Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: verschillen in Linux-versies  (gelezen 3661 keer)

Offline 123Jan456

  • Lid
verschillen in Linux-versies
« Gepost op: 2008/05/10, 23:16:58 »
Wat zijn  de verschillen tussen Ubuntu, Kubuntu, Edubuntu en Xubuntu?
Verder ben ik ook nog OpenSuse, Fedora en Mandriva tegengekomen.

Wil iemand de moeite nemen om de voor- en nadelen van elke versie uit te leggen.

Alvast bedankt.

Jan

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
verschillen in Linux-versies
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/10, 23:22:01 »
Nou Jan, dat zou een heel verhaal worden.... Het gaat veel sneller als je even Google gebruikt en de docu hier doorneemt.  : -)

Offline eendje

  • Lid
verschillen in Linux-versies
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/10, 23:23:04 »
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

verschillen in Linux-versies
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/10, 23:25:44 »
Citaat van: 123Jan456
Wat zijn  de verschillen tussen Ubuntu, Kubuntu, Edubuntu en Xubuntu?
Verder ben ik ook nog OpenSuse, Fedora en Mandriva tegengekomen.

Wil iemand de moeite nemen om de voor- en nadelen van elke versie uit te leggen.

Alvast bedankt.

Jan
Ubuntu gebruikt de Gnome omgeving
Xubuntu gebruikt de XFCE omgeving
en Kubuntu gebruikt de KDE omgeving

dit zijn 3 verschillende omgevingen. wil je van je pctje een grafische praaltje maken dan raad ik KDE aan dit is eveneens de zwaarste van de 3
Gnome zit er dan weer midden tussen in en ik denk ook bijne de meest gebruikte omgeving. al durf iuk dit niet met zekerheid te zeggen.
en XFCE is de lichtste omgeving dus ook gemaakt voor op oude pctjes te draaien.

hier kan je er meer over vinden

http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/werkomgeving/
Mvg Desert_Eagle

verschillen in Linux-versies
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/11, 01:55:27 »
En of gewoon de zoekfunctie van dit forum gebruiken.

Wil niet overdrijven maar die vraag is al 1000 X gesteld.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline dude

  • Lid
verschillen in Linux-versies
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/11, 11:02:47 »
@ Gandyman, dit forum is voor beginners en dit is een legitieme vraag. Probleem voor een beginner is dat je wordt doodgegooit met nieuwe termen (bijvoorbeeld Gnome, KDE, XFCE), vóóral als je wil weten wat de verschillen zijn...

@ 123Jan456
De links van Eendje en Desert_Eagle1988 vertellen veel kwa Ubuntu-afgeleiden.

Ik kan je vooral de standaard Ubuntu aanbevelen. Ik zie het als "Generic Linux", de meeste literatuur en ondersteuning gaat hierover.

Offline 123Jan456

  • Lid
verschillen in Linux-versies
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/13, 22:01:57 »
Het antwoord van Gandyman schrikt starters eerder af dan dat het helpt.
Het is inderdaad zoals Dude zegt: voor beginners is het erg onoverzichtelijk en niet altijd duidelijk waar het juiste antwoord is te vinden.
Mijns inziens is dat nu juist de functie van dit forum.
Als je de vraag dom of onzinnig vindt hoef je toch niet te reageren.
Overigens heb ik als Ubuntu-nieuweling veel baat gehad bij dit forum, waarvoor veel dank.

Jan

Skilltone

  • Gast
verschillen in Linux-versies
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/13, 22:13:55 »
Of als je wat ruimte heb, installeer ze alle drie, en switch om de paar maanden wat bij je past. Ik heb uit eindelijk gekozen voor Ubuntu (studio)

http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/gebruik/werkomgevinginstalleren/

P.s op Gandyman kan je ergeren, of wat ik nu doe vooral, negeren.

DarkEra

  • Gast
verschillen in Linux-versies
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/13, 22:23:08 »
Ik ben het er anders wel mee eens dat mensen eerst eens wat moeten gaan zoeken op het internet of forums naar antwoorden op vragen die ze hebben. Als men er dan nog niet aan uit komt kan men de vraag alsnog stellen. Het lijkt wel of de hele mensheid  van tegenwoordig echt lui is geworden. Heb zelf eerst een jaar documentatie bestudeerd en info over linux gezocht voordat ik aan Ubuntu begon. Ondertussen ben ik al wat verder zodat ik ook met andere linux varianten uit de voet kan.

Offline charclo

  • Lid
verschillen in Linux-versies
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/13, 23:29:58 »
Mensen zijn niet lui, als je met linux begint zijn er zoveel dingen waartussen je moet kiezen: welke distro, welke grafische omgeving, ...
En er bestaat niet één duidelijke site die al deze verschillen op een duidelijke manier uitlegt. Je kan het eigenlijk pas echt weten door ze allemaal uit te testen en dit kan enorm tijdrovend zijn.
Ook kan het altijd handig zijn om de gebruikerservaringen van anderen eens te horen.

@123Jan456: Als beginner kan je volgens mij het beste beginnen met de distro ubuntu omdat deze momenteel de populairste distro is (bron => http://distrowatch.com/). Ook gewoon omdat hier enorm veel documentatie voor bestaat en de community is ook heel levendig. Als grafische omgeving raad ik om te beginnen gnome aan omdat dit de standaard van ubuntu is en ook het beste ondersteund.

Ik vind (persoonlijke mening) dat gnome staat voor gebruiksvriendelijkheid maar soms iets te weinig functionaliteit en kde staat voor een mooie grafische omgeving met veel functies maar hierdoor verlies je soms het overzicht een beetje. Met XFCE heb ik geen ervaring dus hier zeg ik ook niets over.
HP Pavilion dv6660eb - Intel Core 2 Duo T7250 2 GHz - 2 GB ram - Nvidia GeForce 8400M GS 128 MB --> Dualboot Ubuntu en Windows Vista
P4 2.6 GHz - 1GB ram - NVIDIA GS7600 - 20 inch Benq widescreen --> Dualboot Ubuntu en Windows XP

verschillen in Linux-versies
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/14, 00:28:03 »
@Dude +123Jan456

Als jullie nu eens even aandachtig de postjes lezen van DarkEra  & charclo en dat even in acht nemen voor de volgende keer.

Mensen kontinu hapklare brokken voor leggen leert ze nix, nog minder  dan dat zelfs.
Wanneer je alleen al een hoofdtopic opent zie je die vraag of dezelfde vragen al staan.

Dit betekent dat de vraagsteller helemaal niets leest, niet de kracht van de zoekfunctie kent, zowel hier als op het www of gewoon lui is.

Leer de mensen iets en ze komen er wel,
leer ze niets en ze komen er nooit.
bestaat nog zo'n gezegde over een visser of vis geven........

Linux is zo uitgebreid en zo anders dan windo dat mensen afhaken als ze er niet meer uitkomen.
en terecht natuurlijk.

Dus mensen iets leren is beter, om te beginnen leer met de zoekfunctie omgaan.

Zal ze straks ook helpen op eigen benen te leren lopen ipv iedere keer vast te zitten met de meest knullige probleempjes

@Skilltone
Citaat
P.s op Gandyman kan je ergeren, of wat ik nu doe vooral, negeren.
Mag, jammer dat ik altijd de waarheid spreek en sja de waarheid is hard.

Jij wilt mensen afhankelijk zien, dan verdien je eraan,
mijn insteek is anders, ik help ze graag op eigen benen staan.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

DarkEra

  • Gast
verschillen in Linux-versies
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/14, 02:04:56 »
Citaat van: Skilltone
P.s op Gandyman kan je ergeren, of wat ik nu doe vooral, negeren.
Sorry maar dit vind ik nou nergens op slaan. Gandyman is één van de mensen hier op het forum die meestal in alles gelijk heeft en velen uit de problemen probeert te helpen.

Laatst heb ik nogal een grote mond gehad hier op het forum omdat ik behoorlijk onder de stress zat zowel privé als met Ubuntu 8.04. Er waren een aantal dingen die na de clean install en het updaten misliepen. Gandyman heeft toen een post geplaatst waar ik eens over ben gaan nadenken en moet zeggen dat hij gelijk had met wat hij zei.

Ik weet dat sommigen geen zin meer hebben om op mij te reageren als ik iets post hier op het forum vanwege mijn grote mond toen maar daar zit ik niet zo mee. Het was en is mijn eigen schuld. Maar Gandyman en nog 2 tot 3 leden hier laten mij gelukkig niet links liggen.

Dus ik vraag een beetje respect te hebben voor die man. Dat hebben wij ook voor jou.

Voor de rest terug nu naar dit topic.

Offline jan11000

  • Lid
verschillen in Linux-versies
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/14, 05:31:25 »
Gewoon ubuntu gebruiken.
Er zijn veel forums, veel gebruikers, dus veel helpers indien je iets wilt weten, veel software in deb formaat omdat ubuntu veel gebruikt wordt(deb is gemakkelijk te installeren)

Xubuntu indien je een langzame pc hebt, of fluxbuntu.


Zelf zou in dual boot doen zodat je nog steeds windows hebt.
Het duurt ongeveer 1/2 jaar voordat je ubuntu gewent bent. Indien je er dieper in wilt gaan.

Offline Hanssun

  • Lid
verschillen in Linux-versies
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/14, 09:56:10 »
Goedemorgen mensjes,

in de zoekfunctie  kun je bijna alle problemen met Ubuntu terug vinden en de oplossingen van dat problleem verhelpen :) , dat is tenminste mij evaring.

Gr Hans,