Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie UNR 9.10 zonder SSD/HDD vraag?  (gelezen 1231 keer)

Offline mrdummy

  • Lid
Installatie UNR 9.10 zonder SSD/HDD vraag?
« Gepost op: 2009/11/02, 20:37:30 »
Hallo,

Ik ben ook bezig met installeren van 9.10 op Acer Aspire One A110.
Maar zoals je mag weten heeft die een SSD. Een SSD vraagt om speciale instelling en aandacht. Vooral met UNR pakket moet dat eigenlijk wel aanwezig zijn. Er zijn genoeg netbooks die op SSD lopen naast netbooks met HDD.

Omdat levensduur van SSD meer verkort met schrijfacties dan bij HDD hoop ik ook graag dat 9.10 verbeterd is met goed aandacht op SSD gebruik. Dat zou betekenen dat tijdens installatie gevraagd moet worden of je HDD of SSD in de netbook hebt.

Bij 9.04 heb ik speciale modificaties gedaan om extra schrijfacties tot minimum te beperken. Maar hebben de devvers ook wel rekening mee gehouden met 9.10?

Het zou niet leuk staan als 9.10 UNR nog steeds teveel leunt op HDD versie. Ook mensen willen graag op SSD overstappen (we krijgen tegenwoordig genoeg keuze uit grote SSD modellen van 30-120 GB!) dus 9.10 MOET wel rekening mee houden.

Bij Windows 7 bijvoorbeeld wordt er wel rekening mee gehouden, maar doen jullie het ook met Ubuntu UNR 9.10?
Zoniet, dan stel ik jullie deels verantwoordelijk voor snellere slijtage van SSD drives. Er lopen genoeg beginnende computeraars rond die niet wisten dat SSD sneller slijt met veel schrijfacties. Help eens mee met goed afgestemde Ubuntu, dan is het helemaal fantastisch.
Zeker mer de vraag moet komen tijdens de installatie of gebruiker een SSD of HDD in zijn netbook heeft, zal de ellende meer besparen.

Je mag het zeggen over SSD situatie rond 9.10.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installatie UNR 9.10 zonder SSD/HDD vraag?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/02, 20:40:45 »
Zoniet, dan stel ik jullie deels verantwoordelijk voor snellere slijtage van SSD drives.

Ik ben helemaal nergens voor verantwoordelijk, hoe dan ook. Ik ben geen ontwikkelaar van Ubuntu, maar een gewone Ubuntugebruiker, net als jij. En dat zijn we hier allemaal.

Overigens is de maker van Ubuntu ook niet verantwoordelijk:
http://www.ubuntulinux.org/legal
Citaat
Canonical Ltd. disclaims liability for any direct, indirect, incidental, special, consequential, exemplary, punitive or other damages, or lost profits, that may result directly or indirectly from the use of this website and any material that is downloaded or obtained through the use of this website.

This includes, without limitation, any damage to computer systems, hardware or software, loss of data, or any other performance failures, any errors, bugs, viruses or other defects that result from, or are associated with the use of this website.

Foutmeldingen kun je hier doen:
https://bugs.launchpad.net/

De meeste aanbevelingen voor een SSD die op mijn webstek staan, kun je nog steeds toepassen in 9.10 (behalve wellicht dingen als elevator=noop en zo):
http://sites.google.com/site/computertip/ssd
« Laatst bewerkt op: 2009/11/02, 20:53:00 door Pjotr »

Offline mrdummy

  • Lid
Re: Installatie UNR 9.10 zonder SSD/HDD vraag?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/02, 21:00:14 »
Modificaties voor SSD is niet veel werk, maar om ze niet te toepassen voor SSD instelling tijdens installatie bijvoorbeeld, dat vind ik gewoon raar.

Ik heb niet tegen Ubuntu gebruikers, maar tegen ontwikkelaars. Zij mogen best meedenken, niet alles aan eigen "risico" overlaten en moeten we maar zelf uitzoeken hoe we moeten instellen om schrijfacties te beperken.

Ubuntu 9.10 mag verbeterd zijn, ik wil wel graag dat er rekening met SSD gehouden wordt. Dat is alles.
Natuurlijk willen we niet dat er wat kapot gaat, en we willen een mooie Ubuntu bouwen voor iedereen.
En scherp zeggen dat bouwers verkeerd mee bezig zijn is niet de bedoeling. Ik hoop graag dat er een aandacht voor is en dat het in installatie zit van UNR (dit geldt niet voor Live). Dan hoef ik niet steeds modificaties toepassen en heb ik tijd over voor andere zaken.

Ik weet zelf alleen niet of het waar is, dus ik wacht op een goed antwoord.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/02, 21:04:49 door mrdummy »

Re: Installatie UNR 9.10 zonder SSD/HDD vraag?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/02, 21:04:37 »
Die keuze neem je helemaal zelf als gebruiker,als je denkt dat je ssd er sneller van slijt dan moet je goed overwegen of je dat wel wilt.De eindgebruiker heeft ook wel een deel eigen verantwoordelijkheid.
Kubuntu 20.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installatie UNR 9.10 zonder SSD/HDD vraag?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/02, 21:11:04 »
Volgens mij houdt Ubuntu 9.10 geen rekening met SSD's, tijdens de installatie (maar ik weet het niet zeker). Zou inderdaad beter zijn, als dat wel zo was. Paar simpele configuratiezaken, zoals EXT2 i.p.v. EXT4. Kan worden opgenomen in het installatieprogramma Ubiquity.

Als ubiquity je voorstelt om EXT4 te installeren op een SSD, dan weet je al hoe laat het is. Controleer het eens? Installatieproces gewoon stopzetten na dat voorstel, dan is er nog niks gebeurd.

Een foutmelding op Launchpad (voor het pakket ubiquity) lijkt me (als onze veronderstelling juist is) een prima idee. Als je dat doet, dan wil ik die foutmelding waarschijnlijk wel mee helpen ondersteunen.  :)
« Laatst bewerkt op: 2009/11/02, 21:17:58 door Pjotr »

Offline mrdummy

  • Lid
Re: Installatie UNR 9.10 zonder SSD/HDD vraag?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/03, 08:05:41 »
Ik heb ergens gelezen dat EXT4 ook kan, met wat modificatie zodat journaling uitgezet kan worden. Je hoeft niet teruggaan naar "oudere EXT2"  en het schijnt dat EXT4 betere prestaties heeft dan EXT2.

Ik zal straks allerlei modificaties opzoeken en hier posten.