Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ik heb opeens geen rechten en Linux start helemaal niet meer  (gelezen 2315 keer)

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
ik heb opeens geen rechten en Linux start helemaal niet meer
« Gepost op: 2010/06/29, 15:43:28 »
Lieve mensen,
Het is weer raak hoor - zucht ... er was stof in de koeling van mijn laptopje gekomen en dat is nu uit, maar nu wil hij Linux helemaal niet meer opstarten. Zit nu met een cd en heb zelf ook versie 9.04 ...

Ik kan nu wel in de andere mappen komen, maar niet in die van mijzelf, die zit op slot. En ik kan die ook niet meer wijzigen, want 'ik ben de eigenaar niet', zo zegt de laptop ... Iemand een idee wat dit kan zijn en vooral: hoe ik het kan oplossen?
BEDANKT!!!!!!!!!!!!

Offline Thijsg

  • Lid
Re: ik heb opeens geen rechten en Linux start helemaal niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/29, 15:56:07 »
gksu nautlius

Zo kan je als root de eigenaar van de map wijzigen.

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: ik heb opeens geen rechten en Linux start helemaal niet meer
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/29, 16:12:49 »
Helaas ... ik kan geen root worden ... lukt me niet en dan nog ben ik root op de cd-rom, niet op de harde schijf ... hoe moet dit nou en hoe kan het nou dat dat zomaar veranderd is? Ik heb dat niet gedaan!!!

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: ik heb opeens geen rechten en Linux start helemaal niet meer
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/29, 16:20:27 »
Hallo Sophia,

Dat is even balen zeg.... We zullen ons best doen het probleem zo snel mogelijk op te lossen 8)

Om te zien wie, welke rechten heeft over de mappen, kun je de volgende 2 commando's invoeren in een terminal en de output hier plaatsen tussen [code][/code] tags.
ls -l /home
ls -l /home/sophia
In het geval je gebruikersnaam niet sophia is, moet je deze veranderen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: ik heb opeens geen rechten en Linux start helemaal niet meer
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/29, 16:37:37 »
Hartstikke bedankt voor de hulp!

uitgevoerd, maar op de cd-rom zijn geen gebruikers! Ik moet dus via 'computer' naar de harde schijf en dan naar /sophia, maar daar staat een kruisje en ik kan de rechten ook niet wijzigen, terwijl ik op de harde schijf als sophia gewoon de administrator en eigenaar ben. Zo heb ik dat indertijd ingesteld, maar nu is dat opeens veranderd, terwijl ik dat niet heb gedaan ...

Toch ben ik op de cd-rom steeds zichtbaar als sophia, maar in dat terminalding staat dat er geen sophia is:

ls: cannot access /home/sophia: No such file or directory
ubuntu@ubuntu:~$

rara ........ hoe los ik dat nou weer op????  ???

Offline HarzG

  • Lid
Re: ik heb opeens geen rechten en Linux start helemaal niet meer
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/29, 16:51:15 »
Als je de terminal opent en zoals Thijsg zei
gksu nautilusuitvoert, dan kan je bladeren als root van de live-CD. Deze root moet m.i. via -> ... computer... de map van Sophia op de harde schijf van de notebook kunnen benaderen en ook rechten kunnen wijzigen.

De gewone Nautilus kan dat niet doen met een aanpassing van de rechten.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: ik heb opeens geen rechten en Linux start helemaal niet meer
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/29, 16:59:31 »
Ja hij deed het, HarzG!!! Joepie!! maar zou ik nu gewoon ubuntu weer kunnen opstarten vanaf de harde schijf? Maar eens proberen ... als het lukt, dan bedank ik hier alvast heeeeeel hartelijk (want misschien kan ik dit topic dan niet meer terugvinden ) en anders ben ik er strax weer vanaf de cd-rom -)))) In elk geval dus alvast BEDANKT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Offline HarzG

  • Lid
Re: rechten en Linux terug?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/29, 17:18:01 »
Ja hij deed het ...
Correctie: Jij deed het.   =D
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: ik heb opeens geen rechten en Linux start helemaal niet meer
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/29, 17:37:32 »
Ja, ik zit weer op de harde schijf!!! Ben echt heel blij  =D =D =D
Bedankt voor alle hulp heren!!!
Ik maak altijd overal reclame voor Linux, maar de meeste mensen vinden het maar niks. Ook niet als ik zeg dat zélfs een programma installeren op de nieuwere versies een handomdraai is en dat ook draadloos internet werkt (nou ja, wel traag hoor en het valt steeds uit, maar het doet het soms wel)
Dat blijf ik doen en ik maak ook reclame voor dit forum natuurlijk
http://www.goudenera.woelmuis.nl/index.php?pagina=sophia Kijk hier bijv.

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: ik heb opeens geen rechten en Linux start helemaal niet meer
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/29, 18:33:26 »
nog even een dingetje: ik heb nu iedereen alle rechten gegeven ... maar wat kan ik het beste doen om zoiets te voorkomen maar toch veilig te zijn? Wie moeten er rechten hebben en wat voor - wat raden jullie aan?

Offline heir4c

  • Lid
Re: ik heb opeens geen rechten en Linux start helemaal niet meer
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/29, 19:03:31 »
Zo staan mijn rechten: (je persoonlijke map openen en rechtsklikken op de knop waarop je gebruikersnaam staat en kiezen voor 'eigenschappen')
Voor groep lijkt ook je gebruikersnaam te staan maar is de groepsnaam, omdat in ubuntu een groep aangemaakt word met je gebruikersnaam.


Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu