Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat er zou moeten veranderen op het forum  (gelezen 16660 keer)

Wat er zou moeten veranderen op het forum
« Gepost op: 2006/12/05, 11:19:26 »
Hallo allemaal!

Eerst en vooral wil ik iedereen bedanken voor hun inspanningen op dit forum. Het is heel goed dat jullie zoveel tijd en moeite stoppen in het helpen van nieuwelingen met Ubuntu en afgeleiden.

Ik wil niet dat deze post slecht overkomt, het is enkel mijn constructieve mening. Ik voel me een beetje een buitenstaander omdat ik niet zoveel post en dus niet tot de harde kern behoor :) Toch voel ik me geroepen om mijn inzichten op dit forum te posten.

Eigenlijk heb ik slechts 1 opmerking: Laat de terminal AUB zoveel mogelijk weg. Al in verscheidene posts heb ik me geergerd aan het feit dat de reply vol met terminal commando's staat. Moest er geen alternatief zijn dan zou dit niet zo erg zijn (enkel een noodzakelijk 'kwaad'), maar vaak, heel vaak zijn deze commando's

sudo apt-get install blabla

Waarom volhouden aan deze (voor nieuwelingen) cryptische commando's wanneer je kan zeggen: "Start synaptic op en installer het pakket blabla"?

Een goed voorbeeld is deze reply van CORVUS_CORAX. Wat me dan met verstomming slaat zijn replies die bijna geen tekst bevatten en enkel een commando.

Ik vind dat we zoveel mogelijk de terminal moeten laten ten voordele van grafische programma's. Ik gebruik vaak de terminal (soms te vaak :p) maar voor nieuwe gebruikers zou een GUI de voorkeur moeten hebben.

Nogmaals, ik wil apprecieer dat jullie zoveel tijd en moeite in de community stoppen, iets waar ik jammergenoeg teveel werk voor heb :(
Zie deze post niet als slechte kritiek maar als opbouwende kritiek :)
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development

Offline Dave

  • Lid
Wat er zou moeten veranderen op het forum
« Reactie #1 Gepost op: 2006/12/05, 11:28:01 »
veelal worden beide mogelijkheden aangedragen en zelf ben ik er blij mee dat er bij herhaling de betreffende commando's geplaatst worden.

Wat er zou moeten veranderen op het forum
« Reactie #2 Gepost op: 2006/12/05, 11:28:15 »
Ik snap het wel, alleen, probeer je eens te verplaatsen in de mensen die hier vrijwillig aan meehelpen.

1. De terminal is sneller en werkt sneller.

2. Het is veeeeel makkelijk en korter in  een bericht te zetten en te omschrijven.

3. Wanneer er iets mis is wordt er een foutmelding weergegeven in de terminal, die wanneer dat gepost wordt de helper kan laten zien wat er eventueel mis is.

4. Het is soms lastig stap voor stap alles na te gaan wanneer je het op de grafische wijze probeert uit te leggen, wanneer er dan namelijk 1 heel klein ding (voor de helper vanzelfsprekend iets) over het hoofd gezien wordt, gaat het al mis. Oftewel de berichten worden lang en onoverzichtelijk.

Een commando in de terminal is dus echt beter. Toch voor mensen die graag alleen grafisch werken, er is een Topic met een HowTo op dit forum.

budster

  • Gast
Wat er zou moeten veranderen op het forum
« Reactie #3 Gepost op: 2006/12/05, 11:31:38 »
Wat dat betreft kan je goed met Sammy door 1 deur. die denkt precies hetzelfde over de terminal. Mare die begon na een tijdje ook wel eens een terminal commando te gebruiken.

De GUI geeft niet zo verbose, de terminal wel, het is makkelijk iemand te helpen als je weet wat er mis gaat. Daarnaast is het gewoon sneller in termial.

Sudo apt-get install bla bla

of

system -> administration -> synaptic -> zoek " bla bla" -> mark for install -> apply

Als mensen vragen om grafische uitleg dan geef ik die ook, anders krijgen ze uitleg in de terminal (ook omdat ik zelf in de terminal beter weet hoe het werkt)

Wat er zou moeten veranderen op het forum
« Reactie #4 Gepost op: 2006/12/05, 11:33:57 »
Plus is het dan ook makkelijker universeel tussen Kubuntu, Ubuntu en Xubuntu hulp te kunnen bieden. :)

Offline Dave

  • Lid
Wat er zou moeten veranderen op het forum
« Reactie #5 Gepost op: 2006/12/05, 11:36:41 »
antwoorden die je op veel forums tegenkomt:
zucht...
doe eens zelf zoeken...
lees eerst eens een handleiding...
Dat is al tig keer behandeld...

Hier lees je dan "kijk eens hier:" met gelijk een linkje er bij, wat al heel anders over komt.

Wat er zou moeten veranderen op het forum
« Reactie #6 Gepost op: 2006/12/05, 11:49:03 »
@budster: Denk nu niet dat ik tegen de terminal ben ofzo, helemaal niet. Zelf gebruik ik deze ook vaak. Maar voor een beginner is de GUI gewoon lekkerder werken. Een tijd geleden stond ik met enkele mensen van Ubuntu-BE op de dipro beurs (Micro Mega dinges) en toen ik mensen op de aanwezigheid van de verscheide fora wees was vaak het antwoord dat deze te technisch waren.

@CORVUS: Ik begrijp je standpunten, maar telkens het commando "sudo apt-get install blabla" geven kan je toch ook korter door te zeggen:
"installeer het pakket blabla via Synpatic (te vinden in het menu Beheer->Systeem)".

Maar ik begrijp dat sommige commando's nu eenmaal meer feedback geven in de terminal.
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development

budster

  • Gast
Wat er zou moeten veranderen op het forum
« Reactie #7 Gepost op: 2006/12/05, 11:54:33 »
Citaat van: Masuran
@CORVUS: Ik begrijp je standpunten, maar telkens het commando "sudo apt-get install blabla" geven kan je toch ook korter door te zeggen:
"installeer het pakket blabla via Synpatic (te vinden in het menu Beheer->Systeem)".
Dat antwoord *is* meer dan 2x zo lang (en dus niet korter)... Het is een kleine harde kern die vooral hier mensen helpt. Ik zou die mensen niet met twee keer zoveel werk willen opzadelen.

Wat er zou moeten veranderen op het forum
« Reactie #8 Gepost op: 2006/12/05, 12:01:15 »
Het is inderdaad niet korter, wat ik wilde zeggen was "eenvoudiger", begrijpelijker.
Als nieuweling het programma of pakket dat je nodig hebt kan aanvinken en op installeren klikken is toch heel wat duidelijker dan in een terminal commando's overtypen?

Mijn persoonlijke mening is dat een nieuwe gebruiker zich vlugger vertrouwd zal voelen met een grafische interface dan met een cryptische terminal (hoe krachtig die terminal dan ook is).

Zoeken naar een programma, aanvinken en op Toepassen drukken is nu eenmaal beter dan
sudo apt-get install bla bla

van dit hele commando is "install" en "blabla" het enige wat de gebruiker zou herkennen.
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development

Offline Soul-Sing

  • Lid
Wat er zou moeten veranderen op het forum
« Reactie #9 Gepost op: 2006/12/05, 12:02:12 »
linux/ubuntu is voor iedereen: de starter en de expert.
de terminal is handig en precies/accuraat. (chirurgisch soms)
maar terminalgebruik kan de starter soms afschrikken.
omdat de aspirant-gebruiker nog geen inzicht heeft in de logica en de achtergrond van de de -commands-
daarom ben ik ook voor grafische oplossingen als die er zijn.
maar ubuntu is voor beide groepen: de starter en de gevorderde( expert soms) dus laten we de terminal en het grafisch werken respecteren, maar laten we de starter, de beginner niet vergeten.
en ook het gebruik van gksudo nautilus, met het navigeren door mappen/bestanden, is niet zonder logica, en laat de structuur en opbouw van ubuntu zien. :)

Wat er zou moeten veranderen op het forum
« Reactie #10 Gepost op: 2006/12/05, 12:05:07 »
Citaat van: leoquant
linux/ubuntu is voor iedereen: de starter en de expert.
de terminal is handig en precies/accuraat. (chirurgisch soms)
maar terminalgebruik kan de starter soms afschrikken.
omdat de aspirant-gebruiker nog geen inzicht heeft in de logica en de achtergrond van de de -commands-
daarom ben ik ook voor grafische oplossingen als die er zijn.
maar ubuntu is voor beide groepen: de starter en de gevorderde( expert soms) dus laten we de terminal en het grafisch werken respecteren, maar laten we de starter, de beginner niet vergeten.
en ook het gebruik van gksudo nautilus, met het navigeren door mappen/bestanden, is niet zonder logica, en laat de structuur en opbouw van ubuntu zien. :)
My thoughts exactly :)

Wat ontbreekt in Ubuntu is onder het menu Beheer een item dat 'gksudo nautilus' uitvoert. Soort van root verkenner. Ik pleit helemaal niet voor het afschaffen van de terminal, maar zoals leoquant hier zegt kan het de nieuwe gebruiker afschrikken en zelfs de vermoedens bevestigen dat Linux niet klaar is voor de desktop.
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development

Firebird

  • Gast
Wat er zou moeten veranderen op het forum
« Reactie #11 Gepost op: 2006/12/05, 12:16:08 »
Voor echte beginners (waar trek je de lijn?) is dat inderdaad geen slecht idee. Misschien kan apt-get dan als alternatief gegeven worden (dit kan je sneller door ...).

Om op de forumvraag te antwoorden: de lelijke layout. Ik weet niet of er al mensen gaan kijken zijn naar de offici

budster

  • Gast
Wat er zou moeten veranderen op het forum
« Reactie #12 Gepost op: 2006/12/05, 12:17:42 »
Citaat van: Masuran
My thoughts exactly :)

Wat ontbreekt in Ubuntu is onder het menu Beheer een item dat 'gksudo nautilus' uitvoert. Soort van root verkenner. Ik pleit helemaal niet voor het afschaffen van de terminal, maar zoals leoquant hier zegt kan het de nieuwe gebruiker afschrikken en zelfs de vermoedens bevestigen dat Linux niet klaar is voor de desktop.
Dat bestaat wel: "Run as different user" moet je wel even aanzetten in alacarte

En je kan natuurlijk ook een heel smerig truukje uithalen, een starter maken van het commando gksudo.... mare ik neem aan dat je niet wilt propaganderen dat gebruikers root (administrator) rechten gaan krijgen op de linux desktop. Daar heeft een ander OS al met slechte resultaten mee ge-expirimenteert.

Wat er zou moeten veranderen op het forum
« Reactie #13 Gepost op: 2006/12/05, 12:32:30 »
Ik denk dat Masuran de spijker op zijn kop slaat.

Persoonlijk heb ik vele jaren unix beheer als achtergrond , maar toch werden de eerste maanden linux gekenmerkt door het niet kunnen uitvoeren/vergeten van bepaalde commando's. Dat kost tijd, tijd die, zoals we hier allen weten, lang niet door iedereen in een OS wenst te worden gestoken.
In de kern ben ik het ook volledig eens met zogenaamde "luie gebruikers" : een OS moet volledig intuitief met de GUI te benaderen zijn en juist op dat gebied slaat (K)ubuntu de plank nog steeds geregeld mis. Het feit dat velen hier hulp bieden via de terminal is een duidelijk teken hiervan: blijkbaar is de GUI niet afdoende om dit af te handelen ;)

Hulp aan beginners in commandovorm zou feitelijk niet eens nodig moeten zijn bij een intuitieve GUI.
Als er een echt intuitieve GUI zou zijn, dan zou alle hulp makkelijk in commando-vorm gegeven kunnen worden aangezien dat dan in principe geen beginnersvragen meer zouden zijn nietwaar.

Ik ben niet genoeg op de hoogte van de richting die men heeft gekozen, maar ik heb begrepen, dat men veel energie steekt in het verbeteren van de GUI. Dat lijkt me ook de enige juiste keuze zonder de ijzersterke commando-driven mogelijkheden uit het oog te verliezen.

Monk.

Wat er zou moeten veranderen op het forum
« Reactie #14 Gepost op: 2006/12/05, 12:38:06 »
Neem van mij aan dat uitleggen op de grafische wijze, vaak niet goed loopt.
Ik heb al meegemaakt dat hoe uitgebreid en duidelijk ook, mensen niet eruit komen met een grafisch antwoord.
Het moet dan echt stap voor stap neergezet worden, je moet ze vertellen waar ze moeten kijken, waar ze moeten klikken, en geloof me een heel eenvoudige handeling als een programma installeren gaat als volgt, en dan nog weten sommige mensen zich nog niet te redden:

Stel een totale newbie wil graag opera als webbrowser.
Probeer dat maar eens in een duidelijke stappenplan voor een newbie in 1 bericht te zetten.

Dit houdt namelijk in dat je de extra repository benodigd voor opera moet toevoegen in je sources.list,
je de GPG-key moet importeren,
je daarna stap voor stap ze synaptic moet laten opstarten,
de zoekfunctie moet laten gebruiken,
aanvinken van opera en dan toepassen.

Probeer bovenstaande, in begrijpelijke taal stap voor stap in 1 bericht te zetten...
Het is zoveel werk dat ik er serieus al geen zin in heb om een stappenplan hier als voorbeeld neer te zetten...

Dus wat is makkelijker...

Offline Soul-Sing

  • Lid
Wat er zou moeten veranderen op het forum
« Reactie #15 Gepost op: 2006/12/05, 12:40:12 »
Citaat van: budster
Citaat van: Masuran
My thoughts exactly :)

Wat ontbreekt in Ubuntu is onder het menu Beheer een item dat 'gksudo nautilus' uitvoert. Soort van root verkenner. Ik pleit helemaal niet voor het afschaffen van de terminal, maar zoals leoquant hier zegt kan het de nieuwe gebruiker afschrikken en zelfs de vermoedens bevestigen dat Linux niet klaar is voor de desktop.
Dat bestaat wel: "Run as different user" moet je wel even aanzetten in alacarte

En je kan natuurlijk ook een heel smerig truukje uithalen, een starter maken van het commando gksudo.... mare ik neem aan dat je niet wilt propaganderen dat gebruikers root (administrator) rechten gaan krijgen op de linux desktop. Daar heeft een ander OS al met slechte resultaten mee ge-expirimenteert.
nee dat willen we niet. na de taak/opdracht , waarbij gksudo nautilus gebruikt wordt, nautilus sluiten!

budster

  • Gast
Wat er zou moeten veranderen op het forum
« Reactie #16 Gepost op: 2006/12/05, 12:45:34 »
@monk

Je moet een verschil maken tussen gebruik van de systeem, internetten, mailen, brieven maken, etc etc Dat moet absoluut intiutief zijn.

Maar onderhoud van het systeem, software installeren, instellingen veranderen etc. NIET! juist niet! Dat soort dingen werken wormen, virussen, adware etc in de hand. geen one-click-install, geen one-click-repo-toevoegen. Als dat zou gebeuren dan zouden we binnen de kortste tijd hele andere problemen hier op het forum hebben.... "ik-klikte-alleen-maar-op-een-linkje-problemen"

budster

  • Gast
Wat er zou moeten veranderen op het forum
« Reactie #17 Gepost op: 2006/12/05, 12:48:21 »
Citaat van: leoquant
nee dat willen we niet. na de taak/opdracht , waarbij gksudo nautilus gebruikt wordt, nautilus sluiten!
In de praktijk (zeker bij beginners) gaat dat natuurlijk dat niet gebeuren, die starten standaard "die-handige-nautilus" op, diegene waarin alles mag. Ik ben absoluut voor een drempeltje op te werpen... gksudo nautilus intypen in een terminal lijkt mij een goede drempel.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Wat er zou moeten veranderen op het forum
« Reactie #18 Gepost op: 2006/12/05, 12:51:40 »
Voor mensen die liever grafisch werken is er deze duidelijke how to geschreven door Saamelainen:
https://wiki.ubuntu.com/NlGrafisch_werken
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/3399

Er worden zoveel vragen gepost dat het haast niet te doen is om alles op een grafische manier uit te leggen, terminalcommando's zijn efficienter, sneller en geven eenvoudig foutmeldingen weer waardoor deze ook weer gepost worden en er sneller de juiste oplossing voor wordt gevonden.

Aan een nieuw forum wordt hard gewerkt, helaas maar door 1 persoon en er zijn nog wat hardnekkige fouten die moeten opgelost worden. Maar hij komt er aan. ;)
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Wat er zou moeten veranderen op het forum
« Reactie #19 Gepost op: 2006/12/05, 13:06:10 »
@budster
Het is maar waar we de grens leggen he.
Als het installeren van software via een commandoregel moet dan zet ik daar mijn vraagtekens al bij.
Dat behoort tot het normale gebruik van een systeem lijkt me.

Uiteraard is het geven van commando's een methode om schade te voorkomen, maar mijns inziens is dat een foute benadering.
Als ik via een grafische schil dat wens te doen dan moet dat mogelijk zijn. Als ik daarmee brokken maak dan is dat mijn schuld als ik daarvoor door de applicatie ben gewaarschuwd.

Ik ben juist van mening dat de commandoregel meer kapot kan maken dan je lief is, niet een GUI.
Dus de nadruk qua veiligheid moet juist liggen op de GUI omdat men daarmee minder schade kan berokkenen aan het eigen systeem. Ik ga er wel van uit dat een GUI designer op de achtergrond controles uitvoert om de schade te beperken en dus de gebruiker op tijd waarschuwt.

Monk.

Wat er zou moeten veranderen op het forum
« Reactie #20 Gepost op: 2006/12/05, 13:06:27 »
Mening van een "newbie"
Ik vindt de commandline juist een van de boeiendste aspecten van linux. Toegegeven, 't vergt wat studie, maar dat heb ik er zeer graag voor over.
Als je een grafische omgeving wil waarin alles met een muisklik kan, tja........
;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Wat er zou moeten veranderen op het forum
« Reactie #21 Gepost op: 2006/12/05, 13:13:13 »
@Summer: De commando regel heeft natuurlijk iets exotisch, iets mystieks, iets geeky :) Maar veel mensen zijn geen IT'ers en willen gewoon werken met hun PC :)

Ik ben ook van mening dat de commandline destructiever kan zijn dan een goede GUI. Een GUI moet inderdaad controleren wat het doet, dat is ook deel van de taak van een GUI.

Over de 'root nautilus' zal iedereen het wel eens zijn, het is handig maar er moet voldoende waarschuwing en controle zijn of de gebruiker haalt straffe stoten uit. Extra waarschuwingen tijdens het verwijderen (eventueel met een timeout op de OK knop?) en dergelijke zullen de gebruiker vlug bewust maken van de mogelijke gevaren.
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development

Wat er zou moeten veranderen op het forum
« Reactie #22 Gepost op: 2006/12/05, 13:14:47 »
Citaat van: Summer of 69
Mening van een "newbie"
Ik vindt de commandline juist een van de boeiendste aspecten van linux. ;)
Ik doe heel veel via commandline, dat ben ik zo gewend.
Ik weet alleen dat het vele mogelijke gebruikers afschrikt, vandaar "mijn" pleidooi.

Monk.

Wat er zou moeten veranderen op het forum
« Reactie #23 Gepost op: 2006/12/05, 13:25:01 »
Citaat van: CORVUS_CORAX
Stel een totale newbie wil graag opera als webbrowser.
Probeer dat maar eens in een duidelijke stappenplan voor een newbie in 1 bericht te zetten.

Dit houdt namelijk in dat je de extra repository benodigd voor opera moet toevoegen in je sources.list,
je de GPG-key moet importeren,
je daarna stap voor stap ze synaptic moet laten opstarten,
de zoekfunctie moet laten gebruiken,
aanvinken van opera en dan toepassen.

Probeer bovenstaande, in begrijpelijke taal stap voor stap in 1 bericht te zetten...
Het is zoveel werk dat ik er serieus al geen zin in heb om een stappenplan hier als voorbeeld neer te zetten...

Dus wat is makkelijker...
Voor de mensen die het graag op de grafische wijze willen uitleggen,
ga uw gang... probeer het eens, laat mij eens zien hoe "makkelijk en overzichtelijk" het gedaan kan worden.
Dan ga ik ff een moeilijke newbie spelen...ghehehe...SUCCES!

Wat er zou moeten veranderen op het forum
« Reactie #24 Gepost op: 2006/12/05, 13:30:29 »
Ik vrees dat Masuran op een bepaalde manier wel gelijk heeft.

Er word vaak eg professioneel geantwoord, met iets te weinig uitleg, of idd enkel die opdracht.
Profox heeft er nog wel een handje van om erbij te zeggen (-n ) doet dit -en- (-p) doet dat.
Erg makkelijk , duidelijk en leerzaam.

ik zie regelmatig beginners posten :
>>Waar haal ik die sudo vandaan ??<<

Dit komt omdat wij zeggen:
sudo apt-get install bla blaEchter we vergeten te zeggen >>typ in terminal<<

3 woordjes die een wereld van uitleg en duidelijkheid geven :P

Begrijp me goed ik wil geen kritiek geven, maar alleen deduceren.

Kijk wanneer we allemaal volleerde onderwijzers waren zouden we het alleen maar goed doen.

We zitten echter met het probleem dat we allemaal enthousiaste vrijwilligers zijn.
En dus helpen vanuit ons eigen belevings oogpunt en niet onbelangrijk (Onze ervaring) .

Wat ik altijd doe wanneer iemand post op ons forum is:
1e Hoe vaak heeft iemand al gepost op het moment dat hij een vraag stelt?
Wanneer iemand al 150 X of meer gepost heeft mag je verwachten dat dit soort dingen al heel vaak voorbij gekomen zijn en zou je kunnen voldoen met het verkorte antwoord van typ sudo bla bla.

2e Hoe goed / fout is de vraagstelling.
Geeft meestal aan hoe ervaren iemand is met de materie (in dit geval) Ubuntu/Linux.

Slechts een paar kleine puntjes welke ik altijd meeneem in de beslissing hoe ik antwoord.

Wanneer iemand een volslagen rare vraag stelt en voor de 1e of de 5e keer post, kan je er vanuit gaan dat deze persoon een volstrekte newby on the block is en weet je dat een verkort antwoord lijd tot meer vragen of het niet snappen van het antwoord.

Nogmaals we doen allemaal ons best, maar zijn geen pro leraren/leraressen.
Dus dit probleem helemaal uitsluiten doe je nooit en een perfecte oplossing  hiervoor zul je niet vinden.

Dit forum is nog vrij jong en je zal zien dat naarmate de helpers langer helpen vanzelf meer ervaring krijgen en hun antwoord automatisch op de vraagsteller gaan aanpassen.

Echter dit vergt tijd, dus heb geduld.

Alles kom goe :)

Dit forum zal echt wel zeer snel groeien, met name door de knusse sfeer.
En idd anders dan op de meeste andere forums word hier niet geflamed, gescholden en mensen te kakken gezet.
Wat ik dus al heel erg waardeer :P

Just my 2 pence
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D