Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installeren over mint (met xp dual boot)  (gelezen 4524 keer)

jeepee75

  • Gast
Ubuntu installeren over mint (met xp dual boot)
« Gepost op: 2009/08/17, 07:04:54 »
Hallo allemaal ,

Heb ook de overstap gewaagd naar linux, en heb de mint distro geinstalleerd naast windows xp (dual boot met grub). Nu heb ik eens wat rondgekeken en ben tot de ontdekking gekomen dat Ubuntu voor mij meer geschikt is.

Ik wil dus graag de mint distro vervangen door ubuntu , mijn Windows XP partitie moet blijven bestaan.(voorlopig althans). Dus alleen mint vervangen door Ubuntu. Kan dit ? en zo ja , hoe moet dit dan?

P.s. Ik heb op het forum al gezocht maar kon zo snel geen antwoord vinden, excuus als deze vraag al eerder is gesteld.

Bij voorbaat dank voor de hulp ,

Vriendelijke groet.  =D

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Ubuntu installeren over mint (met xp dual boot)
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/17, 07:15:59 »
Dit kan en is geen enkel probleem! Bij het installeren kies je bij de vraag omtrent het partitioneren voor handmatige partitionering. Je krijgt dan een overzichtje van de partities op je schijf. En je kiest als partitie om Ubuntu op te installeren, de partitie waarop Mint staat. Dat is gewoon een kwestie van even goed opletten en goed lezen wat je scherm je allemaal vertelt.
Die partitie (en die alleen!!) moet geformatteerd worden en aangekoppeld als / root. En er moet natuurlijk Ubuntu op gezet worden, maar dat gaat dan weer vanzelf. De rest laat je ongemoeid.

En that's it. Na de installatie is het mooie opstartschermpje van Mint vervangen door dat lelijke zwarte ding van Ubuntu (ben ik een fan? grinnikkk). En de rest natuurlijk ook. Zou probleemloos moeten gaan. Een exercitie van maximaal 30 min, zou ik zeggen. Even de site van Pjotr na lopen (http://sites.google.com/site/computertip/directdoen) et voila!


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Re: Ubuntu installeren over mint (met xp dual boot)
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/17, 10:34:21 »
Nog een hopelijk nuttige aanvulling: met de Mint-partitie aankoppelen als / root wordt bedoeld: voer een
/
in het vak 'Aankoppelpunt' in de partitiebewerker in.

En in het vak 'gebruiken als' is ext3 hoogstwaarschijnlijk de goede keuze.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline Remuzzz

  • Lid
Re: Ubuntu installeren over mint (met xp dual boot)
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/17, 13:56:48 »
Offtopic: mag ik vragen waarom je wilt wisselen? Heb zelf lang Ubuntu gebruit en werk nu op mint. In de praktijk bijna geen verschil, hoewel ik het mintmenu wel erg prettig vind.

Re: Ubuntu installeren over mint (met xp dual boot)
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/17, 16:06:27 »
bij mij was het andersom ben van mint op ubuntu gegaan
omdat bij ubuntu de patches veel sneller komen dan bij mint
deze ervaring had ik toen , was met Daryna

jeepee75

  • Gast
Re: Ubuntu installeren over mint (met xp dual boot)
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/17, 18:43:42 »
Offtopic: mag ik vragen waarom je wilt wisselen? Heb zelf lang Ubuntu gebruit en werk nu op mint. In de praktijk bijna geen verschil, hoewel ik het mintmenu wel erg prettig vind.

Natuurlijk mag je dat vragen , de informatie die ik van internet heb zegt dat er voor Ubuntu de beste ondersteuning is, getuige ook dit prima forum, daarbij blijken ook de meeste applicaties te werken op ubuntu , omdat deze versie de meeste gebruikers zou hebben. Ik heb namelijk geen zin om zelf ieder keer de source code van een applicatie te moeten compileren.

Bedankt voor jullie hulp ik ga er meteen mee aan de slag, ik zal het forum nog regelmatig nodig hebben als beginner..


jeepee75

  • Gast
Re: Ubuntu installeren over mint (met xp dual boot)
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/17, 19:37:33 »
Nogmaals bedankt voor de hulp, ubuntu staat erop en draait als een zonnetje! ik vind hem zelfs sneller werken dan mint. ^-^

Re: Ubuntu installeren over mint (met xp dual boot)
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/17, 21:25:45 »
welkom op het forum zou ik zo zeggen
en veel suc6 met ubuntu

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu installeren over mint (met xp dual boot)
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/17, 21:38:26 »
Goeie keus die je hebt gemaakt. Mint is een toekomstloze derivaat van Ubuntu: Ubuntu + wat eigen grafische kunst + de in veel landen verboden codecs....

Zodra Mint wat meer gebruikers gaat krijgen, en dus op de radar verschijnt van patenthouders, wordt die genadeloos afgeknald. En daar sta je dan, als gebruiker...

Daarom is Ubuntu een veel betere keuze. Het echte product, en het installeren van volledige multimedia-ondersteuning is heel makkelijk: http://sites.google.com/site/computertip/multimedia



moderator edit: neigde richting bashen te gaan, woord vervangen door "derivaat"
« Laatst bewerkt op: 2009/08/17, 23:54:12 door DarkEra »

Re: Ubuntu installeren over mint (met xp dual boot)
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/17, 21:55:37 »
Ik draai dualboot ubuntu-mint,en werk het meeste vanuit mint.Ik vind het menu prettig omdat het op het kde menu lijkt.Voor de rest zie ik zo gauw geen verschil,ook niet kwa snelheid.Maar als je je persoonlijk meer aangetrokken voelt tot Ubuntu moet je die natuurlijk gaan gebruiken.
Kubuntu 20.04

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu installeren over mint (met xp dual boot)
« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/18, 00:00:45 »
Goeie keus die je hebt gemaakt. Mint is een toekomstloze derivaat van Ubuntu: Ubuntu + wat eigen grafische kunst + de in veel landen verboden codecs....

Zodra Mint wat meer gebruikers gaat krijgen, en dus op de radar verschijnt van patenthouders, wordt die genadeloos afgeknald. En daar sta je dan, als gebruiker...


Linux Mint heeft speciaal voor de landen waar deze codecs verboden zijn een zogenaamde Universal Edition uitgebracht. :)

Citaat:

"Universal Edition

This edition aims to provide the same features as the Main Edition without including proprietary software, patented technologies or support for restricted formats. If you're a magazine, a reseller or a distributor in Japan or in the USA then choose this edition."

Bron: http://www.linuxmint.com/download.php

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu installeren over mint (met xp dual boot)
« Reactie #11 Gepost op: 2009/08/18, 00:02:55 »
Slimme zet. Maar wat is dan nog het bestaansrecht voor die uitgeklede versie? Dan ben je toch weer terug bij de standaard-Ubuntu, alleen met wat andere grafische kunst erin?

Re: Ubuntu installeren over mint (met xp dual boot)
« Reactie #12 Gepost op: 2009/08/18, 02:39:35 »
Heeft ook geen zin.

Al die afgeleide distro's van Ubuntu hebben geen zin.
Komt alleen maar omdat mensen nooit tevreden zijn en denken dat ze het beter weten.

Zelfde geld voor KDE, welliswaar geaccepteerd maar toch ?

Als ze allemaal hun energie op 1 punt gericht hadden en het bij KDE alleen op een andere theme hadden gehouden  was Ubuntu nu veel verder geëvolueerd !

Dit zal wel nooit veranderen vrees ik.  ???
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: Ubuntu installeren over mint (met xp dual boot)
« Reactie #13 Gepost op: 2009/08/18, 02:48:16 »
Nogmaals bedankt voor de hulp, ubuntu staat erop en draait als een zonnetje! ik vind hem zelfs sneller werken dan mint. ^-^
Leuk dat het is opgelost :)

Al die afgeleide distro's van Ubuntu hebben geen zin.
Komt alleen maar omdat mensen nooit tevreden zijn en denken dat ze het beter weten.

Zelfde geld voor KDE, welliswaar geaccepteerd maar toch ?

Als ze allemaal hun energie op 1 punt gericht hadden en het bij KDE alleen op een andere theme hadden gehouden  was Ubuntu nu veel verder geëvolueerd !
Daar ben ik het niet mee eens. Het is o.a. die keuzevrijheid die Ubuntu zo interessant maakt.
GNOME en KDE richten zich naar verschillende doelgroepen. Het feit dat er mensen fan zijn van GNOME, of KDE, en niet van allebei tegelijk onderlijnd dit ook.
Hetzelfde geldt ook voor alle Linux-distributies, al zijn vele Ubuntu-based distributies inderdaad niet veel meer dan wat kleine wijzigingen.
Feit blijft wel dat het open source is, en dat de code steeds overgenomen kan worden, dus imo kan het zeker geen kwaad.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Re: Ubuntu installeren over mint (met xp dual boot)
« Reactie #14 Gepost op: 2009/08/18, 14:35:59 »
Diversiteit is het leukste aan linux.Als er alleen ubuntu had bestaan weet ik niet of ik het nog wel allemaal zo interessant had gevonden  >:(
Kubuntu 20.04

Re: Ubuntu installeren over mint (met xp dual boot)
« Reactie #15 Gepost op: 2009/08/20, 01:48:57 »

Daar ben ik het niet mee eens. Het is o.a. die keuzevrijheid die Ubuntu zo interessant maakt.
GNOME en KDE richten zich naar verschillende doelgroepen. Het feit dat er mensen fan zijn van GNOME, of KDE, en niet van allebei tegelijk onderlijnd dit ook.
Hetzelfde geldt ook voor alle Linux-distributies, al zijn vele Ubuntu-based distributies inderdaad niet veel meer dan wat kleine wijzigingen.
Feit blijft wel dat het open source is, en dat de code steeds overgenomen kan worden, dus imo kan het zeker geen kwaad.

Op zichzelf wel een aardige stelling, echter vraag ik me af hoeveel KDE (als voorbeeld) nu werkelijk verschilt van Ubuntu ?
Is dit nu zoveel dat er werkelijk een kompleet andere distributie voor nodig was ?

Had het niet mogelijk geweest dit allemaal onder 1 dak te houden binnen Ubuntu en dan net zoals je een ander theme kiest je voor de mogelijkheid van KDE kan kiezen ?

Nu is KDE voor zichzelf begonnen, ze maken eigen KDE programma's enz enz.
Edoch is het KDE proggie ook te gebruiken in Ubuntu dus zoveel verschilt het niet.

Als nu alles onder 1 dak was gebleven en alle krachten gebundeld waren had het volgens mij minder energie gekost, was er een vloeiendere samenwerking geweest en hadden ideeën door heel Ubuntu geweven kunnen worden.
 
Dan had je bijv. ipv een andere distributie kunnen zeggen dat je kon kiezen tijdens de installatie tussen een standaard installatie en een -Pro installatie ( wat dus KDE had geweest in dit geval)
Met een andere look meer mogelijkheden tot instellingen en of handmatig ingrijpen van de gebruiker.

Nu heb je min of meer 2 kampen die compentatief tegen elkaar werken ipv samen werken aan een groot project.
In dit opzicht vind ik het energie verspilling en verwarrend voor de enduser..

Maagoe ik ga teveel offtopic...  ???
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Ubuntu installeren over mint (met xp dual boot)
« Reactie #16 Gepost op: 2009/08/20, 07:18:02 »
Goeie keus die je hebt gemaakt. Mint is een toekomstloze derivaat van Ubuntu: Ubuntu + wat eigen grafische kunst + de in veel landen verboden codecs....

Ik heb deze er even uitgepikt, maar ook Gandy reageerde er op, maar je kan slechts op één bericht tegelijk reageren..

Ik verbaas me af en toe over de soms wat grimmig overkomende starheid van je, Pjotr.. Als gebruiker waardeer ik je kennis en je inbreng op dit forum enorm, laten we dat even voorop stellen. 

Maar wat is er mis met een deviraat? Wat is er mis met een deviraat van een deviraat? Want als we dan toch op de letter gaan, is Ubuntu zelf niet meer dan een deviraat van Debian. Toch?
En het is toch een van de "grote goeden" van Linux, die keuze vrijheid?

En voor het overige is het gewoon gemakkelijk, met Mint. Het installeren van Mint maakt dat je na de installatie niet meer alle codecs hoeft te installeren. Want die installeer je toch wel, omdat je MP3's wilt kunnen afspelen, films wilt kunnen kijken en dergerlijke. Dat doe je zelf ook. Je wijdt er zelfs een paar pagina's aan op je site.

Mint is gewoon Ubuntu met een paar handige tooltjes en met een mooi jasje. Zoals Ubuntu (op de keper beschouwd) gewoon Debian is, met een paar handige tooltjes en een mooi jasje.

Ik heb een kennis gehad, die in de tijd dat het financieel nog niet zo goed met hem ging, een overtuigd communist was. Hij reed dus ook in auto's uit die landen (FSO Polonez, Lada). Er was niets beters dan dat, want die auto's kwamen uit landen waar ze "zijn" overtuiging leefden. En mijn vader (automonteur) die krengen maar repareren als ze weer stuk waren...

Totdat hij een betere baan kreeg. Het duurde niet heel erg lang voordat de FSO werd ingeruild. Intussen rijdt meneer in een Mercedes en mevrouw in een cabrio van Franse makelij.

Jou grimmigheid doet me sterk denken aan de buurman, in de tijd dat hij nog communist was. Zo mega-overtuigd van het gedachte-goed.

Zie dit alsjeblieft niet als een aanval. Het is me gewoon al een paar keer opgevallen en ik moest het even kwijt.

Op dit moment gebruik ik Linux Mint. Het heeft voor 95 % overeenkomsten met Ubuntu. Grote verschillen zijn de Mint tools. En ik heb één keer gehad dat een voor Ubuntu geschreven . DEB niet wilde installeren omdat er toch een afhankelijkheid was, die af week.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Re: Ubuntu installeren over mint (met xp dual boot)
« Reactie #17 Gepost op: 2009/08/20, 07:57:41 »
Goeie keus die je hebt gemaakt. Mint is een toekomstloze derivaat van Ubuntu: Ubuntu + wat eigen grafische kunst + de in veel landen verboden codecs....

Ik heb deze er even uitgepikt, maar ook Gandy reageerde er op, maar je kan slechts op één bericht tegelijk reageren..

Ik verbaas me af en toe over de soms wat grimmig overkomende starheid van je, Pjotr.. Als gebruiker waardeer ik je kennis en je inbreng op dit forum enorm, laten we dat even voorop stellen. 

Maar wat is er mis met een deviraat? Wat is er mis met een deviraat van een deviraat? Want als we dan toch op de letter gaan, is Ubuntu zelf niet meer dan een deviraat van Debian. Toch?
En het is toch een van de "grote goeden" van Linux, die keuze vrijheid?

En voor het overige is het gewoon gemakkelijk, met Mint. Het installeren van Mint maakt dat je na de installatie niet meer alle codecs hoeft te installeren. Want die installeer je toch wel, omdat je MP3's wilt kunnen afspelen, films wilt kunnen kijken en dergerlijke. Dat doe je zelf ook. Je wijdt er zelfs een paar pagina's aan op je site.

Mint is gewoon Ubuntu met een paar handige tooltjes en met een mooi jasje. Zoals Ubuntu (op de keper beschouwd) gewoon Debian is, met een paar handige tooltjes en een mooi jasje.

Ik heb een kennis gehad, die in de tijd dat het financieel nog niet zo goed met hem ging, een overtuigd communist was. Hij reed dus ook in auto's uit die landen (FSO Polonez, Lada). Er was niets beters dan dat, want die auto's kwamen uit landen waar ze "zijn" overtuiging leefden. En mijn vader (automonteur) die krengen maar repareren als ze weer stuk waren...

Totdat hij een betere baan kreeg. Het duurde niet heel erg lang voordat de FSO werd ingeruild. Intussen rijdt meneer in een Mercedes en mevrouw in een cabrio van Franse makelij.

Jou grimmigheid doet me sterk denken aan de buurman, in de tijd dat hij nog communist was. Zo mega-overtuigd van het gedachte-goed.

Zie dit alsjeblieft niet als een aanval. Het is me gewoon al een paar keer opgevallen en ik moest het even kwijt.

Op dit moment gebruik ik Linux Mint. Het heeft voor 95 % overeenkomsten met Ubuntu. Grote verschillen zijn de Mint tools. En ik heb één keer gehad dat een voor Ubuntu geschreven . DEB niet wilde installeren omdat er toch een afhankelijkheid was, die af week.


+1!!!

Re: Ubuntu installeren over mint (met xp dual boot)
« Reactie #18 Gepost op: 2009/08/20, 10:40:18 »
Goeie keus die je hebt gemaakt. Mint is een toekomstloze derivaat van Ubuntu: Ubuntu + wat eigen grafische kunst + de in veel landen verboden codecs....

Ik heb deze er even uitgepikt, maar ook Gandy reageerde er op, maar je kan slechts op één bericht tegelijk reageren..

Ik verbaas me af en toe over de soms wat grimmig overkomende starheid van je, Pjotr.. Als gebruiker waardeer ik je kennis en je inbreng op dit forum enorm, laten we dat even voorop stellen. 

Maar wat is er mis met een deviraat? Wat is er mis met een deviraat van een deviraat? Want als we dan toch op de letter gaan, is Ubuntu zelf niet meer dan een deviraat van Debian. Toch?
En het is toch een van de "grote goeden" van Linux, die keuze vrijheid?

En voor het overige is het gewoon gemakkelijk, met Mint. Het installeren van Mint maakt dat je na de installatie niet meer alle codecs hoeft te installeren. Want die installeer je toch wel, omdat je MP3's wilt kunnen afspelen, films wilt kunnen kijken en dergerlijke. Dat doe je zelf ook. Je wijdt er zelfs een paar pagina's aan op je site.

Mint is gewoon Ubuntu met een paar handige tooltjes en met een mooi jasje. Zoals Ubuntu (op de keper beschouwd) gewoon Debian is, met een paar handige tooltjes en een mooi jasje.

Ik heb een kennis gehad, die in de tijd dat het financieel nog niet zo goed met hem ging, een overtuigd communist was. Hij reed dus ook in auto's uit die landen (FSO Polonez, Lada). Er was niets beters dan dat, want die auto's kwamen uit landen waar ze "zijn" overtuiging leefden. En mijn vader (automonteur) die krengen maar repareren als ze weer stuk waren...

Totdat hij een betere baan kreeg. Het duurde niet heel erg lang voordat de FSO werd ingeruild. Intussen rijdt meneer in een Mercedes en mevrouw in een cabrio van Franse makelij.

Jou grimmigheid doet me sterk denken aan de buurman, in de tijd dat hij nog communist was. Zo mega-overtuigd van het gedachte-goed.

Zie dit alsjeblieft niet als een aanval. Het is me gewoon al een paar keer opgevallen en ik moest het even kwijt.

Op dit moment gebruik ik Linux Mint. Het heeft voor 95 % overeenkomsten met Ubuntu. Grote verschillen zijn de Mint tools. En ik heb één keer gehad dat een voor Ubuntu geschreven . DEB niet wilde installeren omdat er toch een afhankelijkheid was, die af week.

+1,mooier had ik het niet kunnen opschrijven. :)
Kubuntu 20.04

Re: Ubuntu installeren over mint (met xp dual boot)
« Reactie #19 Gepost op: 2009/08/20, 11:00:45 »
Op zich ben ik het ook met Jan eens.

Echter mensen die hun eerste stapjes doen in de wondere wereld van Linux moeten wel juist geinformeerd worden om latere teleurstellingen te voorkomen.

Er is dus nix mis met dit soort versplintering of indien je een fork pakt van een distro.

Je loop echter wel een risico als je dit doet.

*Meestal is de groep klein.
*De mensen doen veelal het werk in hun vrije tijd.
*De groep kan ermee stoppen of ruzie krijgen onderling waaruit weer een fork bestaat.
Gevolg "kan" zijn dat de 1e niet goed meer onderhouden word.

ergo je loopt het risico dat er geen continuiteit in zit of dat de Distro ineens kan stoppen.

Bij Debian kan dat ook, maar dat is bijna ondenkbaar omdat er inmiddels een hele grote groep achter zit inclusief een grote kracht vanuit alle hoeken.

Bij Ubuntu kan het ook, zodra Mark de stekker eruit trekt en Canonical nog niet op eigen benen kan staan.
Echter dit lijkt vooralsnog onwaarschijnlijk en dat de distro stopt omdat er ruzie binnen het kamp is kan ook niet.
Omdat de programmeurs in dienst zijn van Canonical, en dus worden vervangen als ze ermee stoppen.

MAW
De risico's dat dit gebeurt bij een grote Distro is verwaarloos klein.
Terwijl dit risico bij een kleine distro enorm groot is.
Hoeft niet maar kan wel.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu installeren over mint (met xp dual boot)
« Reactie #20 Gepost op: 2009/08/20, 11:22:02 »
@Jan E. en anderen:

Allereerst: het is niet "deviraat", maar "derivaat". Voor de goede orde.  :)

Ten tweede: ik kan helemaal niks met die vergelijking met communisme, Oosteuropese auto's versus Mercedes enzovoorts.  ???
Daar ga ik dus ook niet verder op in.

Voor mijn standpunt heb ik in een ander draadje nog meer inhoudelijke argumenten aangedragen:
http://forum.ubuntu-nl.org/offtopic/dualboot-vista-en-linux-mint-gloria/msg462552/#msg462552

Ik blijf verder zeggen wat ik ervan vind, en dat mogen jullie natuurlijk ook. We zijn vrije mensen.  :)

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Ubuntu installeren over mint (met xp dual boot)
« Reactie #21 Gepost op: 2009/08/20, 15:48:22 »
Ik blijf verder zeggen wat ik ervan vind, en dat mogen jullie natuurlijk ook. We zijn vrije mensen.  :)

Precies. Zolang we respect houden voor elkaars mening, moet dat gewoon kunnen. Wat dat betreft is dit forum een soort mini-maatschappij met een sterk zelf-regulerend vermogen.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04