Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu 17.10  (gelezen 664 keer)

Offline bert470

  • Lid
ubuntu 17.10
« Gepost op: 2017/12/21, 12:00:30 »
Het blijft voor mij nog steeds de vraag - en voor jullie misschien een weet - waarom er
2 x per maand een nieuwe upgrade wordt vrijgegeven. Deze zijn toch instabiel om te gebruiken.
Waarom niet alleen een upgrade van een LTS versie?

https://www.security.nl/posting/543767/Ubuntu+17_10+stopgezet+wegens+corrumperen+van+de+bios_

Re: ubuntu 17.10
« Reactie #1 Gepost op: 2017/12/21, 12:45:19 »
https://www.ubuntu.com/desktop/1710 :
Citaat
In April 2018, the next long-term support (LTS) release of Ubuntu will come with GNOME Shell as default.
Ubuntu 17.10 is the first release to include the new shell, so it’s a great way to preview the future of Ubuntu.

Met andere woorden. Versie Ubuntu 17.x is een op weg naar versie 18. Alleen even versies zijn LTS versie's. Als je op 'save' wilt spelen ga dan met Ubuntu 16.10 LTS aan de gang, niets mis mee.

Tenslotte, het regelmatig opwaarderen van de versie bij Ubuntu x.x.
Ooit weleens een update gehad op een windows systeem? Mijn ervaring nadat het opwaarderen is gestart, je  rustig een kop koffie met appeltaart kan genieten in het etablissement om de hoek. Ondertussen de PC maar herstarten.
Hoe veel vlotter gaat dat in Ubuntu:
sudo apt-get upgradeAls er een upgrade is dan heb je die binnen 10 seconden geïnstalleerd.
Vergeet niet dat er vele mensen werken aan bugs en aan mogelijke veiligheidslekken. Het is dus in je eigen belang om je PC up-to-date te houden.
Met PC's die gebruikt worden in de productie sfeer ligt dat anders: als het systeem stabiel werkt vooral zo houden en niet opwaarderen.


Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Re: ubuntu 17.10
« Reactie #2 Gepost op: 2017/12/21, 13:30:53 »
Met andere woorden. Versie Ubuntu 17.x is een op weg naar versie 18. Alleen even versies zijn LTS versie's. Als je op 'save' wilt spelen ga dan met Ubuntu 16.10 LTS aan de gang, niets mis mee.

Nou .... dat mag je niet zo zeggen.  :-X
Er zijn net eindeloze onprettige discussies over gevoerd en bij democratische meerderheid besloten met de algemene conclusie dat 17.10 LTS zeker save is. Net zo save als de LTS versies.

Al is het toch ook wel weer gebruikelijk om bij de vraag naar meest stabiel een LTS versie te adviseren.
« Laatst bewerkt op: 2017/12/21, 13:33:20 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: ubuntu 17.10
« Reactie #3 Gepost op: 2017/12/21, 13:53:48 »
@partyrabbit
Citaat
"Wij gaan ervan uit dat de nieuwste tussenversie wordt gebruikt door mensen die, ook al is het slechts zijdelings, betrokken zijn bij het maken van Ubuntu (lees: ontwikkelaars en testers), en dat LTS-versies worden gebruikt door gewone gebruikers (lees: u en ik)."
Hoofdontwikkelaar van Ubuntu, Mark Shuttleworth.

Neemt niet weg dat ik zeer tevreden ben met 17.10. Juist deze fase vind ik, met pensioen en een ICT verleden, interessant.  Gewoon elke week een rsync van mijn /home/ naar een veilige plek en een scenario beschreven in geval ik de boel opnieuw moet/wil installeren.

Hoe krijg je het overigens gedaan om boven een citaat Citaat van: hansPiso op Vandaag om 12:45:19 i.p.v. mijn @pietjepuk
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Online rico70

  • Lid
Re: ubuntu 17.10
« Reactie #4 Gepost op: 2017/12/21, 14:28:07 »
Alleen even versies zijn LTS versie's.
Klopt niet helemaal, alleen de april versies in de even jaren zijn LTS versies

Re: ubuntu 17.10
« Reactie #5 Gepost op: 2017/12/21, 15:10:11 »
@partyrabbit
Citaat
"Wij gaan ervan uit dat de nieuwste tussenversie wordt gebruikt door mensen die, ook al is het slechts zijdelings, betrokken zijn bij het maken van Ubuntu (lees: ontwikkelaars en testers), en dat LTS-versies worden gebruikt door gewone gebruikers (lees: u en ik)."
Hoofdontwikkelaar van Ubuntu, Mark Shuttleworth.

Neemt niet weg dat ik zeer tevreden ben met 17.10. Juist deze fase vind ik, met pensioen en een ICT verleden, interessant.

Dit was mij dacht ik ook wel zo bekend. Maar toen ik dit aanhaalde in eerdere discussies over de verschillen tussen 17.10 en LTS, en toen het tegen gesproken werd want "17.10 is net zo safe en stabiel" verdedigde leverde het mij zelfs een hoop gescheld en een ban op.
Beter dus om dit maar niet meer uit te spreken dan lijkt me. Vandaar dat ik je even attendeerde.

Het experimenteer gedeelte snap ik ook prima. Maar ik zelf persoonlijk kies toch liever voor de LTS versies om zo min mogelijk gedonder op me af te roepen op de pc's waar wij hier op moeten kunnen bouwen. Experimenteren doe ik wel op de oude afgeschreven bakken die toch niet meer gebruikt worden.

Maar hoe dan ook. Zwaar shit voor wie de gevolgen van deze bug heeft. Dat staat buiten kijf.

Hoe krijg je het overigens gedaan om boven een citaat Citaat van: hansPiso op Vandaag om 12:45:19 i.p.v. mijn @pietjepuk

Die vraag begrijp ik even niet. Ik citeerde hanspiso, met de quote-knop. Jou dus, geen pietjepuk. En dan komt dat er vanzelf boven.
« Laatst bewerkt op: 2017/12/21, 16:49:55 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: ubuntu 17.10
« Reactie #6 Gepost op: 2017/12/21, 15:56:42 »
@rico70
Goed om te weten. LTS April in een even jaar.

@partyrabbit  (het lukt me nog steeds niet om Citaat van: tevoorschijn te toveren)
Citaat
Dit was mij dacht ik ook wel zo bekend. Maar toen ik dit aanhaalde in eerdere discussies over de verschillen tussen 17.10 en LTS, en toen het tegen gesproken werd want "17.10 is net zo safe en stabiel" verdedigde leverde het mij zelfs een hoop gescheld en een ban op.
Beter dus om dit maar niet meer uit te spreken dan lijkt me. Vandaar dat ik je even attendeerde.

Als iemand zijn systeem safe en stabiel noemt dan heeft hij geen problemen en als je wel problemen hebt dan is het systeem niet safe en/of stabiel.

Maar ik probeerde een toelichting te geven op
Citaat
Het blijft voor mij nog steeds de vraag - en voor jullie misschien een weet - waarom er
2 x per maand een nieuwe upgrade wordt vrijgegeven. Deze zijn toch instabiel om te gebruiken.
Waarom niet alleen een upgrade van een LTS versie?

Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Re: ubuntu 17.10
« Reactie #7 Gepost op: 2017/12/21, 16:49:16 »
@partyrabbit  (het lukt me nog steeds niet om Citaat van: tevoorschijn te toveren)

Kijk even in de afbeelding hieronder. Daar staat een rode cirkel om de knop die je daarvoor moet hebben. Bij diegene die je wilt quoten dan welteverstaan.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: ubuntu 17.10
« Reactie #8 Gepost op: 2017/12/21, 18:26:57 »
De tussentijdse (overnight)-updates zijn er om ervoor te zorgen dat bugs zo snel mogelijk ontdekt worden, sneller dan alleen met een geselecteerde beta-testgroep, omdat hoe meer mensen het gebruiken en  hoe sneller ze tegen een probleem op lopen, zoveel te sneller komt dat ter ore van de ontwikkelaars-teams
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Re: ubuntu 17.10
« Reactie #9 Gepost op: 2017/12/21, 20:56:19 »
De tussentijdse (overnight)-updates zijn er om ervoor te zorgen dat bugs zo snel mogelijk ontdekt worden, sneller dan alleen met een geselecteerde beta-testgroep, omdat hoe meer mensen het gebruiken en  hoe sneller ze tegen een probleem op lopen, zoveel te sneller komt dat ter ore van de ontwikkelaars-teams
Helemaal me eens. Maar de vragensteller is met kerstvakantie gegaan.
« Laatst bewerkt op: 2017/12/21, 20:59:01 door hansPiso »
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark