Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dia's scannen met IONslides2pc  (gelezen 841 keer)

Offline Hmenger

  • Lid
Dia's scannen met IONslides2pc
« Gepost op: 2016/07/31, 13:11:40 »
Ik heb zojuist een IONslides2pc-diascanner in handen gekregen. Volgens de handleiding werkt die alleen op Windows of MAC, maar ik heb op dit forum de eerdere dialoog gevonden van Walter en RikRik e.a. (4 jaar geleden) waaruit ik opmaak dat het wel degelijk mogelijk moet zijn met Ubuntu ("negatieven scannen ubuntu": https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=76992.msg843614#msg843614). Echter, de instructie die Walter heeft achtergelaten op UbuntuOne is niet toegankelijk omdat UbuntuOne niet meer functioneert.
Ik werk met Ubuntu 14.04 (64-bit). Daarin heb ik het geprobeerd met Cheesewebcamstudio, met XSane en met Shotwell, maar die herkennen de diascanner niet. Ik heb het op een andere computer geprobeerd met Xubuntu 14.04 (32-bit) en met Mint Raffaela (32-bit), beide met Cheesewebcamstudio. Maar die doen het ook niet.
Heeft iemand nog een tip? En hoe kan ik aan die instructie van Walter komen?
Groet, Harm.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Dia's scannen met IONslides2pc
« Reactie #1 Gepost op: 2016/07/31, 13:29:48 »
onder voorkeuren zou de dia-scanner moeten staan, in mijn geval staat er: USB camera.
Verder heb je geen handleiding nog volgens mij.
http://imgur.com/xDeYq7e

Offline Hmenger

  • Lid
Re: Dia's scannen met IONslides2pc
« Reactie #2 Gepost op: 2016/08/02, 12:33:40 »
Je schrijft dat bij jou onder voorkeuren staat: "USB-camera". Maar dan heb je dus je webcam verbonden. Of bedoel je dat Cheese je ION-scanner herkent als usb-camera?
Als ik mijn webcam aansluit, herkent Cheese keurig mijn webcam. Maar als ik de ION-scanner aansluit, is de reactie: "geen camera gevonden". In de voorkeuren valt daar ook weinig aan te doen.
4 Jaar geleden heb je geschreven dat Cheese met Ubuntu 12.10 de scanner herkende. Werk je nu nog met die ION? In Ubuntu 12.10?
En inderdaad, als Cheese eenmaal die scanner herkent, neem ik aan dat er verder weinig instructie nodig is. Maar nogmaals: hoe krijg ik Cheese zo ver?