Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Ubuntu blijft continu herstarten  (gelezen 3820 keer)

[OPGELOST] Ubuntu blijft continu herstarten
« Gepost op: 2010/07/03, 18:03:29 »
Al een tijd lang wil ik overstappen van Windows naar Linux. Vandaag dan eindelijk Ubuntu 10.4 (64 bit desktop) gedownload, maar het zit nog niet mee.

In de eerste instantie wilde ik dual boot installeren naast Win7. De installatie werd echter enkele keren voortijdig onderbroken door een herstart. Uiteindelijk dacht ik dat het aan dual boot lag, dus heb ik een install gedaan waarbij ik de gehele C-schijf gebruikte en Win7 dus overschreven werd. Tijdens die installatie herstartte mijn PC weer voortijdig. Heb vandaag een aantal dingen geprobeerd om dit op te lossen, o.a. BIOS aanpassingen etc. maar niets leek te helpen. De herstarts lijken zich random voor te doen zo tussen de 80-100%. Toch is het 2x in de loop van de dag gelukt en is de installatie geheel doorlopen, waarna ik dus Ubuntu op mijn PC had staan.

Nu staat dus Ubuntu op mijn PC en kan ik het probleemloos opstarten. Echter als ik een minuut, of soms wat meer, in Ubuntu zit (heb snel nog de log viewer erbij kunnen pakken maar niets kunnen zien), herstart mijn systeem zich weer. Ik heb dus ook niet veel tijd om te troubleshooten, daarnaast is dit de eerste keer dat ik Linux gebruik dus ik weet niet of ik het probleem zou herkennen.

Het probleem van het herstarten doet zich ook voor als ik Ubuntu start direct vanaf de DVD. Duurt een minuut of iets meer, en het systeem herstart. Daarnaast doet het probleem zich ook voor met de 32 bits versie van Ubuntu 10.4.

Op dit moment ben ik een memtest aan het doen. Die duurt nu ruim 30min, maar lijkt wel goed door te lopen. Was net op 100% en is nu weer bij 24% (volgende memory reepje?).

Mijn systeem:
  • Gigabyte GA-EP43-DS3L, S775, P43, 4xDDR2, ATX
  • Intel Core Duo E8600 3.33Ghz, 1333Mhz, S775
  • Iiyama E2207WSV-B1 22" Wide TFT, 5ms
  • Sapphire Radeon HD 4850 512MB, PCIe
  • Kingston Dchannel 4GB Kit, 2x2GB DDR2 PC2-5300
  • Samsung SpinPoint S166 160GB, 7200rpm, 8MB, SATAII
  • Samsung SpintPoint F1 750GB, 7200rpm, 32MB, SATAII
  • NEC AD-7200S 20x12x RAM, SATA

Op de eerste schijf (de kleine) probeer ik Ubuntu te installeren. De grote schijf staat data op. Ik hoop dat iemand me in de goede richting kan wijzen.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/04, 19:06:09 door grizzlywilde »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu blijft continu herstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/03, 19:11:48 »
Bizar probleem.... Ik heb geen flauw idee waar het aan zou kunnen liggen, nu blijkbaar het RAM-geheugen in orde is (je hebt geen enkele foutmelding/error gezien tijdens de memtest?).

Is de installatie-CD wel helemaal goed? Om brandfouten te voorkomen, raad ik altijd aan om die op de zeer lage snelheid 8 x te branden. Laat de installatie-CD zichzelf eens controleren op integriteit (foutcontrole):
http://sites.google.com/site/computertip/cdbranden#TOC-Foutcontrole

Voor een beginner met Linux is overigens de generieke 32-bit-versie beter. Die installeert een PAE-kernel, dus heeft geen last van het 32-bit-geheugengat boven de 3,3 GB RAM: http://sites.google.com/site/computertip/versiekeuze#TOC-De-32-bits-versie-of-de-64-bits-ver

Indien je wil herinstalleren, bijvoorbeeld omdat de CD corrupt was of omdat je wil overstappen op 32-bits, dan kun je dat als volgt doen:
http://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

Succes!  :)
« Laatst bewerkt op: 2010/07/03, 19:19:43 door Pjotr »

Re: Ubuntu blijft continu herstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/03, 21:04:56 »
Randomly herstarten van een PC kan ook aan de temperatuur liggen, het is de laatste dagen nogal extreem warm.
Hoe oud is dit systeem, en heb je hem al eens van binnen schoongemaakt?

Een paar zaken die je zou kunnen controleren:
  • 1. Zijn de koelingsleuven van je voeding open ( oververhitte voeding )
  • 2. Is het koelblok van je processor niet verstop met stof ( oververhitting processor )
  • 3. Haal je geheugenreepjes er eens uit en zet ze dan opnieuw terug ( slecht of intermittent contact )
  • 4. Haal je videokaart er eens uit en zet deze opnieuw terug ( slecht of intermittent contact )
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: Ubuntu blijft continu herstarten
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/04, 00:39:24 »
Mijn systeem is van eind 2008, maar het ligt denk ik niet aan de temperatuur omdat ik in BIOS zag dat die de hele tijd 46/47 graden was.

Ik heb geen foutmeldingen gezien tijdens de memtest.

Morgen zal ik de DVDs waar ik de ISO's op gebrand heb eens testen, bedankt voor de tip. Wist niet dat dat in het startscherm kon. Ik heb zeker niet op 8x speed gebrand, maar sneller. Wellicht is er daar iets fout gegaan (dan wel op beide disks, 32 en 64 bit). Dat zou wel verklaren waarom Ubuntu vanaf DVD draaien uitvalt en waarom de installatie soms aan het eind kapt. Alleen verklaart het niet waarom de al geinstalleerde Ubuntu install er uit klapt. En ik zal de 32-bits versie wel gaan gebruiken dan, als het voor normaal gebruik geen verminderde prestaties heeft t.o.v. 64-bit.

Ik hoopte dat dit een "bekend" probleem was en jullie een pasklaar antwoord hadden, maar het ziet er naar uit dat ik morgen nog wat troubleshooting te doen heb. Oh well, het houdt me van de straat. Toch bedankt so far. Ik laat nog weten of ik verder ben gekomen.

Offline Erik66

  • Lid
Re: Ubuntu blijft continu herstarten
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/04, 09:18:32 »
Ik moet me aansluiten bij donpedroII.
Ik heb zelf ook al eens eenzelfde probleem gehad en dat bleek inderdaad veroorzaakt te worden door te hoge temperatuur.
De koeler van de CPU was naar zijn grootje en zodra hij te warm werd ging de PC plat.

Maar het is dan wel vreemd dat je dit probleem (nog) niet had met windows.
Gaan je ventilatoren wel draaien als je Ubuntu gebruikt?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu blijft continu herstarten
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/04, 09:24:38 »
- Kast openen en een tafelventilator op de pc richten, dit om te kijken of het aan de warmte ligt.
- Bios, zet eens de netwerkkaart eens uit in de bios.
- Bios, zet eens de audio uit in de bios.
- Bios, geheugen langzamer(losser) zetten, en kontroleren waar het geheugen op moet lopen(voltage en snelheden, bij de   fabrikant).
- Ander geheugen proberen, of 1 reepje proberen(en omwisselen).
- Start eens op met zo min mogelijk hardware, dus usb alles losmaken wat niet nodig is, brander loskoppelen(of uitwisselen).
- Bios, variable snelheden in de bios uitzetten(cpu).
  Bios, harde schijf kontroller is het beste op ahci zetten, bij problemen op ide zetten. (raid uitzetten).
  Bios, dingen als turbo etc op normaal zetten.
- Andere hd proberen, hd testen op oppervlakte kontrolle. Probeer aan ihavethepassword bootable cd te komen, hier staat  hd-tune op om oppervlakte kontrolle te doen, of anders hang de schijf aan een andere pc.
- Welke voeding heb je, dit is het belangrijkste van je hele pc(andere proberen te lenen).
- Zoeken op ubuntu en acpi, dus om acpi uit te zetten.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/04, 09:46:47 door jan11000 »

Offline Gr8Jen

  • Lid
Re: Ubuntu blijft continu herstarten
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/04, 09:56:44 »
Het kan ook zijn dat je harde schijf naar zijn grootje is.

Op totaal onverwachte momenten ging mijn laptop spontaan uit (nadat opeens 2 seconden de ventilators voluit draaiden)
Ik merkte wel dat het steeds vaker gebeurde en op den duur niet meer aan kreeg.

Bleek dat de harde schijf zelf niet meer correct was. dus zodra dat stuk gelezen werd was het over.
Zodra die vervangen was ging het goed.
Misschien proberen om Ubuntu op een USB te installeren om de harde schijf uit te sluiten?
link: kijk even hier

Kun je meteen die USB in elke pc prikken die USB boot ondersteund ;)

Re: Ubuntu blijft continu herstarten
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/04, 18:28:02 »
Ok. Ik ben er inmiddels voor 99,9% achter wat de oorzaak van het herstarten is. In de reactie van jan11000 las ik iets over ACPI. Ik heb dus via de DVD opgestart, je kunt dan in het "geheime" menu de boot opties aanpassen en hierin kon ik acpi=off aanvinken. Op die manier kan ik nu Ubuntu draaien vanaf DVD zonder dat er steeds een herstart plaats vindt.

Als ik ook kijk op https://help.ubuntu.com/community/BootOptions zie ik daar beschreven staan:

Citaat
acpi=off OR noacpi
   
This parameter disables the whole ACPI system. This may prove very useful, for example, if your computer does not support ACPI or if you think the ACPI implementation might cause some problems (for instance random reboots or system lockups).

De achterliggende oorzaak is me echter nog niet duidelijk. Ik heb geen oud systeem ofzo.

De oplossing is lastiger. Ik heb nu een verse installatie van Ubuntu (dit keer de 32-bit versie, op advies van Pjotr) maar ik weet dus niet precies hoe ik nu acpi standaard uit moet zetten in de boot opties. Op de hierboven gelinkte site staat te lezen hoe je tijdelijk boot opties voor een bestaande installatie kunt aanpassen. Deze instructies kan ik echter niet volgen, omdat ik tijdens het booten geen Grub bericht zie waarna ik dan 3 seconden zou hebben om ESC te drukken.

Dus ben ik gaan proberen of ik het permanent kon aanpassen (had niet mijn voorkeur, omdat ik tijdens het oplossen dan natuurlijk een reboot kon krijgen). Uiteindelijk is het me gelukt om snel genoeg de console te openen en sudo gedit /boot/grub/menu.lst te typen en mijn wachtwoord. Daarna kreeg ik echter een ogenschijnlijk leeg bestand voor mijn neus. Toch maar acpi=off getypt en opgeslagen. Daarna sudu update-grub getypt, maar helaas kreeg ik even later  weer een herstart. Ik begrijp nu niet helemaal wat ik fout doe. Is de bovenstaande pagina soms geschreven voor een oudere versie van Ubuntu dan 10.4? Bestaat het Grub berichtje tijdens het booten niet meer in 10.4 en is menu.lst leeg? Ik hoop dat iemand mij hiermee nog kan helpen. Ik zit nu al de hele tijd zonder problemen te typen in Ubuntu via DVD met acpi=off en het gaat prima. Zou graag een normale installatie willen proberen.



EDIT: geloof dat ik mijn fout al heb gevonden in http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2. Mijn vragen staan vrijwel letterlijk beschreven onder "De verschillen tussen GRUB en GRUB 2"... Shift ingedrukt houden dan maar, en dan na het booten met acpi uit in die user configured file acpi=off aanzetten. Hopelijk helpt dat.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/04, 18:46:19 door grizzlywilde »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu blijft continu herstarten
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/04, 18:37:39 »
10.04 heeft de nieuwe Grub 2, die zit anders in elkaar dan de oude Grub. Aanzienlijk anders zelfs.  :)

Zie de volgende instructie, waarmee je acpi=off permanent kunt toevoegen aan Grub (de instructie is voor nomodeset, maar het principe is hetzelfde):
http://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld#TOC-B.-Via-de-opstartopties-van-Grub

Ik zal eens een specifieke instructie maken voor acpi=off, want dit komt weleens meer voor.

--toevoeging--
Ik zie dat je inmiddels zelf al de truuk hebt gevonden.  :P
« Laatst bewerkt op: 2010/07/04, 19:03:17 door Pjotr »

Re: Ubuntu blijft continu herstarten
« Reactie #9 Gepost op: 2010/07/04, 19:05:38 »
Het probleem is opgelost via bovenstaande instructie. Allemaal bedankt!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [OPGELOST] Ubuntu blijft continu herstarten
« Reactie #10 Gepost op: 2010/07/04, 19:47:26 »
Mooi zo! Graag gedaan.  :)

Ik heb de desbetreffende ingreep inmiddels toegevoegd aan mijn documentatiewebstek:
http://sites.google.com/site/computertip/fouten#TOC-Spontane-herstart-van-de-computer-S

Re: [OPGELOST] Ubuntu blijft continu herstarten
« Reactie #11 Gepost op: 2010/07/05, 17:37:08 »
Kom er toch nog even op terug. Het lijkt er op dat Ubuntu niet volledig afsluit. De PC blijft in het paarse Ubuntu scherm hangen tijdens het afsluiten. Mijn vriendin heeft de PC vanmiddag 2 uur aan laten staan in dit scherm vertelde ze net.

Als ik nu zoek op "Ubuntu won't shut down" vind ik de volgende oplossing (via een ander topic) http://www.ubuntuforums.org/showpost.php?p=1722087&postcount=13. Hierin wordt echter geadviseerd om juist acpi=force in te stellen. Ben bang dat dit het oude probleem dan weer terug komt. Wat doet acpi=force precies? Is er een kans dat het beide problemen oplost? Wellicht probeer ik het dan even. Weet nu toch hoe ik het moet oplossen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [OPGELOST] Ubuntu blijft continu herstarten
« Reactie #12 Gepost op: 2010/07/05, 17:47:01 »
Hmmm.... Doet me denken aan sommige Windows 98-computers, die ditzelfde verschijnsel vertoonden na installatie van XP. Om dezelfde reden: in dat geval ging het om een te oud BIOS dat niet samenwerkte met het energiebeheer van XP, en in jouw geval om een uitgeschakeld energiebeheer. Het effect is hetzelfde.

In jouw geval is het veilig om na het incomplete afsluiten, de computer voor het laatste duwtje "hard" af te sluiten, door de aan/uit-knop enkele seconden ingedrukt te houden. Beter dan acpi=force, want dat lijkt me inderdaad contraproductief.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/05, 17:54:45 door Pjotr »

Re: [OPGELOST] Ubuntu blijft continu herstarten
« Reactie #13 Gepost op: 2010/07/05, 18:04:32 »
Ik ga eens kijken of er een update voor mijn BIOS bestaat. Flash ik die wel en probeer ik daarna met ACPI weer gewoon aan door dat stukje uit Grub2 te verwijderen.

Word ik ineens in rap tempo Linux expert... beangstigend!  :o

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [OPGELOST] Ubuntu blijft continu herstarten
« Reactie #14 Gepost op: 2010/07/05, 18:22:33 »
Ik ga eens kijken of er een update voor mijn BIOS bestaat. Flash ik die wel en probeer ik daarna met ACPI weer gewoon aan door dat stukje uit Grub2 te verwijderen.

Zou misschien uitkomst kunnen bieden, ja.... Hier vind je een handleiding voor BIOS-flitsen:
http://sites.google.com/site/computertip/biosflitsen

Citaat
Word ik ineens in rap tempo Linux expert

Leuk toch?  :D

Offline jolo

  • Lid
Re: [OPGELOST] Ubuntu blijft continu herstarten
« Reactie #15 Gepost op: 2010/07/05, 20:26:00 »
Wat doet acpi=force precies?
Dat staat toch in die bovenste hyperlink die je zelf postte http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/ubuntu-blijft-continu-herstarten/msg621036/#msg621036 Een quote hieruit
Citaat

acpi=force 
Activates the ACPI system even if your computer BIOS date is older than 2000. This parameter overrides acpi=off and can also be used with current hardware if the ACPI support is not activated despite apm=off.
Op de PC die je in je startpost noemt zou je geen acpi=force of acpi=off nodig behoren te hebben. Als je acpi=off gebruikt als boot optie, dan draait zelfs als je CPU bij niets te doen heeft op volle snelheid. Bij een desktop PC met acpi ingeschakeld waarvan de CPU weinig te doen heeft, draait standaard op 2/3 van de normale CPU snelheid. Bij een laptop is het ½ van de normale CPU snelheid. De PC/laptop gebruikt daardoor minder stroom.

Dat is tevens de reden waarom bij oude PC's met problemen acpi=off wordt aangeraden. Want die ondersteunen het terugschakelen van de CPU naar een lagere snelheid niet.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: [OPGELOST] Ubuntu blijft continu herstarten
« Reactie #16 Gepost op: 2010/07/05, 20:30:25 »
Hmja leuk dat het niet nodig zou moeten zijn, maar zoals je in bovenstaande thread kunt lezen heeft mijn systeem om een of andere reden wel acpi=off nodig om niet na 1 minuut spontaan te rebooten. Met deze parameter gaat het wel steeds goed. Zodra ik hem weg haal knalt mijn systeem er na ca. 1 minuut uit. Zolang ik niet weet waarom dat is of hoe ik het moet oplossen lijkt me deze parameter dus de enige workaround. Helaas.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [OPGELOST] Ubuntu blijft continu herstarten
« Reactie #17 Gepost op: 2010/07/05, 20:42:02 »
Heeft de BIOS-update nog effect gehad? Zo niet, dan vrees ik dat je het zult moeten hebben van de updates van Ubuntu.... Afwachten dus. De "redding" zal in dit geval moeten komen van een nieuwe kernel, denk ik. Hou dus de kernel-updates in de gaten.

Als je geen zin hebt om te wachten, kun je ook eens kijken of openSUSE 11.2 beter presteert:
http://sites.google.com/site/computertip/opensuse

Je bent nu toch al bezig met een stoomcursus Linux, dus dan kan een wisseling van Linuxdistributie er ook nog wel bij....  XD
« Laatst bewerkt op: 2010/07/05, 21:07:44 door Pjotr »

Re: [OPGELOST] Ubuntu blijft continu herstarten
« Reactie #18 Gepost op: 2010/07/05, 21:50:14 »
Heeft de BIOS-update nog effect gehad?

Zojuist BIOS geflashed en alles lijkt prima te werken, ook nadat ik de parameter acpi=off heb verwijderd uit Grub2. Als ik op Shut Down klik sluit Ubuntu ook gewoon netjes heel mijn systeem af.

Mijn oude BIOS versie was F4, terwijl ik nu F8 heb geinstalleerd. Vier updates verder dus. Er is zelfs een F9 beta, maar daar wacht ik nog even mee. Je handleiding voor het flitsen van BIOS heb ik niet eens nodig gehad, omdat mijn Gigabyte bordje QFlash heeft, waardoor ik echt alleen het BIOS update bestandje op een flash drive hoefde te zetten dus zonder de drive bootable te maken met FreeDOS en UnetBootin.

Weer bedankt. Hoop dit topic nu toch echt te kunnen laten rusten :).

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [OPGELOST] Ubuntu blijft continu herstarten
« Reactie #19 Gepost op: 2010/07/05, 21:52:13 »
Mooi zo. Graag gedaan!  :)

Tip: maak gelijk je Ubuntu even "af":
http://sites.google.com/site/computertip/directdoen