Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geen draadloze verbinding telenet  (gelezen 6489 keer)

Offline morjos

  • Lid
geen draadloze verbinding telenet
« Gepost op: 2010/08/29, 13:41:17 »
Hoi allen. Ik ben nieuw op dit forum en al helemaal geen computerexpert. Kan wel wat werken met Windows maar daar houd het verder mee op. Ik ben echter geinteresseerd in Ubuntu en heb het gister geinstalleerd op een ouwde Pentium2  pc (merk onbekend) die ik gekregen heb van mijn zoon, om Ubuntu te leren kennen voordat ik het op mijn Laptop en home PC installeer. Deed wel ong. 4 uur op de installatie maar so far so good.
Maar ik kan geen verbinding met internet van Telenet krijgen, hij ziet wel mijn router van Telenet (D-Link) maar Ubuntu aanvaard mijn WEP key of "Accespoint password" niet; ik krijg telkenmale een venster waarin om "key" gevraagd word.
Heb met mijn andere Windows PC wel een handleiding van zekere Hr Leo Cardinaals gedownload, maar daar gaat het over "IP-adress van je computer", bij "Gateway" het IP-adress van modem/router"....... dit alles voor "Editing Wireless Connection 1" in Ubuntu.
Heb gedaan wat ik kon, maar eerlijk gezegd is dit alles Latijn vermengd met een flinke portie Grieks voor mij.
Is er misschien een bereidwillige ziel die me in simpele bewoordingen kan uitleggen hoe ik mijn probleem oplos ?
Ik zal eeuwig dankbaar zijn, want ik wil in de nabije toekomst graag mijn dure Windows inruilen voor Ubuntu.
Alvast van harte dank.
Morjos

« Laatst bewerkt op: 2010/08/29, 15:08:08 door heir4c »

Offline vanadium

  • Lid
Re: geen draadloze verbinding telenet
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/29, 15:23:56 »
Met het niet aanvaarden van een paswoord heb ik nog nooit problemen gehad. Ook op verplaatsing wisten diverse laptopjes zich probleemloos aan te melden op het plaatselijke netwerk.

Vandaar, ben je zeker dat je exact het juiste paswoord ingeeft, met de juiste hoofdletters/kleine letters?

Offline morjos

  • Lid
Re: geen draadloze verbinding telenet
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/29, 15:52:40 »
jawel, 100% zeker. Ik heb op mijn boekje dat ik van de installateur van Telenet destijds kreeg bij :" WEP encryption "een WEP passphrase en een WEP key (enkel cijfers) en een "acces point user name" en een "acces point password". Ik heb die allen geprobeerd maar Ubuntu aanvaard geen enkel. Er staat ook nog bij "channel 04" maar denk niet dat dat van doen is, weet trouwens toch niet wat ik er mee  moet.
Bij Windows gaf ik enkel de WEP key in en meteen verbinding. Bij de laptop moest ik de "acces point password" ingeven, begrijpe wie kan.
Sorry als ik door de week niet antwoord, want ik ben enkel in de week-ends thuis. Kijk met verwachting uit naar volgend weekend of er een oplossing uit de bus komt en ik eindelijk met Ubuntu aan de slag kan.

Offline vanadium

  • Lid
Re: geen draadloze verbinding telenet
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/29, 18:52:51 »
Misschien is het probleem dat het paswoord van je " sleutelbos", het bestand waarin alle paswoorden opgeslagen worden, verschillend is van je login paswoord. Dat gebeurt als je je login paswoord verandert. Dan wordt, spijtig genoeg, het paswoord van je sleutelbos niet mee veranderd.

Hier http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-Automatisch-aanmelden:-schakel-het- (punt 36) staat een methode om dat sleutelbospaswoord blanko te zetten. Tegenwoordig kan je dat ook vanuit het programma "Paswoorden en sleutels", te vinden onder " programma's - Hulpmiddelen".

Als dat het probleem was, dan zal bij een eerste verbinding je wep sleutel gevraagd worden. De volgende keer wordt de verbinding automatisch tot stand gebracht.

Offline morjos

  • Lid
Re: geen draadloze verbinding telenet
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/03, 21:26:33 »
Ben nu wel verbonden met mijn router, maar geraak niet op internet van Telenet.
Kan iemand mij aub raad geven ?? ???

Offline morjos

  • Lid
Re: geen draadloze verbinding telenet
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/04, 00:03:09 »
Ik heb de installatie-cd van Ubuntu eens in mijn laptop gestopt om uit te proberen en nu.....probleemloos op internet. Op mijn PC wil het niet lukken met CD en op de computer waarop ik Ubuntu heb geinstalleerd al evenmin. Ik begrijp er nu totaal niets meer van. Hop dat iemand me raad kan geven.

Re: geen draadloze verbinding telenet
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/04, 00:12:18 »
Ik weet niet of je dit al hebt gelezen, misschien helpt het je wat verder op weg:

http://sites.google.com/site/computertip/geendraadloosinternet
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline morjos

  • Lid
Re: geen draadloze verbinding telenet
« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/04, 20:13:51 »
Waarmee het oude gezegde alweer bewezen is :aan alle geduld komt een eind. Pc met kabel aangesloten op de router, het IP-adres van router ingetikt bij Mozilla en........niets gebeurd, "can not connect to server" zegt Mozilla.
Heel het spel afgebroken en oop zolder neer gepleurt en zal maar bij ouwe getrouwe Windows moeten blijven; heb mijn best gedaan !!!

Offline heir4c

  • Lid
Re: geen draadloze verbinding telenet
« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/05, 22:15:09 »
Waar woon je? Je kan op de kaart een steunpunt in je buurt zoeken. En daar dan op klikken. Zo kan je een bericht verzenden om contact op te nemen. Die persoon komt dan bij jou thuis je helpen met je probleem.
Zie: http://kaart.ubuntu-nl.org/
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline morjos

  • Lid
Re: geen draadloze verbinding telenet
« Reactie #9 Gepost op: 2010/09/12, 21:13:42 »
Danku Heir4c.
Zal ik zeker doen, heb mijn moed weer bijeengeschraapt en opgeven staat in feite niet in mijn woordenboek,
Ga er over een week tijdens mijn jaarlijks verlof de schouders nog eens stevig onderzetten.......

Offline Willemtk

  • Lid
Re: geen draadloze verbinding telenet
« Reactie #10 Gepost op: 2010/09/14, 17:33:30 »
Waarmee het oude gezegde alweer bewezen is :aan alle geduld komt een eind. Pc met kabel aangesloten op de router, het IP-adres van router ingetikt bij Mozilla en........niets gebeurd, "can not connect to server" zegt Mozilla.
Heel het spel afgebroken en oop zolder neer gepleurt en zal maar bij ouwe getrouwe Windows moeten blijven; heb mijn best gedaan !!!

Ach, ik heb in het begin ook veel problemen ondervonden, lukte allemaal niet en zo. Toch was ik niet bij de oude getrouwe windows gebleven en heb door gezet. Ik doe nu al bijna 3 jaar linux waaronder tenminste 2,5 jaar Ubuntu. Ondertussen ben ik al een beetje gevorderde gebruiker, en er is zelfs een computerwinkel waar ze raad aan me vragen. In het land van de blinden is de eenoog koning niet waar. Ik was Windows ook behoorlijk beu, niet omdat het een slecht programma is, maar omdat ze aan alle kanten voor alles geld rekende, en de arrogantie hebben om zich overal mee te bemoeien. Op bijna alle nieuwe computers staat Windows. Ik vind gewoon griezelig om van 1 systeem afhankelijk te zijn. Monopolies zijn goed voor bedrijven, maar niet voor de consument. IK hoop dat je er toch uitkomt. Anders mag je altijd mijn privetelefoon vragen via een persoonlijk bericht.

Groentjes,
Willem

Offline tim_vb

  • Lid
Re: geen draadloze verbinding telenet
« Reactie #11 Gepost op: 2010/09/16, 20:29:21 »
uw draadloze hub bij telenet deelt geen ip adressen uit (dhcp is uitgeschakeld)  en zit in een andere range dan uw pc,
dus u zult uw pc eerst een vast (static) ip adres moeten geven in de zelfde range als uw wireless hub
alvorens u op de pagina komt die u wilt bereiken,
om uw wpa of bij telenet gewoonlijk een wep key aan te passen.

groeten T.

Offline PiSer

  • Lid
Re: geen draadloze verbinding telenet
« Reactie #12 Gepost op: 2010/09/17, 09:44:14 »
Beste

Ik had dit ook voor! Bij het selecteren van mijn draadloze router kreeg ik keer op keer de melding om opnieuw mijn WPA-key in te geven.

Na wat zoek werk heb ik  het package 'wicd' geïnstalleerd.

Wicd is a general-purpose network configuration server which aims
to provide a simple but flexible interface for connecting to networks.
Its features include:
wide variety of settings.
 * ability to connect to (and maintain profiles for) both wired and
   wireless networks;
 * support for many encryption schemes, including WEP, WPA, WPA2 and
   custom schemes;
 * wireless-tools compatibility;
 * tray icon showing network activity and signal strength;
 * lack of GNOME dependencies (although it does require GTK+), making it
   easy to use in Xfce, Fluxbox, Openbox, Enlightenment, etc.

This is a metapackage, it allows installation of all the components of
Wicd, including one of the clients, which must be manually chosen.

Deze networkmanager gaf mij de melding van 'Bad password' en nochtans was ik er 100% zeker van dat ik het juiste in gaf!

Uiteindelijk ben ik er dan toch in geslaagd, door het installeren van de 'compat wireless drivers'. Via het commando:

sudo apt-get install linux-backports-modules-wireless-lucid-generic


Hopelijk ben je hier iets mee...


Mvg


PiSer
« Laatst bewerkt op: 2010/09/17, 09:50:55 door PiSer »

Offline morjos

  • Lid
Re: geen draadloze verbinding telenet
« Reactie #13 Gepost op: 2010/09/20, 13:07:10 »
wel, PiSer, klinkt behoorlijk mooi maar, als ik goed begrijp heb je voor dat npackage wel internet nodig met Ubuntu......en dat is het m nou net...toch bedankt

Offline heir4c

  • Lid
Re: geen draadloze verbinding telenet
« Reactie #14 Gepost op: 2010/09/20, 14:22:52 »
Je kunt hem toch tijdelijk aansluiten met een kabel, dan kan je zo het internet op.
Je D-Link moet je wel instellen met de cd die erbij zit. Daarin krijgt de D-Link dan het IP adres dat normaal gezien voor je computer is en je computer krijgt een locaal IP adres.
Het is toch zeker die WEP, WPA of WPA2 key die hij vraagt? Kan ook een andere key zijn (Ben die specifieke naam even kwijt) druk eens gewoon door zonder iets in te vullen.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline PiSer

  • Lid
Re: geen draadloze verbinding telenet
« Reactie #15 Gepost op: 2010/09/20, 18:08:27 »
Sorry man!

En verbinden via de kabel lukt niet?

Lukt het om te verbinden met een andere PC/laptop met die kabel?

Reset dan ook eens je router van Telenet. (trek eens 15s de stroomkabel uit)


Mvg


PiSer

Offline onenine7

  • Lid
Re: geen draadloze verbinding telenet
« Reactie #16 Gepost op: 2010/09/22, 19:38:55 »
hier hetzelfde geen wifi verbinding met de d-ink van telenet met wep. heb vanalles geprobeerd, zelfs met ndiswrapper met de drivers van windows, niks gekort.
heb wel mijn router op de router van telenet aangesloten en die staat op wpa en onmiddellijk verbinding.
hierna de link om de d-link van telenet aan te passen :

http://onlinesupport.telenet.be/eCustomer/iq/telenet/request.do?session={14dbb710-c66e-11df-e0fe-000000000000}&event=1&view%28%29=c{81ee25f0-2ec7-11dc-7f2c-000000000000}&varset%28%29=pobj:{3f923600-ec6d-11dd-47ee-000000000000}&varset%282%29=origin:problem3&forward=case&varset%283%29=usergroup:End%20Customers%20-%20Anonymous&varset%284%29=user:anonuser
« Laatst bewerkt op: 2010/09/22, 19:41:24 door onenine7 »