Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 11.10 OCELOT,schoonmaak= 2 pagina rode kruisjes  (gelezen 1085 keer)

Offline gwatte

  • Lid
11.10 OCELOT,schoonmaak= 2 pagina rode kruisjes
« Gepost op: 2011/11/14, 21:54:55 »
Schoonmaak veegt alles weg.Ik heb dan maar een update gedaan om de boel wat draaiende te houden.Zogezegd zit er ppa-purge op,deze heb ik moeten installeren.
In Ubuntu software-geschiedenis-verwijderd staan 2 pag rode kruisjes.
Bij XP home kon men herstellen naar een vroegere datum.Schoonmaak was daar veel voorzichtiger(dubbele bestanden,enz) O0 ben maar een bleu.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/14, 22:00:36 door gwatte »

Re: 11.10 OCELOT,schoonmaak= 2 pagina rode kruisjes
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/15, 08:36:56 »
Schoonmaak (computer-janitor) is nogal een hardnekkig programmatje. Het wordt afgeraden om het te gebruiken, alles wat dat programma kan kun je zelf met een beetje meer moeite ook.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline vanadium

  • Lid
Re: 11.10 OCELOT,schoonmaak= 2 pagina rode kruisjes
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/15, 09:43:26 »
Bovendien is die "schoonmaak" niet (hard) nodig in een Linux systeem. Een linux systeem wordt niet gaandeweg trager, omdat configuratiebestanden van ieder programma volledig onafhankelijk van elkaar opgeslaan worden. In Windows worden configuratiegegevens centraal in slechts enkele bestanden opgeslagen. Gaandeweg worden die bestanden zeer groot, en beginnen veel ballast te bevatten, waardoor de werking van het systeem vertraagt. Als er dan ook eens een probleem met zo een bestand opduikt, ligt gans je systeem plat. Eén van de allerdomste ontwerpen van MS Windows, dit systeem van system.dat en user.dat.

"Schoonmaak" in linux houdt in dat je programma's die je niet meer wil, verwijdert via het software center.

In Linux ga je hoogstens enkele honderden megabytes aan ballast van vorige programma's overhouden. Dit is niets op een moderne harde schijf (ettelijke gigabytes). Zeker niet de moeite om tijd in te steken en de kans te lopen je systeem te beschadigen.

Met Linux kan je je tijd rustig helemaal spenderen aan je eigenlijke werk!

Offline ThomasN

  • Lid
Re: 11.10 OCELOT,schoonmaak= 2 pagina rode kruisjes
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/15, 09:59:33 »
In Ubuntu 11.10 wordt dit programma gelukkig niet meer meegeleverd, om de eerder genoemde redenen. Je kan het ook beter niet zelf alsnog gaan installeren, want het doet meer kwaad dan goed.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: 11.10 OCELOT,schoonmaak= 2 pagina rode kruisjes
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/15, 12:43:41 »
De (voor mij) enige juiste manier is, om de programma's te verwijderen die ik niet nodig heb.
hierna open ik een terminal venster en type ik sudo apt-get autoremove.
Het systeem is dan zo klein mogelijk, maar verwacht geen snelheidswinst !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Nardon

  • Lid
Re: 11.10 OCELOT,schoonmaak= 2 pagina rode kruisjes
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/15, 16:51:30 »
ik doe ook zo af en toe (1 keer in de maand als ik er aan denk.. >.>) eens een keer sudo apt-get autoremove en sudo apt-get autoclean. En dan nog eens controleren in Synaptic voor "resterende configuratie"

Offline gwatte

  • Lid
Re: 11.10 OCELOT,schoonmaak= 2 pagina rode kruisjes
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/15, 22:36:00 »
Ik ben de prullenbak gaan terugzetten.Usr wil net terug meer.Ik mis bij de L blokjes wel een figuurtje.tekst komt er wel tevoorschijn als de muisaanwijzer er op staat.
Bestaat er nergens iets dat mijn systeem nakijkt,in orde brengt.Een kruisverhoor mss.Systeem testen is niet voldoende denk ik.

Re: 11.10 OCELOT,schoonmaak= 2 pagina rode kruisjes
« Reactie #7 Gepost op: 2011/11/15, 23:45:38 »
Ik snap niet helemaal wat je zegt, maar probeer eens via synaptic de gebroken pakketten te herstellen.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline gwatte

  • Lid
Re: 11.10 OCELOT,schoonmaak= 2 pagina rode kruisjes
« Reactie #8 Gepost op: 2011/11/16, 11:22:12 »
Systeem bijwerken in Synaptic Pakketbeheer doet wel iets aan je systeem.20 min heeft hij gewroet.1 Hicolor icon van Chrome heb ik al terug staan in de L taakbalk.Nog 2 zijn black.
sudo apt-get autoremove en  "resterende configuratie" in Synaptic ziet er goed uit
Janitor heb ik verwijderd.