Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: nvidia tweak werkt niet  (gelezen 677 keer)

Offline Dutch Boy

  • Lid
nvidia tweak werkt niet
« Gepost op: 2015/09/15, 11:09:37 »
hallo,

ik was bezig op mijn desktop met een nvidia geforce 8400GS kaart om deze tweak toe te passen: http://askubuntu.com/questions/7749/how-can-i-overclock-a-graphics-card-from-within-ubuntu

alleen ik zie voor mijn kaart de beide opties niet staan. ik heb het idee dat ik iets verkeerds doen ofzo. of werkt dit nietvoor mijn kaart?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: nvidia tweak werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2015/09/16, 16:41:57 »
Het is zéér onverstandig om zoiets te doen. Je loopt er grote kans door,  je apparatuur onherstelbaar te beschadigen. Niet doen dus.
« Laatst bewerkt op: 2015/09/16, 20:45:24 door Pjotr »

Offline Dutch Boy

  • Lid
Re: nvidia tweak werkt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2015/09/17, 08:25:30 »
Het is zéér onverstandig om zoiets te doen. Je loopt er grote kans door,  je apparatuur onherstelbaar te beschadigen. Niet doen dus.
is dat niet iets wat ik zelf bepaal? ik vraag om hoe ik mijn kaart van overklokken niet om een belerende vingertje.
als je niet wilt meehelpen moet je ook niet reageren vind ik.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: nvidia tweak werkt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2015/09/17, 10:11:09 »
Het gaat er bepaald niet alleen om, wat *jij* van mijn advies vindt.

Dit is een openbaar forum; anderen lezen mee. Als ik anderen kan behoeden voor schadelijke onverstandige ingrepen, dan ben ik daar al tevreden mee.

DarkEra

  • Gast
Re: nvidia tweak werkt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2015/09/17, 12:39:59 »
Overklokken is zowiezo een gevaarlijke zaak als je al zelf niet (goed) weet waar je mee bezig bent. Wil je het toch dan verdiep je eerst eens wat meer in die materie en zoek zeker naar officiële betrouwbare documentatie. Ask Ubuntu is daar niet dé meest geschikte plek voor naar mijn mening, tijdens m'n cursus afgelopen jaar ben ik daar wel achter gekomen.

Als je je kaart naar de maan wil helpen en geld uit wil geven voor een nieuwe of een reparatie (wat bij laptops al moeilijker wordt), be my guest.....


Offline Dutch Boy

  • Lid
Re: nvidia tweak werkt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2015/09/17, 15:22:05 »
als jullie niks anders kunnen dan mij niet helpen al weet ik de gevaren van het overklokken reageer dan niet. als jullie welwillen helpen door mij de juiste kant op te sturen en daar bedoel ik dus niet dit soort belerende vingertjes dan graag en dank u! 

mijn vraag is simpel kan ik mijn aart overklokken ja of nee en wil het wel op de manier zoals ik die gevonden heb?

ik heb niet gevraagd om dit soort discussies om het vorral maar niet te doen. die kaart is oud weet ik en ik heb een vervangende kaart liggen ook geen probleem.  ik wil alleen een betje lopen klooien met mijn kaart mag toch?

Offline ajjp

  • Lid
Re: nvidia tweak werkt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2015/09/17, 15:22:34 »
Als ik anderen kan behoeden voor schadelijke onverstandige ingrepen, dan ben ik daar al tevreden mee.
Ga daar a.u.b. mee door. Jammer dat iemand af en toe zo aangebrand reageert.

DarkEra

  • Gast
Re: nvidia tweak werkt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2015/09/17, 17:15:02 »
Dutch Boy,

Ik heb je een tip gegeven zelf eens te zoeken naar eventuele officiële betrouwbare documentatie en je te verdiepen in de materie. Sla je dat in de wind, so be it, heb ik geen probleem mee.
Sta er even bij stil dat als bij jou de opties er niet tussen staan de modelijkheid bestaat dat deze kaart het niet ondersteund omdat het een oudere kaart betreft.

Verder zie ik geen gegronde reden om zo bot te reageren trouwens maar ook daar so be it.... Maar reken dan verder niet meer op hulp of advies terwijl we het goed bedoelen.

I rest my case
« Laatst bewerkt op: 2015/09/17, 19:02:15 door Maik »

Offline jolo

  • Lid
Re: nvidia tweak werkt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2015/09/18, 12:54:06 »
alleen ik zie voor mijn kaart de beide opties niet staan. ik heb het idee dat ik iets verkeerds doen ofzo. of werkt dit nietvoor mijn kaart?
Dat zou kunnen. Als ik die geforce 8400GS check in tweakers pricewatch check, lijkt het mij te gaan om een multimedia videokaart. Een aantal daarvan zijn zo te zien alleen maar passief gekoeld.

Ik heb die instructies van de Ask Ubuntu hyperlink uit de startpost, gecheckt op de PC 2007 uit mijn onderschrift. Als /etc/X11/xorg.conf had ik
Section "Device"
Identifier  "Card0"
Driver      "nvidia"
BusID       "PCI:1:0:0"
        Option      "Coolbits" "5"
EndSection


Na de reboot heb ik in nvidia x server settings dan wel bij GPU-0 Clock Frequencies de beschikking over de optie "Enable Overclocking". Zie onderstaande afbeelding.



In nvidia x server settings GPU0 kun je het juiste BusID checken. Als de gegevens bij Device kloppen, dan zou het inderdaad kunnen dat het overklokken voor jouw videokaart niet ondersteund wordt.

Edit: typefout verbeterd.
« Laatst bewerkt op: 2015/09/18, 15:54:28 door jolo »
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: nvidia tweak werkt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2015/09/18, 19:07:43 »
is dat niet iets wat ik zelf bepaal?
Ja, en op eigen risico. Voor algemene waarschuwingen of discussies is er een algemeen forumdeel.
zolang je je kop erbij houdt is er geen reeël gevaar.
Grootste probleem is waarschijnlijk de warmte. De actuele temperatuur is uit te lezen met de Nvidia software.

Ontopic:
Gebruik je Ubuntu of een andere distributie?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Dutch Boy

  • Lid
Re: nvidia tweak werkt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2015/09/23, 08:09:40 »
@jolo:

In mijn xorg.conf bestand staat dit:
Citaat
ection "Device"
    Identifier     "Device0"
    Driver         "nvidia"
    VendorName     "NVIDIA Corporation"
    BoardName      "GeForce 8400GS"

en:
Citaat
Section "Screen"
    Identifier     "Screen0"
    Device         "Device0"
    Monitor        "Monitor0"
    DefaultDepth    24
    Option         "Coolbits" "5"
    Option         "Stereo" "0"
    Option         "metamodes" "1360x768_60 +0+0"
    Option         "SLI" "Off"
    Option         "MultiGPU" "Off"
    Option         "BaseMosaic" "off"
    SubSection     "Display"
        Depth       24
    EndSubSection

als ik bij jou kijk staat die coobits info verkeerd lijkt het wel. klopt dat

Offline jolo

  • Lid
Re: nvidia tweak werkt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2015/09/23, 20:25:07 »
Op verschillende websites kom ik de Coolbits tegen in de Device Section. Ook in deze hyperlink https://wiki.archlinux.org/index.php/NVIDIA#Enabling_overclocking
Als ik echter die tip uitvoer. Nadat ik eerst had gedaan
sudo mv /etc/X11/xorg.conf  /etc/X11/xorg.conf.old [Enter]

En de pc opnieuw had opgestart.
sudo nvidia-xconfig --cool-bits=5 [Enter]

Dan zie ik in de door dat commando aangemaakte /etc/X11/xorg.conf Coolbits staan, de door jouw genoemde Section Screen. Dan is eveneens de overclock optie beschikking in nvidia x server settings.

Mogelijk is voor jouw videokaart  Option "Coolbits" "5" niet de juiste waarde. In bovengenoemde hyperlink worden andere waarden/value genoemd, die je zou kunnen proberen.

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM