jaar oud scheelt echt een pak.

Re: technisch vraagje breedband
« Reactie #7 Gepost op: 2013/03/13, 20:16:59 »
Ondertussen zijn we wel al op fiber of op RG-coax waar hoge snelheden kunnen gehaald worden. Maar dat is niet overal, zoals SeySayux aanhaalt, toepasbaar of mogelijk.

Of het is wel mogelijk maar men vertikt het om het aan te leggen zoals in mijn straat bijvoorbeeld... buren aan de overkant van de straat zitten al een paar jaar lekker op glasvezel terwijl onze kant van de straat nog steeds geen glasvezel heeft (de aansluiting naar binnen dan he). En de gemeente zegt alleen maar "het is overal in Almere beschikbaar". Nou, niet overal dus want wij blijven achter... Al diverse malen heeft onze straat geklaagd maar ze doen er niks mee... Terwijl het alleen maar (en dat zijn hun woorden, niet de mijne) een kwestie is van "de aansluiting in de meterkast van jullie huizen maken want de kabel ligt er al en daar hebben jullie overburen en de rest van Almere ook de glasvezel van".
« Laatst bewerkt op: 2013/03/13, 20:20:18 door Vistaus »

Re: technisch vraagje breedband
« Reactie #8 Gepost op: 2013/03/13, 20:25:24 »
Of het is wel mogelijk maar men vertikt het om het aan te leggen zoals in mijn straat bijvoorbeeld... buren aan de overkant van de straat zitten al een paar jaar lekker op glasvezel terwijl onze kant van de straat nog steeds geen glasvezel heeft (de aansluiting naar binnen dan he). En de gemeente zegt alleen maar "het is overal in Almere beschikbaar". Nou, niet overal dus want wij blijven achter... Al diverse malen heeft onze straat geklaagd maar ze doen er niks mee... Terwijl het alleen maar (en dat zijn hun woorden, niet de mijne) een kwestie is van "de aansluiting in de meterkast van jullie huizen maken want de kabel ligt er al en daar hebben jullie overburen en de rest van Almere ook de glasvezel van".

Hier in België doen ze er nog een schepje bovenop; op oeroude telefoondraad (anno 1970 ongeveer) jagen ze de data er gewoon over. Het enige dat nog een beetje garant staat op hoge snelheden is het coax-netwerk van de vroegere tv-distributie, maar ook dat heeft nog eeuwenoude kabels in het netwerk.
En maar beloven dat je fibersnelheden kan bekomen mits peperdure abo's.
Hier is het stenentijdperk echt een feit; maar men duwt heel hard in de richting van 4G - netwerken (goedkoper want de masten zijn en waren al geplaatst). Het is hier echt een apenland op dat vlak.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline soppel

  • Lid
Re: technisch vraagje breedband
« Reactie #9 Gepost op: 2013/03/15, 19:45:12 »
Sorry dat ik zelf even niet kon reageren.
Gijsbert vroeg of ik geen kabelaanbieder heb. Nope, kabel hebben ze hier nog nooit van gehoord. Wel zijn ze bezig glas aan te leggen, maar dat wordt me gewoon te duur.

De  tips over de afstanden naar de centrale etc. zijn welkom, maar feit is dat de boerderijen naast mij ( een dichter naar het dorp/centrale en een verder weg beide wél breedband hebben. En dan praten we over afstanden die grotere afstanden als panden van rijtjeshuizen.
Nee, feit blijft dat de telefoonmaatschappij niet aan wil leggen om een andere reden dan die ze opgeven.
Zou inderdaad kunnen dat blijkt dat de draden verouderd/storingsgevoelig zijn. Maar dan is het een gevolg van slecht ( of geen) onderhoud.

MAAARRRRR
Toeval wil dat ik nu in Zweden zit, en mijn mobiel internet mee heb. Laat ik hier nu een vette 2MB hebben.
Ik ga als ik thuis ben eens stoeien met de richtantenne. Hier heb ik alleen het modem met de aangebouwde antenne's

Allen bedankt voor de inbreng!
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan