Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mata voor magister werkt op firefox op ubuntu  (gelezen 5941 keer)

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Mata voor magister werkt op firefox op ubuntu
« Gepost op: 2014/02/18, 18:13:17 »
Goed nieuws voor de Ubuntu gebruikende scholier. Alle getrek aan schoolmaster en de politiek lijkt nu toch zijn vruchten af te werpen.
Mata een portal voor tablets en chrome werkt ook op Ubuntu.

https://schoolkiezer.magister.net/#/nieuwekeuze  Typ hier een deel van je schoolnaam in. Voor de scholengemeenschap Lelystad werkte alleen de naam Lelystad.

Een beperkte keuze staat daar voor je klaar. Geen cijfers en absentie maar wel de ELO (met downloadbaar materiaal) agenda huiswerk ed. vooralsnog 5 knoppen. (de rest dan maar via meta op je android aaifone).

http://www.schoolmaster.nl/MobieleApps/MagisterMata.aspx

Volgens de handleiding van schoolmaster: "Magister Mata is beschikbaar voor iOS, Android en de Chromebook en is een tussenstap op weg naar het volledig platformonafhankelijke Magister zonder Silverlight. "

Het duurde lang voordat er een lichtje aanging bij schoolmaster maar Hoera het Silverlight gaat uit. :)
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Re: Mata voor magister werkt op firefox op ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/18, 20:36:33 »
Met Pipelight en haar Silverlight-plugin kun je Magister ook bereiken dus in feite werkt het al op Firefox op Ubuntu maar toch bedankt voor het delen van het nieuws :) (hoef het zelf niet te gebruiken maar voor anderen is dit handig)

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: Mata voor magister werkt op firefox op ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/19, 12:30:04 »
Met Pipelight en haar Silverlight-plugin kun je Magister ook bereiken dus in feite werkt het al op Firefox op Ubuntu

Neen ondanks alle inspanningen van de pipelight schrijvers werkte magister maar zeer ten dele. Elo, berichten, downloaden van bestanden is niet mogelijk met de configuratie die jij omschrijft. Overigens zijn het op dit moment juist die delen die in Mata wel werken.

Volgens schoolmasters nieuwsbrief nog ff geduld tot april voor volledige platformonafhankelijkheid voor ouders en leelingen:
Citaat
Magister 6: innovatief en platformonafhankelijk

 Zo ziet het eruit! We hebben er hard aan gewerkt en we staan te popelen om het te introduceren: het nieuwe, platformonafhankelijke Magister 6 voor leerlingen en ouders. In april 2014 start de uitrol voor de eerste scholen. Het huidige Magister 5 is uitgegroeid tot hét platform voor het administreren, begeleiden en laten leren van uw leerlingen. Meer dan driekwart van de VO-scholen werkt met Magister en ook in 2013 groeide die groep, vooral vanwege de vele mogelijkheden en de flexibiliteit die Magister 5 biedt. Magister 6 valt allereerst op door z'n platformonafhankelijkheid: het is benaderbaar vanuit de browser op zowel pc, laptop, smartphone als tablet. Magister 6 is gebouwd op een nieuw platform met gebruik van open standaarden zoals HTML5. Hierdoor is het nieuwe Magister slank, snel en toekomstbestendig terwijl ál onze ervaring erin is samengebracht.

Magister 6 is dit voorjaar beschikbaar voor leerlingen en ouders, veruit de grootste gebruikersgroep die belang heeft bij platformonafhankelijkheid. Docenten en OOPers volgen daarna; voor hen blijft het huidige Magister 5 voorlopig de werkomgeving, met voor OOPers een verder uitgebreid RDP. De applicatiebeheerders op alle Magister-scholen worden tijdig, uitgebreid en als eersten geïnformeerd over de planning van de totale Magister 6 uitrol. Wij zien uit naar een vernieuwend 2014!

bron: http://www.schoolmaster.nl/Home/Nieuwsbrief.aspx
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Re: Mata voor magister werkt op firefox op ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2014/02/19, 13:55:20 »
Ik ben al heel blij dat dit er is. Voor de cijfers gebruik ik de app nog wel even. De goede weg is ingeslagen.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Re: Mata voor magister werkt op firefox op ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2014/02/19, 14:08:15 »
Maar met HTML5 wordt het toch niet beter dan? Want niet elke browser ondersteunt HTML5 even goed. Zie ook html5test.com en test je eigen browser zelf ook even. Dus straks werkt het dan alsnog maar in 1 of 2 browsers op Linux en sommige tablets niet eens...

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: Mata voor magister werkt op firefox op ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2014/02/19, 14:30:05 »
Wordt er niet beter van?????    Natuurlijk wel!     Van een gesloten MS-pluginn naar  een open HTML5 standaard!  En als je als brouwser daar niet in mee gaat kun je (of je brouwser) het vergeten in de toekomst. HTML5 is ook het toverwoord voor platformonafhankelijke apps op mobile apparaten. (ubuntu touch!)
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Re: Mata voor magister werkt op firefox op ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2014/02/19, 14:35:25 »
Ik heb ook niet gezegd dat het er qua standaard niet op vooruit gaat. Natuurlijk is HTML5 een triljoen keer beter dan Silverlight, je zult me ook nooit anders horen beweren. Apart dat jij het raar vindt dat mensen door Silverlight gedupeerd worden maar mensen met een browser die niet hoog genoeg scoren op HTML5-gebied en daardoor gedupeerd worden dat is niet erg ??? Het is niet altijd de browser haar schuld als die niet meegaat met HTML5 implementeren... Maar goed, ik zie het wel. Als Magister 6 uitkomt en er vallen klachten over het feit dat het in sommige browsers door gebrek aan sommige HTML5-functies niet goed werkt, mag ik ze dan naar jou doorverwijzen? :)

Oh, HTML5 is trouwens ook deels gesloten omdat DRM er momenteel in verwerkt wordt (EME heet dit) maar goed, dat maakt voor de platformonafhankelijkheid niet uit.

(HTML5 is trouwens niet het toverwoord voor apps; Enyo en QML worden ook keiveel gebruikt daarvoor)
« Laatst bewerkt op: 2014/02/19, 14:56:12 door Vistaus »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Mata voor magister werkt op firefox op ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2014/02/19, 15:47:50 »
Citaat
Zie ook html5test.com en test je eigen browser

Browser score:
Naam              versie                 score (Max. 555)
FireFox           28                        470
QupZilla         4.8.6                    385
Dillo                 3.0.3                   
000  Geen javascript
WEB                3.10.3                  385
Opera             12.16                   392
Chromium     32.0.1700.107  503
Dooble           0.07                      359
Midori             0.4.3                     380
NetSurf          2.9                       
000 Geen Javascript
Rekonq           2.4.2                    385
Amaya            11.4.4                   
000 Geen Javascript
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Mata voor magister werkt op firefox op ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2014/02/19, 16:58:14 »
Citaat
Zie ook html5test.com en test je eigen browser
Ter vergelijking, Android 4.3 browser score:
Naam      versie      score (max. 555)
Firefox      27.0       460
Chrome    32.0       484


Windows 8.1 browser score:
Naam      versie      score (max. 555)
Chrome   32            503
Firefox    27.0         448
MSIE        11            376


IE scoort (nog) laag. :P
Klik links bovenin op Documentatie

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: Mata voor magister werkt op firefox op ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2014/02/19, 19:34:02 »
......... mag ik ze dan naar jou doorverwijzen? :)
Natuurlijk, gaan we weer een nieuwe strijd aan =D.

Your browser scores 447 out of 555 points :    en daarmee werkt mata in ieder geval tot nu toe goed! (dank dochters voor het testen)
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Re: Mata voor magister werkt op firefox op ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2014/02/19, 20:32:41 »
Citaat
Zie ook html5test.com en test je eigen browser

Browser score:
Naam              versie                 score (Max. 555)
FireFox           28                        470
QupZilla         4.8.6                    385
WEB                3.10.3                  385

Toch wel weer leuk, die verschillen, zelfs onder ons Linux-gebruikers want ik haal hier andere scores met die browsers :D :

Firefox 27: 448
QupZilla 1.6.2: 421
Web 3.10.3: 405

(trouwens, QupZIlla zit op 1.6.1, 4.8.6 is de Qt WebKit-versie die jij gebruikt)
« Laatst bewerkt op: 2014/02/19, 20:35:57 door Vistaus »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Mata voor magister werkt op firefox op ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2014/02/19, 20:49:38 »
(trouwens, QupZIlla zit op 1.6.1, 4.8.6 is de Qt WebKit-versie die jij gebruikt)
Inderdaad, mijn fout, de QupZilla van mij is 1.6.0 .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline eherle

  • Lid
Re: Mata voor magister werkt op firefox op ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2014/03/04, 23:43:19 »
Met Pipelight en haar Silverlight-plugin kun je Magister ook bereiken dus in feite werkt het al op Firefox op Ubuntu

Neen ondanks alle inspanningen van de pipelight schrijvers werkte magister maar zeer ten dele. Elo, berichten, downloaden van bestanden is niet mogelijk met de configuratie die jij omschrijft. Overigens zijn het op dit moment juist die delen die in Mata wel werken.

Op mijn zoon's Ubuntu 12.04 laptop werkt dit prima incl. ELO en downloads. Kwestie van pipelight installeren en de user agent switcher in Chrome op Windows Firefox 15 zetten. NB: Vergeet niet de Moonlight extensie te verwijderen als die geïnstalleerd is, die levert weer foutmeldingen op.
Voor details zie: http://www.webupd8.org/2013/08/pipelight-use-silverlight-in-your-linux.html
User Agent Switcher: https://chrome.google.com/webstore/detail/user-agent-switcher-for-c/djflhoibgkdhkhhcedjiklpkjnoahfmg
« Laatst bewerkt op: 2014/03/05, 22:34:34 door eherle »

Offline tkon99

  • Lid
Re: Mata voor magister werkt op firefox op ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2014/06/25, 18:49:44 »
Beste,

Ik ben tkon99 en werk samen aan een magister API project onder de naam DutchCodeGeeks:
Github: https://github.com/DutchCodeGeeks/
Website: http://dutchcodegeeks.tk/

We hebben een volledig functionerende MATA-api in zowel PHP als C# en aan de nieuwe magister 6 api te zien zullen deze librarys gewoon blijven werken.
Dit was het eerste forum waar ik op kwam toen ik voor het eerst naar een API voor magister zocht, daarom vond ik het gepast om jullie over ons werk te informeren.

We komen altijd tijd te kort  ;) dus mocht je tijd en zin hebben kun je jezelf altijd bij ons aansluiten.

Met vriendelijke groet,

tkon99

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Mata voor magister werkt op firefox op ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2014/06/26, 07:35:28 »
Goed nieuws voor de Ubuntu gebruikende scholier. Alle getrek aan schoolmaster en de politiek lijkt nu toch zijn vruchten af te werpen.
Mata een portal voor tablets en chrome werkt ook op Ubuntu.
Waarschijnlijker is de reden dat Microsoft zelf stopt met Silverlight. Op luisteren naar gebruikers heb ik Schoolmaster nog maar weinig kunnen betrappen, ondanks kamervragen, etc.. Zo kiezen ook zij eieren voor hun geld en doen nu net voor alsof het belang van  de gebruiker het hoogste belang is. De spin-dokters hebben hun werk ook weer gedaan.....

Maar desalniettemin een zeer gunstige ontwikkeling.....

Citaat
https://schoolkiezer.magister.net/#/nieuwekeuze  Typ hier een deel van je schoolnaam in. Voor de scholengemeenschap Lelystad werkte alleen de naam Lelystad.
Iig 1 voor mij bekende school doet het (althans: het loginscherm verschijnt). Ik neem aan dat uiteindelijk alle scholen via dit portaal te benaderen zijn?
 
Citaat
Het duurde lang voordat er een lichtje aanging bij schoolmaster maar Hoera het Silverlight gaat uit. :)
Zoals ik hierboven al beschreef, is die zucht naar platformonafhankelijkheid noodgedwongen (Silverlicht is nl. EOL). Bovendien komt het zeer hypocriet over: Magister 4 was platformonafhankelijk, en de opvolger, Magister 5 was willens-en-wetens single plaform (Windows): in het begin was er nog geen app en werkte het alleen maar op Windows.

Maar goed, das war einmal. En nu verder: het probleem Magister lijkt verleden tijd te worden, gelukkig maar. Met dank aan Microsoft voor het beëindigen van de ondersteuning van Silverlight.

Offline erixon

  • Lid
Re: Mata voor magister werkt op firefox op ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2014/07/07, 23:09:03 »
Installeren van Pipelight op Ubuntu:

LISTING:1

Terminal:
sudo add-apt-repository ppa:pipelight/stable
sudo apt-get update
sudo apt-get install pipelight-multi
sudo pipelight-plugin --update

LISTING:2

sudo pipelight-plugin --enable silverlight

En zo gaat MAGISTER geheel werken via FireFox onder Ubuntu.
Tot dat HTML5 totaal is geactiveerd; volgens Schoolmaster is dit eind 2014.

ERIX@N