Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Read-only trouble met partities in Xubuntu  (gelezen 1420 keer)

Read-only trouble met partities in Xubuntu
« Gepost op: 2017/11/27, 16:28:34 »
Hoi allemaal, Ik heb weer eens een flinke boo-boo gemaakt van mijn pc. Eigenlijk weet ik niet precies wat ik nou echt fout heb gedaan. Laat ik maar even eerst wat uitleggen. ( Wetende dat mijn systeem nooit echt helemaal 100% voor elkaar was.) Maar goed het heeft al wel weer bijna een jaar perfect gewerkt zoals ik wilde. Ik heb destijds bij het installeren van Xubuntu 16.04 LTS ook meteen mijn nieuwe 1 TB schijf van wat partities voorzien. Alleen is dat nooit helemaal strak gegaan en is wat onduidelijk. Zelfs voor mezelf inmiddels. Ik heb , ja nog steeds, nog win xp voor tal van zaken zonder er mee op internet te komen, werkt prima. Op die zelfde partitie van ± 205 GB staat ook nog de partitie van Ubuntu 14.03.van ± 30 GB. Gelukkig maar want dat is nu nog mijn enige lijn naar een nog enigzins werkende pc. Maar ook daar zitten nu uiteraard tal van fouten in.Verder nog een kleine Swap en dan de grote partie van ± 360 GB waar ik dus Xubuntu op heb staan en die tot 4 dagen terug perfect heeft gewerkt.Dan heb ik nog 2 kleinere partities van ± 100 GB voor opslag in zowel ext4 als ntfs. ( Ik heb ook nog een oude 250GB schijf er aan hangen, maar dat is alleen maar voor datat opslag. En wordt ook keurig altijd gezien in grub.))
 
Goed, ik denk dat mijn fout was dat ik even een software installeerde van Schijf-Gereedschap en daarin fout heb zitten morrelen. Zo was eigenlijk die 360GB partitie niet te zien. Dus die wilde ik gewoon een goede naam geven en ook maar even op aan gezet en nog iets maar dat weet ik niet meer en kan ik ook niet meer terug te pakken krijgen. Hoe dan ook, na een herstart bleek de grub alleen nog die eerste partitie te laten zien met als home / met die oude ubuntu 14.03 van 30 GB met daarbij alleen nog de kernel-versie waar dan oorspronkelijk mijn moooie Xubuntu op stond.

Als ik dan die kernel kies bij de grub-opstart, dan tuimel ik in no-irq..vector enz en eindigde ik eerst in de TTL2, nu alleen nog de TTL1, en krijg ik de 2 hoofdberichten:
1. /usr/lib/ubuntu-release-upgrader....motd:31...cannot create / var/lib/...upgrade...availble: read-only file system
2. /usr/lib/update-notifier/update-motd-fsck-at-reboot: 33 ...cannot create var/lib/update...read-only filesystem

Welcome to Ubuntu 16.04.03 LTS ( GNU/Linux 4.4.0-101-generic i686. ( Dit was denk ik één van de wat oudere kernels die er nog in stonden in de grub.)

Ondanks en  na ellenlange oefeningen en uitproberen met recovery, livecd en bootrescue enz, kom ik er niet uit. Ik kan niet meer in mijn up-to-date Xubuntu komen. Althans, de data is nog altijd gewoon te benaderen via de persoonlijke map en dan gewoon die partitie aan zetten. Echter, het opstarten daarmee en zo de Xubuntu aan hebben staan dus niet.Alleen ben ik niet zo goed thuis in alle mappen-structuren van Linux. Ik dus nu weer enkele dagen bezig en hoop toch zónder weer helemaal alles opnieuw te moeten installeren enz terug te kunnen komen in mijn mooie Xubuntu. Ik vermoed, als leek, dat ik dus ergens de meest recente kernel heb verwijderd via de bootrescue schijf en dat de grub alleen nog maar die 440101 versie ziet in die oude ubuntu 14.03 partitie en zo niet meer  de link kan leggen met Xubuntu.

Hopelijk kan iemand me weer op weg helpen.Laat maar even weten welke info er nog nodig is. Alle hulp bij voorbaat dank.
Goese Duikertje







Re: Read-only trouble met partities in Xubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2017/11/27, 16:57:37 »
Hoe dan ook, na een herstart bleek de grub alleen nog die eerste partitie te laten zien met als home / met die oude ubuntu 14.03 van 30 GB met daarbij alleen nog de kernel-versie waar dan oorspronkelijk mijn moooie Xubuntu op stond.
Hallo, vervelend probleem maar vast oplosbaar.

Eerst dit: een kernelversie heeft niets met een partitie te maken.

Als ik dan die kernel kies bij de grub-opstart, dan tuimel ik in no-irq..vector enz en eindigde ik eerst in de TTL2, nu alleen nog de TTL1, en krijg ik de 2 hoofdberichten:
1. /usr/lib/ubuntu-release-upgrader....motd:31...cannot create / var/lib/...upgrade...availble: read-only file system
2. /usr/lib/update-notifier/update-motd-fsck-at-reboot: 33 ...cannot create var/lib/update...read-only filesystem

Welcome to Ubuntu 16.04.03 LTS ( GNU/Linux 4.4.0-101-generic i686. ( Dit was denk ik één van de wat oudere kernels die er nog in stonden in de grub.)
Misschien heb je dat zelf gedaan in dat programma met die foute Nederlandse naam Schijven.
Ook grub heeft niets met kernelversies te maken overigens.

Ik neem aan dat je nog een terminal kunt openen, als dat zo is typ dan
sudo df -hen plaats de inhoud van het bestandje /etc/fstab hier, wellicht dat we daar wijzer van worden en gerichter kunnen helpen.
Typ daartoe
cat /etc/fstab in de terminal, selecteer de uitvoer met je muis vanaf de regel # <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass> tot onderen, doe dan Shift+Ctrl+C en in dit forum Ctrl+V.

Re: Read-only trouble met partities in Xubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2017/11/27, 17:07:12 »
Hoi Paul, fijn dat je even de tijd neemt. Hieronder eerst:
 sudo df -h
sudo: /usr/lib/sudo/sudoers.so: Bestand of map bestaat niet
sudo: fatale fout, kan geen plug-ins laden

Dan de volgende:
 cat /etc/fstab
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    nodev,noexec,nosuid 0       0
# / was on /dev/sda5 during installation
UUID=76da738e-aeb5-4f1d-93a1-89435d17c08e /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# swap was on /dev/sda6 during installation
UUID=21754043-1c62-41e6-ae36-e6686cc659a9 none            swap    sw              0       0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto,exec,utf8 0       0

Hopelijk heb je nog een tover-truuk voor me?
Goese Duikertje





Re: Read-only trouble met partities in Xubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2017/11/27, 17:13:09 »
Hoi Paul, fijn dat je even de tijd neemt. Hieronder eerst:
 sudo df -h
sudo: /usr/lib/sudo/sudoers.so: Bestand of map bestaat niet
sudo: fatale fout, kan geen plug-ins laden
Eerst dit proberen recht te zetten? Typ in een terminal de volgende drie opdrachten:
$ su root     #enter password
$ chmod 644 /usr/lib/sudo/sudoers.so
$ chown -R root /usr/lib/sudo

en doe dan opnieuw die df -h (daar hoeft geen sudo voor overigens, maar in dit geval duidt het direct op een probleem dat die andere problemen kan triggeren).

Re: Read-only trouble met partities in Xubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2017/11/27, 17:38:25 »
Hi paul, lijkt al een probleem bij:
su root
Wachtwoord:
su: Authenticatie fout

Nog nooit gehad zo. Ook bij de rest gaat het niet lekker:
chmod 644 /usr/lib/sudo/sudoers.so
chmod: kan geen toegang krijgen tot ‘/usr/lib/sudo/sudoers.so’: Bestand of map bestaat niet

chown -R root /usr/lib/sudo
chown: veranderen van de eigenaar van ‘/usr/lib/sudo’: Bewerking niet toegestaan

Re: Read-only trouble met partities in Xubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2017/11/27, 17:40:23 »
Hi Paul, bij de vorige heb ik nog even die schermafdruk gedaan die ik voor de zekerheid maakte toen ik met dat schijf gereedschap stoeide.

Re: Read-only trouble met partities in Xubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2017/11/27, 17:46:46 »
Sorry maar die schermdump kan ik niet lezen, te klein. Nu even wachten tot iemand een oplossing voor dat sudo-probleem weet, ik zie dat niet zo een-twee-drie.

Voor de goede orde, misschien is het slechts een kleinigheidje waardoor je systeem vernaggeld is. Moeten we alleen even opsporen ;)

Re: Read-only trouble met partities in Xubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2017/11/27, 17:47:59 »
Hoi Paul, toch nog maar eens zó geprobeerd, en voila:

 df -h
Bestandssysteem Grootte Gebruikt Besch Geb% Aangekoppeld op
/dev/sda5           28G      22G  4,0G  85% /
udev              1000M     4,0K 1000M   1% /dev
tmpfs              202M     940K  201M   1% /run
none               5,0M        0  5,0M   0% /run/lock
none              1008M     632K 1007M   1% /run/shm
/dev/sda6          158G      77G   82G  49% /media/Lokaal oude hd station

Re: Read-only trouble met partities in Xubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2017/11/27, 17:58:26 »
Hi Paul, mogelijk een iets beter te ziene png. Moet nou eenmaal max 150kb zijn.

Re: Read-only trouble met partities in Xubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2017/11/27, 18:00:07 »
Paul, ik wordt weggeroepen nu. Morgen kom ik graag weer bij je terug. Alvast dank zover.
Goese Duikertje

Re: Read-only trouble met partities in Xubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2017/11/27, 18:43:14 »
Hi Paul, mogelijk een iets beter te ziene png. Moet nou eenmaal max 150kb zijn.
Nog steeds niet goed te lezen (en hier gaat het precies om de details!), beter is om een jpg te maken, dan kom je sneller onder die (jaren '80) 150KB-limiet.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Read-only trouble met partities in Xubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2017/11/27, 19:36:19 »
Nog steeds niet goed te lezen (en hier gaat het precies om de details!), beter is om een jpg te maken, dan kom je sneller onder die (jaren '80) 150KB-limiet.
@Paul, zal met een slecht werkende Xubuntu wel niet in dconf-editor het bestand van png naar jpg kunnen veranderen. Misscien moet hij gnome-screenshot ook nog installeren?????
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Read-only trouble met partities in Xubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2017/11/27, 20:59:32 »
Zelf gebruik ik Shutter (in de repo's), kun je het hele scherm, een venster of een deel van het scherm (vrije selectie) mee 'fotograferen', afvangen, captureren. Naar wens opslaan als png of jpg, met instelbare compressieratio's.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Read-only trouble met partities in Xubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2017/11/27, 21:55:52 »
Zelf gebruik ik Shutter (in de repo's), kun je het hele scherm, een venster of een deel van het scherm (vrije selectie) mee 'fotograferen', afvangen, captureren. Naar wens opslaan als png of jpg, met instelbare compressieratio's.
Thx, ik had hem zelfs in het menu staan. Nog nooit mee gewerkt. Heel Linux heeft veilige ongekende mogelijkheden :D. Dat heb in een andere OS nooit zo ervaren.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Read-only trouble met partities in Xubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2017/11/28, 12:21:59 »
Hoi allemaal! Nog maar een nieuwe poging om een leesbaar afdrukje te kunnen laten zien.

Re: Read-only trouble met partities in Xubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2017/11/28, 12:43:28 »
Hoi allemaal. De trick om toch enigzins een leesbaar grote afdruk te krijgen is bij het opslaan zelf de ,jpg er achter te zetten. Bijgaand nog eens 2 pics. Nu Gparted vanuit de pc even gestart . Hopelijk geeft het nog meer inzicht.

Re: Read-only trouble met partities in Xubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2017/11/28, 12:48:51 »
Geen idee waardoor het nou komt maar ik schijn geen s 2 stuks pics te kunnen plaatsen. Dus nogmaals de 1e pic. Het ging er o.a. om dat deze dus gaat over sda en die 2e pic over sdb.

Re: Read-only trouble met partities in Xubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2017/11/28, 21:18:08 »
Hallo, de uitkomst van df -h en gparted is verschillend. Bij de eerste zie ik twee partities, gparted toont er een stuk meer. Ik vermoed dat niet al je partities worden aangekoppeld bij het opstarten. Om partities tijdens run-time aan te koppelen heb je (denk ik) root-rechten nodig en dat is blijkbaar vernaggeld op je systeem.

Je grub proberen te herstellen zal daardoor ook niet lukken. Als ik jou was zou ik je pc opstarten met Puppy Linux op een usb-staaf, dan alle belangrijke data naar die usb kopiëren, desnoods in meerdere keren, en dan je systeem eens opnieuw inrichten en wel zo clean mogelijk (dat is, alleen met noodzakelijke partities, niet met nog meer partities voor je-weet-maar-nooit, want die kun je altijd later nog toevoegen). Hoe minder toestanden/capriolen/software/ppa's/onnodige virusscanners - des te beter want leaner! ;)

Re: Read-only trouble met partities in Xubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2017/11/30, 14:45:55 »
Hoi Paul, het is één grote ellende geweest en heb nu pas weer alles aan de praat. Daar alleen die oude ubuntu 14.03 eerst nog werkte kon ik internetten.Maar ja, dat was natuurlijk ook al veel te oud en begon ook stap na stap te verminderen tot ik niets meer kon. Had alleen nog een zwart scherm met de opdracht om in de rescue-modes iets in te typen. Maar ongeacht wat je dan ook doet, niets wordt herkent enz. Toen heb ik maar weer eens ,voor de zoveelste keer, flink doorgepakt en heb over die oude 1e en 2e partitie een back-up image gekopieerd van februari 2017. En alles was weer perfect werkend als vanouds. Uiteraard weer heel wat updaten enz, maar goed het werkt weer.

Het probleem zat hem inderdaad in het door elkaar hakselen van die partie-tabel met vlaggen en home enz. Het blijft een lastige materie.

We zijn geen van allen meer heel grote fan van Windows, maar dat hele simpele "herstelpunten-systeem" was altijd een prachtige oplossing. Ik meen dat er ook wel zoiets moest zijn voor Linux maar dat heb ik nooit zo goed terug kunnen vinden.  Hoe dan ook, iedereen zover bedankt voor het meedenken. Fijne feestdagen.
Goese Duikertje

Re: Read-only trouble met partities in Xubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2017/11/30, 16:30:42 »
Mooi dat het weer werkt. Partities en vlaggen en aanverwante zaken zijn niet moelijk. Je moet alleen geen fouten maken als je op dat (lage) niveau bezig gaat en je moet ook precies weten wat je doet - anders met je tengels afblijven! ;) Hier spreekt een ervaringsdeskundige!

Is Back in Time niet iets voor je, of Flyback? Zit in de repo's zag ik, heb ze zelf overigens nooit gebruikt dus of dat goed werkt of niet - geen idee.