Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren Scanner EPSON Perfection V330 lukt mij niet  (gelezen 1763 keer)

Offline HenkV40

  • Lid
Installeren Scanner EPSON Perfection V330 lukt mij niet
« Gepost op: 2019/07/29, 17:15:04 »
Ik gebruik Ubuntu 18.04 MATE in multiboot
Wat ik tot nu toe gedaan heb:
Drivers gedownloaded, uitgepakt en geinstalleerd.
Xsane geinstalleerd.
In terminal:  Sane -find Scanner,  resultaat:  no scanner
    ''                  scanimage  -L,   resultaat: no scanner
    ''                  sudo scanimage  -L,   resultaat: no scanner
    ''                  lsusb                               resultaat: bus 9 device 2 ID 0468 0142 EPSON Scanner.....( wel aangesloten dus)
Veel gegoogled en veel manieren/adviezen/tips/mogelijke oplossingen gevonden, maar kom er niet verder mee. Scanner werkt gewoon niet. Bij mij is het blijkbaar net weer allemaal iets anders.
Ik heb het opgegeven, maar het laat mij niet los.

In Linux Mint 19.01 Xfce en In Windows 10 werkt de scanner wel.

Wie kan mij hier mee helpen?

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Installeren Scanner EPSON Perfection V330 lukt mij niet
« Reactie #1 Gepost op: 2019/07/30, 11:31:50 »
Beste Henk,

Jouw type scanner ken ik niet, maar bij mij werkten de stappen zoals hier beschreven:
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=106200.msg1031112#msg1031112
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline HenkV40

  • Lid
Re: Installeren Scanner EPSON Perfection V330 lukt mij niet
« Reactie #2 Gepost op: 2019/07/30, 11:50:31 »
Beste Poj,

Bedankt voor je reactie. Dat verhaal ben ik ook tegengekomen tijdens het zoeken naar een oplossing, maar gedit:///admin....etc.  ben ik, tot nu toe, wat huiverig voor. Ik heb niet veel ervaring met terminal-opdrachten en rechten

Ik ga er dan toch maar mee aan de slag en laat het resultaat wel weten hier. Er is weer hoop! 

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Installeren Scanner EPSON Perfection V330 lukt mij niet
« Reactie #3 Gepost op: 2019/07/30, 11:54:18 »
Hoi Henk,

Huiver niet te veel voor gedit:///admin/etc ... het is niets meer dan met voldoende rechten het bestand openen dat gewijzigd moet worden. Je zou het volgens mij ook met sudo gedit kunnen, maar dat schijnt geen chique methode te zijn, je schijnt dan meer schade te kunnen aanbrengen.

Succes.

gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Installeren Scanner EPSON Perfection V330 lukt mij niet
« Reactie #4 Gepost op: 2019/07/30, 12:05:50 »
Let wel op, dat mijn verhaal voor een wifi scanner was, voor een usb scanner moet het epkowa.conf anders worden aangepast. Waarschijnlijk volstaat het standaard bestand met
Citaat
usb
Eventueel zou je bij de regel met
Citaat
# usb <USB vendor ID> <USB product ID>
het # moeten weghalen en de kenmerken moeten invullen zoals beschreven in het document.
« Laatst bewerkt op: 2019/07/30, 12:10:23 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline HenkV40

  • Lid
Re: Installeren Scanner EPSON Perfection V330 lukt mij niet
« Reactie #5 Gepost op: 2019/07/30, 18:42:46 »
Poj,

De door jou genoemde link geopend en dat gaat direct al niet goed.
Bij pt.2 waar de inhoud epkowa zou moeten zijn, staat er bij mij hplip. In de config daarin staat
#dll.config snippet- hpaio   ( dit zal wel iets van HP zijn)

Ik heb een usb-scanner. Heeft epkowa iets met wifi te maken? of iets met Epson? is mij niet duidelijk.

Ik zal deze config dus moeten aanpassen zoals jij voorstelt.
Ik ga wat uitproberen

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Installeren Scanner EPSON Perfection V330 lukt mij niet
« Reactie #6 Gepost op: 2019/07/30, 22:12:25 »
Beste Henk,

Ik weet niet wat je allemaal al hebt geïnstalleerd. Daarom een paar vragen, misschien naar de bekende weg.

Ik neem aan dat je ImageScan (IScan) hebt gedownload van http://support.epson.net/linux/en/iscan.php?model=perfection-v330&version=1.0.1 ?

Bij het installeren maakte dat het bestand /etc/sane.d/dll.d/iscan aan.

De inhoud bij mij is als volgt:
Citaat
# iscan -- enables the SANE backend(s) required
# Any changes to this file will be lost when upgrading iscan.

epkowa

epkowa verwijst naar het bestand /etc/sane.d/epkowa.conf

Ik kan me voorstellen dat voor een andere epson printer er naar een ander configuratiebestand wordt verwezen, maar dat lijk me niet logisch. Eventueel naar epson.conf of epson2.conf.

Elders lees ik dat de V330 ook epkowa gebruikt.

Je zou hier nog even kunnen kijken: https://www.ryananddebi.com/2018/05/26/linux-fixing-the-epson-v33-perfection-scanner-issue-in-kubuntu-18-04/  (verwijzing komt hier van AskUbuntu)
Helaas is dit wel voor Kubuntu. Maar zou ook moeten werken.

Volgens de Sane site zou de scanner met epkowa (commercieel) en met epson2 moeten werken:
Citaat
Perfection V330 Photo    USB    0x04b8/0x0142    Unsupported    supported by the epkowa backend plus non-free interpreter    epson2
(1.0.124 (unmaintained))    sane-epson2
Hier staat ook eventueel het usb nr dat je kunt gebruiken in de epkowa.conf: USB    0x04b8/0x0142

Hopelijk heb je er wat aan.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline HenkV40

  • Lid
Re: Installeren Scanner EPSON Perfection V330 lukt mij niet
« Reactie #7 Gepost op: 2019/07/30, 23:15:16 »
Beste Poj,

Hier heb ik zeker wat aan!! Mijn scanner staat inmiddels te pruttelen.  :laugh: :laugh:
Wat ik fout heb gedaan, zoek ik morgen uit, maar ik ben hier heel blij mee. Geweldig deze hulp en hoe je het uitlegt.
Ik ga hier voor mij zelf een documentje van maken.

Heel erg bedankt.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Installeren Scanner EPSON Perfection V330 lukt mij niet
« Reactie #8 Gepost op: 2019/07/30, 23:22:02 »
Graag gedaan. Dank je voor het compliment. Misschien kun je de precieze stappen hier beschrijven zodat anderen met een V330 het ook kunnen volgen?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline HenkV40

  • Lid
Re: Installeren Scanner EPSON Perfection V330 lukt mij niet
« Reactie #9 Gepost op: 2019/07/31, 20:18:03 »
Ik heb van alles gedaan, maar weet niet precies wat, en in welke volgorde.
Waar een ander nog het meeste aan heeft, is om dit topic te lezen.

Wat ik gedaan heb:
-Xsane geinstalleerd
-Drivers downloaden van iscan-perfection-v330-bundle-1.0.1.X64.deb.tar.gz  van de Epson-site
-uitpakken
-Map iscan-perfection-v330-bundle-1.0.1.X64.deb openen
-file install.sh installeren, dit deed ik door er op te dubbelklikken, maar er leek niets te gebeuren.
 Toen rechtsklik op de file, en op "Run as administrator" geklikt

Ik heb verder (nog) niets geinstalleerd uit de map iscan-perfection-v330-bundle-1.0.1.X64.deb
zoals core,  data,  plugins. daar ga ik nog verder mee stoeien, maar voorlopg werkt de scanner onder Xsane
De resolutie is wel te laag van de scan's maar dat zoek ik verder wel uit.