Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] lubuntu nvidia riva tnt2  (gelezen 866 keer)

Offline Muppet

  • Lid
[opgelost] lubuntu nvidia riva tnt2
« Gepost op: 2015/01/23, 16:16:32 »
hallo,

ik heb in september 2013 eens een vraag gesteld omtrent mijn nvidia riva tnt2 videokaart.

dit kon toen worden opgelost met een nvidia-96 driver te installeren dat door pjotr werd voorgesteld.

de topic is hier terug te lezen; https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=81573.0

nu heb ik lubuntu geinstalleerd en heb ik dat het aanmeldscherm kleine lettertjes weergeeft en als ik afsluit zie ik dat dit afsluitscherm niet goed wordt weergegeven.

nu zocht ik opnieuw naar de nvidia-96 om eens te proberen of het hiermee kon worden opgelost.

ik kan alleen dit in synaptic niet terug vinden.

is dit wellicht op te lossen door nu een andere driver te installeren of is de boven genoemde driver door een andere inmiddels vervangen ?
« Laatst bewerkt op: 2015/01/25, 17:16:40 door Muppet »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: lubuntu nvidia riva tnt2
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/23, 16:25:42 »
De nvidia-96 kun je alleen installeren in Lubuntu 12.04, Xubuntu 12.04 en Linux Mint 13.... Niet meer geschikt, en dus niet meer beschikbaar, voor Lubuntu 14.04 en Mint 17.

Op zich niet zo'n punt, want 12.04 / Mint 13 krijgt nog veiligheids-updates t/m april 2017.

Offline jan11000

  • Lid
Re: lubuntu nvidia riva tnt2
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/23, 16:30:58 »
Ik vermoed dat je videokaart te oud is voor de nvidia driver, de xorg van linux is gewijzigd en oudere kaarten worden niet meer ondersteund door de nvidia driver.(google hier op dan weet je het zeker).
Wel door de nouveau driver , kijk bij additionele drivers of hardware drivers, of daar de nouveau driver geactiveerd is.

Het inlog scherm is wel niet hetzelfde als, nadat je ingelogd hebt. Dus ik denk dat de videokaart driver daar misschien niks mee te maken heeft.

Je kunt wel zoeken gaan naar een linux versie die voor oudere hardware, dus je videokaart, beter geschikt is.
Puppy linux heeft meerdere versie's, ook 1 voor oude pc's.

Offline jan11000

  • Lid
Re: lubuntu nvidia riva tnt2
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/23, 16:38:14 »
Als je met je inlog en/of afsluit leven kunt , laat het zo lopen, en wijzig niks.

Als je toch wilt proberen:
http://askubuntu.com/questions/73804/wrong-login-screen-resolution

You can instead of creating script, just add to file /etc/lightdm/lightdm.conf a line like this:

display-setup-script=xrandr --output default --mode 1280x720

Before inserting make sure that command works, because with wrong command, lightdm will not start.
shareimprove this answer

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Antwoord,
I found a very simple workaround that works perfectly for me running 13.04. (update: now 13.10) on a laptop with a 24" external screen that is not permanently connected.

I'll just copy from here

        log in
        use xrandr or the Displays control utility to configure your monitors how you'd like them to be configured in the login screen
        copy ~/.config/monitors.xml to /var/lib/lightdm/.config

Since I already had my monitors configured properly I just had to do step 3.

Some other answers given here worked for me but only in a specific scenario while running risk of an unusable system in other scenarios (LOW GRAPHICS MODE ERROR). For example with the external monitor permanently connected (accepted answer by @captain_G) or with always the same device connected to the output used for the external monitor (script by @Axlrod). It seems that @MarcoV's answer is the most generic solution, however it does still involve scripting rules.

display-setup-script=xrandr --output default --mode 1280x720
Deze proberen in de terminal, anders loopt je pc vast met opstarten.
De 1280x720 aanpassen aan wat jij wilt.
Als het werkt dan in de ligtdm zetten.

Hier met google zoeken,
ubuntu lightdm configuration+screen size
« Laatst bewerkt op: 2015/01/23, 16:44:32 door jan11000 »

Offline Muppet

  • Lid
Re: lubuntu nvidia riva tnt2
« Reactie #4 Gepost op: 2015/01/23, 16:50:38 »
hallo,

hartelijk dank voor de super snelle antwoorden.

het hoofdscherm draait goed en blijkbaar is daar de juiste driver aktief.

ik hoef nog net geen vergrootglas voor het aanmeldscherm en het afmeldscherm is een cosmetisch iets om het netjes af te willen sluiten. niet hinderlijk verder om dit ongewijzigd te laten.

ik weet in elk geval dat ik evt terug kan vallen op eerdere versies.

« Laatst bewerkt op: 2015/01/23, 16:53:14 door Muppet »

Offline jan11000

  • Lid
Re: lubuntu nvidia riva tnt2
« Reactie #5 Gepost op: 2015/01/23, 17:13:03 »
http://bkhome.org/wary/
Deze puppy linux is voor oude videokaarten.

Offline Muppet

  • Lid
Re: lubuntu nvidia riva tnt2
« Reactie #6 Gepost op: 2015/01/23, 18:40:55 »
bedankt voor de puppy info.

liever gebruik ik zolang als het gaat een distro als lubuntu of xubuntu.

nu zag ik nog even bij de lubuntu 12.04 zoals door pjotr was aangegeven zou deze nog tot april 2017 veiligheids updates ontvangen.

als ik echter op de site kijk van lubuntu dan staat er bij deze versie dat dit geen lts versie is in tegen stelling tot ubuntu en dat deze tot oktober 2013 ondersteuning had...........

valt lubuntu dan verder toch uit de boot als ik op een eerdere versie zou willen terugvallen ?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: lubuntu nvidia riva tnt2
« Reactie #7 Gepost op: 2015/01/23, 20:17:34 »
nu zag ik nog even bij de lubuntu 12.04 zoals door pjotr was aangegeven zou deze nog tot april 2017 veiligheids updates ontvangen.

als ik echter op de site kijk van lubuntu dan staat er bij deze versie dat dit geen lts versie is in tegen stelling tot ubuntu en dat deze tot oktober 2013 ondersteuning had...........

valt lubuntu dan verder toch uit de boot als ik op een eerdere versie zou willen terugvallen ?
Nee. Je krijgt alleen geen updates meer voor de specifieke LXDE-pakketten (klein risico, gelukkig). Nog steeds wel voor de toepassingen als Firefox, Libre Office enzovoorts. En ook voor de Linuxkernel en alles wat Lubuntu 12.04 onder de motorkap gemeen heeft met Ubuntu 12.04.  :)

Re: lubuntu nvidia riva tnt2
« Reactie #8 Gepost op: 2015/01/23, 20:36:17 »
Precies! Het is nu dus alleen onveilig als iemand een lek vindt in de LXDE-versie van 12.04 en dat misbruikt, maar die kans is wel heeeeel klein. Het marktaandeel van Linux op de desktop is al niet hoog en LXDE is één van de minstgebruikte werkomgevingen. De kans op misbruik van enig evt. aanwezig lek in LXDE zelf is dus zo goed als nihil. Kernelupdates enzo blijven inderdaad gewoon komen, dus wat dat betreft ben je meer dan veilig genoeg :)

Offline Muppet

  • Lid
Re: lubuntu nvidia riva tnt2
« Reactie #9 Gepost op: 2015/01/24, 10:47:45 »
bedankt voor de antwoorden. helemaal duidelijk.

even een zijdelingse vraag....firefox draait op deze oldie, maar zie dat het wel veel vraagt.

chrome heb ik al eens geprobeerd maar deze wordt niet geinstalleerd vanwege te oude hardware.

is chromium een alternatief om nog eens te proberen of is dit hetzelfde als de chrome browser ?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: lubuntu nvidia riva tnt2
« Reactie #10 Gepost op: 2015/01/24, 12:26:09 »
Chromium zal wat dat betreft niet veel verschillen van Chrome:
https://sites.google.com/site/computertip/chrome#TOC-Chrome-of-Chromium-
(punt 2, linkerkolom)

Re: lubuntu nvidia riva tnt2
« Reactie #11 Gepost op: 2015/01/24, 12:26:10 »
Chromium is even zwaar als Chrome. QupZilla draait in mijn ervaring goed op oudere hardware :) Heeft veel features, maar toch weinig geheugengebruik en gebruikt het WebKit-engine wat veel moderne browsers gebruiken :)

https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=69484.0

Offline Muppet

  • Lid
Re: lubuntu nvidia riva tnt2
« Reactie #12 Gepost op: 2015/01/24, 14:45:21 »
ik zie dat qupzilla in synaptic staat.

is het voldoende om alleen qupzilla te markeren waarbij dan een lading extra's wordt toegevoegd of moet ik daarnaast ook libqupzilla1 en libqupzilla-dev erbij markeren ?

Offline Muppet

  • Lid
Re: lubuntu nvidia riva tnt2
« Reactie #13 Gepost op: 2015/01/25, 14:05:38 »
ik heb qupzilla uit synaptic geinstalleerd. echter met inladen van sites loop ik tegen vastlopers aan waarna er de melding verschijnt om deze te termineren.

dus...eerst maar gemarkeerd voor verwijderen. wat mij dan opvalt is dat ik ondanks dat ik voor volledige verwijdering kies er slechts 2 programmaś worden verwijderd terwijl er bij het installeren veel meer worden meegeinstalleerd.

experiment nog niet succesvol.

update;

ik heb opnieuw een installatie gedaan. ik heb vervolgens in de instellingen proxyserver niet gebruiken aangevinkt en nu worden de pagina's doorgeladen. 
ik heb alleen tot nu toe bij iex.nl dat de pagina wordt ingeladen en net als hij er bijna nu meeklaar is sluit de browser geheel af.
ik heb java aangevinkt om uit te zetten.  javascript heeft wel een vinkje om aktief te zijn.
maar eens even aanzien verder denk ik.
« Laatst bewerkt op: 2015/01/25, 16:51:34 door Muppet »

Offline Muppet

  • Lid
Re: [opgelost] lubuntu nvidia riva tnt2
« Reactie #14 Gepost op: 2015/01/26, 16:10:56 »
hallo femke98

bedankt voor de verwijzing.

wist ik niet en heb het ook totaal over het hoofd gezien.

nu op de goeie manier gedaan.

browser vragen zal ik verder in de software rubriek plaatsen.