Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Wel of geen 'ubuntu' in de titel van een stichting voor Ubuntu-NL?  (gelezen 2918 keer)

In deze draad kan naar hartelust gediscussieerd worden over de voors en tegens van het gebruik van de term 'ubuntu' in de naam van een stichting ter ondersteuning van Ubuntu-NL.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/29, 00:49:19 door Thomas de Graaff »

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Wel of geen 'ubuntu' in de titel van een stichting voor Ubuntu-NL?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/13, 16:58:32 »
Dat ligt aan de haalbaarheid van het streven om Ubuntu in de naam van de stichting te stoppen.
Blijkbaar kan het en mag het wel van canonical: zie
naam: Ubuntu Deutschland e.V. 
Bron: http://verein.ubuntu-de.org/
Wanneer wij het niet rond krijgen, of om welke redenen dan ook, om ook Ubuntu in de naam te plaatsen of
het eindeloos wachten is op toestemming: geen Ubuntu in de naam. Maak de titel van de te vormen stichting breder,
en spits de werkzaamheden/doelen in de statuten toe.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wel of geen 'ubuntu' in de titel van een stichting voor Ubuntu-NL?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/13, 19:44:26 »
Hoe zit het met b.v. nubuntus voor Nederlandse Ubuntu Stichting ?
Of zou een verbastering ook een probleem kunnen geven.....
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Wel of geen 'ubuntu' in de titel van een stichting voor Ubuntu-NL?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/13, 20:47:39 »
Gewoon 'Ubuntu' in de naam. 'Nuff said.

Re: Wel of geen 'ubuntu' in de titel van een stichting voor Ubuntu-NL?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/13, 22:37:18 »
Ubuntu-NL kan zonder problemen een stichting oprichten met de term "ubuntu" in de naam zonder daarvoor toestemming van Canonical te krijgen. Echter, aangezien de stichting zich richt op vergelijkbare zaken als Canonical (het besturingssysteem Ubuntu, ondersteuning etc.) kan het betekenen dat mensen denken dat ze met Canonical te maken hebben wanneer het de stichting betreft. In het geval dat er dergelijke verwarring kan ontstaan wordt een eventueel bezwaar van Canonical op het gebruik van de term Ubuntu voor de stichting waarschijnlijk gegrond geacht, en dient de stichting dan de naam te wijzigen. Dit is wat de kamer van koophandel heeft uitgelegd over de naamgevingskwestie. Zou de stichting dus taarten gaan verkopen, dan zou de naam "Stichting Ubuntu taarten" geen enkel probleem zijn. Het wijzigen van de naam van een stichting is bijna even kostbaar als het oprichten van een stichting omdat er voor de notaris zo ongeveer dezelfde handelingen voor nodig zijn. Zoals het er nu voorstaat lijkt het erop dat de toekomstige bestuurders van de stichting wanneer er geen explicite toestemming van Canonical komt voor het gebruik van de term ubuntu verkiezen een stichting op te richten zonder het gebruik van de term "ubuntu" in de naam met de genoemde reden.

Zelfs al heeft Duitsland wel die toestemming gekregen, dan betekent dit niet dat die toestemming dan ook geldig is voor Ubuntu-NL.

Hoe zit het met b.v. nubuntus voor Nederlandse Ubuntu Stichting ?
Of zou een verbastering ook een probleem kunnen geven.....

Nee, een verbastering geeft waarschijnlijk geen probleem.

Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Tom

  • Lid
Re: Wel of geen 'ubuntu' in de titel van een stichting voor Ubuntu-NL?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/14, 09:33:32 »
Volgens mij kunnen ze niks zeggen als er het woord Ubuntu in staat ,alleen durf je hun Ubuntu logo niet gebruiken zonder toestemming.
Daarbij we maken toch reclame voor hun besturing systeem ,dus wat willen ze zeg pffff.
Nederlandse Ubuntu stichting of iets en klaar is kees.
Niemand kan ons verbieden een Afrikaans woord te gebruiken dus hoeven we daar niet over te wortelen. ;)

Ubuntu is seen as a classical African philosophy or worldview.The word has its origin in the Bantu languages of southern Africa.
Contents
« Laatst bewerkt op: 2011/09/14, 09:38:20 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Wel of geen 'ubuntu' in de titel van een stichting voor Ubuntu-NL?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/14, 09:35:15 »
Precies Prosper. Dat bedoel ik, kijk hoe de Duitsers dit gedaan hebben en volg hun voorbeeld.
Hoe moeilijk kan dat zijn.

beetje offtopic. : de stappen zijn wel bekend om via Canon. toestemming te vragen, etc.
Maar ik denk/vermoed dat het team dat de stichting voor ubuntu nl voorbereid gewoon verder wil.
Er zijn grenzen aan het wachten op antwoorden. Misschien is Canon. terughoudener geworden.
Mijn stelling work arround them,met een stichting zonder ubuntu in haar naam, deze kan hetzelfde doen,
als 1 zonder ubuntu er in. De statuten bepalen de richting/doel en bandbreedte van de stichting.

Re: Wel of geen 'ubuntu' in de titel van een stichting voor Ubuntu-NL?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/14, 10:00:52 »
Volgens mij kunnen ze niks zeggen als er het woord Ubuntu in staat ,alleen durf je hun Ubuntu logo niet gebruiken zonder toestemming.
Daarbij we maken toch reclame voor hun besturing systeem ,dus wat willen ze zeg pffff.
Nederlandse Ubuntu stichting of iets en klaar is kees.
Niemand kan ons verbieden een Afrikaans woord te gebruiken dus hoeven we daar niet over te wortelen. ;)

Ubuntu is seen as a classical African philosophy or worldview.The word has its origin in the Bantu languages of southern Africa.
Contents


Uhm, dat logo is geen probleem, want we hebben recent nog een eigen Ubuntu-NL logo gemaakt ;)

Re: Wel of geen 'ubuntu' in de titel van een stichting voor Ubuntu-NL?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/09/14, 10:02:03 »
Ik zou weer even in de boeken in moeten duiken, en misschien is het een idee om voor dit punt contact op te nemen met bijvoorbeeld Mathieu Paapst (ICT jurist, Universiteit Groningen) voor een adviesje (doet hij volgens mij kosteloos). Want hoe boeiend onze eigen mening ook is als community, we hebben simpelweg te maken met het merkenrecht.  ;)

Los daarvan is de term Ubuntu generiek genoeg, maar gezien het doel van de stichting is het bij een rechter nooit hard te maken dat 'onze' Ubuntu niets te maken heeft met Canonical/Ubuntu. Ik kan me niet voorstellen dat een stichtingsnaam als "Vrienden van Ubuntu-NL" op problemen gaat stuiten, want (1) de naamgeving maakt het duidelijk dat de stichting niet is bedoeld als entiteit om Ubuntu te 'vermarkten', te vertegenwoordigen of wat maar ook, maar (2) bedoeld is om steun te verlenen aan de gemeenschap van Nederlands Ubuntugebruikers. Met wat minder risico noemen we de stichting iets als "Stichting Bevordering Gebruik Open Source", want dat doen we ook  ;) (Sorry, had de andere discussie nog niet gezien).
« Laatst bewerkt op: 2011/09/14, 10:03:58 door Jan Stedehouder »
Blog | http://www.janstedehouder.nl
Basiscursus Ubuntu  12.04 en verder| http://www.basiscursusubuntu.nl

Re: Wel of geen 'ubuntu' in de titel van een stichting voor Ubuntu-NL?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/09/14, 13:31:50 »
Bedankt voor de tip Jan. Ik heb de heer Paapst een email gestuurd. :) Ik ben zelf ook van mening dat een dergelijk naam, of zelfs de voorgestelde naam, geen problemen oplevert. Persoonlijk zou ik gewoon die stichting oprichten, ook zonder explicite toestemming. Maar ik ben niet de enige bestuurder. We zouden dus graag met zekerheid bevestigd willen zien wat er precies wel, en wat niet kan. Wellicht dat Mathieu Paapst die zekerheid kan geven.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/14, 13:34:01 door Thomas de Graaff »

Re: Wel of geen 'ubuntu' in de titel van een stichting voor Ubuntu-NL?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/09/14, 19:49:52 »
http://www.stichting-ubuntu.nl/
http://www.ubuntutheatre.org/
Ik denk niet dat er rechten op de naam Ubuntu rusten, anders had Canonical toch ook bezwaar gemaakt tegen bovenstaande? Of ligt het niet zo simpel?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Wel of geen 'ubuntu' in de titel van een stichting voor Ubuntu-NL?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/09/14, 20:17:58 »
http://www.stichting-ubuntu.nl/
http://www.ubuntutheatre.org/
Ik denk niet dat er rechten op de naam Ubuntu rusten, anders had Canonical toch ook bezwaar gemaakt tegen bovenstaande? Of ligt het niet zo simpel?

In dit geval niet omdat achter deze namen organisaties zitten met compleet andere doelstellingen. Dat zie je wel vaker. Onze stichting heeft hetzelfde doel als Canonical en dan is een extra toets wel handig.

Re: Wel of geen 'ubuntu' in de titel van een stichting voor Ubuntu-NL?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/09/14, 20:29:49 »
Dank je voor de uitleg, Jan. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Wel of geen 'ubuntu' in de titel van een stichting voor Ubuntu-NL?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/09/17, 12:44:39 »
Mathieu Paapst heeft duidelijkheid gegeven. Het is inderdaad een probleem als de stichting zich met soortgelijke zaken gaat bezighouden en daarbij zonder toestemming het merk "Ubuntu"gebruikt.

Re: Wel of geen 'ubuntu' in de titel van een stichting voor Ubuntu-NL?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/09/17, 15:19:00 »
Nou, dan zit er niets anders op dan toestemming vragen. Hadden de Duitsers dat ook niet gedaan?

Voor zover ik weet (maar ik graaf nu even in mijn geheugen) was dat niet zo. Zowel in Frankrijk als Duitsland hebben de LoCo's zelf stappen gezet, en niet tot genoegen van Canonical. In de loop der tijd zijn de richtlijnen scherper en duidelijker geworden. Voor mijn gevoel wordt het ook echt afgehouden dat LoCo's eigen rechtspersonen gaan vormen. We hebben onze wens al een paar keer bij de internationale gemeenschap neergelegd zonder reactie. Ik kan me er iets bij voorstellen, want officiële organisaties die de naam Ubuntu dragen krijgen toch een maatschappelijke en misschien ook economische status waar Canonical verantwoordelijk voor gehouden kan worden.

Of toestemming vragen (voor het gebruik van de term Ubuntu) zin heeft weet ik dus niet, al was het maar omdat onze LoCo haar erkenning is kwijtgeraakt. We werken er aan om het terug te krijgen, maar voor nu is dat een realiteit. Ubuntu-nl acht de rechtspersoon van belang voor haar werk, maar voor het werk dat de rechtspersoon moet gaan doen is het niet noodzakelijk dat de term Ubuntu in de naam staat. In de statuten staat wat de rechtspersoon echt gaat doen en dat lijkt mij het belangrijkst.

Los daarvan: ik vind het wel fijn te merken dat mensen als Mathieu in de buurt zijn om ons te helpen  ;)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wel of geen 'ubuntu' in de titel van een stichting voor Ubuntu-NL?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/09/17, 17:40:03 »
Gewoon op DOS houden dan ? (Debianbased Operating Systeem) ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Tom

  • Lid
Re: Wel of geen 'ubuntu' in de titel van een stichting voor Ubuntu-NL?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/09/17, 17:46:21 »
Gaan daar de mensen van Debian blij mee zijn ?.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Pieter2

  • Gast
Re: Wel of geen 'ubuntu' in de titel van een stichting voor Ubuntu-NL?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/09/17, 19:30:42 »
MS kan daar niets over zeggen. DOS is een algemene benaming voor Disk Operating System.
oa : QDOS, MS-DOS, PC-DOS, FreeDOS

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wel of geen 'ubuntu' in de titel van een stichting voor Ubuntu-NL?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/09/17, 19:47:01 »
DOS  was als grapje bedoeld :lol:
Beter lijkt het mij, om Ubuntu te verbasteren op een minimale wijze, b.v. Nubuntu, waarbij de N staat voor Nederland.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Wel of geen 'ubuntu' in de titel van een stichting voor Ubuntu-NL?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/09/29, 00:48:16 »
We hebben dankzij inzet van Ronnie, onze LoCo vertegenwoordiger toestemming van Canonical gekregen voor de naam "Stichting ondersteuning Ubuntu-NL". :D

Hoera!

Mooi zo !

Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...