Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Notebook start niet op  (gelezen 2806 keer)

Notebook start niet op
« Gepost op: 2009/11/10, 12:31:15 »

Hallo,

ik heb een paar dagen terug Ubuntu 9.10 geinstalleert. Hij heeft het perfect gedaan, tot vannochtend. Ik zet mijn notebook aan maar dan moet hij ineens de CD-rom van Ubuntu hebben. Als ik deze erin doe kan ik alleen maar "Ubuntu proberen zonder te installeren". Als ik dezeoptie kies is hij vervolgends een kwartier bezig waarna hij gewoon weer opnieuw begint met opstarten (de notebook). Ook krijg ik geen venster meer te zien waarin ik kan kiezen of ik Ubuntu wil starten of Windows Vista, wat eerst wel het geval was. Kan iemand me helpen met dit probleem?
Ik baal er heel erg van en helemaal omdat hij het tot gister avond PERFECT heeft gedaan :(

Alvast heel erg bedankt!

Samsung R519. Processor: Pentium(R) Dual-Core CPU T2400 @ 2,00 Ghz. Geheugen (RAM): 3,00 GB

Re: Notebook start niet op
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/10, 12:36:07 »
Euh, gewoon de cd-rom van Ubuntu uit je speler halen?

Re: Notebook start niet op
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/10, 12:44:38 »
Euh, gewoon de cd-rom van Ubuntu uit je speler halen?

Bedankt, maar dat had ik zelf al bedacht ;)
Zonder cd-rom blijfd hij hangen op dezelfde 2 schermen. Een zwart scherm waarin komt te staan:

"BOOT from AHCI CD-ROM  :"

(na ongeveer 2 seconden komt er onder te staan: "GRUB loading"

hierna komt ik terug bij het eerste scherm wat je te zien krijgt (in grote letters SAMSUNG daaronder PRESS F2 FOR SETUP     PRESS F4 FOR DISCOVERY    en een laadblakje.

Hierna gaat hij weér terug naar het zwarte scherm.

Voorheen hoefde ik hem alleen maar aan te zetten, na ongeveer 10 seconden kiezen of ik Vista of Ubuntu wil starten en klaar. Ik snap er niks van ik heb ook niks verandert ofzo in het systeem.

Nogmaals bedankt
« Laatst bewerkt op: 2009/11/10, 13:02:13 door LuukKlaasse »
Samsung R519. Processor: Pentium(R) Dual-Core CPU T2400 @ 2,00 Ghz. Geheugen (RAM): 3,00 GB

Offline rja

  • Lid
Re: Notebook start niet op
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/10, 14:10:26 »
Als je op escape drukt als Grub opstart.

Kun je via de keuzes in Grub wel je notebook opstarten ?

Re: Notebook start niet op
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/10, 14:19:00 »
Citaat
Ik zet mijn notebook aan maar dan moet hij ineens de CD-rom van Ubuntu hebben.
Hoe weet je dat de computer die cd nodig heeft? Meldt Ubuntu, dat of iets anders?

Re: Notebook start niet op
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/10, 14:19:44 »
Heel verwarrend, hetzelfde onderwerp heb je hier ook al gepost, dat bevorderd het overzicht voor de helpers zeker niet, liefst op één plaats blijven met hetzelde topic is beter.
http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/notebook-start-niet-meer-op-48120/
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: Notebook start niet op
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/10, 14:32:04 »
Citaat
Ik zet mijn notebook aan maar dan moet hij ineens de CD-rom van Ubuntu hebben.
Hoe weet je dat de computer die cd nodig heeft? Meldt Ubuntu, dat of iets anders?

nee dat word niet gemeld maar als ik de cdrom er niet in doe blijfd hij in die twee schermpjes hangen die ik net zsei
Samsung R519. Processor: Pentium(R) Dual-Core CPU T2400 @ 2,00 Ghz. Geheugen (RAM): 3,00 GB

Re: Notebook start niet op
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/10, 14:39:51 »
Citaat
Ik zet mijn notebook aan maar dan moet hij ineens de CD-rom van Ubuntu hebben.
Hoe weet je dat de computer die cd nodig heeft? Meldt Ubuntu, dat of iets anders?

nee dat word niet gemeld maar als ik de cdrom er niet in doe blijfd hij in die twee schermpjes hangen die ik net zsei

Zonder cd-rom blijfd hij hangen op dezelfde 2 schermen. Een zwart scherm waarin komt te staan:

"BOOT from AHCI CD-ROM  :"

(na ongeveer 2 seconden komt er onder te staan: "GRUB loading"

hierna komt ik terug bij het eerste scherm wat je te zien krijgt (in grote letters SAMSUNG daaronder PRESS F2 FOR SETUP     PRESS F4 FOR DISCOVERY    en een laadblakje.

Hierna gaat hij weér terug naar het zwarte scherm. (dit blijfd hij doen totdat ik de notebook uitschakel)
Samsung R519. Processor: Pentium(R) Dual-Core CPU T2400 @ 2,00 Ghz. Geheugen (RAM): 3,00 GB

Offline siegi

  • Lid
Re: Notebook start niet op
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/10, 14:46:42 »
Gelieve maar een topic te gebruiken. Je verspeeld kostbare tijd, omdat andere hulpvaardige forum gebruikers, dingen gaan voorstellen die in het andere topic al voorgesteld zijn...
Deze gaat dicht.

Ga hier verder
http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/notebook-start-niet-meer-op-48120/