Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HDD Recovery behouden?  (gelezen 5477 keer)

Offline Maxxieboy

  • Lid
HDD Recovery behouden?
« Gepost op: 2014/09/27, 16:34:38 »
Hoi iedereen,

Ik ben de afgelopen twee dagen bezig geweest om te proberen Ubuntu naast Windows te installeren.
Dit lukt maar er komt absoluut geen bootmenu.

Nu denk ik eraan om gewoon Windows 8 weg te halen en Linux te installeren. Echter, heb ik een Toshiba waar een recovery partitie opzit.  Die activeer ik als ik bij het starten de 0 indruk. Dan installeert hij dus Windows 8 weer.

Wie weet een goede manier om Linux te installeren, MAAR die recoverypartitie houdt. En blijft die sneltoets dan ook nog werken? Ik weet namelijk dat de Key voor Windows 8 in de UEFI zit of zoiets waardoor je hem niet hoeft in te vullen.

Alvast bedankt,
« Laatst bewerkt op: 2014/09/27, 19:26:03 door Maxxieboy »

Offline jan11000

  • Lid
Re: HDD Recovery behouden?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/27, 19:30:23 »
Als je zoiets koopt, maak dan een kopie van je hd, die je dan bewaard, om later terug te zetten. Bijv als je hd defect gaat(windows weer kopen), of je een virus krijgt, die op je herstel partitie gaat zitten.
Zoek dus een programma om een image van je hd te maken(kopie).
Clonezilla is er een, maar er zijn meer.

Ubuntu naast windows 8, hier vind je info hoe dit gaat,
 https://sites.google.com/site/computertip/
Ergens op deze site vind je info hoe je dit kunt doen.

Offline Maxxieboy

  • Lid
Re: HDD Recovery behouden?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/27, 19:45:48 »
Ik snap je bericht niet helemaal :/

Ik heb een laptop waar windows 8 op zit inclusief een herstelpartitie.  Mijn vraag is, dat wanneer ik mijn C- partitie verwijder MAAR de recoverypartitie niet en dan Ubuntu installeer, kan ik dan achteraf nog steeds de recoverypartitie gebruiken van Windows 8? En hoef ik dan ook geen code in te vullen?

Offline jan11000

  • Lid
Re: HDD Recovery behouden?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/27, 19:48:45 »
Maak eerst een kopie, voor als je een virus krijgt of je hd defect gaat.

Dan kun je proberen wat jij wilt doen, dan kun je altijd terug naar je kopie van je hd, en dan weet je zeker dat het werkt.

En de kopie had je moeten maken toen je hardware net nieuw was, zeker voor een virus.

Offline Maxxieboy

  • Lid
Re: HDD Recovery behouden?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/09/27, 20:11:49 »
Zal wel domme vraag maar hoe moet dit dan, je harde schijf is toch vele malen groter als een dvd van bijv 4.7 GB

Offline jan11000

  • Lid
Re: HDD Recovery behouden?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/09/27, 20:18:58 »
De backup die gemaakt wordt, kun je via de backup programma opsplitsen in een grootte die jij wilt hebben.
Dus maak een kopie naar een externe hd, of maak 4Gb Stukken voor dvd's.
Clonezilla , zoek op youtube voor voorbeelden.