Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: samba server benaderen via putty?  (gelezen 3979 keer)

Offline nognie

  • Lid
samba server benaderen via putty?
« Gepost op: 2011/04/13, 20:55:39 »
hallo,

ik ben redelijk nieuw in het grote ubuntu gebeuren maar zou dit heel graag leren.
ik draai nu al enkele maanden ubuntu op men desktop (alles grafisch natuurlijk) en heel af en toe durf ik me eens aan de CLI wagen.

tot daar mijn ervaring...

vandaag ben ik begonnen met een samba server op te zetten omdat ik graag een centrale bestands organisatie wil opzetten,
dit houd in: ik kan van op mijn ubuntu desktop aan mijn files, en andere personen in huis via hun windows desktop/laptop aan hun files.

vandaar de keuze voor samba.


ik wou het natuurlijk zeer professioneel aanpakken dus effe servertje geinstalleerd (10.10 32bit), (open ssh gekozen bij installatie)
netwerk kabel er naartoe gelegd en putty geopend. (eerst effe met ifconfig het ip opgezocht natuurlijk want dat kreeg hij via dhcp)
==>probleem 1: geen verbinding met putty!

ik heb dan maar effe gezocht maar niets werkte...
ik dacht even dat men router me tegenhield om van de ene lan poort te communiceren naar de andere over poort 22 (ssh).
niet dus.... ik heb op men laptop nu in virtual box ook weer een open ssh server opgezet ip adress van de virtuele interface bekeken via ipconfig (laptop is windows) en met putty naartoe gegaan. (reden == ik ben nu niet thuis en kan aan mijn fysieke server niet aan... daarmee virtueel aan het verder zoeken)
zelfde probleem als op de server:  "network error: connection refused" en het venstertje van putty sluit.
als ik een ander random ip binnen hetzelfde netwerkadress ingeef gaat putty gewoon open (maar doet natuurlijk niets)
dit is in ieder geval 1 goed teken ==> ik kan de server op één of andere manier bereiken ==> want ik kreeg een error  :|

natuurlijk niet bij de pakken blijven zitten en eens gekeken op deze pagina:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Openssh-server

dingen die ik gedaan heb (in virtual box, dus niet via putty):
sudo apt-get install openssh-server
sudo cp /etc/ssh/sshd_config /etc/ssh/sshd_config.origineel
sudo chmod a-w /etc/ssh/sshd_config.origineel


dan eens in de "config file" zitten aanpassen:
sudo nano /etc/ssh/sshd_config
poort eens veranderd naar 2222 gewoon om zeker te zijn dat het da niet is...
Port 2222
en eens gekeken hoe het zat met die public authentication:
PubkeyAuthentication yes
(die stond goed.....)

dan alles eens opgeslagen en herstart:
sudo /etc/init.d/ssh restart

nog steeds niets :( (en ja ik heb putty op poort 2222 ingesteld)



kan iemand mij helpen??
configuratie van mijn samba lukt ook niet, maar vooraleer ik daar wil mee verder gaan zou ik graag hebben dat mijn login via putty werkt. als ik die 2 door elkaar ga halen, dan gaat het veel te gek worden om te volgen voor mij.
zoals je mss merkt weet ik wel iets van netwerken, maar mijn kennis is net als die van ubuntu zeer beperkt.
gelieve dus ook geen reacties te geven dat ik me beter een NAS koop... dit is voor mij een "leer project".


alvast bedankt.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/13, 22:13:20 door nognie »

Offline Felix

  • Lid
    • Ubuntu Apeldoorn
Re: samba server benaderen via putty?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/13, 22:21:21 »
Putty gebruik je om een CLI te krijgen op je linux doos, samba is meer voor de windows shares e.d. ;)

You do the math :)
The box said "Requires Windows 95 or better." I can't understand why it won't work on my Linux computer...

if (argc > 1 && strcmp(argv[1], "-advice") == 0) { printf("Don't Panic!\n"); exit(42); }[

Ook te volgen via Twitter
Of via Facebook

Offline nognie

  • Lid
Re: samba server benaderen via putty?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/13, 23:48:14 »
thnx, maar dat weet ik dus.

aangezien dit het netwerk en server deel is van het forum ben ik er van uitgegaan dat jullie wel wisten dat het om een homeservertje gaat. (ik had het mss beter vermeld)

bedoeling is om op de server samba te gaan draaien om zo alle files op de server te zetten en toegankelijk te maken van op:
ubuntu desktop
windows desktop
windows laptop's
........


ik wou putty gebruiken om geen monitor en klavier aan de server te hangen.
in de initiële config heb ik dit natuurlijk moeten doen, maar nu wil ik van op mijn desktop mijn server configureren.

vandaar putty.... (gebruik ik trouwens ook voor cisco toestellen te configureren)

samba draait dus nog niet, maar ik wil eerst putty in orde krijgen aangezien dit dus 'de invoer' wordt van de server.


vandaar, kan iemand me verder helpen?
waarom geraak ik niet in de server met putty?
doe ik iets mis?

grtz

Offline softbart

  • Lid
Re: samba server benaderen via putty?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/14, 14:39:11 »
In de virtualbox dient de netwerk op bridge te staan. In NAT wordt ssh niet ondersteund.

groet,

Theo

Re: samba server benaderen via putty?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/14, 16:00:59 »
Via de web browser → 0.0.0.0:10000 (verander "0.0.0.0" in de IP adres van je Linux bak in je Virtuele Doos).

Re: samba server benaderen via putty?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/14, 21:03:54 »
Ik kreeg openssh ook niet werkend maar dat kwam omdat deze niet geïnstalleerd was.

sudo apt-get install openssh
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline nognie

  • Lid
Re: samba server benaderen via putty?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/15, 15:59:13 »
@ softbart: bedankt, dit wist ik niet... in virtual box werkt het nu!

@lord4163: inderdaad, dat was eigenlijk het enige wat ik niet gedaan had.
ik veronderstelde als ik bij de installatie "open ssh" kies zal deze wel geïnstalleerd zijn.... NIET DUS!

de enige opmerking die ik kan geven is dat het commando:
sudo apt-get install openssh-server is (je was -server vergeten)

in ieder geval bedankt iedereen, mijn ssh verbinding werkt!

nu wat verder zoeken naar de samba configuratie :)

Re: samba server benaderen via putty?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/15, 16:24:38 »
Ja maar toch vind ik het vaag, vsftpd en openssh-server zouden al voorgeïnstalleerd moeten zijn. Ik had het ook niet voorgeïnstalleerd.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: samba server benaderen via putty?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/15, 22:56:56 »
Ubuntu (eigenlijk alle Debian-based distro's) worden nooit geleverd met SSH.
Eigenlijk heb je vsftpd ook niet nodig, want je kunt ook gewoon FTPS (SSH in een FTP Client) gebruiken, wat ook gelijk connectie versleutelt (dat doet FTP namelijk niet).

Offline softbart

  • Lid
Re: samba server benaderen via putty?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/04/16, 15:45:58 »
Ubuntu (eigenlijk alle Debian-based distro's) worden nooit geleverd met SSH.
Eigenlijk heb je vsftpd ook niet nodig, want je kunt ook gewoon FTPS (SSH in een FTP Client) gebruiken, wat ook gelijk connectie versleutelt (dat doet FTP namelijk niet).
Bijna goed ;) ;) worden altijd geleverd met SSH, echter niet met SSHd.

groet,

theo

Re: samba server benaderen via putty?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/04/16, 22:37:38 »
Dat bedoel ik dus.