Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: lokale site niet beriekbaar onder var/www  (gelezen 2115 keer)

Offline ronaldo

  • Lid
lokale site niet beriekbaar onder var/www
« Gepost op: 2008/06/06, 01:54:56 »
Dag mensen,

Na een vlekkeloze install van Ubuntu en de eerste kennismakingen wil ik eens gaan kijken of ik met m'n sites uit de voeten kan.
Ik heb hiervoor via het in dit forum gevonden

sudo tasksel

de lampp server geïinstalleerd.
Ging prima.

En inderdaad: bij intypen van http://localhost in de browser komt de pagina met "It works" in beeld.
Joepie!!

Vervolgens mezelf m.b.v. het ook in dit forum gevonden

sudo chown -R $USER:$USER /var/www

toegang verschaft om daar mappen en bestanden te kunnen plaatsen om mijn 2 sites te kunnen "stallen".

Echter, bij het intypen van http://localhost/mapnaamvansite/index.php krijg ik een 404 Not found melding. Ik heb toch echt apache2, php5 en mysql5 voorbij zien komen tijdens het installeren, en ik zit (volgens mij) in de goede map.

Dus een tijdje hier rondgezocht, in apache2.conf en sites-enabled zitten kijken en experimenteren, maar dat mocht allemaal niet baten.

Wat doe ik verkeerd?

B.v.d. voor de respons en groeten,

[edit]
PS
Ik hoef dus geen webserver o.i.d., maar alleen maar lokaal kunnen experimenteren met m'n sites die gemaakt zijn met XOOPS om ze daarna online te kunnen zetten. Onder Windows werkte ik met xampp, maar volgens dit forum is dat onder ubuntu niet nodig...
[/edit]

lokale site niet beriekbaar onder var/www
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/06, 02:17:37 »
Je zal toch echt in Apache eerst een virtuele server moeten maken voor die website, zodat een aanvraag kan worden beantwoord door Apache.

Je zit trouwens in de verkeerde topic te posten:
Als je hier http://forum.ubuntu-nl.org/forum/19
Gaat zitten vind je nog veel meer dingen erover, en waarschijnlijk ook alle antwoorden voor je vragen ...
:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline ronaldo

  • Lid
lokale site niet beriekbaar onder var/www
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/06, 05:35:33 »
Dank Gandyman!

Je was op nog laat op zeg....

Allereerst excuus, ik was blijkbaar wat duf en heb op de verkeerde forumknop geklikt. Ik had al een tijdje zitten snuffelen in server en netwerk, maar net vond ik wat interessante dingen over webmin, waar ik dan denk eerst maar eens mee aan de gang ga.

Groet,

lokale site niet beriekbaar onder var/www
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/06, 11:18:14 »
Neuh viel wel mee hoor.. ut word nogal eens laat als ik met een server aan de gang ben. :P

Je kan idd Webmin installeren en dan de Apache beter beheren, oa virtuele server aanmaken enzo.
Je kan ook nadat je Webmin geinstalleerd hebt, de Module Virtualmin pakken in Webmin.
Ik heb nog niet gekeken of die al geoptimaliseerd is voor Hardy, maar volgens mij is dit bij de module minder streng.
Je merkt het meteen want hij zal niet installeren en een waarschuwing geven dat het niet kan.

Voordeel van Virtualmin is dat het een hosting proggie is en je dus nog veel meer werk uit handen neemt.
Je hebt direct een voorbeeld site en kan meteen testen.

Binnen 1 a 2 weken word hij ook helemaal in NL.
mocht je engels niet sterk zijn.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline siegi

  • Lid
lokale site niet beriekbaar onder var/www
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/06, 11:51:08 »
Lijkt me eerder iets voor servers en netwerk.
Dus deze wordt even verhuisd. :)

Offline ronaldo

  • Lid
lokale site niet beriekbaar onder var/www
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/06, 13:45:07 »
Dank je Gandyman.

Webmin draait en ziet er toppie uit!
Complimenten voor vertaalwerk ook!

Wow, dat virtualmin ziet er inderdaad goed uit, maar niet iets dat je zomaar op een achternamiddag ff inricht en beheerst....
Maar leuk om mee te experimenteren en kennis op te doen, zeker in een veilige omgeving als ik heb.
Dank!

Ik ga nu op zoek naar waar mń database moet staan, c.q. de locatie van MySQL.

Groet,